Connect with us

Marknadsnyheter

HiQs Frends i samarbete med Karlskrona, presenteras i 100 Intelligent Cities Challenge

Published

on

HiQs integrationsplattform Frends har i samarbete med Karlskrona kommun, och tillsammans med plattformarna ArcGIS och Abou, framgångsrikt lanserat en lösning som förenklar att hyra båtplats. Projektet deltar i Europeiska Kommissionens 100 Intelligent Cities Challenge (ICC) som stöder 136 städer med användandet av avancerad teknik för intelligent, grön och socialt ansvarsfull återhämtning.

– Verkligen kul att se vår smarta plattform Frends förenkla och förbättra för invånarna i Blekinge. Extra kul med uppmärksamhet i en global arena, ser fram emot att följa det här projektet, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

I alla städer i världen som, likt Karlskrona, som ligger vid havet finns ett stort intresse hos båtägare att hyra en bra och central plats att förtöja sin båt. Karlskrona kommun erbjuder ca 1 900 fritidsbåtsplatser vid 29 olika bryggor och hamnanläggningar, där majoriteten ligger i centrala Karlskrona men även i de yttre områdena kan en båtplats hyras. Det har blivit viktigt att göra all information om varje kaj lättillgänglig för att kunna förbättra den allmänna bekvämligheten och stadsupplevelsen.

– Ett väldigt lyckat projekt med Karlskrona kommun som sätter Frends ytterligare på kartan på den svenska marknaden. Vi tackar Karlskrona för ett bra samarbete och är stolta över att projektet är en del av ICC, säger Jukka Rautio, Head of Frends, HiQ.

Projektet integrerar data från olika källor för att samla in uppdaterad information med allt man behöver veta om kommunala förtöjningar. Dessa inkluderar lediga platser, förtöjningsstorlek, båtinstruktioner för förtöjning, geolokalisering, bokningssystem samt ett integrerat betalningssystem. Plattformen Frends är ett effektivt och enkelt verktyg för offentlig sektor att förbättra och främja datadelningen mellan olika system. Flexibiliteten i API:er och integrationer med low-code inom plattformen förenklar och gör det kostnadseffektivt att skapa nya digitala tjänster.

Vi arbetar hela tiden med att förbättra vår serviceleverans till våra invånare. Ett processbaserat arbetssätt tror jag är en förutsättning för att ta fram hållbara lösningar som förenklar för våra invånare och besökare, plattformen Frends stärker vår förmåga inom detta område, säger Carl-Martin Lanér, kommundirektör på Karlskrona kommun.

Genom att kombinera Frends med ArcGIS och Abou utvecklades ett kartbaserat gränssnitt som gör det lättare för användaren att hantera det som mest berör kajhanteringen och bidrar positivt till hållbarhetsmålen: 11 – hållbara städer och samhällen samt 8 – anständigt arbete med ekonomisk tillväxt. Projektet, som är en lösning för E-Government & Digital Public Service vid namn Karlskrona Berths & Moorings, är en del Europeiska Kommissionens 100 Intelligent Cities Challenge (ICC).

ICC är ett initiativ som stöder 136 städer i att använda avancerad teknik för intelligent, grön och socialt ansvarsfull återhämtning. Städerna som ingår i ICC fungerar som motorer för återhämtning av sin lokala ekonomi, skapar nya arbetstillfällen och stärker medborgarnas deltagande och välbefinnande. Strategisk rådgivning från internationella experter är tillgänglig för de olika städerna inom områden som grön ekonomi, gröna affärer lokalt, digitalisering av offentlig förvaltning, digital och grön övergång i turism och mycket mer. ICC är en del av ett bredare stödsystem av Europeiska unionen som erkänner vikten av att uppfylla löften från European Green Deal, den digitala strategin och annan EU-politik.

  Erik RidmanKommunikationschef+46 8 588 90 000erik.ridman@hiq.se

HiQ skapar en bättre värld genom att förenkla och förbättra människors liv med teknik, design och kommunikation. Vi är en given partner till alla som vill skapa resultat som gör skillnad i en digitaliserad värld. HiQ har över 1 500 specialister och finns i fem länder. Bolaget grundades 1995 och HiQ ägs sedan 2020 av Triton. För mer information och inspiration, besök www.hiq.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Orsakar tidig exponering för YouTube känslomässiga och beteendemässiga problem hos barn?

Published

on

By

Studien i BMC Public Health undersöker hur tidig exponering för YouTube påverkar

känslomässig och beteendemässig utveckling hos barn i Sydkorea. Resultaten visar att barn

som börjar använda YouTube tidigt, särskilt under fyra års ålder, har ökad risk för

känslomässiga och beteendemässiga problem. Barn med högre självreglering använder

YouTube mindre. Studien betonar vikten av fortsatt forskning för att förstå dessa samband

bättre.

https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Orsakar tidig exponering för YouTube känslomässiga och beteendemässiga problem hos barn?

