Connect with us

Marknadsnyheter

Resurs Holding Delårsrapport januari—mars 2021

Published

on

”Samhällsnedstängningarna för att minska smittspridningen har framförallt påverkat den danska och norska marknaden negativt under årets första månader. Vi har genomfört ett antal olika aktiviteter för att vända den lägre nyutlåningen och mot slutet av kvartalet såg vi positiva tecken.” Nils Carlsson, VD Resurs Holding AB

1 januari—31 mars 2021*

  • Utlåning till allmänheten ökade med 1% och uppgick till 31 592 MSEK, en ökning i lokal valuta med 2%.
  • Rörelsens intäkter minskade med 5% till 850 MSEK
  • Rörelsens kostnader minskade med 3% till 354 MSEK
  • Kreditförlustnivån uppgick till 2,5% (3,4%), exklusive den extra kreditreserveringen om 75 MSEK, som gjordes första kvartalet föregående år på grund av covid-19, är jämförelsetalet 2,4%.
  • Rörelseresultatet ökade med 12% till 301 MSEK, exklusive den extra kreditreserveringen i första kvartalet föregående år minskade rörelseresultatet med 12%.
  • Resultat per aktie ökade med 12% till 1,14 SEK per aktie, före och efter utspädning.
     

VD kommenterar

Resan mot nya mål. Transformationsresan pågår och det råder full aktivitet i hela den nordiska organisationen. Under första kvartalet 2021 har vårt fokus varit att omvandla Resurs Bank till en betydligt mer datadriven och tech-orienterad finansiell aktör för att kunna erbjuda den nordiska marknaden innovativa lösningar och tjänster.

Arbetet för att genomföra ett antal viktiga investeringar i affärsdrivande IT-projekt och tekniska lösningar pågår, samtidigt ökar vi andelen molnbaserade system i koncernen. Dessa förändringar kommer att göra oss väsentligt snabbare i vår utveckling av nya och bättre tjänster till våra kunder.

Förändring inifrån och ut. Under kvartalet har vi genomfört en 360-gradersundersökning där vi intervjuat investerare, kunder, partners, medarbetare, allmänheten och opinionsbildare om deras syn och förväntningar på ett värdeskapande Resurs och vår bransch, idag och i framtiden. Insikterna från undersökningen ger oss en tydlig bild av möjligheter och omvärldens förväntningar på oss som bank. Detta kommer att ligga till grund inför strategiska val i vår förflyttning, till att bli en mer attraktiv och relevant finansiell aktör som även tar en tydligare och mer aktiv roll i ett hållbart samhälle.

Stabila genom pandemin. Totalt ökade utlåning till allmänheten med 1 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, i lokal valuta var ökningen 2 procent. Den restriktivare kreditbedömning som infördes vid pandemins start låg kvar och begränsade tillväxten. Trots pandemins fortsatta framfart ser vi inget förändrat betalningsmönster hos våra kunder och kreditförlusterna var stabila. Covid-19 har däremot påverkat verksamheten under första kvartalet. Samhällsnedstängningarna för att minska smittspridningen har framförallt påverkat den danska och norska marknaden negativt under årets första månader. Vi har genomfört ett antal olika aktiviteter för att vända den lägre nyutlåningen och mot slutet av kvartalet såg vi positiva tecken. En bred diversifiering inom nordisk detaljhandel ger också viktig motståndskraft och en förmåga att kompensera branscher med vikande efterfrågan med andra som klarat sig relativt bättre.

Förändringens vindar i Norge. Sedan införandet av det nya regelverket 2019 har den norska marknaden  minskat samtidigt som konkurrensen varit hög, vilket inneburit lägre nyutlåning och högre andel kunder som avslutat sina lån i förtid. Under kvartalet ser vi positiva effekter i nyutlåningen där vi, med hjälp av effektivare verktyg och kundbearbetning, kan erbjuda konkurrenskraftiga erbjudanden på marknaden. För att förutse och hantera de kunder som avslutar sina lån i förtid arbetar vi bland annat med datadriven prediktiv modellering. 

