Connect with us

Marknadsnyheter

NORD INSURETECH GROUP AB (publ) Bokslutskommuniké 2020

Published

on

Tredje och fjärde kvartalet i siffror

  • Nettointäkter TSEK 214 (60 931)
  • EBITDA TSEK -13 102 (-57 776)
  • EBIT TSEK -15 054 (-76 542)
  • Resultat efter skatt TSEK -23 114* (-91 211)
  • Resultat per aktie uppgick till SEK -0.25 (-4.05)
  • 31 december var likvida medel TSEK 4 952 (-19 029)

Hela året i siffror

  • Nettointäkter TSEK 214 (144 036)
  • EBITDA TSEK -151 096 (-74 014)
  • EBIT of TSEK -153 048 (-125 144)
  • Resultat efter skatt TSEK  -160 950* (-144 549)
  • Resultat per aktie uppgick till SEK -1.74 (-6.41)
  • 31 december var likvida medel TSEK -9 560 (549)

* Av resultatet under andra halvåret 2020 utgör 13 532 TSEK engångskostnader relaterade till förvärvet av Prosjekt Duo AS, omstrukturering av bolaget fram till notering på Nasdaq First North Growth Market.

Väsentliga händelser under perioden

Hudya Group
Den 14 februari 2020 listades Bolagets aktie vid Nasdaq First North Growth Market. Under COVID-19 pandemin påverkades Bolaget negativt vilket ledde till att verksamheten inte följde den förväntade affärsplanen. I och med detta sade Bolagets dåvarande största långivare upp sin kredit om ca 206 MSEK och realiserade säkerheter i form av panter i dotterbolag till Hudya Group AS. Som säkerheter för krediten hade samtliga aktier i följande dotterbolag ställts: Aconto.no AS, Lendr AS, 120% Holding AS, Hudya GM AB, Gradén Mattsson Telekom AB, Gradén Mattsson Finans AB, Gradén Mattsson AB, Gradén Mattsson Försäkringsförmedling AB, SEQR Group AB, Hudya Distribution AS, Payr AS och Hudya Data & Tele AS.

På grund av att Hudya AB blev av med alla sina dåvarande dotterbolag utöver Hudya Group AS återstod inga andra alternativ för styrelsen än att ansöka om konkurs för dotterbolaget Hudya Group AS. I samband med offentliggörandet av den förlorade krediten handelsstoppades aktien den 11 juni 2020. Handel i aktien har sedan dess ej återupptagits.

Nord Forsikring

Styrelsen i Bolaget har sedan konkursen av Hudya Group AS arbetat för att hitta en lösning för Bolagets fortsatta verksamhet. Den 28 augusti meddelade Bolaget att man förvärvat 100 % av Nord Forsikring AS (tidigare Prosjekt Duo) som ett led i att fortsätta sin verksamhet. Förvärvet genomfördes genom en apportemission bestående av 42 500 000 aktier i Bolaget motsvarande 29 750 TSEK. Säljarna av Nord Forsikring AS blev efter transaktionen ägare till ca 50,3 % av det totala antalet aktier och röster i Nord Insuretech.

Förvärvet av Nord Forsikring innebär att Bolaget har antagit en ny affärsplan med ambitionen att vidareutveckla dagens verksamhet och bli en ledande aktör inom försäkringsteknik för partners och slutkunder i Norden. Nord Forsikring har arbetat under flera år med att utveckla och skapa en digital försäkringslösning där bolagets kunder ska kunna använda plattformen som en white-label lösning. Det nya sammanslagna bolaget har all sin verksamhet i Nord Forsikring. Det finns ingen verksamhet kvar från Hudya Group AS som gick i konkurs. I samband med sammanslagningen har Hudya AB bytt namn till Nord Insuretech Group AB och Prosjekt Duo AS har bytt namn til Nord Forsikring AS.

Styrelsen i Nord Insuretech gör bedömningen att en fortsatt listning på Nasdaq First North Growth Market ger bättre förutsättningar för framtida värdeskapande för Bolagets aktieägare genom likviditet i aktien och ett ökat intresse för verksamheten och Bolaget, från såväl investerare som kunder och allmänheten.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

Notering på Nasdaq First North Growth Market

Den 11 januari 2021 blev Nord Insuretech Group AB:s aktier återupptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market. I samband med noteringen genomfördes nyemission som beskrivit nedan under aktieägaröversikt och emissioner. Aktien handlas under kortnamnet ”NORDIG”.

Avtal med Nordic Benefits

Nord har 25 februari 2021 ingått ett avtal med Nordic Benefits (www.nordicbenefits.com). Genom samarbetet med Nordic Benefits kommer Nord att stärka sitt kundvänliga koncept och distribution genom att erbjuda flera unika och specialiserade försäkringsprodukter till den nordiska marknaden – först ut är tandvårdsförsäkring.

För mer information, vänligen kontakta:
Børge Leknes, VD Nord Insuretech Group AB
Phone: +47 934 80 312
Mail: ir@nordinsuretechgroup.se

Om Nord Insuretech Group AB
Nord Insuretech Group levererar nästa generations integrerade försäkringar i Norden. Bolaget har etablerat sig på den Nordiska skadeförsäkringsmarknaden med sin nya och moderna tekniska plattform. Nord Insuretech distribuerar genom partners som säljer olika försäkringsprodukter till slutkunder på ett effektivt sätt via partners digitala plattform.

Nord Insuretech Group är listat på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser: Certifiedadviser@redeye.se, +46 (0)8 121 576 90.

Ytterligare information avseende bolaget finns på www.nordinsuretechgroup.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.