Connect with us

Marknadsnyheter

Speqta lanserar Bidbrain som SaaS-tjänst

Published

on

Speqta (”SPEQT”) lanserar nu första versionen av sitt banbrytande AI-erbjudande som Software as a Service (SaaS). Med Bidbrain kan e-handlare växa genom att köpa mer av den trafik som leder till köp. Bidbrain är en transparent och lättanvänd tjänst som riktar sig till den stora globala e-handelsmarknaden på Google Shopping Ads. SaaS är en attraktiv affärsmodell för både e-handlare och Speqta. 

I november förra året lanserade Speqta en stängd betaversion av Bidbrain. Nu lanseras den första öppna versionen på bidbrain.com. De tester som gjorts visar på mycket goda resultat för e-handlare.

Lättanvänd tjänst
Bidbrain är en lättanvänd SaaS-plattform och fungerar som en plugin till Google Ads. E-handlaren kan enkelt ansluta sig till tjänsten via Bidbrain.com med sitt befintliga Google Ads ID. Som ett första steg får e-handlaren en gratis AI-analys där Bidbrain analyserar de nuvarande budmönstren. När budtjänsten aktiveras väljer e-handlaren vilken ROAS (Return On Ad Spend, avkastning på annonskostnaden) de siktar på för sin annonsering, och Bidbrain jobbar för att generera så mycket försäljning eller vinst som möjligt till den önskade avkastningen.

Effektiv och transparent budgivning
Budgivningen sker transparent inuti e-handlarens egna Google Ads konto, där Bidbrain lägger upp de AI-drivna kampanjerna. Med Bidbrain kan e-handlaren växa på ett kostnadseffektivt sätt genom att köpa mer av den trafik som konverterar bäst. Detta är möjligt tack vare två delar: Produktfeedsoptimering och den kraftfulla budmotorn. I första steget optimeras produktfeeden – till exempel innehåll och titlar – för att matcha det som konsumenter söker efter och köper. I det andra steget sker den avancerade AI-budgivningen, där relevanta parametrar som påverkar försäljningen – till exempel storlek, färg, varumärke, kampanj, konsumentens enhet med mera – används för att skapa avancerade budkluster och simuleringar med hjälp av den senaste AI-tekniken.
  
Attraktiv affärsmodell: SaaS
SaaS-modellen ger e-handlaren förutsägbara kostnader genom en fast månadsavgift samt en procentuell avgift på annonskostnaderna. För Speqtas del innebär det månatliga återkommande intäkter (fast och rörlig MRR, Monthly Recurring Revenue) med hög bruttomarginal. Tidigare har Speqta inom affärsområdet AdTech endast haft Shopellos affärsmodell där Speqta köpte trafik åt kunden och fakturerade en marginal på trafikkostnaden, vilket innebar en högre intäkt med lägre bruttomarginal.

Bidbrains VD Malin Blomberg säger: 
“Bidbrain erbjuder e-handlare en avancerad och samtidigt transparent tjänst för Google Shopping annonser, där varje marknadsföringsinvestering är optimerad för att generera maximalt med försäljning utifrån önskad ROAS. E-handlaren behöver inte längre lägga betydande tid på administration av budgivningen eftersom Bidbrains algoritm sköter jobbet. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla vårt fantastiska erbjudande tillsammans med vårt växande antal kunder.”

Speqtas VD Fredrik Lindros säger: 
”De framtida vinnarna inom e-handeln kommer att bli de som använder strukturerad data och AI i sitt dagliga arbete. Bidbrain är ett innovativt AI-baserat erbjudande med en attraktiv affärsmodell som riktar sig till en stor global marknad för Googles Shopping Ads, värderad till drygt 70 miljarder USD. Vi ser stora möjligheter för Bidbrain även om det kommer att dröja innan vi får de stora volymerna och intäkterna som har högre marginaler jämfört med intäkterna från Shopello.” 

För mer information, kontakta gärna:
Fredrik Lindros
VD Speqta AB (publ)
fredrik.lindros@speqta.com
+46 723 10 66 66

Om Speqta
Speqtas erbjuder de bästa prestationsbaserade lead genererings-plattformarna med hjälp av data och AI, och ska växa organiskt samt via förvärv på nya och befintliga marknader. Bolaget har två affärsområden, Speqta AdTech samt Speqta Content & Comparison. Bolaget är listat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm under namnet “SPEQT”. Bolagets Certified adviser är Västra Hamnen Corporate Finance AB, telefonnummer: +46 40 20 02 50 e-mail: ca@vhcorp.se.

