Connect with us

Marknadsnyheter

HelloFresh bästa tips för att förlänga livslängden på färska örter

Published

on

Visst händer det att den där basilikan man köpte hem börjar sloka lite väl snabbt, och myntan som lades in i kylen blev oätbar på nolltid. Att lyckas hålla liv i färska örter kan vara svårt och frustrerande ur både ett matsvinns- såväl som ett plånboksperspektiv. Matkasseföretaget HelloFresh delar därför med sig av ett gäng enkla tips på vad man kan göra för att förlänga livslängden på just den där basilikaplantan, koriandern eller knippet med mynta. 

Hur ofta har man inte varit med om att köpa hem en bunt färsk koriander, som några dagar senare har transformerats till något trist och oätbart i kylskåpet? Eller ställt en färsk planta basilika på fönsterbrädan, som snart vissnat ihop? Dels är det onödigt rent ekonomisk att behöva handla nya örter varje gång, dels är det en onödig källa till matsvinn. Med hjälp av några användbara tips och trick från HelloFresh är det dock enkelt att förlänga livslängden på den där basilikan, persiljan och rosmarinen, så att den står sig längre än ett par dagar.

Mjuka och hårda örter

Till att börja med behöver man bestämma om örten tillhör den mjuka eller hårda kategorin. Har örten mjuka stjälkar och mjuka löv som koriander? Eller har den en hård, träig stam som rosmarin? En snabb titt på stammen ger en snabb uppfattning om i vilken kategori örterna tillhör.

Några vanliga mjuka örter är koriander, persilja, dill, mynta, basilika och dragon. Några vanliga hårda örter är rosmarin, timjan, oregano, salvia och gräslök.

Tvätta och torka först

Om örten står i kruka, börja först med att klippa av stammarna och tvätta därefter noga. Om örterna redan ligger i en försköljd bunt går det bra att gå direkt till torkningen. Sprid ut örterna på en pappershandduk eller ren kökshandduk och klappa dem försiktigt torra.

Hur man förvarar mjuka, lövrika örter

Mjuka örter som basilika, persilja och koriander bör behandlas som en ömtålig bukett blommor. Trimma ändarna på stjälkarna, ställ ner i ett glas eller en burk och fyll på med vatten – precis tillräckligt för att täcka ändarna utan att röra vid bladen. Placera sedan en uppochnedvänd återförslutningsbar plastpåse över bladen för att täcka dessa, så att bladen förblir återfuktade. Förvara buketten i kylen och byt vatten varannan dag.

Basilika är dock undantaget som bekräftar regeln – basilikaplantan trivs bäst på köksbänken i rumstemperatur och nära solljus.

Hur man förvarar hårda, träiga örter

Örter som rosmarin och timjan vill inte förvaras i ett glas vatten, utan föredrar att lindas in i en fuktig pappershandduk och läggas i en lufttät behållare eller en återförslutbar påse i kylen. Den fuktiga pappershandduken hindrar dem från att torka ut medan behållaren håller syre ute så att de inte vissnar ihop. Pappershandduken behöver återfuktas ofta för att låsa in fukt. Örterna borde överleva i minst tio dagar, upp till några veckor, i kylen.

Frysa in i iskuber

Genom att frysa in örter i olja har man alltid egna smakförstärkare till hands, vilka fungerar utmärkt som bas för bland annat grytor och soppor. Genom att addera matolja och inte vatten minskar risken för frysskador. Detta fungerar dock bäst med hårdare örter som rosmarin, salvia, oregano och timjan.

Börja med att avlägsna stjälken och finhacka därefter örten. Häll därefter ner de hackade bitarna i en isbitsform, häll på olja så att de helt täcks, och frys därefter in hela formen.

Torkning

I tusentals år var torkning den enda metoden för att kunna spara färska örter, och tekniken används i högsta grad än i dag – bland annat när det kommer till dragon, lavendel, rosmarin, timjan och citronmeliss.

