Connect with us

Marknadsnyheter

Starkt ökande pipeline för Hoodin under april

Published

on

Under april månad noterades en stark ökning i bolagets pipeline och det slogs nytt rekord i antalet licenser och projekt som sattes upp för test. Det är framför allt inom Medtech och Pharma som ökningen var mest noterbar, vilket är en kombinerad effekt av att MDR (Medical device regulation) börjar närma sig, effektiv bearbetning av marknaden och att Hoodin börjar göra sig känt som bolag och varumärk inom dessa två branscher. Efter april månad så sammanställs ökningen till drygt 30 procents ökning inom Medtech och Pharma, ca 8 procent inom Public Service medan Tourism är oförändrad för perioden.

För att på ett tydligt sätt beskriva affärsläget och potentialen i Hoodins affär, väljer bolaget att månadsvis kommunicera förändringar i sin pipeline avseende antalet företag som förväntas använda Hoodin.  Hoodins marknadsstrategi bygger på en kombination av försäljning av licenser direkt till kund samt försäljning genom partners.
 

April 2021 – Medtech & Pharma (Ackumulerat )

Under april månad ökade antalet företag som förväntas använda Hoodin med drygt 30 procent jämfört med mars och steg från från 365 till 478.  Ökningen härleds till nya partners för perioden och att fler slutkunder gjort en avsiktsförklaring för användande av Hoodin. Den redan noterade trenden från tidigare månader håller i sig med ett ökat intresse för automatisering och digitalisering av innehålls-bevakning och omvärldsbevakning i dessa två branscher.
 

April 2021 – Public Sector (Ackumulerat )

Inom Public Sector noteras en marginell ökning om ca 7 procent under månaden. Den försiktiga ökningen beror likt mars utfall att Hoodin för närvarande lägger största prioritet i sälj- och marknadsaktiviteter gentemot Medtech och Pharma. Marknadsaktiviteter gentemot Public Sector (kommuner) kommer att återupptas i större skala när vi vi fått fler partners som kan bearbeta denna marknad. Vi bearbetar marknaden löpande med ambition om att hitta fler partners och intresset samt mottagandet är fortsatt gott.
 

April 2021 – Tourism (Ackumulerat)Tourism är en nischad bransch för Hoodin och ledtiden för bearbetning är längre än många andra branscher, vilket gör att rörelser inom pipeline för Tourism inte sker lika frekvent.  Intresset för Hoodins lösningar gentemot Tourism håller i sig, men för april noteras inte ändring i pipeline.  Tourism avser lösningen för Places & Tracks, vilket är en lösning för aktiv turism som t ex vandringsleder, skidområden, m.m.

April 2021 – Övriga branscher

 

De branschlösningar som Hoodin ännu inte släppt på marknaden (Finance, Food & Beverages och Gaming) kommer att redovisas när bolaget ser en relevant trend.  Under april månad har Hoodin startat de första testkunderna inom Finance och kommer löpande utvärdera denna lösning innan en bredare satsning på marknaden startar.

 

”Under april slogs många rekord och framför allt visar vi på styrka när man ser på antalet licenser / projekt som startats för test, vilket är all time high för månaden. Ett annat rekord som både värmer och visar på att Hoodin levererar värde är all den feedback vi mottagit från kunder och partners avseende nya versionen av Hoodin. Mängden positiv eller mycket positiv feedback slår även den all time high för månaden vilket stärker oss i vårt fortsatta arbete och givetvis är något som används i vårt fortsatta bygge av varumärket Hoodin.

Under perioden lanserades en ny funktion i plattformen, vilket är en sk changelog. Med denna funktion så kan alla användare notera och rapportera alla förändringar som sker i deras projekt. Så som tillagda bevakningar, ändringar av sökkriterier m.m. Det som är intressant med denna lansering är inte funktionen i sig utan hur den kom till och hur snabbt den kom till. Hoodin ska alltid vara agila och lyhörda avseende marknadens behov och krav. I detta fall så var det två större partners som noterat att deras kunder krävde att förändringar noterades i en changelog. På mindre än en månad gick vi från koncept till lansering, vilket är oerhört snabbt i denna bransch.

En mycket bra månad med andra ord och Hoodin fortsätter att vinna mark både på marknaden och med tekniken. Nu blickar vi framåt och ser till att maj blir ännu bättre.” Marcus Emne, VD Hoodin

Definition – Pipeline av företag som förväntas använda Hoodin
 

Hoodin definierar Pipeline genom antalet företag som förväntas teckna minst en licens av Hoodins lösningar enligt följande:

Summan av de företag som genom partners beräknas använda Hoodin under de kommande 12 månaderna och de direktkunder som meddelat att de har för avsikt att använda bolagets produkter inom de kommande 12 månaderna.

