Connect with us

Marknadsnyheter

Ny studie kartlägger de viktigaste tekniktrenderna de kommande tre åren

Published

on

Ledarskap avgörande när alla företag blir teknikbolag

STOCKHOLM; 5 maj, 2021 Den 21:e upplagan av Accentures årliga rapport Accenture Technology Vision 2021, förutspår de viktigaste tekniktrenderna som kommer att forma företag och branscher under de närmaste tre åren.

Under pandemin har teknik och digital innovation fungerat som en livlina. Tekniken har möjliggjort nya sätt att arbeta och göra affärer på, och hjälpt människor att skapa nya interaktioner och upplevelser. Tekniken har förändrat våra förväntningar och beteenden och skapat en helt ny verklighet att förhålla sig till. Många företag står nu inför utmaningen att agera, istället för att reagera. Årets upplaga av Technology Vision slår fast att de företag som använder teknik för att bemästra förändringen kommer att definiera framtidens företagande.

Rapporten “Leaders Wanted: Masters of Change at a Moment of Truth, visar hur ledande företag har lyckats komprimera ett decennium av digital förändring till bara ett eller två år. Genom att förlita sig på en stark digital profil för att anpassa och förnya sitt erbjudande, har intäkterna för dessa företag växt fem gånger snabbare än för deras konkurrenter. Vilket är en avsevärd ökning från hur det såg ut mellan 2015 och 2018 då intäkterna bara ökade två gånger så snabbt. Enligt rapporten har detta resulterat i att en mängd företag just nu tävlar om att förnya sig med hjälp av teknisk innovation.

”Den globala pandemin har haft en snabbspolande effekt mot framtiden. Många organisationer tog sats för att använda teknik på ett extraordinärt vis i syfte att hålla verksamheten flytande – på ett sätt som man inte tidigare trott var möjligt – medan andra stod handfallna inför den bittra verkligheten och saknade de digitala verktyg som krävdes för att vända den negativa utvecklingen”, säger Joel Hofgren, ansvarig för Cloud Infrastructure & Engineering på Accenture Sverige. ”Vi står inför en unik möjlighet att använda denna teknologiska revolution till att förvandla framtidens affärslandskap.”

Över 6,200 företagsledare och IT-chefer deltog i undersökningen. 92% av respondenterna uppgav att deras organisation redan satsar på innovativa lösningar och genomförande av dessa i år. 91% anser att företag som ska hävda sig i framtiden måste vara med och definiera den.

Rapporten belyser att det nya digitala landskapet kräver att företag lär sig bemästra förändring. Accenture har därför identifierat tre områden att fokusera på: Det första är att inse att ledarskap även kräver tekniskt ledarskap. I en era där konstant förändring har blivit vardag, räcker det inte att ”följa” utvecklingen. Framtidens ledare är de som låter den nya tekniken utgöra en del av affärsstrategin. För det andra så kan inte ledare invänta det nya normala, utan behöver vara delaktiga i att skapa nya affärsmodeller och sätt att hantera innovativ teknik. Slutligen kommer ledare och företag behöva ta ett större ansvar som globala medborgare, och medvetet tillämpa teknik för att skapa positiva effekter som sträcker sig bortom den egna organisationen.

Rapporten har identifierat fem trender som företag kommer att behöva hantera under de närmaste tre åren för att påskynda och hantera förändring:

  • Bygg en IT-arkitektur för framtiden – En ny typ av IT-konkurrens håller på att växa fram – där företag behöver bli konkurrenskraftiga med hjälp av förbättrad systemarkitektur. Men att bygga och använda den mest konkurrenskraftiga teknikstacken kräver ett nytt sätt att se på teknik, där företag förenar affärs- och teknikstrategier. 85% av de tillfrågade i undersökningen tror att deras organisations förmåga att generera affärsvärde i allt högre grad kommer att baseras på begränsningar och möjligheter i systemarkitekturen.
     
  • Kraften av ”digitala tvillingar” – ”Digitala tvillingar” är digitala, virtuella kopior av verkliga föremål som underlättar tester, utvärderingar och förbättringar. Företag kan nyttja denna teknologi för att skapa levande modeller av fabriker, försörjningskedjor och produktlivscykler. Att föra samman data, mänsklig- och artificiell – intelligens för att återskapa den fysiska världen i ett digitalt utrymme kommer att skapa nya möjligheter att förändra, samarbeta och förnya processer. 65% av de tillfrågade cheferna i undersökningen förväntar sig att deras organisations investeringar i intelligenta digitala tvillingar kommer att öka under de närmaste tre åren.
     
  • Demokratiseringen av teknologin – Tekniken blir demokratiskt tillgänglig för alla anställda. Nu kan varje anställd vara en innovatör som optimerar arbetet, löser problem och navigerar i verksamheten och göra anpassningar utifrån skiftande behov. 88% av cheferna tror att demokratiseringen av teknologin blir avgörande för att skapa innovation i hela organisationen.
     
  • Den flexibla kontorsmiljön – När vi nu kan ha en flexibel arbetsplats skapas en frihet att kunna arbeta var som helst – oavsett om det är hemma, på kontoret, flygplatsen, partnerns kontor eller någon annanstans. Det är dags att förvandla distansarbete till en fördel genom att ompröva hur organisationen ser ut och vad den kan uppnå med en hybrid av klassisk och virtualiserad organisation  80% av respondenterna var överens om att ledande organisationer kommer att börja skifta policy från ”ta med din egen enhet” till ”ta med din egen arbetsmiljö”.
     
  • Från jag till vi – Den globala störningen som COVID-19 innebär tvingar företag att omvärdera sina partnerskap. Multipartsystem möjliggör en delad datainfrastruktur mellan individer och organisationer som driver effektivitet och bygger nya affärs- och intäktsmodeller. De inkluderar t.ex. blockchain, distributed ledger, distribuerade databaser och en mängd av andra tekniker och funktioner. Ett system som består av flera parter kan hjälpa företag att skapa bättre anpassningsförmåga, få dem att upptäcka nya sätt att utmana sin marknad på; och sätta en ny standard för verksamheten. 90% av de tillfrågade cheferna säger att system bestående av flera parter kommer att göra det möjligt för deras ekosystem att få en mer motståndskraftig och anpassningsbar grund att stå på.

Att prioritera teknikinnovation som svar på en snabb förändring har aldrig varit viktigare. Restaurangbranschen exemplifierar detta: 60% av de restauranger som listades som ”tillfälligt stängda” på Yelp i USA i juli hade lagt ned sina verksamheter i september.

Under pandemin framträdde Starbucks som en branschledare genom att nyttja tekniken för att rädda verksamheten. I augusti laddade tre miljoner nya användare ner Starbucks app, mobilbeställningar samt beställningar för drive-through stod för 90% av försäljningen. När efterfrågan ökade sjösattes ett centraliserat beställningssystem som integrerade beställningar från appen, Uber Eats och beställningar för upphämtning, i ett och samma arbetsflöde. Starbucks introducerade också en ny espressomaskin med sensorer för att mäta konsumtion och förutse maskinunderhåll. Ett exempel på hur teknik kan fungera som svar på förändring.

I 21 år har Accenture gjort undersökningar för att identifiera vilka tekniktrender som har den största potentialen att revolutionera företag och industrier. För mer information om årets rapport, besök www.accenture.com/technologyvision eller följ konversationen på Twitter med #TechVision2021.
 

Metod
För 2021 års rapport omfattade studien insamling av insikter från Technology Vision External Advisory Board, en grupp bestående av ett 20-tal erfarna personer från offentlig och privat sektor, akademin, riskkapitalbolag och entreprenörer. Dessutom genomförde Technology Vision-teamet intervjuer med tech- och branschexperter, samt nästan 100 chefer inom Accenture. Samtidigt genomförde Accenture Research en global online-undersökning med 6 241 företagsledare och IT-chefer för att inhämta insikter om tillämpningen av ny teknologi. Undersökningen hjälpte till att identifiera de viktigaste frågorna och prioriteringarna för implementering och investering i teknologi. Respondenterna var högre chefer och verkställande direktörer för företag i 31 länder och inom 14 branscher.

Om Accenture
Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och erfarenhet från 40 olika branscher erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT, interaktiva lösningar samt verksamhetsoptimering. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 537 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se

 

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452

anna.markelius@accenture.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Invent Medic avser genomföra en riktad nyemission av aktier och meddelar flaggning

Published

on

By

Invent Medic Sweden AB (”Invent Medic” eller ”Bolaget”) offentliggör idag sin avsikt att genomföra en riktad nyemission om cirka 1,5 MSEK till en begränsad krets investerare (den ”Riktade Nyemissionen”). Bolaget har erhållit teckningsförbindelser för hela beloppet. Den Riktade Nyemissionen avses genomföras med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och med stöd av bemyndigande från årsstämman den 7 maj 2024.

Styrelsen för Invent Medic avser att, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 7 maj 2024, besluta att genomföra en riktad nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt om cirka 1,5 MSEK. Teckningskursen i den Riktade Nyemissionen ska uppgå till 0,50 kronor per aktie, vilket innebär en rabatt om cirka 2 procent i förhållande till stängningskursen för Bolagets aktie den 30 april 2024. Bolaget har erhållit bindande teckningsåtaganden på hela emissionsbeloppet i den Riktade Nyemissionen från följande tecknare:

  • Thorbjörn Wennerholm (400 000 aktier)
  • Isakssons Elektriska AB (500 000 aktier)
  • Per Heander (200 000 aktier)
  • Fyra X Invest AB (200 000 aktier)
  • Markus Wallenås AB (500 000 aktier)
  • Per Timby Braath (600 000 aktier)
  • Haskel Konsult Aktiebolag (400 000 aktier)
  • Klara Stock Market Adviser AB (100 000 aktier)

För att säkra Bolagets finansiering har Bolaget i första hand övervägt att genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för Bolagets aktieägare (företrädesemission). En samlad bedömning gör dock att en riktad nyemission är till fördel för både Bolaget och dess aktieägare.

Skälen för avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är dels tidsaspekten för en företrädesemission och tidsåtgången för Bolagets personella resurser en företrädesemission skulle medföra, dels storleken på emissionsbeloppet i relation till de kostnader som en företrädesemission skulle medföra, såsom rådgivningskostnader och garantiersättning, dels de rabattsatser som i rådande finansieringsklimat erfordras för anskaffande av garanter i företrädesemissioner samt dels den större osäkerheten kring Bolagets finansiering en företrädesemission skulle kunna medföra.

Teckningskursen har fastställts efter förhandling med externa tecknare, och med hänsyn till det svåra finansieringsklimat som råder på kapitalmarknaden anser styrelsen att teckningskursen är marknadsmässig och torde vara till gagn för samtliga aktieägare i Bolaget.

Genom den Riktade Nyemissionen ökar antalet aktier med 2 900 000, från 40 170 801 aktier till 43 070 801 aktier och aktiekapitalet ökar med 72 500 kronor, från 1 004 270,02 kronor till 1 076 770,02 kronor, beaktat den minskning av aktiekapitalet som föreslagits årsstämman. Den Riktade Nyemissionen innebär en utspädning om cirka 6,7 procent.

Den Riktade Nyemissionen och teckningsåtagandena är villkorade av att årsstämman den 7 maj 2024 godkänner styrelsens förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om emissioner.

Bolagets finansiering
Invent Medic upprepar målsättningen att nå positivt fritt kassaflöde på månadsbasis under slutet av 2024. Det fria kassaflödet definieras som kassaflödet från den löpande verksamheten minus kassaflödet från investeringsverksamheten.

Med beaktande av den Riktade Nyemissionen och bedömda kassaflöden har Invent Medic ett bedömt rörelsekapitalunderskott om cirka 2 MSEK till dess att ett positivt kassaflöde bedöms kunna uppnås.

Invent Medic har under 2023 stärkt sin marknadsposition, både kommersiellt och produktmässigt. Bolaget fortsätter de kommersiella satsningarna samtidigt som Bolaget kontinuerligt arbetar med att hålla nere kostnadsnivån. Bolaget har sedan 2022 haft en stark positiv försäljningsutveckling med åtta raka kvartal med ökad tillväxt jämfört med samma kvartal föregående år. Omsättningen ökade från 3 106 TSEK under 2022 till 6 708 TSEK under 2023.

Försäljning av befintliga aktier
I samband med den Riktade Nyemissionen säljer Diana Lidforsen 3 121 250 aktier och minskar sitt aktieinnehav i Invent Medic från 3 814 640 aktier till 693 390 aktier. Bland köparna finns Gun-Britt Fransson, styrelseordförande i Invent Medic, som förvärvar 325 000 aktier, styrelseledamoten Lars Persson genom Mandelträdet AB, som ägs av Lars Persson tillsammans med närstående, som förvärvar 243 750 aktier och Anders Sjödin, närstående till Gun-Britt Fransson, som förvärvar 487 500 aktier.

Ändring av procentuella innehav
Genom försäljningen av aktier kommer Diana Lidforsen innehav uppgå till 693 390 aktier vilket motsvarar cirka 1,6 procent av aktierna och rösterna i Invent Medic beaktad den Riktade Nyemissionen och passerar därmed flaggningsgränsen 5 procent. Diana Lidforsens försäljningen av aktier är ett led i förvärvet av FlowCup och följer den ursprungliga avsikten att minskat Diana Lidforsens ägande i Invent Medic. Diana Lidforsen har ingått ett tvåårigt lock-up avtal för resterande innehav.
 

Rådgivare
Klara Stock Market Adviser AB agerar projektledare i samband med den Riktade Nyemissionen.

Denna information är sådan som Invent Medic Sweden är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-30 22:14 CET.

För information om Invent Medic Sweden AB, vänligen kontakta
Anna Lindström, VD
Telefon: 0723 811 710
E-post: info@inventmedic.com 

Invent Medic Sweden AB (Invent Medic) är ett svenskt bolag som skapar möjlighet till ett aktivt liv för alla kvinnor genom att erbjuda ett brett sortiment av värdeskapande produkter inom kvinnohälsa till hälsovården, icke-statliga organisationer samt direkt till konsument. Bolagets produkter fokuserar på kvinnlig inkontinens samt menstruell hälsa. Till hälsovårdens aktörer i ett flertal länder erbjuds den egenutvecklade produkten Efemia Bladder Support, ett CE-märkt och patenterat medicintekniskt hjälpmedel mot kvinnlig ansträngningsinkontinens. Dessutom är Invent Medic exklusiv distributör i Sverige för det kvinnliga uridomet UriCap. Via den egna e-handelskanalen www.flowcup.com samt genom samarbeten med icke-statliga organisationer erbjuder bolaget egenutvecklade, säkra och hållbara mensskydd som menskoppar och menstrosor samt tillbehörsprodukter. Invent Medics aktier är listade på Spotlight Stock Market under förkortningen IMS, och aktiens ISIN-kod är SE0007603402. Mer information finns på www.inventmedic.com och www.spotlightstockmarket.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group AB har beslutat att inte utnyttja köpoptionen i Nordic Benefits AS och ingått avtal om avyttring av aktier i Nordic Benefits AS

Published

on

By

Pressmeddelande 30 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) meddelade den 14 december 2023 att Bolaget ingått avtal med Uppertine Holdings Ltd om förvärv av cirka 10,1 procent av aktierna och rösterna i Nordic Benefits AS (”Nordic Benefits”) (”Förvärvet”). Den totala köpeskillingen för Förvärvet uppgick till cirka 8,3 MSEK, motsvarande 11,3 SEK per aktie. I samband med Förvärvet avtalade Bolaget och Uppertine Holdings Ltd att Bolaget skulle erhålla en köpoption som, om Bolaget utnyttjade den fullt ut, skulle öka Bolagets totala aktieinnehav i Nordic Benefits från cirka 10,1 procent till cirka 51,4 procent av det totala antalet aktier och röster i Nordic Benefits (”Köpoptionen”). mySafety Group har idag, den 30 april 2024, beslutat att inte utnyttja Köpoptionen och ingått avtal om att sälja tillbaka samtliga aktier från Förvärvet till Uppertine Holdings Ltd till samma pris per aktie som Bolaget betalade i samband med Förvärvet.

