Marknadsnyheter
Snabbgross Club expanderar – Axfoods restauranggrossist öppnar helt ny medlemsbutik i Skövde


Axfoods restauranggrossist Snabbgross fortsätter att expandera, och tar nu sitt nya butikskoncept Snabbgross Club till Skövde. Det blir konceptets tredje butik och, den planeras öppna under första kvartalet 2022. Butiken ger såväl Skövdeborna som restauranger, caféer och företagskunder i Skövde med omnejd tillgång till en medlemsbaserad grossist- och livsmedelsbutik, med stora och unika förpackningar till låga priser, unika medlemskampanjer, medlemspriser och rabatterade tjänster hos samarbetspartners. Butiken skapar omkring 10-15 nya arbetstillfällen.
Under slutet av förra året lanserade Snabbgross det helt nya butikskonceptet Snabbgross Club med en första butik i Danderyd i norra Stockholm. Butiken är en av de första medlemsbaserade livsmedelsbutikerna i Sverige, där såväl restaurang-, café- och företagskunder som privatkunder till låga priser kan handla högkvalitativa varor som vanligtvis bara restaurangkunder kan ta del av.
Butikskonceptet har hämtat inspiration från modellen Warehouse Clubs, som rönt stora framgångar på den internationella marknaden. Och intresset och nyfikenheten kring Snabbgross Club har varit stort. Efter en lyckad lansering har medlemsantalet för den första butiken överstigit 5 000 medlemmar. Nyligen stod det klart att Snabbgross Club etableras vidare i Södertälje efter sommaren 2021. Och Skövde blir därmed den tredje platsen för en Snabbgross Club-butik i landet. Portarna till den helt nya butiken i Stallsiken handelsområde slår upp under första kvartalet 2022.
– Det känns fantastiskt kul att vi fortsätter expandera vårt nya och spännande butikskoncept till ytterligare en ort i landet. Skövde är en tillväxtkommun och ligger geografiskt bra till även för närliggande orter, vilket gör det till en intressant marknad för Snabbgross Club. Området har hittills varit en vit fläck på kartan för vår grossistverksamhet mot restauranger, och med butiken i Skövde täcker vi därmed in ett helt nytt upptagningsområde, säger Eva Pettersson, vd på Snabbgross.
För restaurang- och företagskunden riktar sig butiken till de företag som är verksamma inom restaurang, fastfood och café. Butiken fungerar som en vanlig Snabbgross-butik, och där erbjuds också e-handel. Företagskunder kan också ansluta sig till medlemskapet för att ta del av alla förmånliga medlemserbjudanden.
För privatkunder är medlemskap en förutsättning för att få handla i butiken, och det kostar 299 kr per år. Alla nya kunder erbjuds ett gratis prova-på-medlemskap på tre månader. Snabbgross Club fokuserar initialt på mat och matvaror och målgruppen för konceptet är matälskare, den som gillar mat och matlagning, men också den stora familjen som vill fylla på förrådet med större förpackningar till alla måltidstillfällen, stora som små.
– Med det helhetserbjudande vi erbjuder är vi övertygade om att vi kommer fyller en lucka på Skövdes dagligvarumarknad, samtidigt som vi erbjuder restauranger, caféer och företagskunder att handla högkvalitativa råvaror till riktigt bra priser, säger Eva Pettersson.
Butiken får en yta på ca 2 400 kvm och kommer att generera omkring 10-15 nya arbetstillfällen på orten.
För ytterligare information kontakta:
Per Engström, marknads- och e-handelschef på Snabbgross, 073-807 33 95, per.engstrom@axfood.se
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se
Snabbgross är en del av Axfoodkoncernen och är koncernens restauranggrossist med en kundbas inom restaurang, fast food, café och övrig företagsmarknad. Tack vare ett brett sortiment med över 13 000 artiklar kan Snabbgross erbjuda prisvärda råvaror för bland annat storkök, pizzerior, gatukök, caféer och konditorier. Detta i kombination med personlig service och god tillgänglighet, geografiskt såväl som genom generösa öppettider, gör Snabbgross till en av Sveriges ledande restauranggrossister. Under 2020 öppnade också den första medlemsbaserade Snabbgross Club-butiken, där även privatkunder kan handla. Läs mer på www.snabbgross.se och www.snabbgrossclub.se.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
Marknadsnyheter
Rekordhög belåning bland investerare – påminner om tidigare bubblor

Investerares belåning har nått nya höjder i USA. Enligt färska siffror från Finra steg belåningen på amerikanska investerares depåer till över 1 biljon dollar i juni – en ny rekordnivå.
Den snabba ökningen av belåningen, det som på engelska kallas ”margin debt”, där investerare lånar pengar för att köpa värdepapper, väcker oro bland analytiker. Fenomenet jämförs med tidigare perioder av spekulativt överdrivet risktagande, såsom dotcom-bubblan i slutet av 1990-talet och meme-aktiefebern under pandemin.
Enligt analytiker är investerarsentimentet nu nära glödheta-nivåer, vilket tyder på ett marknadsklimat präglat av eufori snarare än försiktighet. Historiskt sett har liknande situationer ofta föregått kraftiga börsnedgångar.
Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det bli allt viktigare för investerare att väga riskerna noggrant innan de ökar sin exponering med lånade pengar.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke