Connect with us

Marknadsnyheter

Comintelli: Bokslutskommuniké 2020

Published

on

Finansiell sammanfattning

 

1) Eget kapital i relation till balansomslutningen.

2) Nyckeltalet har beräknats utifrån antalet aktier vid periodens utgång; 7 490 000 både december 2020 och december 2019.

Kommentarer till bolagets resultat och finansiella ställning

Bolagets totala intäkter för det fjärde kvartalet uppgick till 3,7 mkr (6,0 mkr). För helåret 2020 uppgick de totala intäkterna till 19,3 mkr (21,4 mkr). Bland ”Övriga rörelseintäkter” finns för helåret 2020 0,3 mkr (0,0 mkr) för erhållna bidrag för det statliga coronastödet ”korttidsarbete”. Vidare finns under ”Övriga rörelseintäkter” för helåret 2020 0,7 mkr (1,1 mkr) hänförda till valutakursvinster av rörelsekaraktär.

Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick i det fjärde kvartalet till -1,2 mkr (+0,2 mkr). Bland ”Övriga rörelsekostnader” finns 0,9 mkr (0,5 mkr) hänförda till valutakursförluster av rörelsekaraktär. Bolagets kostnadsnivå är fortsatt på en betydligt lägre nivå än motsvarande period föregående år.

Helåret 2020 visar ett positivt rörelseresultat efter avskrivningar, EBITA, med +0,4 mkr (-1,4 mkr). Trots lägre försäljning och högre negativa valutakursförluster av rörelsekaraktär än under 2019 (-1,5 mkr helåret 2020 och +0,3 mkr helåret 2019), så har resultatet förbättrats. Detta till följd av en effektivare operativ drift med väsentligt lägre kostnader. Under det första halvåret erhölls 0,2 mkr (kostnadsreduktioner) i sänkta arbetsgivaravgifter som del av de statliga coronastöden. Resultatet efter skatt för helåret 2020 blev -0,3 mkr.

Intelligence2day® erbjuds som renodlad prenumerationstjänst (SaaS). I syfte att nå effektiv uppskalning har en ny IT-infrastruktur för SaaS utvecklats. Balansering av utvecklingskostnader har i det fjärde kvartalet gjorts med 0,4 mkr (helåret 2020 1,2 mkr) och är att hänföra till anställda medarbetare.

Balansposten ”Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter” har från det tredje kvartalet 2020 minskat från 15,7 mkr till 12,8 mkr. Balansposten består mestadels av resultatförda, men ännu inte fakturerade intäkter vilket är i enlighet med bolagets redovisningsprinciper för licensförsäljning.

Kassaflödet under årets fjärde kvartal blev -1,0 mkr (-0,1 mkr), drivet av ett negativt resultat. För helåret 2020 blev kassaflödet positivt med +2,2 mkr (-2,0 mkr) där upptagande av Brygglån från Almi bidrog med 2,0 mkr.

Totala räntebärande skulder uppgick vid det fjärde kvartalets utgång till 4,2 mkr (2,4 mkr). Den checkkredit på 2,0 mkr som Bolaget erhöll under årets första kvartal är per 31 december 2020 outnyttjad.

Styrelsen föreslår att ingen utdelning görs för räkenskapsåret 2020.

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Bolagets ARR (årligen återkommande intäkter) ökade i det fjärde kvartalet från 18,6 mkr till 18,8 mkr.
För definition av ARR, se sid 13.

Comintelli ökar årligen återkommande intäkter (ARR) till 18,8 mkr.

Väsentliga händelser under perioden oktober – december 2020

  • Comintellis amerikanska dotterbolag har förstärkt sin försäljningsorganisation genom anställning av en senior säljare inom nyförsäljning, merförsäljning befintliga kunder samt med ansvar för stora kundkonton.
  • Comintellis VD, Jesper Martell, invaldes i Council of Competitive Intelligence Fellows.
  • Bolaget medverkade på branschens största event; SCIP Virtual IntelliCon 2020.
  • Bolaget deltog på Aktiespararnas Stora Aktiedagen.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Kari Syrjä har rekryterats som Vice President Sales för Europa.
  • Omställningen till ett digitalt och skalbart säljflöde som ger förutsägbar tillväxt har fortsatt.

   VD har ordet

Det gångna pandemiåret 2020 har karaktäriserats av stor osäkerhet och oförutsägbarhet. Vi har dock snabbt lyckats anpassa oss till de nya förutsättningarna. Den digitala transformationen har fungerat väl då vi redan innan coronapandemin till stora delar var digitaliserade och vana att arbeta på distans. Vi har genomfört ett antal kostnadsreduktioner och tagit del av relevanta statliga stödpaket. Även om nyförsäljningen drabbats, så har försäljningen till befintliga kunder varit fortsatt stabil. Detta har lett till både positivt rörelseresultat för helåret och bättre resultat än föregående år, samt ett positivt kassaflöde.

Nettoomsättning och resultat

Under årets sista kvartal uppgick bolagets nettoomsättning till 3,6 mkr, vilket är 39 % lägre än motsvarande period föregående år (5,9 mkr). Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick i fjärde kvartalet till  -1,2 mkr att jämföra med +0,2 mkr motsvarande period föregående år.

Helårsomsättningen landade på 18,3 mkr och därmed 10 % lägre än föregående års 20,3 mkr. Coronapandemin har haft en negativ påverkan på årets nykundsförsäljning där vi upplevt att många presumtiva kunder skjutit på sina beslutsprocesser. Försäljningen till befintliga kunder har däremot varit fortsatt stabil.

För helåret blev rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, +0,4 mkr vilket är 1,8 mkr högre än föregående år (-1,4 mkr). Redan innan coronapandemin reducerade vi bolagets kostnadsnivå och detta omställningsarbete accelererade under året. Den signifikant reducerade kostnadsnivån genom bl. a personalanpassningar, lägre lokalkostnader och förenklade arbetssätt, har medfört att vi kunde visa ett positivt rörelseresultat med 0,4 mkr för helåret.

Bolagets ARR (Annual Recurring Revenues; ”årligen återkommande intäkter”) ökar från 18,6 mkr vid utgången av årets tredje kvartal till 18,8 mkr vid utgången av årets fjärde kvartal.


Comintelli ökar årligen återkommande intäkter (ARR) till 18,8 mkr.

Osäkerhet i omvärlden ökar behovet av Intelligence2day®

På kort sikt har den ökade osäkerheten i omvärlden inneburit att företag blir försiktigare, vilket vi märkt i kunders beslutsprocesser. På längre sikt bedömer vi att efterfrågan på verktyg för omvärldsbevakning och -analys kommer att öka i takt med behovet av att vara bättre förberedda på omvärldsförändringar. Detta gynnar Comintelli på sikt och ger oss goda förutsättningar att öka försäljningen av Intelligence2day®.

Fokuserad försäljning

Vi kraftsamlar och fokuserar våra insatser ännu tydligare mot de områden där vi redan är och kan bli starka. Vi fokuserar på ett färre antal kundsegment med syftet att skapa ytterligare kundvärden och affärer.

Ett flertal initiativ är redan levererade och jag tänker då bl. a på nyutvecklade AI-baserade analysfunktioner och en ny plattform för prenumerationstjänster (SaaS). Den nya infrastrukturen medför en effektivare och mer skalbar leveransplattform med kostnadsfördelar.

Digital marknadsföring och leadsgenerering

Vi har kommit långt med att bygga ett mätbart och skalbart säljflöde som ger förutsägbar tillväxt. En digital road map har tagits fram som stöd för en kontrollerad utveckling av antal leads och försäljning.

Produktion av kundrelevant content har prioriterats och utgör ett operativt redskap att marknadsföra Intelligence2day®. Ett flertal webinars har genomförts och flera är inplanerade. Dessa webinars är branschinriktade och ger en betydligt bättre träffbild än tidigare fysiska och mer generellt hållna event. Samarbetet med vår tyska samarbetspartner SVP Deutschland har gått över förväntan där vi hållit ett antal webinars tillsammans. Ett antal s.k. ambassadörer har knutits till bolaget där vi får access till relevanta nätverk och ingångar till företag.

Försäljningen till befintliga kunder har fungerat väl, men kan utvecklas ytterligare. Ett antal add-on paket till Intelligence2day är under framtagande för att kunna erbjudas till samtliga kunder.

Resursförstärkningar

I syfte att generera leads och försäljning genomför vi resurs- och kompetensförstärkningar inom flera områden. Samarbetet med vår digitala marknadsföringsbyrå för generering av leads har både utökats och intensifierats. I höstas förstärkte Comintelli Inc., USA, sin försäljningsorganisation genom anställning av en erfaren säljare i Jeff Mansfield. Alldeles nyligen rekryterades Kari Syrjö i rollen som Sales Director för Europa. Vi ser fram emot deras bidrag till bolagets försäljning under 2021.

Sammanfattningsvis

Den rådande osäkerheten i omvärlden leder till ett ökat behov av omvärldsanalys. När vi efter ett omtumlande år nu går in i 2021 med nödvändiga fundamenta på plats läggs ännu mer fokus på generering av leads och försäljning.

Comintelli har ett kompetent, erfaret team med en avancerad, välbeprövad, prisbelönt mjukvaruplattform. Vi har genomfört nödvändiga investeringar i AI/SaaS-plattform samt på USA-marknaden.

Med digitaliserad marknadsföring och nya säljresurser på plats är det min bedömning att Comintelli har goda möjligheter att flytta fram sina positioner på en växande marknad för omvärldsinsikter.

Med vänlig hälsning,

Jesper Martell

VD Comintelli AB

Finansiell kalender

Delårsrapport för 2021 års första kvartal offentliggörs tisdagen den 18 maj 2021.

Årsredovisning och revisionsberättelse för räkenskapsåret 2020 kommer att offentliggöras senast tisdagen den 27 april 2021 och därmed senast tre veckor före årsstämman.

Årsstämma för räkenskapsåret 2020 hålles i Kista alternativt digitalt tisdagen den 18 maj 2021.

Delårsrapport för 2021 års andra kvartal offentliggörs torsdagen den 26 augusti 2021.

Delårsrapport för 2021 års tredje kvartal offentliggörs onsdagen den 17 november 2021.

Bokslutskommuniké för 2021 offentliggörs onsdagen den 23 februari 2022.

För ytterligare information:

Jesper Martell VD, Comintelli AB

Telefon: 070 622 98 31

E-post: jesper.martell@comintelli.com

 

Peter Mörsell, CFO, Comintelli AB

T elefon: 070 543 73 95

E-post: peter.morsell@comintelli.com

Om Comintelli AB

Comintelli är ett svenskt mjukvaruföretag som grundades 1999 som en spin-off från Ericsson. Bolaget har utvecklat och licensierar ut en molnbaserad tjänst för omvärldsbevakning- och analys kallad Intelligence2day®. Tjänsten används idag av såväl mindre företag som större globala organisationer. Dessa kunder använder Intelligence2day® för att lättare navigera i, och skapa mening och insikter ur, en allt snabbare växande informationsmängd. Information som ofta är ostrukturerad och härleds från ett stort antal källor.

Intelligence2day® är synnerligen lämpad för företag som är verksamma inom branscher präglade av hög förändringstakt och omfattande volymer av ostrukturerad information. För dessa företag är det av stor vikt att tidigt identifiera till exempel trender, hot och möjligheter, och att anpassa den egna affärsstrategin därefter. Comintellis kunder återfinns särskilt inom branscher som kemi/energi, läkemedel/ sjukvård och IT/telekom, till exempel AkzoNobel, DSM, Essity, Telia och Tetra Pak.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kallelse till årsstämma i Gosol Energy Group AB

Published

on

By

Aktieägarna i Gosol Energy Group AB, 559434-5851, (”Bolaget” eller ”Gosol”), kallas härmed till årsstämma tisdagen den 28 maj 2024. kl. 14:30 på Bolagets huvudkontor på Gustavsviksvägen 2 i Saltsjö-Boo. Stämmolokalen öppnas kl. 14:15 för inregistrering. Registrering av deltagande vid årsstämman avbryts när stämman öppnar.

Rätt att delta och anmälan

Aktieägare som önskar delta i bolagsstämman ska

  • vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken måndagen den 20 maj 2024, och, om aktierna är förvaltningsregistrerade, begära att förvaltaren rösträttsregistrerar aktierna senast onsdag den 22 maj 2024, samt
  • anmäla sig till bolaget senast onsdagen den 22 maj 2024 per e-post till nils.henoch@gosol.se. Anmälan kan också göras skriftligen till Gustavsviksvägen 2, 132 51 Saltsjö-Boo. I anmälan ska uppges fullständigt namn, person- eller organisationsnummer, adress, telefonnummer dagtid samt ska i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare, eller biträde (högst 2) lämnas. Anmälan bör i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar (se ”Ombud m.m.” nedan).

Förvaltarregistrerade aktier
Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade, genom bank eller annan förvaltare, måste, för att äga rätt att deltaga vid bolagsstämman tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn hos Euroclear Sweden AB. Sådan omregistrering måste vara genomförd senast onsdagen den 22 maj 2024, vilket innebär att aktieägare som önskar sådan omregistrering måste underrätta förvaltaren om detta i god tid före nämnda datum.

Ombud m.m.
Om aktieägare ska företrädas av ombud måste ombudet ha med skriftlig, daterad och av aktieägaren undertecknad fullmakt till stämman. Fullmakten får inte vara äldre än ett år, såvida inte längre giltighetstid (dock längst fem år) har angivits i fullmakten. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska ombudet också ha med aktuellt registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling för den juridiska personen. För att underlätta inpasseringen bör kopia av fullmakt och andra behörighetshandlingar bifogas anmälan till stämman.

Antalet aktier och röster
Antalet utestående aktier i Bolaget uppgår vid tidpunkten för denna kallelse till totalt 84 275 167 stycken. Bolaget innehar inga egna aktier.

Ärenden på stämman

  1. Stämmans öppnas.
  2. Val av ordförande vid stämman.
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  4. Godkännande av dagordning vid stämman.
  5. Val av en eller två justeringspersoner.
  6. Prövning av om stämman har blivit behörigen sammankallad.
  7. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse.
  8. Fastställande av resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning.
  9. Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen.
  10. Beslut om ansvarsfrihet för styrelseledamöter och verkställande direktör.
  11. Beslut om antalet styrelseledamöter och revisorer.
  12. Fastställande av arvoden åt styrelseledamöter och revisor.
  13. Val av styrelseledamöter och styrelseordförande.
  14. Val av revisor.
  15. Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemissioner av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler.
  16. Beslut om justeringsbemyndigande.
  17. Stämmans avslutande.

AKTIEÄGARENS BESLUTSFÖRSLAG

Aktieägare representerade cirka 65 procent av aktierna och rösterna i Bolaget och nedan benämnd ”Aktieägaren”, har framlagt följande förslag till beslut:

Val av ordförande vid stämman (punkt 2)

Aktieägaren föreslår att Hans Jacobsson väljs till ordförande vid årsstämman, eller vid hans förhinder, den som styrelsen i stället anvisar.

Beslut om antalet styrelseledamöter och revisorer (punkt 11)

Aktieägaren föreslår att styrelsen i Gosol ska bestå av fyra ledamöter och utan suppleanter samt att ett registrerat revisionsbolag utses som revisor.

Fastställande av arvoden åt styrelseledamöter och revisor (punkt 12)

Den totala ersättningen till styrelseledamöterna föreslås vara 5 prisbasbelopp att fördelas med 3 prisbasbelopp till ordföranden samt 2 prisbasbelopp till styrelseledamot. Styrelsearvode ska inte utgå till de som är anställda i bolaget.

Aktieägaren föreslår att arvode till revisorn ska utgå enligt av Bolaget godkänd räkning.

Val av styrelseledamöter och styrelseordförande (punkt 13)

För perioden fram till nästa årsstämma föreslår Aktieägaren omval av Hans Jacobsson, Anna Frick, Jimmy Stensson och Martin Tornhill.

Aktieägaren föreslår omval av Hans Jacobsson till styrelseordförande.

Detaljerad information om samtliga personer som föreslås bli valda till styrelseledamöter finns tillgänglig på Gosols hemsida, www gosol.se.