Ovanstående antal företag skall ej tolkas som att företaget ingått ett licensavtal för användning av Hoodin. Med förväntat användande så har ett företag testat och utvärderat Hoodins lösning och anmält att de anser sig komma att använda densamma. Dessa projekt och licenser är förberedda för att partner eller kund kan påbörja användande vid den tidpunkt de avser starta sitt interna projekt relaterat till behovet av att automatisera bevakning av digitalt innehåll.

Hoodin kan inte ge garantier att samtliga dessa företag kommer licensiera bolagets lösningar, men siffrorna visar en positiv trend gällande intresset från marknaden för Hoodins lösningar.

För att se grafer per bransch så finns de i bifogad pdf, eller via artikel på https://www.hoodin.com/ir-news

 

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin AB

Hoodin AB utvecklar och säljer en unik tjänst (SaaS) som kan utföra bevakning och inhämtning av digital information. Tjänsten bevakar och hämtar digital information från de källor kunden anser mest relevanta och viktiga för dem. Den automatiska hanteringen gör att Hoodins kunder får full kontroll över den information som kontinuerligt skapas på internet, samtidigt som tjänsten medför stora arbetstids- och kostnadsbesparingar.

 

Om Hoodins affärsmodell – Hoodins affärsmodell baseras på att partners och kunder betalar en månadslicens. Storleken på månadslicensen är variabel beroende på vilka funktioner som valts för det aktuella projektet samt hur många bevakningar och användarkonton som används. Betalning för licensen sker i förskott om tre månader och Hoodin gör en bedömning att varje projekt inbringar licensintäkter över tre år. En grundlicens har ett månadspris om minst 1250kr. 
 

Om Hoodins partnerprogram – Hoodin når slutkunder och nya användare genom ett nätverk av partners. En partner kan vara verksam inom en viss bransch eller tillhandahålla egen mjukvara där Hoodin ingår som del för att automatisera bevakning och inhämtning av digital innehåll. I och med ingått partnerskap mellan Hoodin och partners, ges partner rätt att sälja och implementera Hoodin hos kund. Affärer med slutkund kan ske omgående efter att partnerskap ingåtts, men utbildning och certifiering av partners anställda sker i regel före de första affärerna registreras. Partners kan utveckla egna erbjudanden baserat på Hoodins plattform, allt från att de driftar och sköter ett projekt åt slutkund, till att de bistår i utbildning och implementering av ett projekt. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group AB har beslutat att inte utnyttja köpoptionen i Nordic Benefits AS och ingått avtal om avyttring av aktier i Nordic Benefits AS

Published

on

By

Pressmeddelande 30 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) meddelade den 14 december 2023 att Bolaget ingått avtal med Uppertine Holdings Ltd om förvärv av cirka 10,1 procent av aktierna och rösterna i Nordic Benefits AS (”Nordic Benefits”) (”Förvärvet”). Den totala köpeskillingen för Förvärvet uppgick till cirka 8,3 MSEK, motsvarande 11,3 SEK per aktie. I samband med Förvärvet avtalade Bolaget och Uppertine Holdings Ltd att Bolaget skulle erhålla en köpoption som, om Bolaget utnyttjade den fullt ut, skulle öka Bolagets totala aktieinnehav i Nordic Benefits från cirka 10,1 procent till cirka 51,4 procent av det totala antalet aktier och röster i Nordic Benefits (”Köpoptionen”). mySafety Group har idag, den 30 april 2024, beslutat att inte utnyttja Köpoptionen och ingått avtal om att sälja tillbaka samtliga aktier från Förvärvet till Uppertine Holdings Ltd till samma pris per aktie som Bolaget betalade i samband med Förvärvet.

Efter en tät dialog och genomgång av struktur och produktportfölj valde vi att avstå från att utnyttja vår köpoption. Nordic Benefits är ett mycket framgångsrikt företag, men för oss är det centralt att våra förvärv också innebär att vi kan dra nytta av kundrelationerna, och bygga kundresor tillsammans med våra förvärv. Strukturen i Nordic Benefits visade sig inte lämpad för vår affärsmodell, och därför valde styrelsen att inte gå vidare med förvärvet. Vi kommer nu att inrikta oss på att investera i andra partnerskap och lösningar för att skapa egna erbjudanden i resevertikalen, säger Marcus Petterson, VD och koncernchef för mySafety Group. 

Enligt aktieöverlåtelseavtalet skulle mySafety Group utnyttja Köpoptionen senast den 30 april 2024 och för det fall Köpoptionen inte utnyttjades skulle Uppertine Holdings Ltd ha rätt att återköpa och mySafety Group rätt att sälja tillbaka aktierna som mySafety Group förvärvade genom Förvärvet. Köpeskillingen vid en sådan transaktion skulle enligt det ursprungliga aktieöverlåtelseavtalet uppgå till 90 procent av köpeskillingen i Förvärvet.

mySafety Group har idag beslutat att inte utnyttja Köpoptionen och ingått avtal om att sälja tillbaka samtliga aktier från Förvärvet till Uppertine Holdings Ltd. Köpeskillingen motsvarar köpeskillingen som betalades i samband med Förvärvet, dvs. 11,3 SEK per aktie och totalt cirka 8,3 MSEK, och således inte 90 procent av den totala köpeskillingen i Förvärvet som först avtalats. Avyttringen av aktierna i Nordic Benefits genomförs per idag, den 30 april 2024. Efter avyttringen äger mySafety Group inga aktier i Nordic Benefits.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl.19.00 den 30 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) årsredovisning och bolagsstyrningsrapport 1 januari – 31 december 2023

Published

on

By

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) offentliggör idag årsredovisningen och bolagsstyrnings-rapporten för perioden 1 januari – 31 december 2023.

Dokumenten publiceras på emittentens hemsida www.ncpgroup.se.

För ytterligare information, kontakta:
Emittentens VD Jakob Eliasson
Telefon: 08-23 11 00
e-post: jakob.eliasson@ncpgroup.se

 

Om Emittenten

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) är en alternativ investeringsfond som regleras av lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Fonden investerar i nordiska högavkastande företagsobligationer (eller fonder med motsvarande exponering). Investeringsstrategin bygger på fundamentalvärdering, långsiktighet och portföljförvaltningens och investeringskommitténs mångåriga erfarenhet från finansmarknaden. Målsättningen är att generera en stabil och attraktiv riskjusterad avkastning om 6-9 procent per år över tid. Varje potentiell investering genomgår en omfattande operationell, finansiell och juridisk utvärdering innan slutgiltigt investeringsbeslut fattas och följs därefter upp löpande. Fonden strävar efter god diversifiering mellan branscher, risknivåer och geografier och har möjlighet att belåna innehaven för att öka den riskjusterade avkastningen.

Styrelsen driver verksamheten i en anda av transparens, öppenhet och kostnadsmedvetenhet. Fonden är strukturerad som ett publikt svenskt aktiebolag med säte i Stockholm och fondandelarna är noterade på Nordic Growth Market (NGM). Fondens förvaringsinstitut är Swedbank och AIF-förvaltare är Wahlstedt & Partners, en auktoriserad förvaltare av alternativa investeringsfonder som står under Finansinspektionens tillsyn.

Informationen är sådan som Emittenten ska offentliggöra enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 30 april 2024 kl. 18:30.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vaxxa AB offentliggör utfallet i teckningsperiod 2 för nyttjande av teckningsoptioner av serie TO5

Published

on

By

Vaxxa AB (”Vaxxa” eller ”Bolaget”) meddelar idag, den 30 april 2024, utfallet i nyttjande i teckningsperiod 2 av teckningsoptioner av serie TO5, vilka emitterades i samband med Vaxxas företrädesemission under 2023.

Under perioden 15 april 2024 – 29 april 2024 hade innehavare av teckningsoptioner av serie TO5 rätt att teckna aktier med stöd av teckningsoptioner.

Totalt nyttjades 801 881 000 teckningsoptioner motsvarande 8 018 810 aktier, vilket motsvarar en nyttjandegrad om cirka 75,6 procent. Vaxxa tillförs därmed cirka 5,1 MSEK. I den första teckningsperioden var nyttjandegraden ca 21% vilket innebär en total nyttjandegrad på 96,6% för TO5.

Antal aktier och aktiekapital

Vaxxa tillförs cirka 5,1 MSEK före emissionskostnader. Emissionskostnaderna beräknas uppgå till cirka 0,1 MSEK. När de nya aktierna har registrerats hos Bolagsverket kommer antalet aktier i Vaxxa uppgå till 33 305 756 (tidigare 25 286 946) och aktiekapitalet uppgå till 16 652 878 SEK (tidigare 12 643 473  SEK).

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.