Connect with us

Marknadsnyheter

Stockholmarnas bro inspirerar – Svinesundsbron förkläs i guld

Published

on

Guldbron i Slussen inspirerar norrmännen och nu är beslutet taget. Svinesundsbron ska målas om i samma färg. Färgen guld sägs symbolisera ”det norska guldet” i form av oljan då det är en av Norges största inkomstkällor. Det är även delar av intäkter från oljebranschen som nu ska finansiera en restaurering av bron. Knutpunkten mellan länderna har varit avstängd på grund av ommålningen och förväntas öppna september 2021. 

Den 25 oktober 2020 invigdes Guldbron i Slussen och nu har den inspirerat grannlandet Norge. Efter invigningen av den berömda bron i Stockholm togs beslutet att även Svinesundsbron ska förkläs i guld. Bron mellan länderna som länge varit stängd kommer inom en snar framtid öppnas och resorna kan därmed återupptas. Den som ska ansvara för ommålningen är Sveriges Färg och Lim Företagare – SVEFF. 

– Det har varit ett stort nöje att få vara delaktiga och måla om Svinesundsbron. Vi är glada att vår expertis inom kulör får spegla projektet och samarbetet mellan de nordiska länderna. Kulören är den samma som Guldbron och vi hoppas att den kommer bli lika hyllad, säger Olof Holmer, VD för SVEFF.

Tidigare under 2020 har det gått ut information om att Svinesundsbron är i behov av underhåll. Ommålningen är bara ett av de projekt som ingår i arbetet för att få bron i ett bättre skick. Projektet är i syfte av att säkerställa brons livslängd och att minska risken för akuta fel. Arbetet kommer att finansieras av intäkter från Norges oljebransch med en önskan att symbolisera ”det norska guldet”.

Vi tror på att ommålningen av bron kan bidra till mycket och det var helt enkelt dags. Jag är enormt tacksam att finansieringen gick så bra med hjälp av förra årets intäkter från oljan. Med ett gott samarbete med vårt grannland och inspirationen av deras skinande bro kan vi snart öppna knutpunkten mellan länderna igen, berättar Lene Andersen, ordförande i norska Oljekansliet.

Bron förväntas öppna igen under september 2021.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Olof Holmer, VD SVEFF, telefon: 08-783 82 43, e-mail olof.holmer@ktf.se
Sofia Wedsberg, presskontakt MSL, telefon: 0704-26 66 85, e-mail: sofia.wedsberg@mslgroup.com

  

Om SVEFF
SVEFF, Sveriges Färg och Lim Företagare, är en branschorganisation för företag som importerar, tillverkar eller marknadsför färg och lack i Sverige. Den svenska färgbranschen är väl representerad inom SVEFF med en marknadstäckning på ca 95 %. Organisationen har ca 55 medlemsföretag, med en total omsättning på cirka 5 miljarder per år. SVEFF driver även sajten Alltommalning.se, med information om målning gentemot konsumenter och fastighetsbranschen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys