Connect with us

Marknadsnyheter

NENT Group släpper ‘Zebrarummet’ som nästa Viaplay Original

Published

on

  • Aliette Opheim, Henrik Schyffert och Valter Skarsgård medverkar i dramaserien
  • ‘Zebrarummet’ är baserad på en originalidé av Henrik Schyffert och Gustaf Skördeman
  • NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021

Nästa originalproduktion från Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, blir den svenska dramaserien ‘Zebrarummet’, som utforskar en gömd värld av privilegium, makt och dödliga hemligheter på en exklusiv internatskola. Serien i åtta delar använder sig av ett fängslande mysterium som ramverk för att granska sociala strukturer. ‘Zebrarummet’ har exklusiv premiär på NENT Groups streamingtjänst Viaplay.

När en student på den anrika internatskolan Tuna Kvarn hittas död möts utredarna av en tystnadsmur. Misstankarna riktas snabbt mot den underprivilegierade kommunalskolan bredvid – tills en mobilfilm som avslöjar förnedrande initieringsritualer på Tuna Kvarn läcks på sociala medier vilket ger dramatiska konsekvenser.

Filippa Wallestam, Chief Content Officer, NENT Group: “Som Europas främsta streamingbolag vill vi att vårt berättande rör varje del av samhället. Internatskolor är ofta en värld för sig och utgör en av våra mest mytomspunna institutioner. Men som tittare på Viaplays senaste originalserie kommer att upptäcka, är de också komplexa ytor där unga människors förhoppningar, drömmar och intriger utspelar sig, precis som överallt annars. Det lämpar sig väldigt bra som plats för ett intressant och ibland obekvämt drama.”

I ‘Zebrarummet’ (engelsk titel: ‘A Class Apart’) medverkar Aliette Opheim (‘Tjockare än vatten’), Henrik Schyffert (NENT Groups ‘Älska mig’) och Valter Skarsgård (NENT Groups ‘Svartsjön’), samt Alva Bratt, Maxwell Vaz, Edvin Endre, Tiam Miladi, Wilma Lidén, Amanda Lindh, Adja Krook och Aviva Wrede.

Valter Skarsgård: “Jag blev intresserad av ‘Zebrarummet’ för att jag spelar en karaktär som är så långt ifrån mig som det går, både personlighets- och livstilsmässigt. Det är också en intressant värld som är smart berättad. Det är inte bara tonårsdrama, utan det ställer större frågor om samhället.”

Serien är baserad på en originalidé av Henrik Schyffert och Gustaf Skördeman, och är skriven av Michaela Hamilton, Gustaf Skördeman, Erik Eger, Anna Platt och Fredrik Agetoft. För regi står Andrea Östlund, Erik Eger och David Berron.

‘Zebrarummet’ produceras av Jarowskij och Brommamamma i samarbete med Film i Väst.

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021. Under de senaste tre månaderna har ‘Professionals’; säsong två av ‘Friheten’; ‘Orca’; säsong två av ‘The American Runestone’; ‘Cryptid’; ‘Lyckoviken’; ‘Ambassadören’; säsong två av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Älska mig’; och ‘Catwalk’ haft premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner är ‘Threesome’; ‘Suedi’; säsong två av ‘Stella Blómkvist’; säsong två av ‘Wisting’; ‘The Box’; ‘Två systrar’; ‘Thunder in My Heart’; ‘Furia’; ‘Close to Me’; ‘Try Hard’; ‘Max Anger’; ‘Dystopia’; ‘The Head’; ‘Pernille’; ‘The Swarm’; ‘Delete Me’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Huss’; säsong två av ‘Den som dräper’; säsong tre av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Heder’; ‘Home Invasion’; ‘The Defeated’; ‘Margeaux’; och ‘Kommando’.

NENT Groups ‘Wisting’ har visats på BBC Four och Sundance Now; ‘ALEX’ har sålts i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Lionsgate för en nyinspelning i USA; ‘Friheten’ har köpts av Canal+ och Topic; ‘Heder’ har sålts till RTL och VRT; ‘Den som dräper’ finns på BBC och ARTE; och ‘Mias magiska värld’ har lanserats på Sky Kids.

Under 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerade i amerikanska studion Picturestart.

****

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

Kontakta oss:
press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)
investors@nentgroup.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:
nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

Integritetspolicy:
För att läsa NENT Groups integritetspolicy, klicka här

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.