Val av revisor (punkt 14)

Aktieägaren föreslår att det registrerade revisionsbolaget BDO i Göteborg AB väljs till Bolagets revisorer för perioden fram till nästa årsstämma. BDO i Göteborg AB har informerat om att den auktoriserade revisorn Katarina Eklund kommer att utses till huvudansvarig revisor om BDO i Göteborg AB väljs till revisor.

STYRELSENS BESLUTSFÖRSLAG

Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen (punkt 9)

Styrelsen föreslår att utdelning skall utgå med 0,12 kronor per aktie. Som avstämningsdag för erhållande av utdelning föreslår styrelsen torsdagen 30 maj 2024. Om stämman beslutar i enlighet med förslaget, beräknas utbetalning av utdelningen ske tisdag den 4 juni 2024 genom Euroclear Sweden AB.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemissioner av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler (punkt 15)

Styrelsen föreslår att årsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, besluta om nyemissioner av aktier och/eller konvertibler och/eller teckningsoptioner. Antalet aktier som ska kunna emitteras respektive antalet aktier som ska kunna tecknas med stöd av optionsrätt till nyteckning av aktier respektive antalet aktier som konvertibler ska berättiga konvertering till ska sammanlagt uppgå till sådant antal som ryms inom bolagsordningens gränser om antal aktier och aktiekapital.

Styrelsens beslut om emission skall kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Styrelsens bemyndigande skall omfatta rätt att besluta om kontantemission, apportemission eller att aktier, konvertibler eller teckningsoptioner skall tecknas med kvittningsrätt. Vid beslut om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt skall utgångspunkten för emissionskursens fastställande vara aktiens marknadsvärde vid respektive emissionstillfälle.

Förslaget om bemyndigande om emission ger styrelsen flexibilitet i arbetet med att finansiera och möjliggöra fortsatt expansion såväl organiskt som genom förvärv.

Vidare ger bemyndigandet styrelsen en möjlighet att, vid var tid, optimera Bolagets kapitalstruktur.

Styrelsen, eller den styrelsen förordnar, ska ha rätt att göra de mindre justeringar i årsstämmans beslut som kan visa sig erforderliga i samband med registreringen vid Bolagsverket och Euroclear Sweden AB.

För beslut i enlighet med förslaget krävs att beslutet biträds av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de angivna rösterna som de aktier som är företrädda vid bolagsstämman.

Beslut justeringsbemyndigande (punkt 16)

Styrelsen föreslår att årsstämman bemyndigar styrelsen att göra smärre justeringar och förtydliganden i vid stämman fattade beslut som kan visa sig nödvändiga för att kunna registrera besluten hos Bolagsverket och/eller Euroclear.

Tillhandahållande av handlingar

Redovisningshandlingar, revisionsberättelse och övriga handlingar som ska finnas tillgängliga enligt aktiebolagslagen kommer att finnas tillgängliga för aktieägarna senast tre veckor innan årsstämman hos Bolaget och på Bolagets hemsida, www.gosol.se samt kommer att sändas till de aktieägare som begär det och uppger sin post- eller e-postadress. Handlingarna framläggs, och informationen lämnas, genom att de hålls tillgängliga hos Bolaget och på Bolagets hemsida. Handlingarna kan begäras under adress Gosol AB, Gustavsviksvägen 2, 132 51 Saltsjö-Boo Göteborg eller per e-post: nils.henoch@gosol.se.

Behandling av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas se https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Stockholm i april 2024

Gosol Energy Group AB (publ)

Styrelsen

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gosol Energy Group AB offentliggör årsredovisning för 2023

Published

on

By

Gosol Energy Group AB offentliggör härmed årsredovisning för 2023. Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida (www.gosol.se). Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

Sammanfattning

  • Årets nettoomsättning uppgick till 275 847 448 kr (177 221 731)
  • Årets resultat efter finansiella poster uppgick till 31 254 886 kr (7 495 349)
  • Årets vinstmarginal uppgick till 11,3% (4,2%)
  • Koncernens likvida medel vid årets slut uppgick till 53 134 419 kr (15 877 428). Det fanns inga räntebärande skulder i Koncernen vid årets slut.
  • Styrelsen föreslår en utdelning till aktieägarna om 0,12 kr per aktie för räkenskapsåret 2023 eller total 10 113 020 kr.
     

