Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport 1 2020/2021

Published

on

Rekordkvartal och strategiskt förvärv

Perioden oktober – december 2020

 

Nettoomsättningen ökade med 12 procent och uppgick till 10,4 MSEK (9,3 MSEK). Nettoomsättningen påverkades negativt med ca. 1,2 MSEK jämfört med motsvarande period 2019. Normaliserat för valutaförändringar uppgick nettoomsättningen till 11,6 MSEK (9,3 MSEK), en ökning med 25%*

EBITDA uppgick till 4,9 MSEK (4,7 MSEK). EBITDA påverkades negativt med ca. 1,2 MSEK av valutadifferenser

EBITDA normaliserat för valutaförändringar ökade 23% och uppgick till 6,1 MSEK (4,95 MSEK)*

EBIT normaliserat för valutaförändringar ökade 22% och uppgick till 5,6 MSEK (4,6 MSEK)*

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -0,4 MSEK (0,0 MSEK)**

Resultat per aktie under perioden uppgick till 1,7 SEK (1,7 SEK)

* då valutakursdifferensen i de två jämförelsekvartalen var betydande, ca. 1,2 MSEK, har en normalisering gjorts för att underlätta att jämföra bolagets utveckling.

** kassaflödet påverkas av slutbetalning av skatt i Kanada för räkenskapsåret 19/20 om ca. 1,3 MSEK

 

VD-Kommentar
 

Årets första kvartal blev det bästa någonsin för M.O.B.A. Network där omsättningen nådde all-time high trots negativa valutaeffekter. I kvartalet förvärvade vi också MMORPG.com som har stor tillväxtpotential och vår direktförsäljning fortsatte att växa starkt.

 

M.O.B.A. Network har en hög valutaexponering mot den amerikanska och kanadensiska dollarn vilket medförde en negativ effekt på både omsättning och EBITDA med cirka 1,2 MSEK i kvartalet. Omsättningen var 10,4 (9,3) MSEK och justerat för valutaeffekter uppgick omsättningen till 11,6 MSEK vilket är en ökning om 25%.  EBITDA justerat för valutaeffekter var 6,1 (4,95) MSEK, en ökning om 23%. Den starka utvecklingen i den underliggande verksamheten visar att våra communitys är attraktiva och har målgrupper som många bolag vill exponera sig mot.

Vår lönsamhet är fortsatt stabil och hög med en EBITDA-marginal på 47% (50,8%) i kvartalet.

MMORPG.com – rekordomsättning

I november annonserade vi köpet av MMORPG.com som ett led i vår strategi att växa genom förvärv och skapa fler attraktiva, relevanta communitys med växande målgrupper som många annonsörer vill exponera sig emot. MMORPG.org konsolideras från december 2020 och december var deras bästa månad någonsin med intäkter på cirka USD 75 000.

MMORPG.com är ett gaming community och publicist av innehåll som relaterar till online-spel i genren MMORPG (Massive Multiplayer Online Role-Playing Game). En genre som bland andra innefattar World of Warcraft och Final Fantasy-serien. 

Förvärvet innebär att vår bas av communitys kring populära spelsajter har utökats. Dessutom har vi sett att det finns en stor outnyttjad kompetens kopplad till MMORPG som vi nu investerar i och som vi också hoppas kunna nyttja inom andra communitys. Vi kommer också att få ut synergier genom förvärvet i och med att M.O.B.A. Services tar över direktförsäljningen. 

Det är spännande att kunna ta över ett välkänt, klassiskt gaming community som vi nu utvecklar vidare.  Jag ser en stor tillväxtpotential i MMORPG.org, både genom ökad försäljning och ökad trafik genom att utveckla innehållet.

Framgångsrik direktförsäljning

Förra året tog vi det strategiska beslutet av öka vår direktförsäljning och minska exponeringen mot den programmatiska försäljningen. Vi startade ett nytt affärsområde, M.O.B.A. Services, under våren 2020 och utarbetade en ny strategi för direktförsäljningen vilket lade grunden för vår framgångsrika omställning. Vi har ett skickligt, motiverat team som fokuserat driver arbetet med att öka intäktsströmmarna från bolag som vill rikta sig till våra community-medlemmar. M.O.B.A. Services arbetar för att etablera direkta och integrerade partnerskap, exempelvis annonsering, sponsorskap och native-samarbeten.

Andelen direktförsäljning har ökat starkt sedan strategiförändringen och fördubblades från föregående kvartal. I kvartalet utgjorde direktförsäljningen 66% av totala intäkter att jämföra med 45% i föregående kvartal.

Stabil trafiktillväxt 

Gaming och e-sport fortsätter att vara en stabilt växande global marknad. Trafiken till våra communitys ökade med 13 % i kvartalet, jämfört med motsvarande kvartal 2019,  och vi hade totalt cirka 100 miljoner besök. Den fortsatta tillväxten förstärker ytterligare annonsörernas intresse för våra communitys och deras vilja att kommunicera med vår publik.

Nytt community – Wildriftfire.com 

I förra kvartalsrapporten berättade vi om vårt nästa community – wildriftfire.com. Vårt mål är att starta 1–2 nya communities per år och i slutet av mars eller i april lanserar vi wildriftfire.com. Det bygger på Riot’s spel ”League of Legends: Wild Rift” och blir M.O.B.A. Network’s första satsning på att bygga ett community för ett spel både för mobil och konsol.

Framtidsutsikter

Vi har visat att vår tillväxtstrategi är effektiv. Vi har stabilare, nya intäktsströmmar genom den högre andelen direktförsäljning och viktiga partnerskap.

En av våra viktigaste framgångsfaktorer är vår förmåga att lyssna på besökarna och anpassa oss till deras önskemål. Attraktiveten i våra varumärken bygger på att vi erbjuder våra besökare relevant och aktuellt innehåll. För att ytterligare stärka vår ställning på marknaden kommer vi under 2021 att investera i kompetens och utveckla vårt innehållserbjudande med ökat fokus på video och egenproducerat innehåll, både på våra egna varumärken men också för att stärka vår synlighet och exponering på plattformar som Twitch och YouTube.

M.O.B.A. Network har visat på sin förmåga att utvecklas och förmåga att skapa värden genom marknadsledande communitys, stark tillväxt, positiva kassaflöden och ett långsiktigt, strategiskt arbete. Vårt mål kvarstår att fortsätta leverera hög, stabil tillväxt både organiskt och via förvärv med god lönsamhet.
 

Denna information är sådan som M.O.B.A Network AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-02-18 07:00 CET.

Stockholm 2021-02-18

Björn Mannerqvist, VD

Mail: info@wearemoba.com

Web: https://wearemoba.com

Certified Adviser

FNCA Sweden AB | +46(0)8-528 00 399| info@fnca.se

M.O.B.A Network AB driver ett flertal globala online communities för dataspel – och e-sportfans. Bolagets webbplatser inkluderar bland annat världens största strategicommunity för League of Legends, MOBAFire.com samt Counterstats, Leaguespy, RuneterraFire och SMITEFire.com (SMITE).

Continue Reading

Marknadsnyheter

Dedicare genomför ledningsförändring i Sverige och initierar kostnadsbesparingsprogram

Published

on

By

Dedicare genomför en ledningsförändring i Sverige där Bård Kristiansen, VD för Dedicare Norge sedan 2017, tar över som interim VD för Dedicare Sverige. Bård kvarstår som VD för Dedicare Norge, där Lene Langås, operativ chef inom sjuksköterskebemanning sedan 2013, tillsätts som interim operativ chef för den norska verksamheten. Processen att rekrytera en ny VD för Dedicare Sverige inleds omgående. Eva Brunnberg lämnar, på egen begäran, bolaget och därmed positionen som VD för Dedicare Sverige.

”Bård har framgångsrikt byggt upp och utvecklat den norska verksamheten, där omsättningen under hans ledarskap mer än fyrfaldigats under kraftigt ökad lönsamhet samtidigt som de kvalitativa målen har uppfyllts”, säger Krister Widström.

”Jag vill tacka Eva för stort engagemang, hårt arbete och gott samarbete under en utmanande period i Sverige”, säger Krister Widström.

