Connect with us

Marknadsnyheter

Rättelse: Kallelse till Årsstämma 2021

Published

on

I den tidigare versionen av detta pressmeddelande fanns kallelsen endast bilagd som PDF i denna version framgår kallelsen i sin helhet i pressmeddelandet.

 

Styrelsen i Premium Snacks Nordic AB (publ), 556717-1185, kallar härmed till årsstämma.

Datum:      25 maj 2021

Tid:            Med anledning av den pågående coronapandemin har styrelsen beslutat att stämman enbart ska hållas genom ett poströstningsförfarande, enligt en tillfällig lag (2020:198) som syftar till att minska risken för smittspridning. Detta innebär att stämman ska genomföras utan fysisk närvaro av aktieägare. Aktieägares deltagande och utövande av rösträtt sker genom att aktieägare poströstar i enlighet med vad som anges nedan.

Information om de vid årsstämman fattade besluten offentliggörs den 25 maj 2021, så snart utfallet av röstningen är slutligt sammanställt.

Plats:         Poströstningsförfarande

Deltagande och anmälan

Aktieägare som vill delta i årsstämman genom poströstning ska vara införd som aktieägare i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken måndagen den 17 maj 2021 och ska senast måndagen den 24 maj 2021 skicka in sina röster genom ett digitalt formulär som finns tillgängligt på bolagets webbplats www.premiumsnacksnordic.com. Det krävs inte någon separat anmälan, utan ett inskickat poströstningsformulär ses som anmälan.

Tjänsten för digital poströstning tillhandahålls av Poströsta.se (www.postrosta.se) och ägare med frågor om formuläret kan kontakta support@postrosta.se för assistans.

Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade måste, förutom att skicka in sina poströster, låta registrera aktierna i eget namn så att aktieägaren blir upptagen i bolagsstämmoaktieboken per avstämningsdagen måndagen den 17 maj 2021. Sådan registrering kan vara tillfällig (s.k. rösträttsregistrering) och begärs hos förvaltaren enligt förvaltarens rutiner, i sådan tid som förvaltaren bestämmer. Rösträttsregistreringar som gjorts retroaktivt av förvaltaren senast onsdagen 19 maj 2021 kommer att beaktas vid framställningen av aktieboken.

Ombud via fullmakt

Om aktieägare poströstar genom ombud ska en skriftlig och daterad fullmakt utfärdas för ombudet. En inskannad kopia av fullmakten ska laddas upp och biläggas poströstningsformuläret. Fullmakten ska vara skriftlig, daterad och underskriven. Fullmaktens giltighet får anges till längst fem år från utfärdandet. Om aktieägaren är en juridisk person ska registreringsbevis eller annan behörighetshandling biläggas som visar att den/de som undertecknat fullmakten har behörighet att företräda aktieägaren.

Behandling av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas se https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Förslag till dagordning

  1. Val av ordförande vid stämman
  2. Val av två justerare
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Godkännande av dagordning
  5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  6. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen
  7. Beslut om fastställelse av resultaträkningen och balansräkningen samt av koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen
  8. Beslut om disposition av bolagets vinst enligt den fastställda balansräkningen och avstämningsdagar för utdelning
  9. Beslut om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören
  10. Beslut om antalet styrelseledamöter
  11. Val av styrelseledamöter
  12. Val av revisor
  13. Beslut om arvoden till styrelseledamöterna och revisorn
  14. Beslut om incitamentsprogram till ledande befattningshavare
  15. Beslut om ändring av bolagsordningen
  16. Styrelsens förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler
  17. Bemyndigande till styrelsen, eller den styrelsen i sitt ställe utser, att vidta de

smärre justeringar i vid stämman fattade beslut som kan visa sig nödvändiga för registrering av beslut hos Bolagsverket och Euroclear Sweden AB

  1. Stämmans avslutande

Beslutsförslag m.m.

  1. Val av ordförande vid stämman
    1. Till ordförande vid stämman föreslår valberedningen styrelsens ordförande Hans Berggren, eller vid dennes förhinder, den valberedningen anvisar.
  2. Val av två justerare
    1. Styrelsen föreslår att Per Ekstrand och Jan Alestam väljs till justeringspersoner, eller vid förhinder för någon av dem eller båda, den eller de som anvisas av Premium Snacks Nordics styrelse. Justeringspersonernas uppdrag innefattar även att kontrollera röstlängden och att inkomna poströster blir rätt återgivna i protokollet.
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
    1. Eftersom alla röster avges på förhand är det inte möjligt att inhämta bolagsstämmans godkännande av den färdiga röstlängden. Mot den bakgrunden föreslår styrelsen att röstlängden upprättas och godkänns av bolagsstämmans ordförande, baserat på de poströster som kommit in i behörig ordning och som kontrollerats av justeringspersonerna.
  1. Beslut om disposition av bolagets vinst enligt den fastställda balansräkningen och avstämningsdagar för utdelning
    1. Styrelsen föreslår ingen utdelning och att de vinstmedel som står till bolagets förfogande i sin helhet överföres i ny räkning.
  1. Beslut om antalet styrelseledamöter
    1. Ägare motsvarande mer än 50 % av rösterna i bolaget föreslår att antalet styrelseledamöter ska vara sex (6) fram till årsstämman 2022.
  1. Val av styrelseledamöter
    1. Ägare motsvarande mer än 50 % av rösterna i bolaget föreslår omval av Lars O Abrahamsson, Hans Berggren, Hans Jacobsson, Björn Krasse och Per-Anders Öberg samt nyval av Magnus Agervald. Magnus Agervald är 46 år med både operativ erfarenhet och erfarenhet av investeringsverksamhet. Han har lett bolag i stark tillväxt och hög förändringstakt, inte minst som VD för börsbolaget Byggmax under ca 10 års tid. Magnus har även arbetat som Investment Manager på det nordiska riskkapitalbolaget IDI, konsult på McKinsey och VD på Ratos. Idag är Magnus professionell styrelseledamot och investerare.
  2. Val av revisor
    1. Ägare motsvarande mer än 50 % av rösterna i bolaget föreslår att för nästkommande år Ernst & Young AB väljs som revisorer med Andreas Nyberg som huvudansvarig revisor.
  3. Beslut om arvoden till styrelseledamöterna och revisorn
    1. Ägare motsvarande mer än 50 % av rösterna i bolaget föreslår att styrelsearvode ska utgå med 90 000 SEK per år till styrelseledamot, 150 000 SEK per år till vice ordförande i styrelsen, 175 000 SEK per år till styrelsens ordförande samt att revisorerna betalas på löpande räkning.
  4. Beslut om incitamentsprogram till ledande befattningshavare
    1. STYRELSENS FÖRSLAG TILL BESLUT OM EMISSION AV TECKNINGSOPTIONER AV SERIE 2021/24

Styrelsen föreslår att bolagsstämman beslutar om emission av teckningsoptioner och vidareöverlåtelse av teckningsoptioner enligt följande.

Emission av teckningsoptioner

Styrelsen föreslår att stämman beslutar om en riktad emission av högst 400 000 teckningsoptioner av serie 2021/24, innebärande en ökning av aktiekapitalet vid fullt utnyttjande med högst 80 000 kronor. För beslutet ska i övrigt följande villkor gälla.

Rätt att teckna teckningsoptionerna tillkommer, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, det helägda dotterbolaget Exotic Snacks AB, org.nr 556543-4148 (”Dotterbolaget”), med rätt och skyldighet att överlåta teckningsoptionerna till medarbetare enligt nedan. Överteckning kan inte ske.

Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att stimulera aktieägande i bolaget genom ett incitamentsprogram varigenom medarbetare kan ta del av och verka för en positiv värdeutveckling av aktien i bolaget under den period som det föreslagna programmet omfattar, samt att bolaget ska kunna behålla och rekrytera kompetent och engagerad personal.

Teckningsoptionerna ska emitteras vederlagsfritt. Teckning av teckningsoptionerna ska ske inom två veckor från dagen för emissionsbeslutet på separat teckningslista. Styrelsen äger rätt att förlänga teckningstiden.

Varje teckningsoption berättigar till nyteckning av en aktie i bolaget. Nyteckning av aktier med stöd av teckningsoptionerna kan ske under perioden från och med den 2022-05-30 till och med den 2024-06-30. De nya aktier som kan komma att utges vid nyteckning omfattas inte av några förbehåll.

Teckningskursen för aktie vid utnyttjandet av teckningsoption uppgår till ett intervall mellan 11-16 kronor som fastställs av styrelsen på basis av aktuell aktiekurs i samband med stämmotillfället uppräknat med 30%. Aktier som tecknas med utnyttjande av teckningsoptionerna medför rätt till vinstutdelning första gången från och med räkenskapsåret aktierna tecknas.

Aktier som utfärdats efter teckning enligt dessa villkor medför rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att aktierna har registrerats hos Bolagsverket och tagits upp i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken. Teckningsoptioner som innehas av Dotterbolaget och som inte överlåtits enligt nedan får makuleras av bolaget efter beslut av styrelsen för bolaget med samtycke av styrelsen för Dotterbolaget. Eventuell makulering ska anmälas till Bolagsverket för registrering.

Styrelsen, eller den styrelsen utser, bemyndigas att vidta de smärre justeringar och förtydliganden som krävs för beslutets registrering vid Bolagsverket och Euroclear Sweden AB.

Övriga villkor för teckningsoptionerna framgår av de fullständiga optionsvillkoren, Bilaga A.

Godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner

Styrelsen föreslår att bolagsstämman godkänner Dotterbolagets överlåtelser av teckningsoptioner på följande villkor. Rätt att förvärva teckningsoptioner från Dotterbolaget ska tillkomma följande kategorier av medarbetare:

Kategori Högsta antal optioner/person Högsta antal optioner/kategori
Verkställande direktör
(högst 1 person)
50 000 50 000
Ledningsgrupp
(högst 10 personer)
30 000 300 000
Nyckelanställda
(högst 4  person)
12 500 50 000

 

Rätt att förvärva teckningsoptioner från Dotterbolaget ska endast tillkomma de personer som vid anmälningsperiodens utgång inte sagt upp sig eller blivit uppsagda.

Optioner ska även kunna erbjudas till kommande nya medarbetare, bl.a. i samband med eventuellt införande av nya tjänster/befattningar i bolaget. Dessa nya medarbetade ska inte medräknas i de högsta belopp som anges under respektive befattningskategori, dock att högsta antal optioner per kategori inte ska påverkas. För sådana förvärv ska villkoren vara desamma eller motsvarande vad som anges i detta beslut. Detta innebär bland annat att förvärv ska ske till det då aktuella marknadsvärdet.

Överlåtelse till deltagare förutsätter dels att förvärv av teckningsoptionerna lagligen kan ske, dels att det enligt styrelsens bedömning kan ske till rimliga administrativa och ekonomiska insatser.

Anmälan och tilldelning

Anmälan om förvärv av teckningsoptioner ska ske under perioden från och med den 10 juni 2021 till och med den 25 juni 2021. Styrelsen ska emellertid äga rätt att förlänga tiden för anmälan om förvärv samt ange en motsvarande anmälningsperiod för nya medarbetare vars förvärv sker efter den initiala anmälningsperiodens utgång. Dock skall ingen sådan överlåtelse kunna ske efter 30 juni 2022. Överlåtelse till anställda ska ske snarast efter anmälningsperiodens utgång.

Om teckningsoptioner inom viss kategori kvarstår efter att samtliga anmälningar inom kategorin tillgodosetts, ska kvarstående antal kunna tilldelas deltagare i annan kategori varvid styrelsen ska avgöra fördelningen utifrån kategoritillhörighet, personalkategori och anmält antal teckningsoptioner. Sådan fördelning får dock som mest innebära att det maximala antalet teckningsoptioner per person inom viss kategori överskrids med 50 procent.

Bolagets styrelse beslutar om slutlig tilldelning.

Pris och betalning m.m.

Teckningsoptionerna ska överlåtas på marknadsmässiga villkor till ett pris (premie) som fastställs utifrån ett beräknat marknadsvärde för teckningsoptionerna med tillämpning av Black & Scholes värderingsmodell beräknat av ett oberoende värderingsinstitut. För förvärv som sker av nya medarbetare efter den initiala anmälningsperiodens utgång ska nytt marknadspris fastställas på motsvarande sätt. En preliminär uträkning av teckningsoptionernas marknadsvärde med beaktande av nuvarande omständigheter visar ett marknadsvärde per teckningsoption om ca 0,6 kronor vid lösenpriset. 

De anställda kommer att förvärva teckningsoptionerna till det marknadsvärde som fastställts. Betalning ska ske kontant.

Närmare information om teckningsoptionsprogrammet

Utspädning

Vid full nyteckning med stöd av samtliga teckningsoptioner kan 400 000 nya aktier ges ut vilket motsvarar en utspädning om cirka 2,9 procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget, dock med förbehåll för eventuell omräkning enligt optionsvillkoren samt beaktat redan utestående teckningsoptioner.

Påverkan på nyckeltal och kostnader för bolaget m.m.

Bolagets vinst per aktie påverkas inte vid emission av teckningsoptionerna då nuvärdet av teckningsoptionernas lösenpris kommer att överstiga aktuellt marknadsvärde för aktien vid tidpunkten för överlåtelsen till anställda.

Teckningsoptionsprogrammet kommer endast att medföra vissa begränsade kostnader i form av externa konsultarvoden och administration avseende teckningsoptionsprogrammet. Styrelsen gör bedömningen att optionsprogrammet inte kommer ge upphov till några personalkostnader eller sociala avgifter för koncernen, då överlåtelsen av teckningsoptionerna görs till marknadsvärde och då de villkor som uppställs gentemot deltagarna inte bedöms förta teckningsoptionernas status av värdepapper.

Beredning av ärendet

Principerna för optionsprogrammet har arbetats fram av bolagets styrelse. Styrelsen har därefter beslutat att framlägga detta förslag till bolagsstämman. Förutom de tjänstemän som berett frågan enligt instruktion från styrelsen har ingen anställd som kan komma att omfattas av programmet deltagit i utformningen av villkoren.

Övriga aktierelaterade incitamentsprogram m.m.

Utöver nu föreslaget incitamentsprogram finns idag inget annat.

Instruktion till styrelsen

Styrelsen föreslår att stämman uppdrar åt styrelsen i bolaget att verkställa beslutet enligt ovan samt att tillse att styrelsen i Dotterbolaget genomför överlåtelser av teckningsoptioner enligt ovan.

Beslutsregler

Stämmans beslut enligt förslaget ovan är endast giltigt om det biträds av aktieägare med minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna.

  1. Beslut om ändring av bolagsordningen

    1. Styrelsen föreslår nedanstående förändringar i bolagsordningen

Ny föreslagen lydelse

Dagens lydelse
§1 Bolagets företagsnamn är Premium Snacks Nordic AB. Bolaget är publikt (publ). Bolagets firma är Premium Snacks Nordic AB. Bolaget är publikt (publ).
§3 Föremålet för bolagets verksamhet är att bedriva utveckling, produktion, import och försäljning av snacks, konfektyr och andra livsmedelsmedelsprodukter samt därmed förenlig verksamhet. Föremålet för bolagets verksamhet är att bedriva utveckling, produktion och försäljning av snacksprodukter samt därmed förenlig verksamhet.
§6 Styrelsen skall bestå av lägst tre ledamöter och högst sju ledamöter. Styrelsen väljs årligen på årsstämma för tiden till dess nästa årsstämma har hållits. Styrelsen skall bestå av lägst tre ledamöter och högst sju ledamöter med högst två suppleanter. Består styrelsen av tre ledamöter skall minst en suppleant utses.Styrelsen väljs årligen på årsstämma för tiden till dess nästa årsstämma har hållits.
§7 For granskning av bolagets årsredovisning jämte räkenskaperna samt styrelsens och verkställande direktörens förvaltning utses en auktoriserad revisor eller registrerat revisionsbolag med eller utan revisorssuppleanter. För granskning av bolagets årsredovisning samt styrelsens och verkställande direktörens förvaltning utses lägst en och högst två revisorer.
§8 Kallelse till årsstämma samt kallelse till extra bolagsstämma där fråga om ändring av bolagsordning kommer att behandlas, skall utfördas tidigast sex och senast fyra veckor före stämman. I övriga fall ska kallelse till extra bolagsstämma ske tidigast fyra och senast två veckor före stämman.Kallelse till bolagsstämma skall ske genom annonsering i Post-och Inrikes Tidningar och på bolagets webbplats. Att kallelse har skett skall annonseras i Dagens Industri. Kallelse till bolagsstämma skall alltid ske genom annonsering i Post-och Inrikes Tidningar och på bolagets webbplats. Att kallelse har skett skall annonseras i Dagens Industri. Kallelse kan ske tidigast sex veckor och senast fyra veckor före bolagsstämman.
§10 En aktieägare får delta i bolagsstämma endast om aktieägaren anmäler detta till bolaget den dag som anges i kallelsen till stämman. Denna dag får inte vara söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton och inte infalla tidigare än femte vardagen före stämman. Aktieägare får vid bolagsstämma medföra ett eller två biträden; dock endast om aktieägare till bolaget anmäler antalet biträden på det sätt som anges i föregående stycke.Styrelsen äger besluta att den som inte är aktieägare i bolaget ska, på de villkor som styrelsen bestämmer, ha rätt att närvara eller på annat sätt följa förhandlingarna vid bolagsstämma. Rätt att delta i stämma har sådan aktieägare som upptagits i aktieboken på sätt som föreskrivs i 7 kap 28 § 3 stycket aktiebolagslagen och som anmält sig hos bolaget senast den dag som anges i kallelsen till stämman, varvid antalet biträden skall uppges. Denna dag får inte vara söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton och inte infalla tidigare än femte vardagen före stämman.
§11 Styrelsen får samla in fullmakter enligt det förfarande som anges i 7 kap. 4 § andra stycket aktiebolagslagen (2005:551).Styrelsen får inför en bolagsstämma besluta att aktieägarna ska kunna utöva sin rösträtt före bolagsstämman enligt vad som anges i 7 kap. 4 a § aktiebolagslagen (2005:551). [Finns ej i dagens bolagsordning]
§12 Årsstämma ska hållas årligen inom sex månader efter räkenskapsårets utgång.På årsstämma ska följande ärenden förekomma:1.    Val av ordförande för stämman.2.    Upprättande och godkännande av röstlängd.3.    Godkännande av dagordning.4.    Val av en eller två justeringsmän.5.    Prövning av om årsstämman blivit behörigen sammankallad.6.    Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt i förekommande fall koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse.7.    Beslut om:(a)  fastställande av resultaträkning och balansräkning samt i förekommande fall koncernresultaträkning och koncernbalansräkning,(b) disposition beträffande bolagets vinst eller förlust enligt fastställd balansräkning, och(c)  ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör, när sådan förekommer.8.    Fastställande av styrelse- och revisorsarvode.9.    Val av styrelse och, i förekommande fall, revisorer.10. Annat ärende som ankommer på årsstämman enligt aktiebolagslagen eller bolagsordningen. [§11 i dagens bolagsordning]På årsstämman skall följande ärenden förekomma.

  1. Val av ordförande vid stämman.
  2. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  3. Godkännande av förslaget till dagordning.
  4. I förekommande fall val av en eller flera justeringsmän.
  5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
  6. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt i förekommande fall koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse.
  7. Beslut angående
  1. fastställelse av resultaträkningen och balansräkningen samt i förekommande fall koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse,
  2. dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen, och
  3. ansvarsfrihet åt styrelsens ledamöter och verkställande direktör.
  1. Fastställande av arvoden åt styrelse och revisor.

9. Val av styrelse och revisor samt i förekommande fall styrelsesuppleanter10. Annat ärende, som ankommer på bolagsstämman enligt aktiebolagslagen eller bolagsordningen.

§14 Den aktieägare eller förvaltare som på avstämningsdagen är införd i aktieboken och antecknad i ett avstämningsregister, enligt 4 kap. lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument eller den som är antecknad på avstämningskonto enligt 4 kap. 18 § första stycket 6 – 8 nämnda lag, ska antas vara behörig att utöva de rättigheter som framgår av 4 kap. 39 § aktiebolagslagen (2005:551). [§13 i dagens bolagsordning]Den aktieägare eller förvaltare som på avstämningsdagen är införd i aktieboken och antecknad i ett avstämningsregister, enligt 4 kap. lagen (1998:1479) om kontoföring av finansiella instrument eller den som är antecknad på avstämningskonto enligt 4 kap. 18 § första stycket 6-8 nämnda lag, ska antas vara behörig att utöva de rättigheter som framgår av 4 kap. 39 § aktiebolagslagen (2005:551).
  1. Styrelsens förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler

    1. Styrelsen föreslår att bolagsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler mot kontant betalning och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning eller eljest med villkor och att därvid kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt. Emission skall ske på marknadsmässiga villkor baserad på marknadsvärdet för bolagets aktier vid emissionstidpunkten.
    2. Antalet aktier som skall kunna emitteras, antal aktier som konvertering skall kunna ske till respektive antalet aktier som skall kunna tecknas med stöd av teckningsoptioner skall sammanlagt vara begränsat till 30 procent av vid tidpunkten för denna kallelse utestående aktier av respektive aktieslag, vid full teckning, full konvertering respektive fullt utövande av teckningsoptioner. Skälet till styrelsens förslag är att styrelsen anser det vara till bolagets fördel ur såväl expansions- som kapitalanskaffningssynpunkt att styrelsen bereds det handlingsutrymme som det innebär att kunna fatta beslut om nyemission samt i övrigt kunna utge aktier och/eller aktierelaterade instrument utan att behöva sammankalla bolagsstämma. Skälen till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att finansiera företagsförvärv, reglera bolagets skulder samt att kunna stärka bolagets ekonomiska ställning vid behov.
    3. För giltigt beslut krävs att beslutet biträds av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Övrig information

Styrelsen och den verkställande direktören ska, om någon aktieägare begär det och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för Bolaget, lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen och förhållanden som kan inverka på bedömningen av Bolagets eller dotterföretags ekonomiska situation samt Bolagets förhållande till annat koncernföretag. Sådan begäran ska ha inkommit till bolaget senast lördagen den 15 maj 2021, via mail till info@premiumsnacksnordic.com, eller per post på nedan angivna adress.

Upplysningarna kommer att finnas tillgängliga på bolagets webbplats och kontor senast torsdagen den 20 maj 2021. Upplysningarna skickas även till den aktieägare som begärt dem och uppgivit sin adress.

Årsredovisning och revisionsberättelse hålls tillgängliga hos bolaget, Speditionsvägen 36, 142 50 Skogås, från den 3 maj 2021, och sänds till de aktieägare som så önskar och uppger sin postadress. Dessa handlingar samt fullmaktsformulär kommer även att finnas tillgängliga på bolagets webbplats, www.premiumsnacksnordic.com, senast den 3 maj 2021.

__________________

Huddinge i april 2021

Premium Snacks Nordic AB

Styrelsen

För frågor om bolaget, vänligen kontakta:

Anna Wallin-Krasse, VD

E-post: anna.wallin-krasse@premiumsnacksnordic.com

Mobil: +46 (0)705-125530

Om Premium Snacks Nordic AB

Premium Snacks Nordic AB är moderbolag i Premium Snacks Nordickoncernen. Inom koncernen utvecklas, produceras och distribueras premiumsnacks av hög kvalitet på den nordiska marknaden. I koncernen ingår varumärkena Gårdschips och Exotic Snacks.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny undersökning avslöjar resebranschens fortsatta utmaningar inom hållbart resande

Published

on

By

  • Ny data från Booking.coms årliga undersökning om hållbarhet visar att 54 % av de svenska resenärerna tycker att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när man planerar eller bokar resor.
  • Över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de val de gör inte kommer att ändra på det, medan 23 % inte tror att klimatförändringarna är så allvarliga som det sägs.
  • 39 % anser att myndigheter har störst potential för att motverka de ekonomiska effekterna av resor, och 44 % tycker att leverantörer av resetjänster har nyckeln till att motverka miljöpåverkan. Dessa nya insikter belyser behovet av ett ökat samarbete för att råda bot på känslan av maktlöshet som börjar infinna sig hos konsumenterna och säkerställa en fortsatt prioritering av en mer hållbar resebransch.

Malmö, 29 APRIL 2024 – Idag släpper Booking.com en ny undersökning med insikter från mer än 31 000 resenärer i 34 länder och områden. I undersökningen, kartlägger man konsumenternas senaste attityder, prioriteringar och påverkansfaktorer relaterade till hållbart resande. Medan den årliga undersökningen visar på fortsatt motivation och medvetenhet, där 76 % av de svenska resenärerna bekräftar att hållbart resande är viktigt för dem, visar ny statistik att en känsla av trötthet kan hålla på att växa fram globalt, underbyggd av de pågående utmaningarna som resenärerna upplever när de ska göra mer hållbara resval.

Den senaste undersökningen visar att över hälften (54 %) av de svenska resenärerna känner att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när de planerar eller bokar en resa. 30 % säger till och med att de är trötta på att höra om klimatförändringar hela tiden. Med detta i åtanke är möjligheten till kollektiva åtgärder mer relevant än någonsin för att säkerställa att framsteg mot en mer hållbar resebransch förblir en prioritet.

Goda intentioner möter nya utmaningar
En betryggande stor andel av de svenska resenärerna (66 %) säger att de vill resa mer hållbart under de kommande 12 månaderna. Deras resonemang sträcker sig från att vilja detta för att man anser att det är rätt sak att göra (41 %) till att man känner skuld när man gör ett mindre hållbart val (38 %).

Dessa intentioner kan dock motverkas av en känsla av vanmakt i samband med att göra mer hållbara resval. Inom två nya områden, som undersökts för första gången i år, påvisas att en del resenärer inte inser vikten av att vara mer medveten om sin resas påverkan, då över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de resval de gör inte kommer att ändra på det. En del av de svenska resenärerna (23 %) menar att klimatförändringarna inte är så allvarliga som det sägs, ett avfärdande som mycket väl kan påverka resplanerna.

Dessutom tycker vissa att deras tid på resande fot är för värdefull för att hållbarhet ska hamna högst upp på deras lista över resekriterier (26 %). Att inte se effekterna av hållbart resande bidrar ytterligare till känslan av maktlöshet, och en fjärdedel (25 %) av resenärerna anser att det känns meningslöst att vara mer hållbar på ett resmål som inte själva vidtar hållbarhetsåtgärder.

Delat ansvar och vikten av branschomfattande åtgärder
Den roll resenärer känner att de kan spela för att avhjälpa negativa effekter av resor, visar också på deras förväntningar kring samarbete inom området. En anmärkningsvärd stor del av de svenska resenärerna, 61 %, säger att de vill lämna platserna de besöker i bättre skick än när de kom dit (en ökning från 54 % förra året). Årets mer omfattande undersökning visar också att 45 % tror att de själva har potential att motverka de sociala effekterna av resor. Å andra sidan tycker 39 % att myndigheter har störst makt att motverka de ekonomiska effekterna, och 44 % anser att leverantörer av resetjänster är nyckeln till att hantera och mildra den miljömässiga påverkan. Dessutom anser 45 % av de svenska resenärerna att det är myndigheternas ansvar att utbilda alla om effekterna av resor och turism.

Det är viktigt att ta ansvar och se till att resenärer får stöd att efterleva sina avsikter. Att hitta ett boende märkt som mer hållbart är mer tilltalande för mer än en tredjedel av de svenska resenärerna (36 %) och konsekventa certifieringsstandarder är avgörande för att identifiera dessa alternativ. 64 % tycker att alla resebokningssajter ska använda samma certifieringar eller etiketter för hållbarhet. Men antalet resenärer som är intresserade av att veta mer om varför ett boende har fått en specifik etikett har minskat med 26 procentenheter (till 32 %) jämfört med förra året, vilket indikerar ett behov av enkel och tydlig kommunikation som möjliggör enkla beslut oavsett prioriteringar.

Ljusglimtar inom hållbarhet
Trots den ökande frustrationen känner resenärer som säger att de gör medvetna val också att mer hållbara reseupplevelser tillför mervärde till deras resor. Enligt de nya delarna av årets rapport framkom det att 51 % av de svenska resenärerna anser att de är den bästa versionen av sig själva när de reser mer hållbart och tar därför denna positivitet med sig hem, och 52 % känner att bara av att se hållbarhetsåtgärder under sina resor ger dem inspiration till att bli mer hållbara i vardagen. Att vara mer hållbar på resan upplevdes som en förbättring för de 94 % som genomförde olika autentiska, lokala och kulturella aktiviteter. Lika många (94 %) valde att handla i små, oberoende butiker och 93 % planerade sina resor så att de kunde gå, cykla eller åka kollektivt.

”Medan många resenärer har behållit en känsla av optimism och en önskan om att ha en mer positiv påverkan, finns det en viktig möjlighet för branschen att påskynda arbetet med att göra dessa val lättare för alla”, säger Danielle D’Silva, Head of Sustainability på Booking.com. ”Det är viktigt att vi fortsätter att se till att mer hållbara alternativ inte bara är lättillgängliga utan också lätta att lita på och förstå. Det är där vi tror att ökad kunskap, tydliga och konsekventa standarder och trovärdiga tredjepartscertifieringar av legitima hållbarhetsåtgärder under hela reseupplevelsen verkligen kan hjälpa. Även om frustrationen hos konsumenterna är bekymmersamt är det också en påminnelse om att behålla vårt fokus på arbetet som vi vet kan göra skillnad, inte bara för resenärer, utan för samhällen och resmål överallt.”

###

KONTAKTUPPGIFTER
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information:

Booking@aspekta.se

Undersökningsmetod
Undersökningen beställdes av Booking.com och genomfördes oberoende bland ett urval av 31 550 personer i 34 länder och områden (1 000 från USA, 1 000 från Kanada, 1 000 från Mexiko, 1 000 från Colombia, 1 000 från Brasilien, 1 000 från Argentina, 1 000 från Australien, 500 från Nya Zeeland, 1 000 från Spanien, 1 000 från Italien, 1 000 från Frankrike, 500 från Schweiz, 1 000 från Storbritannien, 1 000 från Irland, 1 000 från Tyskland, 1 000 från Nederländerna, 1 000 från Belgien, 1 000 från Danmark, 1 000 från Sverige, 950 från Kroatien, 500 från Förenade Arabemiraten, 1 000 från Indien, 1 000 från Kina, 800 från Hongkong, 1 000 från Thailand, 1 000 från Singapore, 1 000 från Taiwan, 1 000 från Vietnam, 1 000 från Indonesien, 1 000 från Filippinerna,1 000 från Sydkorea, 1 000 från Japan, 1 000 från Sydafrika och 300 från Kenya). För att delta i undersökningen behövde de tillfrågade vara minst 18 år, ha rest minst en gång under de senaste 12 månaderna och planera att resa under 2023, samt vara antingen den primära beslutsfattaren eller involverad i beslutsprocessen för resan. Undersökningen genomfördes online under februari 2024.

Om Booking.com:  
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknik som gör det enklare att resa sammankopplar Booking.coms plattform miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser varje dag. Följ @bookingcom på sociala medier eller besök globalnews.booking.com för mer information.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny undersökning avslöjar resebranschens fortsatta utmaningar inom hållbart resande

Published

on

By

  • Ny data från Booking.coms årliga undersökning om hållbarhet visar att 54 % av de svenska resenärerna tycker att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när man planerar eller bokar resor.
  • Över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de val de gör inte kommer att ändra på det, medan 23 % inte tror att klimatförändringarna är så allvarliga som det sägs.
  • 39 % anser att myndigheter har störst potential för att motverka de ekonomiska effekterna av resor, och 44 % tycker att leverantörer av resetjänster har nyckeln till att motverka miljöpåverkan. Dessa nya insikter belyser behovet av ett ökat samarbete för att råda bot på känslan av maktlöshet som börjar infinna sig hos konsumenterna och säkerställa en fortsatt prioritering av en mer hållbar resebransch.

Malmö, 29 APRIL 2024 – Idag släpper Booking.com en ny undersökning med insikter från mer än 31 000 resenärer i 34 länder och områden. I undersökningen, kartlägger man konsumenternas senaste attityder, prioriteringar och påverkansfaktorer relaterade till hållbart resande. Medan den årliga undersökningen visar på fortsatt motivation och medvetenhet, där 76 % av de svenska resenärerna bekräftar att hållbart resande är viktigt för dem, visar ny statistik att en känsla av trötthet kan hålla på att växa fram globalt, underbyggd av de pågående utmaningarna som resenärerna upplever när de ska göra mer hållbara resval.

Den senaste undersökningen visar att över hälften (54 %) av de svenska resenärerna känner att det är viktigt att resa mer hållbart, men att detta inte är en primär faktor när de planerar eller bokar en resa. 30 % säger till och med att de är trötta på att höra om klimatförändringar hela tiden. Med detta i åtanke är möjligheten till kollektiva åtgärder mer relevant än någonsin för att säkerställa att framsteg mot en mer hållbar resebransch förblir en prioritet.

Goda intentioner möter nya utmaningar
En betryggande stor andel av de svenska resenärerna (66 %) säger att de vill resa mer hållbart under de kommande 12 månaderna. Deras resonemang sträcker sig från att vilja detta för att man anser att det är rätt sak att göra (41 %) till att man känner skuld när man gör ett mindre hållbart val (38 %).

Dessa intentioner kan dock motverkas av en känsla av vanmakt i samband med att göra mer hållbara resval. Inom två nya områden, som undersökts för första gången i år, påvisas att en del resenärer inte inser vikten av att vara mer medveten om sin resas påverkan, då över en fjärdedel (27 %) känner att den skada som redan gjorts är oåterkallelig och att de resval de gör inte kommer att ändra på det. En del av de svenska resenärerna (23 %) menar att klimatförändringarna inte är så allvarliga som det sägs, ett avfärdande som mycket väl kan påverka resplanerna.

Dessutom tycker vissa att deras tid på resande fot är för värdefull för att hållbarhet ska hamna högst upp på deras lista över resekriterier (26 %). Att inte se effekterna av hållbart resande bidrar ytterligare till känslan av maktlöshet, och en fjärdedel (25 %) av resenärerna anser att det känns meningslöst att vara mer hållbar på ett resmål som inte själva vidtar hållbarhetsåtgärder.

Delat ansvar och vikten av branschomfattande åtgärder
Den roll resenärer känner att de kan spela för att avhjälpa negativa effekter av resor, visar också på deras förväntningar kring samarbete inom området. En anmärkningsvärd stor del av de svenska resenärerna, 61 %, säger att de vill lämna platserna de besöker i bättre skick än när de kom dit (en ökning från 54 % förra året). Årets mer omfattande undersökning visar också att 45 % tror att de själva har potential att motverka de sociala effekterna av resor. Å andra sidan tycker 39 % att myndigheter har störst makt att motverka de ekonomiska effekterna, och 44 % anser att leverantörer av resetjänster är nyckeln till att hantera och mildra den miljömässiga påverkan. Dessutom anser 45 % av de svenska resenärerna att det är myndigheternas ansvar att utbilda alla om effekterna av resor och turism.

Det är viktigt att ta ansvar och se till att resenärer får stöd att efterleva sina avsikter. Att hitta ett boende märkt som mer hållbart är mer tilltalande för mer än en tredjedel av de svenska resenärerna (36 %) och konsekventa certifieringsstandarder är avgörande för att identifiera dessa alternativ. 64 % tycker att alla resebokningssajter ska använda samma certifieringar eller etiketter för hållbarhet. Men antalet resenärer som är intresserade av att veta mer om varför ett boende har fått en specifik etikett har minskat med 26 procentenheter (till 32 %) jämfört med förra året, vilket indikerar ett behov av enkel och tydlig kommunikation som möjliggör enkla beslut oavsett prioriteringar.

Ljusglimtar inom hållbarhet
Trots den ökande frustrationen känner resenärer som säger att de gör medvetna val också att mer hållbara reseupplevelser tillför mervärde till deras resor. Enligt de nya delarna av årets rapport framkom det att 51 % av de svenska resenärerna anser att de är den bästa versionen av sig själva när de reser mer hållbart och tar därför denna positivitet med sig hem, och 52 % känner att bara av att se hållbarhetsåtgärder under sina resor ger dem inspiration till att bli mer hållbara i vardagen. Att vara mer hållbar på resan upplevdes som en förbättring för de 94 % som genomförde olika autentiska, lokala och kulturella aktiviteter. Lika många (94 %) valde att handla i små, oberoende butiker och 93 % planerade sina resor så att de kunde gå, cykla eller åka kollektivt.