www.speqta.com
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Joluca lanserar serie av funktionsdrycker och tecknar samarbetsavtal med Arvid Nordquist

Published

on

By

Umida Group AB (publ) (“Umida”, “Bolaget”) har tillsammans med JLC, inom det delägda bolaget Joluca Cocktails AB, utvecklat en serie av funktionsdrycker som nu presenteras för dagligvaruhandelns och servicehandelns inköpare. Produkterna beräknas finnas till försäljning i butik under början av september. Bolaget har i samband med lanseringen ingått ett samarbete med Arvid Nordquist som säljpartner 

Under varumärket Joluca kommer Umida efter sommaren att lansera en ny serie av funktionsdrycker. Joluca ägs gemensamt av Umida och humortrion JLC, som tillsammans utvecklat produkterna.  

Funktionsdrycker med underkategorin energidrycker har genomgått en expansiv tillväxtfas under de senaste 15 åren. Försäljningen inom dagligvaruhandeln och servicehandeln summerades till 5,5 miljarder SEK för 2023. Umida har gjort bedömningen att det huvudsakligen är en kvantitativ marknad med få premiumprodukter och under den premissen tagit fram välsmakande drycker som passar en bred målgrupp.

JLC består av Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman. Trion utsågs nyligen av Maktbarometern till Sveriges mäktigaste inom sociala medier.

Försäljningen till dagligvaruhandeln och servicehandeln kommer att ske av Umidas nya säljpartner Arvid Nordquist HAB. ANH är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. ANH är en kaffeproducent och nordiskt sälj- och marknadsföringsbolag för egna och andras varumärken inom områdena kaffe & te, vin & öl, livsmedel och non food. Några exempel på varumärken som ANH representerar är Pringles, Kelloggs, Duracell, Asahi, Bollinger och Peroni. Årligen omsätter ANH över 4 miljarder SEK.

”Detta kommer att bli en väldigt spännande lansering och har potential att bli det största som hänt inom Umida. Vi har följt denna kategori under ca 5 år och jag har en stark tilltro till att alla stjärnor nu står rätt för att detta projekt ska bli framgångsrik. Vi har ett av Nordens starkaste säljbolag, Sveriges mäktigaste inom social media samt vår prisbelönta smakkvalitet. Produkterna sticker verkligen ut vid de blindprovningar som vi genomfört med konsumenter och genom att lansera produkter både med och utan koffein når vi hela JLCs följarskara oavsett ålder. Kommande veckor går vi in en spännande fas med presentationer för de stora kedjorna och under juni kommer vi att få listningsbesked. Efter listningsbeskeden kommer vi återkomma med finansiell prognos för dessa nya produkter.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group AB.

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport jan – mar 2024

Published

on

By

Bredband2 redovisar en nettoomsättning på 414,8 (383,1) Mkr för tre månader 2024, vilket ger en tillväxt på 8,3 %. Resultatet EBIT uppgår till 35,0 (25,0) Mkr. EBIT har förbättrats med 40,0 % jämfört med samma period föregående år. Resultatet EBITDA uppgår till 70,5 (60,4) Mkr.

Första kvartalet i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 414,8 (383,1) Mkr
  • Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 70,5 (60,4) Mkr
  • Resultatet efter avskrivningar men före förvärvsavskrivningar (EBITA) uppgick till 43,2 (33,6) Mkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 35,0 (25,0) Mkr
  • Resultatet före skatt (EBT) uppgick till 32,3 (22,3) Mkr
  • Resultatet efter skatt uppgick till 24,7 (17,8) Mkr
  • Resultatet per aktie var 0,026 (0,019) kr

Viktiga händelser under perioden

  • Årsstämman beslutade om höjd utdelning till 0,09 (0,08) kr per aktie, motsvarande totalt 86,1 (76,6) Mkr och att utdelningen betalas ut med 0,05 kr i mars och 0,04 kr i september.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten är fortsatt starkt. Kassan vid utgången av kvartalet uppgick till 102,8 Mkr. Koncernen har 53 Mkr i räntebärande förvärvslån.
  • Antalet bredbandskunder var ca 500 400 (456 000) vid utgången av kvartalet.
  • Bredband2 har högst betyg på Trustpilot bland de största internetleverantörerna i Sverige.
  • Bredband2 är ett av företagen bakom den uppmärksammade rapporten “Unga kvinnor och tech” och har även instiftat ett stipendium för techutbildning för kvinnor.

Belopp inom parentes avser, om inte annat anges, motsvarande värden för samma period föregående år.

LÄS MER: https://www.bredband2.com/om-bredband2/investor-relations/rapporter/

Denna information är sådan som Bredband2 är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-06 09:30 CET.

För ytterligare information: Daniel Krook, Verkställande Direktör, Bredband2 i Skandinavien AB (publ), +46 (0) 70 699 56 60

 Kort om Bredband2:

”En smidig och trygg digital vardag för alla.”

Bredband2 är en etablerad leverantör av data- och telekommunikation och säkerhetslösningar som vänder sig till både företag och privatpersoner. Som Sveriges tredje största fiberleverantör ser vi till att en halv miljon kunder kan ta del av internets möjligheter på ett tryggt och smidigt sätt. För oss handlar relationen till våra kunder om så mycket mer än att leverera stabila tjänster. Genom att ge tillgång till det som våra kunder behöver mest skapar vi möjligheter för dem att kommunicera, jobba, lära och underhålla sig på ett säkert sätt. Och det är en självklarhet för oss.

Bredband2 i Skandinavien AB (publ) grundades 1989 och har cirka 9 200 aktieägare med notering på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nynas – starkt resultat 2023

Published

on

By

År 2023 återgick Nynas till lönsamhet, drivet av den starka utvecklingen av kärnverksamheten.
– Vi har bevisat att Nynas är en hållbar verksamhet, grundad på unika produkter, infrastruktur och marknadsposition, och vi uppnådde ett starkt resultat både kommersiellt och finansiellt 2023, säger Nynas vd Eric Gosse.

Med ett mindre fotavtryck än tidigare redovisade Nynas ett positivt rörelseresultat på 566 miljoner kronor 2023, och ökade väsentligt sin justerade EBITDA till 829 miljoner kronor (2022: 596) och återhämtade eget kapital. Nettoresultatet 2023 var 592 miljoner kronor.

Stark efterfrågan på marknaden
Nynas upplevde en stark efterfrågan på sina nafteniska specialprodukter (NSP), särskilt inom transformatoroljor. Dessa oljor bidrar till energiomställningen genom att hjälpa kunder att öka effektiviteten och bygga ut sin elektriska infrastruktur.

Bitumenförsäljningen återhämtade sig till nivåer över våra mål i Skandinavien. Nynas fortsätter att arbeta aktivt med hela försäljningskedjan för att bättre kunna betjäna kunderna och utnyttja de två produktionsanläggningarna i Nynäshamn och Göteborg. Nynas förblir också en viktig bitumenleverantör i Storbritannien, vilket baseras på en 50-procentig andel i Eastham-raffinaderiet.

Investerar i framtiden
Under året fortsatte företaget att utveckla sin förmåga att köpa råvaror från en mängd olika källor genom snabba tester och beslutsfattande, för att därigenom förbättra kapaciteten i råvaruförsörjningen.

Som en satsning för framtiden investerades 600 miljoner kronor under året, inklusive ett storskaligt underhåll av den största produktionsanläggningen.

Hållbarhet en viktig drivkraft
Nynas produkter spelar en viktig roll i omställningen till ett hållbart samhälle. Genom sin livscykel har produkterna en positiv inverkan och hjälper till att spara koldioxid och energi jämfört med den näst bästa tillgängliga produkten.
– Hållbarhet är den främsta drivkraften i våra FoU-projekt idag. Genom innovativa produkter stödjer vi våra kunder och samhällets omställning till en mer hållbar värld, förklarar Eric Gosse.

Nynas utökar för närvarande portföljen av cirkulära produkter och utforskar nya cirkulära råvaror. 2023 startades till exempel ett projekt med Stena Recycling för att samla in och återförädla uttjänta transformatoroljor för användning som råvara.

Företaget fortsätter också att förbättra energieffektiviteten på alla Nynas anläggningar och introducera energikällor med lägre klimatpåverkan.

Ladda ner hela rapporten på www.nynas.com

Nynas annual reports

För ytterligare information kontakta:
Hans Östlin, Kommunikationsdirektör, Nynas AB
E-post: hans.ostlin@nynas.com
Tfn: +46 (0)708 93 19 75

Lösningar för omställningen till ett hållbart samhälle
Nynas erbjuder bitumen och nafteniska specialprodukter för applikationer som berör människors liv varje dag, till exempel inom elektrifiering och väginfrastruktur. Vår kärnkompetens är att förädla tunga molekyler till högpresterande specialprodukter med lång livslängd. Vi verkar på en internationell marknad med starkt fokus på Europa och vi har ett nära samarbete med kunderna för att skapa lösningar för att möta utmaningarna och fånga möjligheterna i omställningen till ett hållbart samhälle.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.