Marknadsnyheter
Statistik för 2020: så mycket kostar bilförsäkringen där du bor

Hur mycket du betalar för din bilförsäkring beror på flera olika faktorer, bland annat hur gammal du är, vilken bil du har och var du bor. Din ålder kan du såklart inte påverka, men vilken bil du köper och var du väljer att bo kan du lättare kontrollera. Utifrån färsk statistik från Insplanets tecknade bilförsäkringar under 2020 får du veta vilket bilmärke du ska ha och var du ska bo för att få en så billig bilförsäkring som möjligt. Hur långt är du beredd att gå?
Så har vi tagit fram statistiken
Statistiken i den här artikeln fokuserar på hur den genomsnittliga premien ser ut uppdelat på län och bilmärke. Statistiken är hämtad från Insplanets databas och avser tecknade bilförsäkringar hos Insplanet under 2020. Men det är viktigt att känna till att priset på bilförsäkringen påverkas av många olika faktorer, till exempel ålder på föraren, vilken självrisknivå du väljer och hur långt du kör. Statistiken ger därför endast en fingervisning av genomsnittspriserna i landet.
Bilarna som är inkluderade i statistiken är de 25 populäraste bilarna bland de som tecknat bilförsäkring genom Insplanet.
Genomsnittlig försäkringspremie i Sveriges län
I tabellen nedan kan du se den genomsnittliga premien i Sveriges län. Du kan sortera tabellen efter län, vilket län som har den dyraste respektive billigaste halv-, hel- och trafikförsäkringen samt vilket län som har högst och lägst snittpremie när vi slår ihop alla de tre försäkringsalternativen.
De högsta premierna hittar vi, inte helt oväntat, i storstadsregionerna Stockholm, Västra Götaland och Skåne. Varför dessa län har de högsta premierna beror främst på att det är tätbefolkade områden, där det finns en större risk för att din bil blir stulen eller utsatt för skadegörelse.Bor du däremot i Västerbotten kan du skatta dig lycklig som har den lägsta snittpremien i hela Sverige! Även på Gotland och i Kalmar hittar vi bland de lägsta snittpremierna i landet.
Genomsnittlig försäkringspremie för 25 populära bilmärken
Vilken bil ska du välja för att få en så billig bilförsäkring som möjligt? I stapeldiagrammet ser du de dyraste bilmärkena till höger, där BMW ligger i topp med ett snittpris på 5 962 kronor. Billigast bilförsäkring får du om du kör en Renault, vars snittpris ligger på 3 120 kronor. Det innebär att priset skiljer sig så mycket som 2 842 kronor mellan den billigaste och dyraste bilförsäkringen – en skillnad på cirka 52 procent!
Den allra billigaste bilförsäkringen får du om du kör en Renault och bor i Västerbotten. Medan du får betala som mest för bilförsäkringen om du kör en BMW och bor i Stockholm. Anledningen till att en bil som BMW har så höga försäkringskostnader kan bero på flera olika saker. Dels för att BMW, Audi och liknande bilar tillverkar mer motorstarka och dyrare bilar än exempelvis Renault. Av den anledningen är även reservdelarna dyrare och därför blir det också dyrare att laga en sådan bil. Det kan också bero på att många av de som äger en BMW bor i Stockholm, enligt vår data, vilket även det driver upp priset. En BMW av en äldre modell kan såklart vara billigare att försäkra, så statistiken kan tyda på att bilmodellerna som är försäkrade genom Insplanet är relativt nya.
Genomsnittlig försäkringspremie uppdelat på försäkringsnivå
I det här diagrammet har vi delat upp bilförsäkringarna i de olika försäkringsnivåerna trafik-, halv-, och helförsäkring. Här kan du bland annat se att en halvförsäkring för BMW kostar ungefär lika mycket som en helförsäkring för Chevrolet, Citroën eller Fiat. Den billigaste helförsäkringen är tecknad på en Suzuki.
Så får du en billigare bilförsäkring
Hur långt är du beredd att gå för att få en så billig bilförsäkring som möjligt? Har du redan tagit fram flyttlådorna och lagt ut en annons på bilen? Eller har du ingen lust att flytta till en annan del av landet och byta din BMW mot en Skoda? Då kan du vara lugn, det finns fler sätt för att få ner priset på bilförsäkringen.
Jämför bilförsäkringar
Våra användare sparar i genomsnitt 1 800 kronor per år på att jämföra bilförsäkringar. Jämför redan nu och kolla om du kan få ett bättre pris! Det är gratis att jämföra och du binder inte upp dig på något.
Kör mindre
När du tecknar en bilförsäkring fyller du i hur långt du förväntas köra under det nästkommande året. Priset på bilförsäkringen blir högre ju längre du förväntas köra. Har du möjlighet att köra mindre kan du därför spara en liten slant.
Parkera bilen i garage
Vissa försäkringsbolag ger rabatt på bilförsäkringen om du kan minska risken för stöld. Det kan du göra genom att parkera din bil i garage.
Samla försäkringar och få rabatt
Om du samlar dina försäkringar hos ett och samma försäkringsbolag kan du få rabatt – ibland så mycket som 20 procent.
Välj en högre självrisk
Du kan få ett lägre pris på bilförsäkringen om du väljer en högre självrisk. Nackdelen med det är att du då får betala mer om du måste använda dig av försäkringen. Men om du har möjlighet till det kan det vara ett bra alternativ.
Tomas JonsonCOO+46 737 457 171tomas.jonson@insplanet.com
INSPLANET – KLICK. KLICK. FÖRSÄKRAD. Insplanet är en av Sveriges ledande jämförelsetjänster och förmedlare av försäkringar till privatpersoner. Bolaget grundades 1999 med uppgiften att göra det lättare för privatpersoner att kunna jämföra, köpa och byta försäkringsbolag. Syftet – att spara tid och pengar åt kunderna och se till att de har rätt försäkringar för deras individuella behov. Sedan starten har Insplanet hjälpt över 1,5 miljon svenskar att se över sina försäkringar och vi hjälper varje dag tusentals personer att se till att de har rätt försäkring till rätt pris. https://www.insplanet.com/
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke