Connect with us

Marknadsnyheter

QLIFE HOLDING AB Bokslutskommuniké 2020, Q4

Published

on

Efterfrågan efter COVID-19 tester fortsätter

FJÄRDE KVARTALET 1 OKTOBER – 31 DECEMBER 2020

  • Periodens intäkter uppgick till 9 122 (0) KSEK och avser försäljning av COVID-19 testkapasitet till kunder främst inom sport genom samarbetspartnern KMD.
  • EBITDA för perioden uppgick till –6 501 (-3 645) KSEK och nettoresultatet uppgick till -7 602 (-4 009) KSEK.
  • Det totala kassaflödet under fjärde kvartalet 2020 uppgick till -1 013 (-5 817) KSEK.
  • Eget kapital per 31 december 2020 uppgick till 89 549 KSEK (62 478).
  • Resultat per aktie för fjärde kvartalet före och efter utspädning uppgick till-0,68 (-46,66) kronor.
  • Under fjärde kvartalet har en skattefordran på 2 268 KSEK redovisats. Skatteavdraget avser skattevärdet för utvecklingskostnader oktober-december 2020 och förväntas betalas ut under 2021.

HELÅR 1 JANUARI – 31 DECEMBER 2020

  • Intäkterna under perioden uppgick till 20 750 KSEK (714). Försäljningen avser COVID-19 testkapacitet till kunder främst inom sport, genom samarbetspartnern KMD.
  • EBITDA för perioden uppgick till -19 422 KSEK (-10 682) och nettoförlust -20 200 KSEK (-11 624).
  • Qlife emitterade 4 472 600 enheter (4 472 600 aktier och 4 472 600 teckningsoptioner serie TO1) genom en nyemission i februari 2020. Kapitalet ökade med 48 950 KSEK efter emissionskostnader om 6 063 KSEK och nettokassaflödet från börsintroduktion uppgick till 44 450 KSEK efter kvittning av lån om 4 500 KSEK.
  • Det totala kassaflödet för helåret uppgick till 15 253 kSEK (840).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning för helåret uppgick till -1,91 SEK (-167,00).
  • I maj ansökte Qlife om en skattekredit på 4 062 KSEK enligt det danska skattekrediteringssystemet relaterat till 2019. Beloppet betalades ut kontant i juni 2020. En ny ansökan om skattekredit kommer att utarbetas för 2020 och beloppet för januari – december beräknas till 7 677 KSEK och redovisas som skattefordran.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET 2020

  • I oktober meddelade Qlife att det hade uppstått en försening med att erhålla ett CE-märke för professionellt bruk på COVID-19-testerna i Egoo Home-systemet. Förseningen orsakas av ökade regulatoriska krav.
  • Qlife lämnade in en ansökan till den danska läkemedelsmyndigheten (Lægemiddelstyrelsen) om att marknadsföra företagets COVID-19-test före CE-märkning som ett direkt svar på pandemin. Ansökan avslogs tillfälligt den 13 november. Danska läkemedelsmyndigheten såg ingen anledning att bevilja undantag för medicinsk utrustning som för närvarande inte har CE-märkning och att det finns andra diagnostiska alternativ på marknaden.
  • Den 19 november beslutades vid en extra bolagsstämma att genomföra ett personaloptionsprogram 2020 med högst 185 000 personaloptioner.
  • I enlighet med beslutet på Qlife Holdings årsstämma har en valberedning sammankallats. Valberedningen består av följande personer; Sören Skjärbäk, Sören Amund Henriksen, Christian Månsson och Mette Gross.
  • Qlife valdes som leverantör för alla COVID-19-tester under den europeiska handbollsturneringen för kvinnor i december. Testningen genomfördes framgångsrikt på två platser under två veckor och omfattade spelare och personal, journalister och besökare från mer än 16 länder.
  • Qlife upptog lån på 15 miljoner kronor för att öka takten i uppskaleringen av kapselproduktionen inför kommande marknadsintroduktion.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER UTGÅNGEN AV FJÄRDE KVARTALET 2020

  • Qlife fick en beställning från, Statens Serum Institut, på 50 Egoo.Health-enheter och tillhörande SARS-CoV-2 testkapslar. Ordern representerar ett värde på cirka 1 MDKK och Qlife förväntar att leverera i februari 2021.
  • Danska patentverket har beviljat Qlife patentnummer DK180348 B1 för sin detekteringsenhet för biomarkörer. Det nya patentet är giltigt fram till 2039 och ger Qlife ett starkare immateriellt skydd när företaget påbörjar kommersialisering.
  • I januari CE-märkte Qlife sitt COVID-19-test i Egoo.Health-systemet. CE-märkningen gäller för professionell användning av testplattformen Egoo.Health för försäljning på den europeiska marknaden. CE-märkningen täcker testplattformen Egoo.Health, dvs. mobil testenhet, kapslar för engångsbruk och programvara. CE-märkningen gör att kommersialiseringen kan börja omedelbart.

Länk till rapport: https://qlifeholding.com/sv/investerare/finansiella-rapporter

Denna information är sådan som Qlife Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 februari 2021 klockan 10.01.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Thomas Warthoe, VD Qlife Holding

Epost: tw@egoo.health
Telefon: +45-21 63 35 34

Om Qlife
Qlife är ett medicin-tekniskt företag som strävar efter att revolutionera marknaden för klinisk biomarkörtestning av helblod. Genom att göra det möjligt att utföra tester hemma i stället för i vården underlättas tillgången till blodprov som kan främja monitorering av viktiga parametrar och bidra till bättre behandling.

Bolagets aktie (QLIFE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser (telefon: +46 (0)8-503 000 50, e-post: ca@gwkapital.se).

Läs mer på Egoo.health, Qlifeholding.com eller följ oss på LinkedIn.

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till press- och analytikerkonferens i Stockholm för presentation av Concentrics första kvartal 2024

Published

on

By

Concentrics delårsrapport för första kvartalet (januari-mars) 2024 kommer att publiceras den 8 maj 2024, klockan 08.00 CET.

Klockan 10.00 CET är media, investerare och analytiker välkomna till Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15 i Stockholm, för en presentation av rapporten.

Det kommer också att vara möjligt att delta via webbsändning/telefonkonferens. VD och koncernchef Martin Kunz och CFO Marcus Whitehouse kommer att hålla presentationen på engelska, och den följs av en frågestund. Vi ser fram emot din medverkan. Mer detaljerad information finns nedan:

Press- och analytikerkonferens kl. 10:00 CET (09:00 BRITTISK TID)

  1. Gå till webbsändningen:

https://edge.media-server.com/mmc/p/bfap7uo9

  • Tryck på knappen Spela upp eller uppdatera sidan i webbläsaren om webbutsändningsvideon inte laddas automatiskt.
  1. Telefonkonferens:
  • Deltagare måste registrera sig i förväg på länken nedan. Efter registrering får varje deltagare ett telefonkonferensnummer och en unik personlig PIN-kod.
  • Med början 10 minuter innan konferenssamtalet inleds måste deltagarna använda den information för att komma åt konferenssamtalet som finns i den e-post som skickas ut vid registrering. Deltagarna kan även använda funktionen för att bli uppringda istället för att ringa närmaste telefonkonferensnummer.
  1. Onlineregistrering för telefonkonferens:

https://register.vevent.com/register/BIf1cbd5c1ef4d434987b02f594574f0c5

För ytterligare information, kontakta Gregory Asante på telefon: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lastbilar, lantbruksmaskiner och industriprodukter. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i USA, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknik genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, och hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat. Concentric erbjuder även flertalet produkter som utvecklats för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon, däribland elektriska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, temperaturregleringssystem och elektrohydraulisk styrning. 2023 hade koncernen en omsättning om 4 205 MSEK och 1 282 anställda.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.