Efter en tät dialog och genomgång av struktur och produktportfölj valde vi att avstå från att utnyttja vår köpoption. Nordic Benefits är ett mycket framgångsrikt företag, men för oss är det centralt att våra förvärv också innebär att vi kan dra nytta av kundrelationerna, och bygga kundresor tillsammans med våra förvärv. Strukturen i Nordic Benefits visade sig inte lämpad för vår affärsmodell, och därför valde styrelsen att inte gå vidare med förvärvet. Vi kommer nu att inrikta oss på att investera i andra partnerskap och lösningar för att skapa egna erbjudanden i resevertikalen, säger Marcus Petterson, VD och koncernchef för mySafety Group. 

Enligt aktieöverlåtelseavtalet skulle mySafety Group utnyttja Köpoptionen senast den 30 april 2024 och för det fall Köpoptionen inte utnyttjades skulle Uppertine Holdings Ltd ha rätt att återköpa och mySafety Group rätt att sälja tillbaka aktierna som mySafety Group förvärvade genom Förvärvet. Köpeskillingen vid en sådan transaktion skulle enligt det ursprungliga aktieöverlåtelseavtalet uppgå till 90 procent av köpeskillingen i Förvärvet.

mySafety Group har idag beslutat att inte utnyttja Köpoptionen och ingått avtal om att sälja tillbaka samtliga aktier från Förvärvet till Uppertine Holdings Ltd. Köpeskillingen motsvarar köpeskillingen som betalades i samband med Förvärvet, dvs. 11,3 SEK per aktie och totalt cirka 8,3 MSEK, och således inte 90 procent av den totala köpeskillingen i Förvärvet som först avtalats. Avyttringen av aktierna i Nordic Benefits genomförs per idag, den 30 april 2024. Efter avyttringen äger mySafety Group inga aktier i Nordic Benefits.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl.19.00 den 30 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) årsredovisning och bolagsstyrningsrapport 1 januari – 31 december 2023

Published

on

By

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) offentliggör idag årsredovisningen och bolagsstyrnings-rapporten för perioden 1 januari – 31 december 2023.

Dokumenten publiceras på emittentens hemsida www.ncpgroup.se.

För ytterligare information, kontakta:
Emittentens VD Jakob Eliasson
Telefon: 08-23 11 00
e-post: jakob.eliasson@ncpgroup.se

 

Om Emittenten

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) är en alternativ investeringsfond som regleras av lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Fonden investerar i nordiska högavkastande företagsobligationer (eller fonder med motsvarande exponering). Investeringsstrategin bygger på fundamentalvärdering, långsiktighet och portföljförvaltningens och investeringskommitténs mångåriga erfarenhet från finansmarknaden. Målsättningen är att generera en stabil och attraktiv riskjusterad avkastning om 6-9 procent per år över tid. Varje potentiell investering genomgår en omfattande operationell, finansiell och juridisk utvärdering innan slutgiltigt investeringsbeslut fattas och följs därefter upp löpande. Fonden strävar efter god diversifiering mellan branscher, risknivåer och geografier och har möjlighet att belåna innehaven för att öka den riskjusterade avkastningen.

Styrelsen driver verksamheten i en anda av transparens, öppenhet och kostnadsmedvetenhet. Fonden är strukturerad som ett publikt svenskt aktiebolag med säte i Stockholm och fondandelarna är noterade på Nordic Growth Market (NGM). Fondens förvaringsinstitut är Swedbank och AIF-förvaltare är Wahlstedt & Partners, en auktoriserad förvaltare av alternativa investeringsfonder som står under Finansinspektionens tillsyn.

Informationen är sådan som Emittenten ska offentliggöra enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 30 april 2024 kl. 18:30.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.