Som en följd av rådande marknadsförutsättningar inom svensk vårdbemanning och till viss del ökad konkurrens på den norska marknaden, vilket Dedicare tidigare har rapporterat om, har ledningen tillsammans med styrelsen beslutat om ett kostnadsbesparingsprogram. Programmet förväntas ge årliga besparingar om ca 15 MSEK, med full effekt från det fjärde kvartalet 2024. De vidtagna åtgärderna syftar till att effektivisera verksamheten och möjliggöra fortsatta investeringar i framtida tillväxt i marknader och segment med god efterfrågan.

Dedicares långsiktiga strategi och finansiella mål om en årlig omsättningstillväxt på minst 10 procent med en EBITA-marginal överstigande 7,0 procent över tid ligger fast.

För mer information, vänligen kontakta: 

Krister Widström, koncernchef, krister.widstrom@dedicaregroup.com, 070 526 7991 

Anette Sandsjö, CFO, anette.sandsjo@dedicaregroup.com, 073 343 4468

Kort om Dedicare
På Dedicare brinner vi för att tillföra kompetens till vård, life science och socialt arbete. Vår drivkraft är att på ett ansvarsfullt och hållbart sätt bidra till människors hälsa, utveckling och livskvalitet. Dedicare grundades 1996 och är Nordens största rekryterings- och bemanningsföretag inom vår sektor. Vi har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, och sedan hösten 2022 finns vi även i Storbritannien och på Irland. Dedicare är noterade på Nasdaq Stockholm och omsatte 1,9 miljarder 2023. På en daglig basis har vi över 2 000 anställda ute på uppdrag. Vi ser Europa som vår framtida marknad med en vision att på sikt växa till ett av Europas ledande rekryterings– och bemanningsföretag inom vård, life science och socialt arbete.
Läs mer om Dedicare på dedicaregroup.com

Dedicare AB (publ.)
Ringvägen 100
118 60 Stockholm
Tel: 08-555 656 00  
www.dedicare.se 
Org.nr: 556516–1501

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fazers nya CFO Jukka Erlund tillträder sin tjänst den 1 juni 2024

Published

on

By

Fazer meddelade i februari att Jukka Erlund, M.Sc. (ekonomie eMBA), har utnämnts till ny CFO för koncernen. Jukka tillträder tjänsten 1.6.2024 och kommer till Fazer från Kesko Oyj Abp, där han har arbetat sedan 2004.

”Jag vill än en gång varmt välkomna Jukka till teamet och samtidigt tacka Jouni för hans stora insats under hans år på Fazer”, säger Christoph Vitzthum, koncernchef för Fazer.

För mer information, vänligen kontakta:

Joséphine Mickwitz, EVP, Kommunikation & Hållbarhet, Fazer-koncernen,
josephine.mickwitz@fazer.com, tfn. +358 400 784 889

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8.00–16.00, tfn. +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa  konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.   

Northern Magic. Made Real.

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABB investerar i Ndustrial för att påskynda utfasningen av koldioxidutsläpp genom AI-drivna energihanteringstekniker

Published

on

By

  • Startupföretaget Ndustrial, som arbetar inom ren teknik, ska stärka ABB:s digital- och hållbarhetsportföljer med energioptimeringslösningar som tar hela produktionsprocessen med i beräkningen
  • Investeringen kompletterar ABB:s tjänsteerbjudande med AI-drivna lösningar för prediktiva energihanteringslösningar som minskar energiförbrukningen och koldioxidhalterna och möjliggör en mer hållbar drift
  • Tillsammans med den nyligen genomförda investeringen i GridBeyond kommer transaktionen att ytterligare stärka ABB Electrifications ekosystem för innovationer

ABB tillkännager idag en minoritetsinvestering i Ndustrial, ett USA-baserat startupföretag inom ren teknik som har utvecklat en toppmodern, AI-driven energihanteringsplattform. Tack vare innovativa tekniker kan företag fatta smartare, produktionsmedvetna energibeslut i realtid, vilket hjälper kunderna att minska sina driftkostnader, optimera energiförbrukningen och påskynda utfasningen av fossila bränslen. Investeringen gjordes genom ABB Ventures . Ekonomiska detaljer har inte redovisats.

Transaktionen kommer till stånd efter att ABB har skaffat sig ett minoritetsinnehav i Gridbeyond i april 2024, ett startupföretag som tillhandahåller energihanteringslösningar som baseras på AI och datavetenskap och som gör det möjligt för kunder att optimera distribuerade energiresurser och den industriella belastningen.

Ndustrial hjälper företag att mäta och minska sin energiintensitet – den energi som krävs för en viss produktionsenhet eller aktivitet. Genom att integrera flera, ofta olikartade, datakällor som väder, marknadsräntor, utrustningsprestanda, industriella processresultat med mera kan företag analysera, optimera och förutsäga sin energianvändning samt kostnader per produktionsenhet. Detta möjliggör beslut i realtid liksom konkreta insikter och optimering av automatiserad styrning som är specifik för branschen, anläggningen eller produktionslinjen.

”Att främja hållbarhet och guida kunderna så de kan uppnå nettonoll-utsläpp är centralt för allt vi gör”, säger Stuart Thompson, chef för ABB Electrification Service. ”Tack vare våra Advisory Services bygger vi upp ett ekosystem med innovativa, responsiva partners för att samutveckla framsteg inom digitala lösningar som ska komplettera vår portfölj och stärka tillgängligheten, motståndskraften, säkerheten och hållbarheten hos energin för våra kunder. 

”Samarbetet med Ndustrial innebär att vi kan hjälpa kunderna att påskynda utfasningen av fossila bränslen genom att utnyttja AI-drivna prognoser för beslut i realtid så att de kan optimera produktionen, spara energi samt minska kostnader och utsläpp.”

Ndustrial har två gånger utsetts till en av World’s Top 100 Energy & Climate Tech startups av Start Up Energy Transition (som drivs av tyska energibyrån tillsammans med World Energy Council) och företagets vision kompletterar ABB:s strävan att möjliggöra industrins energiomställning och utfasning av fossila bränslen. Företaget har omkring 40 medarbetare.

Ndustrials teknikchef John Crawford, tillika en av grundarna, säger: ”Ndustrials team av industriingenjörer och programvaruutvecklare har skapat en ny typ av energihanteringssystem för industriell drift och med ABB:s expertis och globala räckvidd kan vi göra en reell påverkan med att påskynda den globala energiomställningen. Vi är alla extremt spända på att se hur långt vi kan komma och hur snabbt vi kan jobba.”

Hittills har Ndustrial hjälpt företag att slippa energikostnader till ett värde av över 100 miljoner dollar över 10 år. Lineage Logistics, global ledare inom kyllagring, minskade med 30 procent i både energikostnader och energiförbrukning över sju år, vilket motsvarar att strömförsörja 250 000 bostäder per år. 

Mads Møller, chef för ABB Electrification Ventures, säger: ”Ndustrials dokumenterade erfarenhet, teknikplattform och kompetenta team är sådant som får dem att sticka ut. Vår investering speglar ABB:s satsning på innovativa företag som driver på industriell elektrifiering och energibesparingar för kunder.”

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 14 maj 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

ABB Ventures är det affärsledda ramverket för riskkapitalinvesteringar som arbetar med att hitta banbrytande teknikföretag med samma inriktning som ABB:s mål att skapa framtiden med industriell elektrifiering och automation. Sedan 2009 har ABB Ventures investerat över 400 miljoner dollar i startupföretag inom olika sektorer, bland annat industrial IoT, AI/maskininlärning, robotik, energiomställning, cybersäkerhet, elmobilitet, smarta byggnader och distribuerad energi. Det är värt att notera att ABB Electrification Ventures-teamet sedan 2021 har investerat i 14 företag som tillskott för affärsområdet ABB Electrification. Mer information finns påwww.abb.com/ventures.

 

 

För mer information kontakta:

Media Relations
Phone: +41 43 317 71 11
Email: media.relations@ch.abb.com

Investor Relations
Phone: +41 43 317 71 11
Email: investor.relations@ch.abb.com

ABB Ltd
Affolternstrasse 44
8050 Zurich
Switzerland

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.