Marknadsnyheter
Prebona -Business Update
Prebona AB (”Prebona”, ”Bolaget” eller ”vi”) lämnar uppdaterad information om Bolagets verksamhet, särskilt avseende nyligen etablerade produktutvärderingar och Bolagets långsiktiga finansiella mål.
Prebonas tillväxtperspektiv
Under hösten 2019 började vi bearbeta den internationella marknaden på ett strategiskt och strukturerat sätt. Bolagets tidigare fokus har legat på teknikutveckling, IP, hitta rätta applikationsområden, göra långtidstester av våra formuleringar, arbeta med regulatoriska tillstånd, bygga organisationen och att hitta kunder i Sverige, där vår teknologi kan verifieras. Tack vare detta gedigna förarbete har bolaget kunnat inleda den internationella tillväxtstrategin som på lite drygt ett år har skapat mängder av intressanta samarbeten med ledande företag.
Vi kommer att sälja till både mindre och större aktörer men vi fokuserar vår långsiktiga tillväxtstrategi på att etablera oss hos stora globala marknadsaktörer. Där ser vi den största chansen för långsiktig, signifikant tillväxt.
CompoTech -en unik teknisk plattform
Nyckeln till tillväxt är vår patenterade och miljövänliga teknologi som i många avseenden och för många potentiella kunder är en äkta ’game-changer’ avseende funktionalitet och miljöprofil.
Vad är det då som gör oss intressanta för alla dessa globala bolag som nu utvärderar Prebonas teknologi? Vilket värde kan vi erbjuda? Vi har identifierat tre så kallade ’value propositions’:
-
- Vi erbjuder en bred och flexibel teknisk plattform – Detta innebär att ett stort bolag kan använda samma plattform inom olika affärsområden och för olika produkter.
- Vi erbjuder en miljövänlig och hållbar teknologi som gör att många bolag ser en chans att förbättra sitt så kallade ’environmental footprint’ genom att reducera mängden av aktiva kemikalier eller helt ersätta dessa med produkter från Prebona.
- Vi är ett renodlat ’ingredient brand’ som stärker våra kunders egna varumärken. Genom vår flexibla teknologi kan vi erbjuda våra större kunder egna och skräddarsydda lösningar! Vi säljer inte endast produkter – vi säljer även kundlösningar!
Statusuppdatering avseende utvalda samarbeten
Som vi nämnde i rapporten för kvartal 3–2020 så skrev vi nya avtal angående produktutvärderingar med tre ledande, globala företag under hösten 2020. Dessa produktutvärderingar har nu initierats och löper på som planerat. Vi har nyligen kommunicerat det inledda samarbetet med en världsledande aktör inom kosmetiksegmentet. Dessutom så fortskrider de befintliga samarbetena med Syngenta och med SIKA mycket bra och några av våra partners har också valt att utöka samarbetet till ytterligare applikationsområden.
Bland de nya bolag som vi nu under hösten initierat produktutvärderingar med, återfinns ett världsledande globalt bolag inom snabbrörliga konsumentprodukter. Bolaget är aktivt inom bland annat luftrening, tvättmedel, kosmetik och fotvård. I det projektet handlar det om att på olika vis integrera Prebonas antimikrobiella produkter samt lukteliminerande produkter med deras befintliga produkter för att skapa ytterligare funktionalitet. Vi har också initierat en produktutvärdering med ytterligare ett internationellt världsledande bolag inom kemiska produkter. Där ligger den initiala fokusen på lukteliminering inom utvalda industriella områden. Slutligen har vi också inlett en produktutvärdering med ett världsledande bolag inom sårvård för att ge befintliga sårvårdsprodukter förbättrade egenskaper som ligger inom Prebonas kompetensområde och produktportfölj.
Bland de sedan tidigare initierade samarbetena vill vi särskilt nämna det med Syngenta som har fördjupats och utvecklats inom ett par områden. Det finns en tydlig synergi mellan bolagen och en gemensam drivkraft att utveckla nya produkter samt förstärka befintliga produkter inom jordbruksområdet. Prebona står för innovation baserad på de stora möjligheter som vår teknikplattform, Prebona CompoTech, skapar. Syngenta är världsledande inom jordbruksområdet och har en stor organisation och kompetens inom marknadsföring och försäljning. Med denna kombinerade kompetens täcker vi in allt från produktutveckling till produktion och försäljning.
Vi vill uttryckligen betona att delar av dessa avtal handlar om produktutvärderingar som vi ännu inte vet resultatet från. Vi jobbar naturligtvis fokuserat på att dessa blir framgångsrika och leder till kommersialisering men min erfarenhet säger att alla projekt inte kommer att, av olika anledningar, gå vidare till att bli kommersiella produkter. Det är därför som vi behöver jobba brett med många kunder och inom många segment parallellt. Den andra viktiga aspekten är tiden – det kommer att ta tid innan produkterna tillsammans med dessa storbolag når slutkonsumenten. Detta balanserar vi kortsiktigt genom ett stort fokus på försäljning till mindre och mellanstora kunder där vi har nödvändiga godkännanden och färdiga produkter såsom Prebona OdorControl och Prebona Disinfect!
Vi har flera pågående affärsdiskussioner med olika bolag angående kortsiktiga affärsmöjligheter. Dessa gäller framförallt Prebonas antimikrobiella produkter som vi äntligen erhållit erforderliga testresultat från. Detta gör att vi nu kan accelerera vår försäljning inom det området. Här har vi fantastiska produkter med unika egenskaper såsom långtidsverkande antimikrobiell effekt.
Vi utökar dessutom ständigt Prebonas internationella närvaro. Exempelvis har vi börjat förhandla med två indiska bolag som har visat stort intresse för försäljningsrättigheter av vår teknologi inom antimikrobiellt skydd och desinfektion för en rad olika produkter. Vi har även erhållit regulatoriska godkännanden i Sydkorea avseende breda antimikrobiella användningsområden. Detta kommer att ha bra signalverkan mot andra asiatiska länder och vi räknar här relativt kortfristigt med att komma igång med försäljningen.
Inom ramen för Prebonas interna utvecklingsarbete har vi utökat vår patentportfölj och lämnade under 2020 in ytterligare två patentansökningar. Dessa patentansökningar avser bland annat antivirala produkter.
Ett annat viktigt arbete som gjorts under 2020 är att bygga ut och effektivisera produktionen. Dessutom har planer tagits fram för att med små investeringar utöka vår produktionskapacitet signifikant. I samband med det förstärkte vi organisationen med en produktions- och utvecklingschef vilket även har gett en viktig förstärkning av kapaciteten på vår utvecklingsavdelning.
HealthCare
Vi har under 2020 jobbat vidare med utvecklingen av vår produkt, AgSol, inom området för antibiotikaresistens. Utvecklingsarbetet drivs bl.a. genom att genomföra djurstudier tillsammans med Uppsala Universitet. Under året fick vi bl. a. bekräftat att vår AgSol ger en väldigt bra antimikrobiell effekt In Vivo vilket vi också visat i tidigare labförsök. Nästa steg är att kombinera AgSol med befintliga antibiotika i djurmodell för att påvisa kombinationseffekter och göra antibiotikan effektiv mot resistenta bakterier. Även detta har vi tidigare påvisat In Vitro. Vår övergripande strategi för Prebona Health Care är att fullfölja ett ’Proof-of-Concept’ under 2021 och sedan inleda sökandet efter en större licenstagare som kan ta vår teknologi till marknaden. Vi räknar med att detta kommer att inledas under 2022.
Finansiella mål
Hittills har vi som bolag valt att inte kommunicerat bolagets finansiella ambitioner men med tanke på den nu existerande kundbasen och ett flertal lovande initiala resultat från våra samarbeten har vi tillsammans med styrelsen satt ambitionen att vara kassaflödespositiva runt årsskiftet 2021/2022. Vi baserar den målsättningen på det ökade intresset för framförallt produkterna Prebona OdorControl samt Prebona Disinfect. Dessutom har vi nu, för dessa produkter, de grundläggande tester samt miljöcertifieringar som behövs för en effektiv affärsutveckling.
2024 har vi ambitionen att omsätta ca 80 MSEK med en vinstmarginal (EBITDA) på minst 20% av omsättningen. Den målsättningen grundar vi på dels existerande kundbas, den kraftigt ökande efterfrågan på Prebonas produkter samt att ett antal av de samarbeten som vi bedriver tillsammans med stora globala aktörer leder till kommersiella produkter.
En förutsättning för att målsättningen ovan ska kunna uppnås är att ungefär hälften av de dussintalet projekt som vi bedriver inom produktutvärdering och produktutveckling tillsammans med de globala aktörerna enligt ovan, leder till framgångsrika produktlanseringar och att dessa projekt år 2024 tillsammans kommer motsvara cirka två tredjedelar av omsättningen för Prebona. Ytterligare en förutsättning för att målsättningen ska nås är att utvecklingen av den existerande kundbasen går som önskat och att antalet nya, internationella återförsäljare och kunder expanderar och motsvarar cirka en tredjedel av omsättningen för Prebona. Att jämföra med existerande kundbas de tre första kvartalen under 2020 som genererade cirka 5 mkr i nettoförsäljning.
Det handlar framförallt om bolagets antimikrobiella produkter för desinfektion samt för att skydda ytor och textilier mot virus, bakterier och annan påväxt. Vi bedömer att dagens pandemi kommer att förändra vårt beteende grundläggande och Prebonas långtidsverkande, vattenbaserade teknologi kommer att bli ett starkt alternativ och komplement till dagens alkoholbaserade produkter. Vi har även noterat ett starkt ökat intresse för Prebona OdorControl för att eliminera dålig lukt i en rad olika tillämpningar både inom konsumentmarknaden samt industriell användning.
Långsiktiga finansiella mål som anges ovan ska inte betraktas som en prognos, utan snarare som en ambition som styrelsen och de ledande befattningshavarna anser är rimliga långsiktiga förväntningar för Bolaget.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke