Connect with us

Marknadsnyheter

ABB efterlyser mer samarbete med OEM-företag för att påskynda övergången till helelektriska gruvor när samförståndsavtal undertecknas med Hitachi Construction Machinery

Published

on

Hitachi Construction Machinery och ABB utforskar möjligheter för gruvoperatörer för att sikta mot netto-nollutsläpp från gruvmaskiner.

ABB har tecknat ett samförståndsavtal (Memorandum of Understanding) med Hitachi Construction Machinery för att dela expertis och samarbeta för att få ut lösningar på marknaden som kommer att minska utsläpp av växthusgaser i samband med användning av tunga maskiner vid gruvdrift.

Företagen kommer att undersöka möjligheterna att tillämpa ABB:s elektrifierings, automations- och digitaliseringslösningar för gruvtruckar och grävmaskiner, som tillhandahålls av Hitachi Construction Machinery, som en del av ett bredare arbete med gruvoperatörer för att elektrifiera alla processer från gruva till hamn. OEM-företaget Hitachi Construction Machinery ger också expertis inom förarlös drift och arbetsbesparande teknik. Målet med de kombinerade lösningarna är att öka effektiviteten och flexibiliteten hos gruvföretag, vilket bidrar till att minska koldioxidutsläppen och förverkliga ett hållbart samhälle.

Samarbetet med Hitachi Construction Machinery är ett av många som ABB vill utveckla med OEM-företag för att påskynda övergången till helelektriska gruvor.

”ABB efterlyser mer samarbete mellan OEM-företag och teknikföretag för att påskynda utvecklingen av nya utsläppsreducerande system med elektrifiering och automatisering av hela gruvdriften. Vi är redo att arbeta mer med OEM-företag för att skapa en gemensam strategi för marknaden och genom strategiskt samarbete tillhandahålla lösningar som kan möjliggöra ett samhälle med låga koldioxidutsläpp och göra gruvdriften mer ansvarsfull, säger Joachim Braun, chef för ABB:s division Process Industries. ”Ny teknik som minskar utsläpp kan omvandla den energiintensiva gruvindustrin till att uppnå en ännu mer produktiv, men också hållbar, framtid.”

ABB har över 130 års erfarenhet inom gruvindustrin och levererar kompletta elektrifierings-, automations- och digitaliseringslösningar, branschspecifika produkter och livscykeltjänster i alla steg i gruvcykeln.

”Idag är våra kunders utmaning att elektrifiera gruvtruckar och tiden för förändring är nu. Men ingen kan uppnå denna omvandling ensam. Samarbete för nya lösningar med OEM- och gruvföretag behövs för att framgångsrikt integrera elektrifiering i gruvor.”, säger Max Luedtke, ABB:s globala chef för gruvdrift.

ABB:s digitala applikationer bygger på avancerade bibliotek och mjukvarulösningar för att minska processens komplexitet och kan integreras med befintlig utrustning och teknik. ABB Ability™ MineOptimize är en digitaliserad portfölj av anslutna lösningar som idag förbättrar energieffektiviteten samt produktivitet och optimering av CAPEX och OPEX för anriknings- och underjordsgruvor över hela världen.

Avtalet mellan ABB och Hitachi Construction Machinery undertecknades av Joachim Braun, divisionschef, Process Industries, ABB Ltd. och Sonosuke Ishii, vd för Mining Group, Senior Vice President och Executive Officer, den 22 mars 2021.

”Detta samarbete kommer att göra det möjligt för de två företagen att arbeta mer effektivt för vår gemensamma vision för gruvdrift”, säger Sonosuke Ishii, vd för Mining Group, Senior Vice President och Executive Officer på Hitachi Construction Machinery Co., Ltd. ”Vi är mycket glada över att få samarbeta med ABB när vi fortsätter att investera i våra ansträngningar att introducera miljövänlig teknik och system för gruvindustrin. ”

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder.

Process Automation: ABB:s affärsområde Process Automation är ledande inom automation, elektrifiering och digitalisering för process- och hybridindustri. Vi tjänar våra kunder med en bred portfölj av produkter, system och end-to-end-lösningar, inklusive vårt distribuerade styrsystem, programvara och livscykeltjänster, branschspecifika produkter och lösningar samt mät- och analyserbjudanden, marin och turboladdning. Som den globala # 2 på marknaden bygger vi på vår djupa domänexpertis, vårt mångsidiga team och globala fotavtryck och är dedikerade till att hjälpa våra kunder att öka konkurrenskraften, förbättra deras avkastning på investeringarna och köra säkra, smarta och hållbara verksamheter

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 29 mars 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

VD Henrik Jarl lämnar Bolaget och besparingsprogram genomfört

Published

on

By

OurLiving AB har genomfört det utannonserade besparingsprogrammet och meddelar samtidigt att VD Henrik Jarl lämnar sin tjänst för nya utmaningar utanför Bolaget. Stina Åkesson blir i samband med detta ny tillförordnad VD. Förändringen kommer att ske under maj.

Henrik Jarl kommer under perioden innan Stina Åkesson tillträder säkerställa övergången och därmed nästa steg i utvecklingen av Bolaget. Stina Åkesson jobbar idag som Investor Relations Manager på Softhouse, som även är det största ägarbolaget till OurLiving. Stina har bred erfarenhet inom mjukvaruutveckling, men även inom fastighetsbranschen som tidigare CEO på AF-Borgen i Lund och i styrelsen på AF Bostäder. Stina tillträder som Bolagets tillförodnade VD den 17 maj.

Besparingsprogrammet som nu är slutfört har genomförts med avsikten att minska organisationen och kostnadsmassan – för att nå lönsamhet med sikte på Q4 2024. Totalt försvinner 5 heltidstjänster och samtidigt har övrig kostnadsmassa optimerats.
 

HENRIK JARL, VD OURLIVING KOMMENTERAR:

-” Efter en lång och produktiv tid på OurLiving har det här varit ett svårt beslut för mig. Ett bolag har blivit flera och vi har successivt tillfört affärer, inte minst inom SaaS som under hela perioden har varit det primära målet och det ser vi nu på framgångarna med Boappa. I OurLiving har vi precis genomfört ett besparingsprogram och är rustade för att nå lönsamhet redan i år med en stor potential framgent. Mitt fokus är nu att slutföra ett antal uppgifter för att ta OurLiving mot lönsamhet och vill verkligen passa på att önska Stina lycka till i sin nya roll.”
 

LEIF LILJEBRUNN, STYRELSEORDFÖRANDE OURLIVING KOMMENTERAR:

-”OurLiving har utvecklats mycket väl under Henriks ledarskap för att gå från ett renodlat teknikbolag, till ett SaaS bolag som har positionerat sig som en av Sveriges ledande plattformar för bostadsutvecklare, fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar. Vi vill tacka Henrik för hans insatser och önska honom all lycka till i sin framtida karriär. Samtidigt vill jag välkomna Stina Åkesson till bolaget med erfarenheter och bakgrund som är viktiga för bolagets fortsatta utveckling.

För ytterligare information:

Leif Liljebrunn

Styrelsordförande, OurLiving AB                                                                           

E-post: leif.liljebrunn@gmail.com

Denna information är sådan information som OurLiving AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2024 kl.13:05 CET.

Om OurLiving

OurLiving är ett bolag inom digitalisering av fastigheter och boende. Grunden i bolagets erbjudande är en digital plattform och app som används inom bygg- och fastighetsindustrin. Plattformen och appen täcker olika tillämpningar som t.ex energivisualisering, kommunikationsmodul, inredningsval, bopärm, ärendehantering och bokningsverktyg.

Continue Reading

Marknadsnyheter

VD Henrik Jarl lämnar Bolaget och besparingsprogram genomfört

Published

on

By

OurLiving AB har genomfört det utannonserade besparingsprogrammet och meddelar samtidigt att VD Henrik Jarl lämnar sin tjänst för nya utmaningar utanför Bolaget. Stina Åkesson blir i samband med detta ny tillförordnad VD. Förändringen kommer att ske under maj.

Henrik Jarl kommer under perioden innan Stina Åkesson tillträder säkerställa övergången och därmed nästa steg i utvecklingen av Bolaget. Stina Åkesson jobbar idag som Investor Relations Manager på Softhouse, som även är det största ägarbolaget till OurLiving. Stina har bred erfarenhet inom mjukvaruutveckling, men även inom fastighetsbranschen som tidigare CEO på AF-Borgen i Lund och i styrelsen på AF Bostäder. Stina tillträder som Bolagets tillförodnade VD den 17 maj.

Besparingsprogrammet som nu är slutfört har genomförts med avsikten att minska organisationen och kostnadsmassan – för att nå lönsamhet med sikte på Q4 2024. Totalt försvinner 5 heltidstjänster och samtidigt har övrig kostnadsmassa optimerats.
 

HENRIK JARL, VD OURLIVING KOMMENTERAR:

-” Efter en lång och produktiv tid på OurLiving har det här varit ett svårt beslut för mig. Ett bolag har blivit flera och vi har successivt tillfört affärer, inte minst inom SaaS som under hela perioden har varit det primära målet och det ser vi nu på framgångarna med Boappa. I OurLiving har vi precis genomfört ett besparingsprogram och är rustade för att nå lönsamhet redan i år med en stor potential framgent. Mitt fokus är nu att slutföra ett antal uppgifter för att ta OurLiving mot lönsamhet och vill verkligen passa på att önska Stina lycka till i sin nya roll.”
 

LEIF LILJEBRUNN, STYRELSEORDFÖRANDE OURLIVING KOMMENTERAR:

-”OurLiving har utvecklats mycket väl under Henriks ledarskap för att gå från ett renodlat teknikbolag, till ett SaaS bolag som har positionerat sig som en av Sveriges ledande plattformar för bostadsutvecklare, fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar. Vi vill tacka Henrik för hans insatser och önska honom all lycka till i sin framtida karriär. Samtidigt vill jag välkomna Stina Åkesson till bolaget med erfarenheter och bakgrund som är viktiga för bolagets fortsatta utveckling.

För ytterligare information:

Leif Liljebrunn

Styrelsordförande, OurLiving AB                                                                           

E-post: leif.liljebrunn@gmail.com

Denna information är sådan information som OurLiving AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2024 kl.13:05 CET.

Om OurLiving

OurLiving är ett bolag inom digitalisering av fastigheter och boende. Grunden i bolagets erbjudande är en digital plattform och app som används inom bygg- och fastighetsindustrin. Plattformen och appen täcker olika tillämpningar som t.ex energivisualisering, kommunikationsmodul, inredningsval, bopärm, ärendehantering och bokningsverktyg.

Continue Reading

Marknadsnyheter

SLP uppnår mål om 70 procent hållbar finansiering i förtid

Published

on

By

SLP:s arbete med att löpande energieffektivisera och miljöcertifiera fastigheter för att öka driftsnettot och minska klimatavtrycket har resulterat i att andelen hållbar finansiering kontinuerligt har ökat. I början av 2023, när andelen hållbar finansiering uppgick till cirka 40 procent, sattes målet att 70 procent av finansieringen ska vara hållbar senast 2025. Detta mål, i likhet med ett antal andra uppsatta hållbarhetsmål, har nu uppnåtts i förtid då andelen hållbar finansiering nu uppgår till 70 procent.

Det är tack vare att hållbarhet är integrerat i vår affärsmodell och genom att vi aktivt arbetar med att förbättra hållbarhetsprestandan i vårt fastighetsbestånd som vi redan nu uppnått vårt mål om 70 procent hållbar finansiering. Det är positivt för samhället, SLP, våra aktieägare och våra hyresgäster”, säger Tommy Åstrand, vd på SLP.

SLP:s finansiering utgörs uteslutande av säkerställd bankfinansiering med nordiska banker. De hållbara bankavtalen är baserade på att delar av SLP:s fastighetsportfölj är miljöcertifierad enligt vissa standarder eller har låg energianvändning. Förutom ett lägre klimatavtryck innebär de hållbara banklånen en lägre finansieringskostnad om upp till 10 punkter jämfört med traditionella banklån.

SLP:s hållbarhetsramverk revideras vartannat år varpå nya målsättningar antas från och med 2025.

För ytterligare information:
Tommy Åstrand, vd på SLP, telefon: 0705-455 997

Om SLP – Swedish Logistic Property
Swedish Logistic Property – SLP – är ett svenskt fastighetsbolag som förvärvar, förädlar och förvaltar logistikfastigheter med hållbarhet i fokus. Värdetillväxt skapas genom löpande utveckling och förädling av fastigheterna, som är belägna i Sveriges viktigaste logistikpunkter. Fastighetsbeståndet omfattar en uthyrningsbar yta om cirka 980 000 kvm. SLP är en partner som tar ansvar och därmed skapar värden för såväl hyresgäster som för bolaget och dess aktieägare. SLP:s B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm Mid Cap. För mer information om SLP: slproperty.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.