Connect with us

Marknadsnyheter

Varbergs Sparbank AB (publ) Bokslutskommuniké jan-dec 2020

Published

on

Sammanfattning av verksamheten – kvartal fyra

  • Rekordstarka nyckeltal för finansiell stabilitet ger banken möjlighet att vara en del av återhämtningen efter pandemin…
  • …och åter dela ut vinst till Sparbanksstiftelsen Varberg
  • Kapitalrelation ökar till 24.6% jämfört med 23,5% vid årsskiftet 2019/2020
  • Mycket stark likviditet och likviditetstäckningskvot på 367%
  • Godkända vaccin ger stöd åt en långsiktigt hållbar återhämtning och bidrar till fortsatt relativt låg kreditrisk
  • Intäkterna ökar med 12% – kopplat till ökade provisioner
  • Investeringar i utveckling av digitala kanaler och arbete mot penningtvätt ger höga IT-kostnader

Varberg Sparbank levererar ett starkt resultat 2020 och har för första gången en affärsvolym som överstiger 50 Mdr, det gör oss till en av Sveriges största Sparbanker sett till affärsvolym.

Fjärde kvartalet 2020 fortsatte att utvecklas positivt till del beroende på att både vi och samhället vi verkar i vant sig vid de nya förutsättningarna. 

I januari 2020 hade vi omöjligt kunnat förutsäga hur året skulle utvecklas, ett år som i mycket hög grad kom att präglas av pandemin. Genom att noga och med marginal följa Folkhälsomyndighetens råd har vi haft en begränsad smittspridning bland bankens medarbetare och därför en marginell påverkan på bankens verksamhet. Många av de planer vi hade realiserades om än i något omarbetat format. Vår organisations anpassningsförmåga och flexibilitet har varit enastående och är starkt bidragande till årets resultat.

Vi har vant oss vid att kommunicera i andra kanaler både internt och externt – det fysiska mötet har i stor utsträckning ersatts av telefon- och videomöten. Det är min uppfattning att digitala möten fortsatt kommer att vara en viktig komponent för ökad kundnöjdhet och effektivitet även efter pandemin.
Trots lite eller ingen förvarning är det min uppfattning att Varbergs Sparbank har klarat sig väl genom pandemin, vi har under hela perioden kunnat erbjuda fullservicebank och alla våra tjänster och produkter har varit tillgängliga för våra kunder. Vi har fortsatt att göra affärer inom såväl företags- som privatmarknad och har bibehållit/ökat våra volymer inom både in- och utlåning. Vårt resultat i kundrörelsen ligger i linje med föregående år, det är vi glada för och det visar att banken står stadigt på egna ben även under år då utdelningen från vårt innehav i Swedbank-aktier uteblir. Även vår finansiella stabilitet har stärkts med en kapitalrelation på närmare 25% och en mycket god likviditet – det gör oss väl rustade för att spela en viktig roll i återstarten efter pandemin.

Vi inledde under 2020 vår långsiktiga satsning på hållbarhet, en satsning som känns helt naturlig för oss och som passar som hand i handske med sparbanksidén. Vi har nu kommit en bit på väg och jag är övertygad om att ni kommer att märka det både i vårt interna arbete, vår externa kommunikation och inte minst i vårt produktutbud och affärsupplägg. Vi skruvade också upp tonen och tempot i vår marknadsföring och nådde under året fler människor än tidigare med våra budskap, också här kommer vi att fortsätta att utveckla konceptet och blanda utbildning, information och samhällsnytta i vår kommunikation.

Genom både bankens arbete och vår stiftelses bidrag har vi fokuserat våra insatser på att mildra pandemins effekter på samhället. Det har skett genom bidrag och sponsring till samhälle och föreningar och genom att hitta kreativa lösningar för företag och privatpersoner för att mildra pandemins ekonomiska konsekvenser.

Vi har många intressanta och spännande aktiviteter framför oss och hoppas att 2021 blir ett år att minnas av helt andra skäl än året vi lämnat bakom oss.

Varberg februari 2021

Bo Liljegren
Verkställande direktör
 

Kontakt
Bo Liljegren, VD Varbergs Sparbank, tel 0340-66 61 80,
bo.liljegren@varbergssparbank.se

Varbergs Sparbank AB (publ),

Besöksadress huvuddkontoret: Bäckgatan 16-18 i Varberg
Postadress: Box 74, 432 22 Varberg

kundservice@varbergssparbank.se, Växel 46 340 666000, Fax 0340 66 60 08

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gomero Group AB (publ) – Kommuniké från årsstämma 15 maj 2024

Published

on

By

Idag, tisdagen den 15 maj 2024, hölls årsstämma i Gomero Group AB (publ) lokaler med adress Kämpegatan 16, Göteborg. Årsstämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag. Till ordförande för årsstämman valdes Johan Rask.

Vid årsstämman beslutades i huvudsak följande:

Resultat- & balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- & balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 i enlighet med angiven årsredovisning.

Fritt eget kapital balanserades, enligt beslut, i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga i styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Styrelse, revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Johan Rask, Alf Engqvist, Fredrik Östbye, Jörgen Hentschel och Malin Sparf Rydberg. Johan Rask omvaldes till styrelsens ordförande. Styrelsen består således av fem styrelseledamöter.

Årsstämman fastställde att arvode ska utgå med sammantaget 390 000 SEK varav 130 000 SEK till styrelsens ordförande samt med 65 000 SEK till respektive ledamot.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Frejs Revisorer AB till revisor med Ulf Johansson som huvudansvarig revisor. Det fastställdes att bolagets revisor arvoderas efter godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman beslutade om principer för tillsättande och ersättning av valberedning i enlighet med lämnat förslag.

