Connect with us

Marknadsnyheter

Projektet Hyvä veto söker lösningar på problemen inom äldreomsorgen

Published

on

Arbetshälsoinstitutet upprättar en verksamhetsmodell som ska trygga både servicen för de äldre och hela branschens attraktionskraft. Den nya verksamhetsmodellen Hyvä veto kan tillämpas på bred front för att främja arbetshälsan hos dem som arbetar inom äldreomsorgen. Målet är att förbättra och upprätthålla branschens attraktionskraft. 

Pressmeddelande 17.2.

I Arbetshälsoinstitutets senaste Mitä kuuluu-undersökning om arbetshälsa uppvisar enheterna inom äldreomsorg svagare resultat än de övriga enheterna inom social- och hälsovårdsbranschen. För att förbättra arbetshälsan behövs lösningar som stöder välbefinnandet för personalen inom tjänsterna för äldre, höjer uppskattningen för arbetet och tryggar branschens tillgång på personal också i fortsättningen.  

Målet med Hyvä veto-projektet är att lyfta fram den etiska belastningen inom äldreomsorgen, förbättra uppskattningen för branschen och förlänga tiden i arbetslivet. Det räcker inte med att öka personaldimensioneringen och resurserna inom äldreomsorgen: man måste också satsa på arbetshälsan inom branschen. 

– I framtiden behövs en stor mängd ny personal inom äldreomsorgen, men det är ännu viktigare att se till att de nuvarande vårdarna stannar inom branschen. Detta förutsätter att man främjar god praxis inom arbetet och att personalen inom tjänsterna för äldre också på fritiden orkar leva ett balanserat och gott liv, och inte bara återhämtar sig från arbetet för att igen orka följande dag, säger Jaana Laitinen, ledande sakkunnig på Arbetshälsoinstitutet. 

Projektet utgår ifrån resultaten i Arbetshälsoinstitutets Mitä kuuluu?-enkät. Enligt resultaten är exempelvis den etiska belastningen mer än dubbelt så vanlig bland personalen inom äldreomsorgen än inom övriga social- och hälsovårdstjänster. 

– För att förstå enkätens resultat utför vi forskningsintervjuer. Dessa uppgifter fungerar som utgångspunkt för utvecklingen och den nya verksamhetsmodellen. Vi eftersträvar alltså riktade ingrepp mot branschens akuta arbetshälsoproblem, säger Laitinen.
 

Verksamhetsmodellen skapas tillsammans med social- och hälsovårdsorganisationerna

 Arbetshälsoinstitutet utvecklar verksamhetsmodellen Hyvä veto tillsammans med flera social- och hälsovårdsorganisationer. Modellen skapas i regionala utvecklingsprojekt i samarbete med dem som jobbar inom äldreomsorgen. Målet är att finna god praxis framför allt för organisationskulturen, ett coachande ledarskap samt samarbetet mellan unga och mer erfarna arbetstagare. 

– Verksamhetsmodellen skapas inte av forskare utan den utvecklas genom intensivt samarbete med dem som är experter på vardagen inom äldreomsorgen. Det viktigaste för oss forskare och utvecklare är att ta del av arbetstagarnas och chefernas värdefulla erfarenheter och åsikter, framhåller äldre sakkunnig Tiina Koivisto. – Utifrån detta skapar vi under gemensamma workshoppar en modell som fungerar i verkliga livet. Modellen introduceras också för studerande via yrkeshögskolorna.

I projektet produceras dessutom mer omfattande forskningsdata och analys om både klienterna och personalens välbefinnande samt kopplingarna mellan dessa. Utifrån dessa data utarbetas rekommendationer och guider för arbetet och den yrkesinriktade utbildningen. Målet är att också lyfta fram den etiska belastningen inom äldreomsorgen i samhällsdiskussionen. Tills vidare finns det väldigt lite forskningsdata om äldreomsorgens etiska belastning.

Brett samarbete i bakgrunden

Arbetshälsoinstitutet genomför Hyvä veto-projektet i samarbete med Institutet för hälsa och välfärd (THL). Projektet genomförs i enlighet med åldersprogrammet för statsminister Sanna Marins regering och avslutas år 2023.  

I utvecklingsarbetet medverkar Södra Karelens social- och hälsovårds samkommun Eksote, Samkommunen för social- och hälsovårdstjänster i Södra Savolax Essote, Päijänne-Tavastlands välfärdssamkommun och Samkommunen för sjukvårds- och socialtjänster i Norra Karelen samt tre yrkeshögskolor: Yrkeshögskolan LAB, Sydöstra Finlands yrkeshögskola XAMK och yrkeshögskolan Karelia.

Mer information:  

Jaana Laitinen, ledande sakkunnig, Arbetshälsoinstitutet, tfn 046 851 4426, jaana.latinen@ttl.fi

Tiina Koivisto, äldre sakkunnig, Arbetshälsoinstitutet, tfn 043 824 5928, tiina.koivisto@ttl.fi


Läs mer om projektet Hyvä veto (på finska): 

Tryggande av tillgången på personal och branschens attraktionskraft inom tjänster för äldre (Hyvä veto) – Arbetshälsoinstitutet (ttl.fi) 


Läs mer om Mitä kuuluu?-undersökningen (på finska): 

Mitä kuuluu? – Arbetshälsoundersökning för social- och hälsovårdspersonal – Arbetshälsoinstitutet (ttl.fi) 

Mediatjänster

Juha Hietanen, specialexpert inom mediekommunikation
Arbetshälsoinstitutet, Helsingfors
tfn +358 50 477 32 67
juha.hietanen[at]ttl.fi

Päivi Lehtomurto, specialexpert inom mediekommunikation
Arbetshälsoinstitutet, Helsingfors

tfn +358 50 4156 309
paivi.lehtomurto[at]ttl.fi

Arbetshälsoinstitutet är en finländsk forsknings-, utvecklings- och expertinstans inom området för arbetsvälbefinnande. Verksamhetens syfte är att främja hälsa och säkerhet i arbetet och öka arbetstagarnas välbefinnande. Institutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningssektor med verksamhetsställen på fem orter och huvudkontor i Helsingfors, Finland. Verksamheten finansieras till hälften av statsmedel. Arbetshälsoinstitutet har cirka 500 anställda.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.