Marknadsnyheter
Nya färjan Stena Livia sjösätts på Östersjön


Färjerederiet Stena Line fortsätter sin planerade expansion på Östersjön och avslöjar nu namnet på en ny modern frakt- och passagerarfärja som ska börja segla på Östersjön från och med mitten av april. Nytillskottet Stena Livia kommer inledningsvis att trafikera linjen mellan Nynäshamn/Norvik och Ventspils i Lettland tillsammans med systerfartyget Stena Flavia.
Stena Line avslöjade under hösten 2020 sina expansionsplaner för Östersjön med nya, större och modernare fartyg på rederiets båda färjelinjer från Lettland under 2021. Stena Line har trafikerat de båda linjerna mellan Nynäshamn-Ventspils och Travemünde-Liepaja sedan 2012 och de är idag en viktig del av det Europeiska logistiknätverket och knyter ihop Baltikum, Ryssland och CIS-länderna med Sverige, Tyskland och övriga Europa.
Som en del av expansionen på Östersjön ansluter nu den moderna frakt- och passagerarfärjan Stena Livia. Från mitten av april börjar hon trafikera linjen mellan Nynäshamn (Stockholm Norvik Hamn) och Ventspils tillsammans med systerfartyget Stena Flavia.
– Vi har sett en ökad efterfrågan från våra kunder runt hela Östersjön och vi fortsätter därför att utveckla fartygsflottan. Jag välkomnar stolt vårt senaste tillskott Stena Livia”, säger Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines linjer till och från Lettland.
Senare under 2021 ersätts Stena Livia och Stena Flavia på linjen Nynäshamn-Ventspils av de 222 meter långa moderna fartygen Stena Scandica och Stena Baltica vilket kommer att öka kapaciteten med 30 %.
Stena Livia och Flavia flyttas då istället till Stena Lines linje mellan Travemünde i Tyskland och Liepaja i Lettland där de kommer att öka kapaciteten på linjen med hela 40 % samtidigt som de kortar restiden betydligt, från 27 till 20 timmar.
Fartygsfakta Stena Livia
Stena Livia byggdes på det italienska varvet Cantieri Navale Visentini år 2008 och har en kapacitet för 750 passagerare, 200 bilar och/eller 115 lastbilar (2,250 längdmeter). Ombord finns totalt 103 hytter och ett femtiotal vilstolar, butik, restaurang/bar och lekrum.
Namnet Livia har flera betydelser. Livland är en tidigare benämning på delar av Lettland och Baltikum. Kopplingen till fartygets italienska rötter finns också genom att Livia var fru till den romerska kejsaren Augustus Caesar. Även Stena Lines skandinaviska ursprung finns med, då Liv betyder skydd i den nordiska mytologin.
Stena Line har inte meddelat den exakta tidsplanen för fartygsförflyttningarna på Östersjön eller vad som ska ske med de två befintliga fartygen på Travemünde-Liepaja, Stena Gothica och Urd.
För mer information, kontaka Stena Lines Group Press Office
+46 (0)31 85 85 32, press@stenaline.com
Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 37 fartyg och 17 linjer i norra Europa som årligen gör 25 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 4,300 anställda och omsätter 10 miljarder. Mer information finns på www.stenaline.com
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke