Connect with us

Marknadsnyheter

Så påverkas leasingtagare och IFRS 16 av Corona

Published

on

Som ett resultat av Coronapandemin sker stora förändringar i leasingavtal. Enligt IFRS 16 finns det en viktig skillnad mellan omprövningar och ändringar i redovisningen – men det kan vara svårt att fastställda om en ändring kopplad till Corona är en omvärdering eller modifiering. Här reder vi ut begreppen.

Många leasingtagare förhandlar just nu fram lättnader i hyresinbetalningar, som en följd av Corona. Det kan handla om engångssänkningar av leasing, sänkning under en viss period eller ändrad form av leasingberäkning, till exempel från fast till variabel hyra. Ett annat scenario är att leasingtagare vill förlänga hyran av exempelvis attraktiva lokaler där leasingtagaren genomfört förbättringar, för att förlänga perioden för att tjäna in dessa kostnader och därmed förlänga avskrivningstiden.

Enligt IFRS 16 finns det en viktig skillnad mellan omprövningar och ändringar i bokföringen. Dessa skillnader kan vara svåra att urskilja när det gäller händelser som är kopplade till Corona. Internationellt har det varit ett stort tryck på IASB och FASB att tillåta förenklingar kopplade till ändringar till följd av Corona.

Denna artikel innehåller en skiss på bokföring av ändringar i avtal för leasingtagare såsom de ser ut i IFRS 16 nu och visar vad FASB (Financial Accounting Standard board) och IASB (International Accounting Standards Board) planerar att göra.

Omvärdering eller modifiering

I en tidigare artikel som publicerades i Revisjon og Regnskap 8-2019 redogjorde vi för omvärderingar och modifieringar med två figurer över principerna för bokföring av de olika ändringarna. Dessa skillnader har i samband med Covid-19-krisen blivit aktuella.

Omvärderingar är justeringar knutna till förhållanden som var en del av de ursprungliga villkoren i leasingavtalen. Detta skiljer sig bokföringsmässigt från modifieringar. Modifieringar är ändringar av leasingavtalens användningsområden eller vederlag som inte ingick i de ursprungliga villkoren i leasingavtalen.

Det som framförallt är aktuellt nu och kopplat till Corona är att leasingtagaren får reducerade eller uppskjutna leasingbetalningar. Reducerad leasingbetalning är normalt antingen:

  • en variabel hyra till följd av omprövning som räknas in i resultatet, eller
  • en ändring där leasingtagaren får mäta hyresskulden på nytt med ny ränta när båda parter godkänner ändringen (tidpunkten för ikraftträdande).

Omvärdering

Man bör bedöma huruvida dagens situation med Corona är en ändring som kan relateras till villkor i kontrakten, t.ex. force majeure-klausuler, eller lagar och förordningar knutna till avtalen. Sådana klausuler eller lagar och förordningar kan vara knutna till de ursprungliga avtalen även om detta inte nämns specifikt i avtalen och inte uttryckligen bedöms vid det första godkännandet av avtalen.

En leasingreducering baserad på villkor i de ursprungliga avtalen eller lagar och regler som reglerar avtalen och ska anses utgöra en del av avtalsvillkoren, kommer oftast anses som variabel hyra. Variabel hyra ska inräknas i resultatet under de perioder den gäller för. Vår hållning är att den variabla hyran bör räknas som en driftskostnad, och vid en lättnad som en negativ driftskostnad.

Nedan illustrerar vi en situation med delvis anstånd och delvis efterskänkning av hyran med ett exempel för leasingtagare.

Exempel för leasingtagare

Hyresskuld 2020-03-31 på 5000, kvartalsvis betalning 750. Förenklat kan antas att räntekostnaden både i kvartal 2 och 3 jämfört med ursprunglig beräkning är 150. Det avtalas en delvis utsättning på 750 och efterskänkning av hyresbetalningar på 300, genom att det i kvartal 2 inte betalas någon hyra och att det i kvartal 3 betalas 1200.

Efter ändring betalas ingen hyra för kvartal 2 men skulden reduceras med efterskänkning på 300 med motpost i resultatet. Räntan på 150 räknas in som tidigare och ökar skulden som vid slutet av kvartal 2 är 4850. I kvartal 3 betalas 1200 och ränta på 150 räknas in. Skulden vid utgången av kvartal 2 är 3800. Denna är samma hyresskuld som om det inte varit någon ändring i leasingbetalningarna.

De användbara tillgångarna påverkas inte i utgångspunkten men det bör bedömas om det finns behov av att göra ett nedskrivningstest. I denna bedömning är det också viktigt att vara medveten om de användbara tillgångarna ska bedömas separat eller som en större kontantgenererande enhet.

Modifiering

En leasingtagare som uppnår reducering av hyresbetalningar utan ändring i omfång av hyresobjektet (längd eller mängd) som inte är baserad på villkor i det ursprungliga avtalet kan mäta hyresskulden på nytt och ändra de användbara tillgångarna i takt med att skulden ändras. Leasingtagaren ska göra beräkningarna baserat på en uppdaterad diskonteringssats. Leasingtagaren kan oftast använda marginell låneränta när båda parter godkänt ändringen (tidpunkten för ikraftträdandet). Riskfri ränta reduceras generellt men kreditriskpremien för leasingtagaren kan ha ökat betydligt då nettoeffekten på räntan är osäker. Det kan också hända att leasingtagaren vid tidpunkten för ikraftträdandet inte får lån beviljat eller får lån endast med en garanti från myndigheterna. Vi antar att den marginella låneräntan hänsyftar till ett lån utan garanti från myndigheterna, då en sådan garanti ska separeras och räknas in som offentligt tillskott.

Ska effekterna räknas in, och i så fall när?

En modifiering ska inte räknas in förrän båda parter godkänner ändringen. Vi förväntar oss att en ändring inte räknas in förrän ändringen är klar och juridiskt bindande för båda parter. Förhandlingar som inte avslutats före 31 mars 2020 ska enligt vår mening inte räknas in i första kvartalet.

En modifiering som i realiteten är ett anstånd av betalningen är inte en ändring i vederlag, även om det kan ha en nuvärdeseffekt, och faller således inte in under reglerna om omvärdering. Detta kan gälla tillfällen då det helt eller delvis avtalas om lättnader för inbetalningar under andra kvartalet mot att hyran under senare kvartal höjs i motsvarande grad. En sådan ändring ger i utgångspunkt inte upphov till ändrad bokföring.

Vi rekommenderar också att bedöma om ändringarna i leasingavtalen kan bli väsentliga och påminner om väsentlighetskriterierna i IAS 8.

Ändringar från FASB och IASB

För företag som har leasingavtal i olika länder kan det vara extra svårt att bedöma om ändringarna är omvärderingar eller ej. Både med tanke på olika lagar och regler men även på grund av att myndighetsincitament knutna till Corona skiljer sig åt.

FASB och IASB har tagit emot en rad förfrågningar gällande beviljande av lättnader i bokföringen kopplat till ändringar till följd av Corona. FASB har redan öppnat upp för att leasingtagare ska kunna välja att räkna in lättnader som variabla hyresbetalningar, se exemplet ovan. IASB har snabbehandlat ett liknande förslag om att ändra IFRS 16. IASB föreslår att ändringen enbart ska gälla för leasingtagare och endast för leasingreduceringar för 2020 som totalt sett reducerar eller i huvudsak ger oförändrade totala hyresbetalningar, och inte omfattar andra ändringar. IASB tror att en ändring kan vara klar i slutet av maj. Det föreslås att ändringen ska ha retroaktiv kraft, som i praktiken gäller från 2020-01-01. Ändringen behöver också godkännas av EU. Således kommer ett företag som lämnar 1:a kvartalsrapporten enligt IAS 34 före denna tidpunkt inte kunna utnyttja ändringarna i 1:a kvartalsrapporten men kan utnyttja dem för bland annat halvårs- och årsredovisningen för 2020.

Kontantstöd och andra offentliga stödåtgärder

Olika länder har olika stödåtgärder. I Norge har man det som benämns «kontantstöd» medan Sverige har infört tillfällig rabatt för fasta hyreskostnader i utsatta branscher. Även om hyresbetalningar kan ingå i grunden för fasta kostnader menar vi att ett sådant stöd inte kan ses som och utgöra en del av hyresavtalen, och bör räknas in enligt IAS 20 som offentligt tillskott. Det innebär att när det finns en rimlig säkerhet för att företaget uppfyller villkoren och tillskottet tillhandahålles, kan företaget räkna in tillskottet i resultatet på systematisk grund. Samtidigt som kostnaderna det ska kompensera för räknas in.

Ändrad bedömning av options- och uppsägningsklausuler

Dagens situation på marknaden kan ha skapat betydande osäkerhet. Och leasingtagare kan ha ändrat sin bedömning knuten till options- och uppsägningsklausuler. Bara om antingen en väsentlig händelse eller väsentlig ändring inträffar i förhållanden som uppstår inom leasingtagarens kontroll, kan och ska leasingtagaren göra en ny bedömning. Om leasingtagaren vidtagit åtgärder, till exempel igångsatt en nedskärning eller stängt en fabrik, kan det vara aktuellt att kraven uppfyllts för att göra en ny bedömning. En ny beräkning ska göras med uppdaterad diskonteringsränta och kommer ändra hyresskuld och användbara tillgångar.

Utmaningar

Dagens marknadssituation gör att ändringar i leasingavtal kan bli mer aktuellt än man tidigare antagit. Och bokföringen enligt IFRS 16 är komplicerad. Det är historiskt att IASB verkställer en snabbändring av en nyligen implementerad redovisningsstandard. Det skapar utmaningar för systemen som ska uppdateras och en korrekt beräkning av ändringarna. Det är viktigt att systemleverantörer planerar för en redovisning av dessa effekter och ger god vägledning.

Terje Glesaaen, Statsauktoriserad revisor, VD Share Control
Serge Fjærvoll, Statsauktoriserad revisor, Partner KPMG

Originalartikel: https://sharecontrol.se/sa-paverkas-leasingtagare-och-ifrs-16-av-corona/

Sharecontrol A/S
Ragnar Bryne
rb@sharecontrol.no
 

Vi skapar en enklare vardag för ekonomiavdelningar och ledningsgrupper i stora och små bolag. Det gör vi genom att leverera en prisvärd och enkel programvara som är byggd på djup kunskap och erfarenhet om ekonomi- och verksamhetsstyrning.

Continue Reading

Marknadsnyheter

InDex Pharmaceuticals lämnar en statusuppdatering och informerar om extra bolagsstämma den 10 juni 2024

Published

on

By

6 maj, 2024 – InDex Pharmaceuticals Holding AB (publ) (”InDex Pharmaceuticals” eller ”Bolaget”) meddelar att utvärderingen av alternativ för Bolagets framtid, inklusive det omvända förvärv som kommunicerades i ett pressmeddelande den 8 april 2024 (”Transaktionen”), alltjämt pågår. I separat pressmeddelande kallar InDex Pharmaceuticals styrelse till extra bolagsstämma att hållas den 10 juni 2024.

Efter att utvecklingen av cobitolimod avbröts och InDex Pharmaceuticals meddelade att Bolaget inte kommer fortsätta utvecklingen av några av sina andra substanser har, som Bolaget tidigare kommunicerat och i syfte att maximera aktieägarvärdet, olika alternativ för Bolagets framtid utvärderats. Utvärderingen, som gjordes med stöd av extern finansiell rådgivare, resulterade i att gå vidare med det omvända förvärvet samt att vidta ytterligare åtgärder för att säkerställa att en sådan transaktion är genomförbar.

InDex Pharmaceuticals styrelse, i syfte att möjliggöra genomförandet av det planerade omvända förvärvet så snart som praktiskt möjligt, kallar genom ett separat pressmeddelande till en extra bolagsstämma att hållas den 10 juni 2024 för att besluta om de ändringar av bolagsordningen som föranleds av den tilltänkta Transaktionen. Förutsatt att parterna kommer överens förväntas avtal om den tilltänkta Transaktionen ingås senast den 20 maj 2024.

Som framgår av kallelsen föreslår styrelsen att stämman beslutar att anta ny bolagsordning med i huvudsak följande ändringar: (i) nytt bolagsnamn och verksamhetsföremål,  (ii) nya gränser för aktiekapital och antal aktier, (iii) införande av ett nytt slag av inlösenbara aktier av serie C och (iv) införande av ett omvandlingsförbehåll där ägare av stamaktier kan begära omvandling till aktier av serie C. Bolagsordningen i dess fullständiga föreslagna nya lydelse kommer att finnas tillgänglig på Bolagets webbplats senast två veckor före bolagsstämman.

Förutsatt att Bolaget ingår avtal om den tilltänkta Transaktionen avser InDex Pharmaceuticals styrelse att kalla till en separat extra bolagsstämma, att hållas i direkt anslutning till bolagsstämman den 10 juni 2024 som beskrivs i detta pressmeddelande, för beslut om godkännande av den tilltänkta Transaktionen, apportemission, sammanläggning av aktier och övriga beslut som föranleds av Transaktionen.

För mer information, se kallelsen till den extra bolagsstämman, vilken publiceras genom ett separat pressmeddelande.

För mer information:
Jenny Sundqvist, VD
Tel: +46 8 122 038 50
E-post: jenny.sundqvist@indexpharma.com

Johan Giléus, CFO och vice VD
Tel: +46 8 122 038 50
E-post: johan.gileus@indexpharma.com

Offentliggörande
Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 20:40 CET.

Kort om InDex Pharmaceuticals
InDex Pharmaceuticals vision är att hjälpa patienter med immunologiska sjukdomar där det finns ett stort medicinskt behov av nya behandlingsalternativ. Cobitolimod utvärderades i fas III-programmet CONCLUDE för måttlig till svår vänstersidig ulcerös kolit – en funktionsnedsättande, kronisk inflammation av tjocktarmen.

InDex Pharmaceuticals är baserat i Stockholm. Bolagets aktier (kortnamn INDEX) handlas på Nasdaq First North Growth Market Stockholm. Redeye AB är bolagets Certified Adviser. För mer information, vänligen besök www.indexpharma.com/sv.

Informationen i detta pressmeddelande är avsedd för investerare.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Loomis styrelse har beslutat att fortsätta med aktieåterköp

Published

on

By

Styrelsen för Loomis AB har beslutat om återköp av aktier med stöd av bemyndigandet från årsstämman 2024.

Återköp får inledas den 7 maj 2024, avslutas senast den 24 juni 2024 och omfatta ett belopp om högst 200 miljoner kronor. Återköp ska ske på Nasdaq Stockholm, vid ett eller flera tillfällen, till ett pris inom det vid var tid registrerade prisintervallet (vilket är intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs). Betalning för återköpta aktier ska erläggas kontant. Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial kommer att administrera återköpen och, baserat på den handelsorder som ges av Loomis, fatta handelsbeslut oberoende av Loomis med avseende på tidpunkten för förvärven.

Rapportering kommer att ske via börsen i enlighet med gällande regler.

Återköp görs för de syften som anges i bolagsstämmans bemyndigande.

Bolagets totala innehav av egna aktier uppgår till 4 908 782. Det totala antalet aktier i Loomis, inklusive bolagets egna aktier, uppgår till 75 279 829. Som tidigare meddelats har årsstämman 2024 beslutat om indragning av 4279829 återköpta aktier. Efter den genomförda transaktionen kommer det totala antalet utestående aktier och röster i bolaget att uppgå till 71 000 000.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com

6 maj, 2024

Jenny Boström
Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer

Mobiltelefon: 079-006 45 92
Epost: jenny.bostrom@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verk­samhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Beslut från Skandias ordinarie bolagsstämma 2024

Published

on

By

Skandias ordinarie bolagsstämma 2024 hölls på Skandias huvudkontor i Stockholm idag den 6 maj. Här följer en sammanfattning av de viktigaste besluten från stämman. 

Val av styrelse  
Till styrelseledamöter omvaldes Hans Larsson, Mårten Andersson, Reinhold Geijer, Lena Herrmann, Susanne Holmström, Jens-Petter Iversen, Hanna Jacobsson, Niklas Johansson och Per Nordlander. 

Hans Larsson omvaldes som styrelsens ordförande. 

KPMG omvaldes som revisionsbolag. Huvudansvarig revisor är Mårten Asplund. 

Beslut om arvoden till styrelsen  
Bolagsstämman godkände valberedningens förslag att arvode ska utgå till stämmovalda ledamöter i styrelsen enligt följande (föregående år inom parentes och alla belopp i kronor fortsättningsvis): till ordföranden med 2 317 500 (2 250 000) och till annan ledamot med 576 800 (560 000).

Arvode ska därutöver utgå för arbete i risk- och regelefterlevnadsutskottet med 400 000 (300 000) till utskottsordföranden och 125 000 (125 000) till annan ledamot, i revisionsutskottet med 300 000 (300 000) till utskottsordföranden och 125 000 (125 000) till annan ledamot, i placeringsutskottet med 310 000 (310 000) till utskottsordföranden och 125 000 (125 000) till annan ledamot, i transformations- och teknologiutskottet med 250 000 (250 000) till utskottsordföranden och 125 000 (125 000) till annan ledamot, samt i ersättningsutskottet med 50 000 (50 000) till utskottsordföranden och annan ledamot. 

Val av ordförande samt vice ordföranden i fullmäktige  
Vid stämman omvaldes Dan Brännström till fullmäktiges ordförande. Till vice ordförande omvaldes Cecilia Sandberg och nyval skedde av Rose Marie Westman. 

Ersättning till ledamöter i fullmäktige
Stämman beslutade att arvode ska utgå till fullmäktiges ordförande med 494 500 (480 000), till var och en av fullmäktiges vice ordförande med 247 000 (240 000) och till var och en av övriga fullmäktigeledamöter med 123 500 (120 000).

Valberedningar  
Till ledamöter i valberedningen till styrelse- och revisorsval omvaldes Dan Brännström, Hans Larsson, Cecilia Sandberg och Karin Lagerstedt Woolford. Nyval skedde av Rose Marie Westman. Det beslutades att arvode ska utgå med 268 000 (260 000) till ordföranden och till annan ledamot med 123 500 (120 000), varvid gäller att sådant arvode inte ska utgå till bolagets styrelseordförande.

Till ledamöter i valberedningen till fullmäktigeval omvaldes Dan Brännström, Lars Bergendal, Eva Hansdotter, Elisabeth Nilsson och Agneta Wallmark. Stämman beslutade att arvode ska utgå till ordföranden med 268 000 (260 000) och till annan ledamot med 123 500 (120 000).

Ägarinstruktion  
Bolagsstämman beslutade att anta förslaget till ägarinstruktion. Ägarinstruktionen finns tillgänglig på skandia.se/stamma

Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Bolagsstämman beslutade att riktlinjerna för ersättning och andra anställningsvillkor till ledande befattningshavare i Skandia ska kvarstå oförändrade. 

Instruktion till valberedningen till styrelse- och revisorsval 
Bolagsstämman beslutade att anta förslaget till instruktion till valberedningen till styrelse- och revisorsval. Instruktionen finns tillgänglig på skandia.se/stamma

Protokoll  
För ytterligare information och beslut från stämman hänvisas till protokoll från bolagsstämman som finns tillgängligt på skandia.se/stamma

För ytterligare information:
Bodil Söderqvist, fullmäktiges kansli, 072-248 70 52
Elin Mattsson, presskontakt, 070-660 59 58

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 840 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.