Connect with us

Marknadsnyheter

Över 2 miljoner besökare i Skärgårdsstiftelsens områden 2020

Published

on

– Mer än dubbelt så många jämfört med andra mätningar
 

Genom ett unikt pilotprojekt har vi nu fått fram siffror med hjälp av Telias mobila data över hur många som har besökt Skärgårdsstiftelsens områden under 2020.

– Det här är första gången Skärgårdsstiftelsen fått fram siffror som i sin helhet visar hur många som besöker våra områden, säger Besöksnäringschef Ulrika Palmblad-Wennergren som är ansvarig för projektet.Genom delfinansiering från Region Stockholms Skärgårdsanlag har Skärgårdsstiftelsen tillsammans med Länsstyrelsen nu kunnat genomföra det första steget i pilotprojektet ”Skärgårdsbarometern”.I ett första steg har vi med hjälp av analytiker på WSP sammanställt besökarantalet i Skärgårdsstiftelsens 40 områden. Resultatet visar att våra områden har betydligt fler besökare än vi tidigare kunnat uppskatta med andra mätmetoder. Nu får vi ett så nära ”facit” som möjligt över hur viktiga dessa öar och områden är för dem som vill besöka skärgården.

Förutom det höga antalet besökare på totalen syns flera tydliga spår av pandemi-utbrottet i besöksstatistiken.

Vi ser stora ökningar av besökare på våra fastlandsområden under 2020, med Björnö i topp med en ökning på nästan 60 % jämfört med år 2019. Även på Gålö, som med sina nästan 900 000 besökare är Skärgårdsstiftelsens i särklass mest besökta område, kan vi se en ordentlig ökning på omkring 30 % under förra året.

Vi ser också tecken på att högsäsongen under årets sommarmånader har förlängts jämfört med år 2019, med fler besökare under juni och augusti. Trenden syns tydligast på våra fastlandsområden, men även ute på öarna.

Skärgårdsbarometern kan också bekräfta tidigare rapportering om ett ökat intresse för båtlivet. Besökarna i naturhamnarna har ökat markant, det ser vi till exempel på Träskö-Storö med en nästan 30% ökning. Däremot har flera av Skärgårdsstiftelsens mest populära öar, framförallt i södra skärgården, haft färre besökare 2020 jämfört med 2019. Detta kan sannolikt kopplas till passagerarrestriktionerna i skärgårdstrafiken. Utö hade omkring 10 % färre besökare under 2020 jämfört med året innan, och på Nåttarö minskade besökarantalet med över 30 %. De faktiska minskningarna bedöms dock vara större än så, eftersom utländska mobiltelefoner inte redovisas i statistiken.

Skärgårdsstiftelsens Vd Anna Waxin är mycket glad över att vi nu får en första rapport i Skärgårdsbarometern med siffror som kommer att ha stor betydelse för verksamheten framåt. – Att få fram besökssiffror med jämförelsedata på detta sätt ger oss ett mycket bra verktyg i våra utvecklingsfrågor. Här får vi ett kvitto för hur viktiga våra områden är och kan se besöksströmmar över tid på ett helt annat sätt än tidigare.

Lars Berglund från WSP har lett processen att att ta fram och analysera statistiken och menar att det finns stor potential för denna typ av dataunderlag framöver.

– Besöksnäringen har länge haft svårt att få en god uppfattning om hur många som besöker olika destinationer, och det är roligt att Skärgårdsstiftelsen har tagit initiativ till ett nytt och innovativt sätt att mäta besökarantalet i Stockholms skärgård.

Vidare i Skärgårdsbarometern:I nästa steg kommer Länsstyrelsen att presentera siffror för replipunkterna i Stockholms skärgård, sedan går vi vidare med en analys av hela Stockholms skärgård tillsammans med Stockholm Archipelago.Delrapporten för Skärgårdsstiftelsen är framtagen av WSP, Lars Berglund och Joakim Franklin.

Bifogat finns en ppt med delar av rapporten som visar den statistik som kommenteras i pressmeddelandet.

Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län
Adress: Box 7669, 103 94 Stockholm, Besöksadress: Svensksundsvägen 6, Skeppsholmen
Besöksnäringschef  Ulrika Palmblad-Wennergren, Mail: ulrika.palmblad-wennergren@skargardsstiftelsen.se
Tel: 08-123 124 30
www.skargardsstiftelsen.se

________________________________________________________________
Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län, är mark- och fastighetsägare i Stockholms skärgård. Vår uppgift är att hålla skärgården öppen för alla!
Skärgårdsstiftelsen främjar utvecklingen av friluftsliv, turism och en levande skärgård. Mer information www.skargardsstiftelsen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.