Bind kvistar eller grenar i små buntar och häng med bladen nedåt och stammen uppåt. Beroende på stammarnas storlek och fuktnivå kan det ta 8 – 10 dagar att torka helt. För att påskynda processen går det att lägga varje ört separat på en silduk och förvara på en varm, luftig plats utan direkt solljus i 2 – 3 dagar. Torkningsprocessen är färdig när örterna smular lätt. Därefter är det fritt fram att börja experimentera med egna kryddblandningar.

Återplantera örter

En del färska örter kan faktiskt planteras om. Tricket är att placera stammarna i kallt vatten, men hålla bladen torra, och därefter täcka plantan lätt med en plastpåse, och låta den stå i rumstemperatur. Inom en till två veckor har förhoppningsvis både nya rötter och blad tagit fart. I så fall är det bara att flytta över plantan till en ny kruka med fuktig, väl dränerad jord, och fortsätta njuta av bladen.

För mer information, vänligen kontakta:

Helle Aubert, Brand Manager Nordics
HelloFreshGroup

press@hellofresh.se
www.hellofresh.se

Om HelloFresh 
HelloFresh SE är världens ledande leverantör av matkassar med verksamhet i USA, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Australien, Österrike, Schweiz, Kanada, Nya Zeeland, Sverige, Frankrike och Danmark. 2020 levererade HelloFresh över 600 miljoner måltider och nådde nära 5,3 miljoner aktiva kunder. HelloFresh grundades i Berlin i november 2011 och noterades på Frankfurtbörsen i november 2017. HelloFresh har kontor i New York, Berlin, London, Amsterdam, Sydney, Toronto, Auckland, Paris och Köpenhamn.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

Published

on

By

Onsdag 1 maj är det premiär för Norwegians direktflyg till Palma på Mallorca från Stockholm Skavsta Airport. 

Flygplan i luften med Norwegians logotyp

– Det är med stor glädje vi välkomnar en ny direktlinje med Norwegian från Stockholm Skavsta Airport. Spanien är ett mycket populärt resmål och Mallorca är en efterlängtad sommardestination som passar utmärkt i vårt utbud, säger Kjell-Åke Westin, styrelseordförande Stockholm Skavsta Airport.  

– Vi är glada över att ännu en ny linje från Stockholm Skavsta Airport har startat och vi är tacksamma över det fina mottagandet vi har fått ända sedan vi började trafikera flygplatsen förra året. Den nya linjen till Mallorca innebär att vi nu flyger till tre populära destinationer i Spanien under sommarhalvåret och vi ser fram emot att välkomna resenärer ombord, säger Norwegians kommersiella direktör Magnus Thome Maursund. 

Den 1 maj kl. 20:05 lyfter det första planet till Palma på Mallorca. De första resenärerna bjuds på lite festligheter innan avgång. 

Tre destinationer i Spanien 

Sedan tidigare flyger Norwegian året runt till Alicante och Malaga på spanska fastlandet. Palma blir deras tredje destination i utbudet från Stockholm Skavsta Airport.  

Resor bokas på norwegian.com 

För ytterligare information, kontakta:

Kjell-Åke Westin, styrelseordförande
Stockholm Skavsta Airport
kjell-ake.westin@skavsta.se
070-891 68 40

Helena Vesterlund, kommunikatör
Stockholm Skavsta Airport
press@skavsta.se
070-216 39 79

Om Stockholm Skavsta Airport

Stockholm Skavsta Airport ligger strax utanför Nyköping, 100 km sydväst om Stockholm, och är en idealisk bas för flygbolag, researrangörer och flygrelaterade verksamheter. Flygplatsen servar Stockholmsområdet och regioner väster och söder om flygplatsen, med tre miljoner människor inom upptagningsområdet. Här finns unika förutsättningar för utveckling och expansion. Flygplatsen har tillstånd att ta emot upp till sex miljoner passagerare per år. Idag finns direktflyg till flera destinationer i Europa. Det är enkelt att ta sig hit med bil, buss och tåg. Med den kommande järnvägen Ostlänken planeras ett terminalnära resecentrum på Skavsta. Flygplatsen ägs av Arlandastad Group och Nyköpings kommun.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.