Beslut om bemyndigande om nyemission

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier. Beslutet omfattar högst 2 500 000 SEK genom nyemission av högst 500 000 aktier.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Lindgren, CFO

Tel. +46 (0)722 03 19 49

E-post: nils.lindgren@gomero.com

Jan-Eric Nilsson, VD

Tel. +46 (0) 73 519 10 11

E-post: jan-eric.nilsson@gomero.com

 

Om Gomero

Gomero Group AB (publ) är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – en viktig strategisk fråga i energiomställningen. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan optimeras samtidigt som man möter kraven på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Gomeros produkt SIPP™ är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra kunder i nio länder med digitalisering av underhållsprocesser på transformatorstationer. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta mer effektivt med sitt underhåll. Bland Gomeros kunder finns bland annat Ellevio, Vattenfall, Lede AS, Fingrid och Deutsche Bahn.

Koncernen, med säte i Göteborg, består av två helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB och Gomero Pty. Ltd.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gomero Group AB (publ) – Kommuniké från årsstämma 15 maj 2024

Published

on

By

Idag, tisdagen den 15 maj 2024, hölls årsstämma i Gomero Group AB (publ) lokaler med adress Kämpegatan 16, Göteborg. Årsstämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag. Till ordförande för årsstämman valdes Johan Rask.

Vid årsstämman beslutades i huvudsak följande:

Resultat- & balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- & balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 i enlighet med angiven årsredovisning.

Fritt eget kapital balanserades, enligt beslut, i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga i styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Styrelse, revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Johan Rask, Alf Engqvist, Fredrik Östbye, Jörgen Hentschel och Malin Sparf Rydberg. Johan Rask omvaldes till styrelsens ordförande. Styrelsen består således av fem styrelseledamöter.

Årsstämman fastställde att arvode ska utgå med sammantaget 390 000 SEK varav 130 000 SEK till styrelsens ordförande samt med 65 000 SEK till respektive ledamot.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Frejs Revisorer AB till revisor med Ulf Johansson som huvudansvarig revisor. Det fastställdes att bolagets revisor arvoderas efter godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman beslutade om principer för tillsättande och ersättning av valberedning i enlighet med lämnat förslag.

Beslut om bemyndigande om nyemission

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier. Beslutet omfattar högst 2 500 000 SEK genom nyemission av högst 500 000 aktier.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Lindgren, CFO

Tel. +46 (0)722 03 19 49

E-post: nils.lindgren@gomero.com

Jan-Eric Nilsson, VD

Tel. +46 (0) 73 519 10 11

E-post: jan-eric.nilsson@gomero.com

 

Om Gomero

Gomero Group AB (publ) är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – en viktig strategisk fråga i energiomställningen. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan optimeras samtidigt som man möter kraven på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Gomeros produkt SIPP™ är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra kunder i nio länder med digitalisering av underhållsprocesser på transformatorstationer. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta mer effektivt med sitt underhåll. Bland Gomeros kunder finns bland annat Ellevio, Vattenfall, Lede AS, Fingrid och Deutsche Bahn.

Koncernen, med säte i Göteborg, består av två helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB och Gomero Pty. Ltd.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ambea avslutar aktieåterköpsprogram och initierar nytt återköpsprogram

Published

on

By

Ambea har avslutat det senaste aktieåterköpsprogrammet där 3 000 000 aktier för totalt 187 MSEK har köpts tillbaka. Styrelsen har beslutat om att inleda ett nytt återköpsprogram om högst 3 000 000 egna aktier på Nasdaq Stockholm under perioden fram till tiden för bolagets årsstämma 2025. Beslutet fattas med stöd av återköpsbemyndigandet från årsstämman 2024.

Syftet med återköpsprogrammet är att optimera bolagets kapitalstruktur och bidra till ökat aktieägarvärde. Återköpsprogrammet kommer att hanteras av ett kreditinstitut, som kommer att agera enligt instruktioner från bolaget.

Det återköpsprogrammet som styrelsen beslutat om ska uppfylla följande villkor:

  1. Återköp ska ske på Nasdaq Stockholm i enlighet med Nasdaq Stockholms regelverk för aktieemittenter (nedan “Regelverket”).
  2. Återköp får ske vid ett eller flera tillfällen fram till tiden för bolagets årsstämma 2025.  
  3. Återköp får endast ske till ett pris per aktie inom det på Nasdaq Stockholm vid var tid gällande kursintervallet, varmed avses intervallet mellan gällande högsta köpkurs och lägsta säljkurs som publiceras löpande av Nasdaq Stockholm.
  4. Återköp får ske endast med iakttagande av de mängdbegränsningar för köp av egna aktier som anges i Regelverket.
  5. Maximalt får 3 000 000 aktier återköpas. Bolagets innehav vid var tid får dock aldrig överstiga 10 procent av samtliga aktier i bolaget.
  6. Återköp får även ske genom blockaffärer i enlighet med tillämpliga regler.

Det totala antalet aktier i Ambea uppgår till 89 562 698. Bolaget innehar vid tidpunkten för detta pressmeddelande 3 000 000 egna aktier.

För mer information, vänligen kontakta:

Susanne Vogt, ansvarig IR
E-post: ir@ambea.se

Ambeas presstjänst
Telefon: +46 (0)10 33 00 501
E-post: press@ambea.se

Ambea är Skandinaviens kunskapsledande omsorgsföretag. Inom Ambea arbetar över 30 000 medarbetare med att skapa ett bra liv för varje omsorgstagare på 950 enheter. Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Ambea har huvudkontor i Solna, Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm. 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.