Connect with us

Marknadsnyheter

Elektrifierande: Nya Cub Cadet LH5 FORCE-SERIEN

Published

on

Elektrifiering är en nyckelfråga för den gröna industrin. Under de senaste åren har antalet leverantörer, utrustningens professionalism och acceptans samt efterfrågan ökat betydligt. Cub Cadet är ett varumärke exklusivt för specialiserade återförsäljare som gradvis ökar andelen elektrifierade produkter som en del av företagets strategi:

”Cub Cadet är fast beslutna att utveckla innovationer för att fortsätta att uppfylla kundernas krav i framtiden”, säger Florian Merkel, Vice President Sales EMEA på MTD Products AG. ”Dynamiken inom fältet för eldriven utomhusutrustning kan inte bortses från. Som ett varumärke exklusivt för specialiserade återförsäljare är vi stolta över att utöka arvet och anseendet från våra bensindrivna produkter på ett framtidsinriktat sätt samt lyfta vår portfölj till en hållbar nivå med kraftfulla elektriska alternativ.”

Redan Sommaren 2020 introducerade Cub Cadet två innovativa e-åkgräsklippare – Mini-Rider LR2e och traktorgräsklipparen XT2e. Under trädgårdssäsongen 2021 kommer sortimentet av eldrivna trädgårdsredskap att utökas med LH5 FORCE-SERIEN som ett tillägg till robotgräsklipparna i XR5 Enduro-Serien.

100 % elektrisk. 0 % kompromiss.
LH5 FORCE-SERIEN presenterar fyra nya toppmoderna batteridrivna 60 volts handhållna: Utöver trimmers (LH5 T60), häcksaxar (LH5 H60) och lövblåsar (LH5 B60), lanserar Cub Cadet även för första gången en motorsåg (LH5 C60). Alla fyra handhållna enheterna körs på ett utbytbart litiumjonbatteri som lätt kan kombineras beroende på önskad prestanda. Det finns två batterier att välja mellan, 2,5 eller 5,0 Ah versionerna med en laddningstid på 75 eller 150 minuter. 

Tack vare den modernaste tekniken i batterisystemet på 60 V och Cub Cadets beprövade kvalitet är utrustningen i LH5 FORCE-SERIEN lika kraftfull som bensinmodeller samtidigt som den skyddar miljön. Detta gör det möjligt att utföra alla uppgifter utan ansträngning – utan utsläpp och upp till 80 % tystare än med jämförbar bensinutrustning.

Hållbar och kräver lite underhåll
Borstlösa motorer garanterar maximal effektivitet och en ökad livslängd hos LH5 FORCE-SERIEN: De elektriska motorerna innehåller inga förslitningsdelar såsom tändstift, bränslefilter och kilremmar som måste bytas ut, vilket gör dem mycket hållbara, gör att de kräver lite underhåll och är lätta att serva. En annan fördel: Eldrivna handhållna enheter använder inte bensin, så driftskostnaderna är också lägre.

Effektiv och användarvänlig
Tack vare den elektriska motorn kan all utrustning i LH5 FORCE-SERIEN lätt startas upp året om genom ett knapptryck, och irritationen över att behöva dra i startsladden är borta. Vi har inte slarvat med utrustningen och komfort utan har arbetat för att göra vardagens arbete så trevligt som möjligt:

Trimmer LH5 T60
Trådtrimmern har en arbetsbredd på 33 cm och erbjuder bästa klippkvalitet vid två hastighetsinställningar – full effekt för tjockt gräs eller lägre effekt för längre klipptid. Praktisk: Linan på trimmern som väger 4,8 kg (inklusive batteri) gör den enkel att linda upp utan att du behöver byta rullen.

Häcksax LH5 H60
Häcksaxen har ett 60 cm laserslipat svärd med 19 mm kniv mellanrum. Den oscillerande sågen i änden av svärdet kan lätt hantera grenar upp till 38 mm. Det bekväma handtaget maximerar manövrerbarheten och minskar vibrationerna.

Lövblås LH5 B60
Lövblåsen väger 3,7 kg inklusive batteri, erbjuder olika, steglösa hastighetsinställningar med farthållare för maximal prestanda (i upp till 90 minuter). Axialfläkten ger en luftvolym på upp till 1 080 m3/h eller en lufthastighet upp till 180 km/h.

Motorsåg LH5 C60
Motorsågen med en svärdslängd på 40 cm, möjliggör upp till 140 skär i 10 x 10 cm tryckbehandlad furu per batteriladdning. Det integrerade vattenpasset bidrar till exakt vertikal skärning. Kedjebyten och kedjespänning kan utföras utan verktyg.

All utrustning levereras med en praktisk krok för enkel väggförvaring.

Fortsättning följer…
En förlängning av LH5 FORCE-SERIEN inklusive en batteridriven gräsklippare är på planeringsstadiet.

 

Pris och tillgänglighet

LH5 FORCE SERIEN kommer att finnas tillgänglig från specialiserade återförsäljare från mars 2021 till följande listpris.

Trimmer LH5 T60: 2.395:- SEK

Häcksax LH5 H60: 2.195:- SEK

Lövblås LH5 B60: 1.999:- SEK

Motorsåg LH5 C60: 2.649:- SEK

2,5 Ah/135 Wh batteri BP6025: 1.649:- SEK

5,0 Ah/270 Wh batteri BP6050: 2.895:- SEK

BC 6020-laddare: 699:- SEK

Om Cub Cadet
Cub Cadet har utvecklat och producerat innovativa gräsklippare, trädgårdstraktorer, zero turns, snöslungor och olika typer av nyttofordon sedan 1961. Med sitt säte i Valley City, Ohio, tillverkar företaget utrustning för professionell trädgårdsskötsel och landskapsarkitekter, för idrottsplatsunderhåll och för användning av ambitiösa amatörsträdgårdsmästare. Sedan 1981 har Cub Cadet ingått i den globalt aktiva MTD-gruppen, en av världens största tillverkare av trädgårdsredskap med cirka 10 000 anställda i 183 länder. I Europa faller varumärkena Cub Cadet, WOLF-Garten, Robomow, Arnold och MTD under MTD Products AG-paraplyet.

Se https://eu.cubcadet.com/se/ för mer information

För mer information kontakta:

Johan Nybom
Inmema Kommunikation
Tfn. 073-660 81 75

johan.nybom@inmema.com

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till press- och analytikerkonferens i Stockholm för presentation av Concentrics första kvartal 2024

Published

on

By

Concentrics delårsrapport för första kvartalet (januari-mars) 2024 kommer att publiceras den 8 maj 2024, klockan 08.00 CET.

Klockan 10.00 CET är media, investerare och analytiker välkomna till Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15 i Stockholm, för en presentation av rapporten.

Det kommer också att vara möjligt att delta via webbsändning/telefonkonferens. VD och koncernchef Martin Kunz och CFO Marcus Whitehouse kommer att hålla presentationen på engelska, och den följs av en frågestund. Vi ser fram emot din medverkan. Mer detaljerad information finns nedan:

Press- och analytikerkonferens kl. 10:00 CET (09:00 BRITTISK TID)

  1. Gå till webbsändningen:

https://edge.media-server.com/mmc/p/bfap7uo9

  • Tryck på knappen Spela upp eller uppdatera sidan i webbläsaren om webbutsändningsvideon inte laddas automatiskt.
  1. Telefonkonferens:
  • Deltagare måste registrera sig i förväg på länken nedan. Efter registrering får varje deltagare ett telefonkonferensnummer och en unik personlig PIN-kod.
  • Med början 10 minuter innan konferenssamtalet inleds måste deltagarna använda den information för att komma åt konferenssamtalet som finns i den e-post som skickas ut vid registrering. Deltagarna kan även använda funktionen för att bli uppringda istället för att ringa närmaste telefonkonferensnummer.
  1. Onlineregistrering för telefonkonferens:

https://register.vevent.com/register/BIf1cbd5c1ef4d434987b02f594574f0c5

För ytterligare information, kontakta Gregory Asante på telefon: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lastbilar, lantbruksmaskiner och industriprodukter. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i USA, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknik genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, och hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat. Concentric erbjuder även flertalet produkter som utvecklats för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon, däribland elektriska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, temperaturregleringssystem och elektrohydraulisk styrning. 2023 hade koncernen en omsättning om 4 205 MSEK och 1 282 anställda.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.