Connect with us

Marknadsnyheter

Återinför sänkt arbetsgivaravgift för företagen i kris

Published

on

Nu kämpar många utsatta företag och deras anställda för överlevnad efter regeringens senaste rekommendationer och restriktioner som kraftigt begränsar deras möjligheter att bedriva sin verksamhet. Ministrar lovar stöd, men dessa dröjer och samtidigt går företagen omkull och människor förlorar sina jobb. Nu är det hög tid att hjälpa företagen på riktigt och se till att det kommer ut likviditet till att betala löner och leverantörer.

Håll i och håll ut

En av regeringens främsta företrädare, Per Bolund (MP), säger att företagen kan ta regeringens löften om stöd med sig till banken för att låna under tiden man väntar på att hjälpen skall nå fram. Ingenting kunde vara mer fel. För samtidigt har endast en dryg tiondel, 35 miljarder, av regeringens utlovade hjälp på ca 300 miljarder nått fram till företagen och deras anställda. Med det facit blir inte många banker övertygade och villiga att låna ut.

Många stirrar konkursen i vitögat

Konjunkturinstitutets undersökningar visar att alla sektorer inom näringslivet drabbats av minskad omsättning under coronakrisen. Handeln och restaurangnäringen är några av de värst drabbade. Väldigt många företag upplever att konkursen kryper närmare. Det vore ju snöpligt, då vaccineringen har kommit igång och vi anar ett ljus i tunneln. Skall då dessa företag behöva snubbla på mållinjen efter att ha kämpat i snart ett år? Det skulle innebära att en massa jobb går förlorade och liv slås i spillror.

Det behöver inte ske

Regeringen har under krisen sagt sig vilja rädda företag och alla de jobb som dessa genererar. Regeringen med finansminister Magdalena Andersson (S) i spetsen har också avsatt över 300 miljarder i stöd för denna uppgift. Och det mesta av dessa pengar, 265 miljarder är ännu inte förbrukade och kan därför användas för att hjälpa företagen att klara den sista tiden av pandemin för att därefter igen stå på egna ben.

Sänk arbetsgivaravgiften igen

I krisens början sänktes arbetsgivaravgiften för upp till 30 anställda på lönesummor upp till 25.000 kr. Denna åtgärd kostade ca 33 miljarder för fyra månader. Företagarförbundet föreslår att arbetsgivaravgiften sänks retroaktivt igen från 1 januari till 30 juni. Sex månader till en kostnad om ca 20 miljarder som med råge ryms i Magdalenas redan utlovade stödbudget. En beprövad åtgärd som är enkel att administrera för Skatteverket och omvittnad enkel för småföretagen att söka. Ett stöd som kommer göra nytta och hjälpa på riktigt som till skillnad från Per Bolunds ”lånelöfte” kan hjälpa företagen att betala sina löner och leverantörer och på det viset hålla hjulen rullande den sista tiden till dess att vi förhoppningsvis kan börja återgå till något som liknar ett normalt samhälle igen efter sommaren.

Hjälp på riktigt – inte bara tomma ord

Under hela coronakrisen har regeringen lovat historiskt stora stöd till företagen för att rädda Sveriges ekonomi. Gång på gång har det bevisats att verkligheten är annorlunda. Pengarna når ej fram, varken i kronor eller i tid.

Med en återinförd sänkt arbetsgivaravgift stärks företagens likviditet, jobb räddas och företagen ges en chans att ”övervintra”.

Fördelar med slopad arbetsgivaravgift under krisen.

  • Skatteverkets har tidigare visat att de kan handlägga och betala ut pengar snabbt. (Snabbhet är avgörande om Näringsministern menar allvar med ”inom kort”)
  • Pengarna finns redan avsatta och utlovade i andra stöd som inte utnyttjats.
  • Stödet är provat och godkänt av EU
  • Möjligheten att kontrollera tex omsättningstapp för Skatteverket är enkelt eftersom företagen momsdeklarerar månadsvis eller kvartalsvis.

Låt ”inom kort” verkligen betyda inom kort nu.

Regeringen behöver visa på handlingskraft och en hjälp som verkligen kommer fram snabbt. Företagen, dem anställda, jobben och Sverige behöver hjälpen NU.

Mattias Rebane

Näringspolitisk talesperson
Företagarförbundet

Företagarförbundet är en ideell och partipolitiskt obunden organisation, som sedan 1936 arbetar för att göra det bättre, enklare och tryggare att starta och driva samt utveckla småföretag i Sverige. Att skapa opinion om och öka förståelsen för småföretagarnas roll samt betydelse i samhällsutvecklingen och för tillväxten är kärnan i vår verksamhet. Därutöver levererar vi kvalificerade förmåner och tjänster till våra medlemmar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.