Den stadigt växande e-handeln. Covid-19 har förändrat konsumtionsmönstret på marknaden i sin helhet där förflyttningen mot e-handel går allt snabbare. Detta ser vi även inom Resurs där e-handelförsäljningen jämfört med motsvarande kvartal föregående år har ökat med över 20 procent och idag kommer 40 procent av vår försäljning inom retail finance från e-handel. Vårt erbjudande i kombination med flexibla finansieringslösningar gör att vi vinner många nya partnersamarbeten inom just e-handel.

Digitala verktyg förbättrar kundupplevelsen. Under kvartalet har vi lanserat en första funktion där vi drar nytta av Open Banking-teknologin, vilken ger möjlighet för kunden att digitalt verifiera sin inkomst. Kreditansökan går snabbare och smidigare för kunderna och ger oss enklare administration och än högre precision i våra kreditbedömningar. Detta är enbart början på de stora möjligheter vi ser inom Open Banking och under året kommer vi lansera ytterligare funktionalitet som skapar kund- och partnervärde.

Under kvartalet har vi även lanserat ett Partner Success Program inom retail finance som innebär att vi tar utvecklingen av samarbetet med befintliga partners till en ny, digital och automatiserad nivå där vi får en större möjlighet att nå ut till fler partners på ett mer effektivt sätt. Exempelvis har vi automatiserat onboarding-processen, digitaliserat kommunikationen samt infört kunskapsdelning i form av webinars och digitala utbildningar.

Höjt kreditbetyg efter kvartalets utgång. Det är glädjande att vårt kreditbetyg i april höjdes från BBB- till BBB (stable outlook), med en motivering om våra möjligheter att attrahera nya samarbetspartners samt en förbättrad nordisk konsumentkreditmarknad. Det kommer innebära ännu bättre finansierings-möjligheter för oss i framtiden.

Save the date. Vi lämnar första kvartalet bakom oss med ett starkt fotfäste på vår fortsatta resa mot en mer konkurrenskraftig, hållbar och lönsam bank. Den 29e september planerar vi att genomföra en kapitalmarknadsdag i Stockholm där kommer vi att berätta mer om transformationsresan, vår strategi och målbild framåt.

Nils Carlsson, VD Resurs Holding AB

Mer information:
Nils Carlsson, CEO, nils.carlsson@resurs.se, +46 766 44 77 00
Claes Wenthzel, interim CFO, claes.wenthzel@resurs.se, +46 42 382000
Sofie Tarring Lindell, Head of IR & Group Control, sofie.tarringlindell@resurs.se, +46 73 644 33 95

Denna information är sådan information som Resurs Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 april 2021 kl 07.30

Om Resurs Holding:

Resurs Holding (Resurs), som verkar genom dotterbolagen Resurs Bank och Solid Försäkring, är ledande inom retail finance i Norden och erbjuder betallösningar, konsumentlån och nischade försäkringsprodukter. Resurs Bank har sedan starten 1977 etablerat sig som en ledande partner för säljdrivande betal- och lojalitetslösningar för butik och e-handel och därigenom har Resurs byggt en kundbas på cirka 6 miljoner privatkunder i Norden. Resurs Bank har sedan 2001 bankoktroj och står under tillsyn av Finansinspektionen. Resurskoncernen har verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Vid utgången av det första kvartalet 2021 uppgick antalet anställda till 702 personer och låneboken till 31,6 miljarder SEK. Resurs är noterat på Nasdaq Stockholm.

* Vissa nyckeltal som anges i detta avsnitt är inte upprättade i enlighet med IFRS eller kapitaltäckningsregelverket, d.v.s. är alternativa nyckeltal. Beräkningar och avstämning mot information i de finansiella rapporterna av dessa nyckeltal återfinns på hemsidan under Finansiella rapporter. Definitioner av nyckeltal återfinns på hemsidan under Finansiell data. I detta avsnitt refererar förändring och jämförelsesiffror till samma period föregående år. Detsamma gäller för övriga textavsnitt i delårsrapporten, resultatposter och kassaflöde jämförs med samma period föregående år. Undantag är finansiell ställning där jämförelsesiffran avser 31 december 2020.


 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.