Connect with us

Marknadsnyheter

Rättelse: Dignitana AB Bokslutskommuniké 2020

Published

on

Det pressmeddelande och den bokslutskommuniké som offentliggjordes kl.. 08.30 idag,18 februari 2021, innehöll några  felaktiga översättningar till svenska. Rättelserna har gjorts i pressmeddelandet samt rapporten som bifogas här. 

  • Nettointäkter (istället för nettoresultat) flera ställen i både pressmeddelande och rapport. 
  • ”vilket inkluderar nedskrivning av varulager” (istället för ”vilket inkluderar avskrivna inventarier”) två ställen på sidan 7 i rapporten
  • På sidan 13 har minustecken lagts till på kassaflöden från investeringsverksamheten (fyra ställen). 

Rättelsen lämnades för offentliggörande den 18 februari 2021 kl. 11.35.

Smidighet och anpassningsförmåga stärker strategisk tillväxt

Finansiella höjdpunkter, Q4 2020

  • Nettointäkter uppgick till 12,9 MSEK (9,6 MSEK), en ökning med 35 procent jämfört med samma period 2019 och en ökning med 19 procent jämfört med tredje kvartalet 2020.

  • EBITDA uppgick till -10,8 MSEK (-11,4 MSEK).
  • Nettoresultat efter skatt uppgick till -20,8 MSEK (-15,1 MSEK).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,37 SEK (-0,27 SEK).
  • Kassabehållning uppgick till 78,8 MSEK (19,4 MSEK).
  • Genomsnittliga dagliga behandlingsintäkter (ADTR)* var 130 KSEK (105 KSEK), en ökning med 23 procent jämfört med samma period 2019 och en ökning med 20 procent jämfört med tredje kvartalet 2020.
  • Nedskrivning av varulager och C3-enheter uppgick till 7,8 MSEK.

Väsentliga finansiella händelser helåret 2020

  • Nettointäkter uppgick till 46,6 MSEK (40,7 MSEK), en ökning med 15 procent jämfört med 2019.

  • EBITDA uppgick till -29,9 MSEK (-26,3 MSEK).
  • Nettoresultat efter skatt uppgick till -53,0 MSEK (-38,0 MSEK).
  • Resultat per aktie -0,96 SEK (-0,76 SEK).
  • Kassabehållning uppgick till 78,8 MSEK (19,4 MSEK).
  • Genomsnittliga dagliga behandlingsintäkter (ADTR)* var 121 KSEK (98 KSEK), en ökning med 23 procent jämfört med 2019.
  • Nedskrivning av varulager och C3-enheter 7,8 MSEK.

Väsentliga händelser under perioden

  • Bolaget tillkännagav att det amerikanska läkarsällskapet (American Medical Association, AMA) ska utfärda CPT®-kod(er) (Common Procedural Code) för skalpkylning som gäller från den 1 juli 2021. Detta banar väg för ersättning och skapar betydande tillväxtmöjligheter för bolaget.

  • Dignitana tillkännagav en riktad nyemission om 75 MSEK innan emissionskostnader för att öka tillväxttakten och den strategiska övergången till DigniCap.
  • Dignitana tillkännagav beslutet om att skriva ned värdet på alla C3-enheter med på omkring 7,8 MSEK.

Väsentliga affärshändelser under perioden

Väsentliga händelser efter perioden

Väsentliga affärshändelser efter perioden

 

Nyckeltal  

DIGNITANA GROUP

Q4 2020 Q4 2019 Full year 2020 Full year 2019
Nettointäkter, KSEK 12 928 9 572 46 629 40 699
Totala intäkter, KSEK 13 006 10 062 49 956 42 546
Resultat efter finansiella poster, KSEK -20 821 -15 060 -52 963 -37 950
Kassa och bank, KSEK 78 770 19 433 78 770 19 433
Resultat per aktie före och efter utspädning, SEK -0,37 -0,27 -0,96 -0,76
Genomsnittliga dagliga behandlingsintäkter*, KSEK 130 105 120 98

*ADTR inkluderar intäkter från betalning per behandling från patienter och kliniker i USA. Inkluderar inte leasingintäkter eller försäljning av förbrukningsvaror.
 

 

”Bolagets smidighet och anpassningsförmåga har bidragit till Dignitana att inte bara överleva under pandemin, utan också att växa i takt med att vi rör oss i strategisk riktning för att kunna uppnå våra operativa och finansiella mål.”

-William Cronin, vd Dignitana AB

Den fullständiga rapporten som kan laddas ned via https://dignitana.com/investor-relations/financial-reports/ 

 

Dignitana meddelar att bolaget från och med 15 april 2021 endast kommer att tillhandahålla pressmeddelanden och delårsrapporter på engelska. Bolagets årsredovisningar kommer även  fortsättningsvis att publiceras på både svenska och engelska.

Denna information är sådan som Dignitana AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-02-18 11:36 CET.

För mer information kontakta

Melissa Bourestom, VP Corporate Communications melissa.bourestom@dignitana.com  +1 469-518-5031

Om Dignitana AB (publ)

Dignitana AB är världsledande inom kliniskt överlägsen skalpkylningsteknologi.  Företaget tillverkar DigniCap® Scalp Cooling System, ett patenterat medicinskt skalpkylningssystem som ger cancerpatienter möjlighet att minimera håravfall under cytostatikabehandling. DigniCap har haft FDA-godkännande sedan 2015 för att ge kontinuerlig skalpkylning med hög effektivitet, säkerhet och patientkomfort. Internationellt uppmärksammad som en livskvalitetshöjande behandling för cancerpatienter, uppfanns DigniCap Scalp Cooling System 1999 av en svensk onkologisjuksköterska och har funnits i Europa sedan 2001. Dignitana AB är noterat på Nasdaq First North Stockholm i Sverige med huvudkontor i Lund, Sverige och verksamhet i Dallas, Texas i USA. Företagets dotterbolag är Dignitana, Inc. i USA och Dignitana S.r.l. i Italien. För mer information: www.dignitana.se och www.dignicap.comRedeye AB är Certified Adviser, +46 8 121 576 90, certifiedadviser@redeye.se www.redeye.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.