”Medan många resenärer har behållit en känsla av optimism och en önskan om att ha en mer positiv påverkan, finns det en viktig möjlighet för branschen att påskynda arbetet med att göra dessa val lättare för alla”, säger Danielle D’Silva, Head of Sustainability på Booking.com. ”Det är viktigt att vi fortsätter att se till att mer hållbara alternativ inte bara är lättillgängliga utan också lätta att lita på och förstå. Det är där vi tror att ökad kunskap, tydliga och konsekventa standarder och trovärdiga tredjepartscertifieringar av legitima hållbarhetsåtgärder under hela reseupplevelsen verkligen kan hjälpa. Även om frustrationen hos konsumenterna är bekymmersamt är det också en påminnelse om att behålla vårt fokus på arbetet som vi vet kan göra skillnad, inte bara för resenärer, utan för samhällen och resmål överallt.”

###

KONTAKTUPPGIFTER
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information:

Booking@aspekta.se

Undersökningsmetod
Undersökningen beställdes av Booking.com och genomfördes oberoende bland ett urval av 31 550 personer i 34 länder och områden (1 000 från USA, 1 000 från Kanada, 1 000 från Mexiko, 1 000 från Colombia, 1 000 från Brasilien, 1 000 från Argentina, 1 000 från Australien, 500 från Nya Zeeland, 1 000 från Spanien, 1 000 från Italien, 1 000 från Frankrike, 500 från Schweiz, 1 000 från Storbritannien, 1 000 från Irland, 1 000 från Tyskland, 1 000 från Nederländerna, 1 000 från Belgien, 1 000 från Danmark, 1 000 från Sverige, 950 från Kroatien, 500 från Förenade Arabemiraten, 1 000 från Indien, 1 000 från Kina, 800 från Hongkong, 1 000 från Thailand, 1 000 från Singapore, 1 000 från Taiwan, 1 000 från Vietnam, 1 000 från Indonesien, 1 000 från Filippinerna,1 000 från Sydkorea, 1 000 från Japan, 1 000 från Sydafrika och 300 från Kenya). För att delta i undersökningen behövde de tillfrågade vara minst 18 år, ha rest minst en gång under de senaste 12 månaderna och planera att resa under 2023, samt vara antingen den primära beslutsfattaren eller involverad i beslutsprocessen för resan. Undersökningen genomfördes online under februari 2024.

Om Booking.com:  
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknik som gör det enklare att resa sammankopplar Booking.coms plattform miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser varje dag. Följ @bookingcom på sociala medier eller besök globalnews.booking.com för mer information.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stena Line inleder nytt samarbete med Strawberry för driften av hotell The Reef

Published

on

By

Nu står det klart att norska hotellkedjan Strawberry tar över hyreskontraktet till Stena Lines badhotell The Reef i danska Fredrikshamn.

​​​

Sedan 2010 har Stena Line erbjudit karibiska upplevelser på badhotellet The Reef i Fredrikshamn på Nordjylland. Hotellet har varit en destination för många resenärer på Stena Lines linje mellan Göteborg och Fredrikshamn och har under åren genomgått flera renoveringar och uppdateringar. Nu är det dags för nästa kapitel, när hotellkedjan Strawberry tar över drift och utveckling av hotellet.  

”Strawberry har gedigen erfarenhet av att utveckla destinationshotell och det ska bli väldigt spännande att gå in i samarbete med dem och utveckla The Reef till ett ännu bättre resmål för våra gäster”, säger Christina Bromander, Trade Director för Business Region Denmark på Stena Line.

Hotellkedjan Strawberry är en av Nordens största, med 234 hotell och 20 000 anställda. De senaste åren har bolaget vuxit i Danmark, främst i Köpenhamnsregionen, och att ta över driften av The Reef linjerar väl med hur företaget vill fortsätta utvecklas.

”För Strawberry är The Reef ett fantastiskt tillskott till portföljen av destinationshotell och det är extra spännande för oss med ett nytt danskt hotell. Kombinationen av starka ägare med engagemang och ambitioner för framtiden gör detta till ett attraktivt och spännande samarbete för Strawberry. The Reef är en populär hotellprodukt för resenärer och barnfamiljer och vi ser fram emot att utveckla hotellet tillsammans med ägarna och de anställda”, säger Daniel Stenbäck, Chief Development Officer på Strawberry.

Det nya avtalet innebär att Stena Lines samarbete med Scandic avslutas.

”Vi vill tacka Scandic för den fina samverkan vi haft genom åren”, säger Christina Bromander.  

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Hellbjörn, PR & Communications Manager
maria.hellbjorn@stenaline.com 
+46 (0) 765 511 84 14

Eller Stena Line group press office:

press@stenaline.com 
+46(0) 31 85 85 32

Om Stena Line:

Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med ungefär 40 fartyg och 20 linjer i norra Europa och Medelhavet som årligen gör 33 000 seglingar. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 6 300 anställda och omsätter 19 miljarder kronor. Mer information finns på www.stenaline.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.