VD-kommentar

Det är med stor entusiasm och stolthet jag presenterar min första årsredovisning för Gosol Energy Group AB. Noteringen av Gosol Energy Group AB på Spotlight Market den 28 november 2023 markerar inte bara en viktig milstolpe i vår resa utan också början på ett nytt kapitel i vår strävan att leda energiomställningen mot en hållbar framtid.

Sedan starten 2018 har vi genomgått en betydande utveckling och tillväxt, och jag är tacksam för det hårda arbete och den dedikation som vårt team har visat under dessa år. Trots att vi fortfarande betraktar oss som ett ungt företag inom en dynamisk och växande bransch, har vi lyckats identifiera och navigera de utmaningar och möjligheter som vår sektor innebär. Vår förmåga att kontinuerligt identifiera förbättringsområden och nya tillväxtmöjligheter bevisar vår anpassningsbara och innovativa företagskultur.

Under 2023 upplevde Gosol Energy Group sitt mest framgångsrika år hittills, med en imponerande omsättningstillväxt på cirka 56 procent och ett starkt rörelseresultat. Detta resultat är ett tydligt tecken på de framgångsrika strategiska beslut och prioriteringar vi har gjort, samt de gynnsamma omständigheter som präglat vår bransch.

Även om vi står inför utmaningar som en osäker konjunktur, höga marknadsräntor och otydligheter kring skattereduktion för grön teknik, vilket påverkat vår orderstock och installationsaktivitet i början av 2024, är jag övertygad om vår förmåga att anpassa oss och övervinna dessa hinder. Branschorganisationen Svensk Solenergi prognostiserade tidigare i år att antalet solcellsinstallationer skulle minska med 32 % år 2024 jämfört med föregående år. Den minskade efterfrågan leder till högre konkurrens och en mer prispressad marknad.

Under inledningen av 2024 har vi fokuserat på att säkerställa en kostnadseffektiv organisation samtidigt som vi sett över våra fasta kostnader. Detta för att möta den högre konkurrensen och den mer prispressad marknaden. Vår ambition är vara en effektiv organisation som snabbt kan ställa om och anpassa verksamheten till rådande förutsättningar. Ett ytterligare fokus har varit att öka vår närvaro på marknaden för kommersiella kunder och fortsätta utveckla vårt produkt- och tjänsteutbud.

Som VD för Gosol Energy Group ser jag fram emot att fortsätta vår resa och att leda omställningen av samhället och energisystemet till 100 procent förnybar elproduktion och en elektrifierad transportsektor. Med ett tydligt fokus kvalitet, långsiktighet, kundnöjdhet och hållbar tillväxt, är jag övertygad om att vi kommer att fortsätta skapa värde för våra aktieägare, kunder och samhället i stort.

Tack till alla våra medarbetare, kunder, och aktieägare för ert fortsatta stöd. Tillsammans bygger vi en ljusare och mer hållbar framtid.

Med vänliga hälsningar,

Jimmy Stensson
VD, Gosol Energy Group AB

 

Om Gosol Energy Group

Gosol är en helhetsleverantör inom nyckelfärdiga energilösningar. Bolaget erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom segmenten solcellssystem, ladd-infrastruktur, och batterilagring samt tillhörande mät- och lastbalanseringstjänster. Målsättning är att vara en ledande aktör i omställningen av samhället och energisystemet till 100 procent förnybar elproduktion och en elektrifierad transportsektor. Bolaget arbetar utifrån ledorden kvalité och engagemang med kundrelationen, teknisk kompetens och hållbarhet som grundpelare.

Bolagets kundgrupper och affärsområden är indelat i kategorierna privatkunder (konsumenter), bostadsrättsföreningar, lantbruk, kommersiella fastighetsägare samt energibolag. Bolagets produkt- och tjänsteutbud är anpassat för respektive kundgrupp och affärsområde. Gosol är idag verksamt i södra och mellersta Sverige och finns representerat i regionerna Blekinge, Halland, Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Skåne, Stockholm, Sörmland, Västmanland, Uppsala, Västra Götaland, Värmland, Örebro och Östergötland.
 

Kontaktuppgifter

För ytterligare information, kontakta:

jimmy.stensson@gosol.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.