Published

on

By

Studien i BMC Public Health undersöker hur tidig exponering för YouTube påverkar

känslomässig och beteendemässig utveckling hos barn i Sydkorea. Resultaten visar att barn

som börjar använda YouTube tidigt, särskilt under fyra års ålder, har ökad risk för

känslomässiga och beteendemässiga problem. Barn med högre självreglering använder

YouTube mindre. Studien betonar vikten av fortsatt forskning för att förstå dessa samband

bättre.

https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lantmännen och Arla i DI: ”Politiken saknar strategi för livsmedelsberedskap och grön omställning – sluta utreda och börja agera”

Published

on

By

Tillsammans med Arla signerar Lantmännen i dag en debattartikel. Cecilia Kocken, vd på Arla Sverige, och Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen, menar att det är glädjande att så många politiker gärna vill prata om livsmedelsberedskap och omställning. Men det räcker inte, enligt dem. Det måste hända saker också, och Cecilia och Per ger tre konkreta förslag. Utöver debattartikeln kommer Arla och Lantmännen även prata om livsmedelsberedskap och klimatomställning i Almedalen i ett gemensamt seminarium.

Debattartikeln publicerades i Dagens industri, 21 juni 2024. Den kan även läsas nedan.

Politiken saknar strategi för livsmedelsberedskap och grön omställning – sluta utreda och börja agera

Stärkt beredskap har varit en högaktuell fråga sedan Rysslands invasionskrig mot Ukraina. Stora och snabba insatser har gjorts för militära försvaret, men för det civila försvaret har det gått betydligt långsammare och inom livsmedelsberedskapen har det inte hänt något konkret alls. Svensk livsmedelsberedskap är lika bristfällig som den var för tjugo år sedan.

Då Sverige har ett handelsunderskott för livsmedel på omkring 70 miljarder kronor och saknar lager eller produktionskapacitet i livsmedelsindustrin, utöver den minimala som behövs kommersiellt, är detta anmärkningsvärt.

Jämför vi med en annan samhällskritisk verksamhet, det militära försvaret, så har dess anslag fördubblats sedan 2020. Det är fullt rimligt, men lika rimligt är att livsmedelsberedskapen följer samma investeringsvilja. Det är svårt att försvara landet hungrig.

Samtidigt står vi inför en grön omställning där jordbruket både ska minska sin klimatpåverkan och anpassa sig till allt mer extremväder. Den säkerhetspolitiska och klimatpolitiska utmaningen går att förena, men det kräver investeringar.

Nyligen gick remisstiden ut för utredningen ”Livsmedelsberedskap för en ny tid”. Det är en bra grund, men vår bestämda uppfattning är att det finns tillräckligt med rapporter som konstaterar att Sverige saknar livsmedelsberedskap – nu är det dags för konkreta åtgärder.

1. Sverige behöver bygga upp lager och inhemsk produktion av kritiska varor för att klara livsmedelsproduktion

Spannmål utgör en viktig grund i svensk matproduktion, kan lagras kostnadseffektivt och användas för många olika ändamål. För att inte störa marknaderna kommer det dock ta tid att successivt bygga upp lager och man når därför inte tillräckliga volymer förrän nästa decennium. Kravet på snabba åtgärder ökar därför dramatiskt.

Eftersom vi är helt beroende av importerad mineralgödsel, drivmedel och växtskyddsmedel är det nödvändigt att man bygger upp lager och möjliggör ökad svensk produktion. Sverige är ett av få länder i EU som inte har någon produktion av mineralgödsel, men det finns flera industriprojekt i startgroparna.

2. Sverige behöver öka sin livsmedelsproduktion

Om vi inte producerar tillräckligt mycket mat går det inte att bygga upp livsmedelsberedskap. Det är därför avgörande att lönsamheten och produktionen i lantbruket och livsmedelsförädlingen ökar. Det är nödvändigt att regering och riksdag tillför resurser samt att den uppdaterade livsmedelsstrategin blir offensiv och inriktad på tillväxt.

För 40 år sedan var svenska spannmålsarealen cirka 60 procent större och det fanns ungefär 120 procent fler mjölkkor samt dubbelt så många grisar. Det finns därför både potential och utrymme att öka den svenska livsmedelsproduktionen, inte minst för att öka exporten. Med rätt förutsättningar kan vår miljövänliga produktion öka, vilket gynnar klimatet, handelsbalansen, jobben och livsmedelsberedskapen. Handelsnetto noll för livsmedel är både möjligt och önskvärt.

3. Sverige behöver leda den gröna omställningen också i lantbruket

Svenskt lantbruk står inför två parallella utmaningar – öka produktionen och samtidigt klara den gröna omställningen med en klimatpolitik som skapar trygghet för jordbruket att växa samt uppmuntrar forskning och utveckling. Därtill är det inte rimligt att lantbruket ska kompensera för transporternas ökade utsläpp. För att möta båda dessa utmaningar och möjligheter krävs stora investeringar i lantbruksföretagen. Som representanter för Sveriges två största livsmedelsproducerande lantbrukskooperativ är vi beredda att leda detta arbete. Men det är inte rimligt att våra ägare – Sveriges bönder – ensamma ska finansiera det gröna totalförsvaret.

Vi kan bygga upp vår livsmedelsberedskap och samtidigt accelerera klimatomställningen i lantbruket. Men det krävs ambitiösa, kloka och långsiktiga beslut av sittande och kommande regeringar. Vill vi vara trygga måste vi stärka beredskapen inom livsmedel, precis som vi gör med militära försvaret. Det är bråttom nu.

Cecilia Kocken, vd, Arla Sverige
Per Arfvidsson, vice vd, Lantmännen

 

För mer information, kontakta gärna oss  

Lantmännens presstjänst   
Tel: 010 556 88 00  
E-post: 
press@lantmannen.com  

 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.