Connect with us

Marknadsnyheter

Kontroll minskade felutbetalningar med 35 miljoner kronor

Published

on

Pensionsmyndigheten har fått ökade anslag till utökade kontroller för att minska felaktiga utbetalningar. Den första kontrollen har lett till återbetalningar och hindrade framtida utbetalningar på sammanlagt 35 miljoner kronor.

I en kontroll baserad på drygt 300 stickprov har Pensionsmyndigheten granskat eventuell förekomst av utlandspension och om denna ingår i myndighetens beslut om utbetalning. Stickproven har riktats mot ansökningar om allmän pension där den som söker har angivit att de saknar pension från annat land. I kontrollen har fokus varit på personer som invandrat från nuvarande Bosnien och Hercegovina.

– Vi valde att inleda med just detta land då många invandrade till Sverige i arbetsför ålder vilket gör att vi antar att man kan ha pension från sitt hemland. Pensionen från hemlandet behöver man redovisa i sin ansökan och det har man inte gjort i tillräcklig omfattning, säger Magnus Rodin som är chef för Pensionsmyndighetens produktionsavdelning.

Kontrollen visar att mer än vartannat stickprov, 167 av 316 ärenden, innehöll beslut som har fattats på felaktig grund. Kontrollen har lett till återkrav om 4,4 miljoner kronor i felaktiga utbetalningar och 34,3 miljoner kronor i stoppade framtida felaktiga utbetalningar.

Ytterligare kontroller väntas

Nu utvidgas kontrollerna till att granska pensionsansökningar som kan misstänkas vara felaktiga där fokus ligger på andra länder.

– Det är viktigt att man inte glömmer bort eventuell pension från andra länder när man ansöker om allmän pension i Sverige. Det är också bättre att informera oss om man tror att det kan ha blivit fel så att inte ett eventuellt återkravsbelopp växer sig onödigt stort, säger Magnus Rodin.
 

Anmäl ändringar som påverkar pensionen

För vidare information
Johan Andersson, pressekreterare, 072-210 21 63
Pressjour, kvällar helger: 010-454 30 00

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 360 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför drygt 597 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 400 medarbetare på 8 orter. Vi gör pensioner enklare – för att alla ska kunna leva i nuet.

Pressrum med korta pensionsfakta och bildbank: www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press 
Pensionsmyndigheten på Twitter: www.twitter.com/Pensionsmynd
Kontorsväxel: 0771-771 771
Postadress: Pensionsmyndigheten, Box 38190, 100 64  STOCKHOLM
Besöksadress i Stockholm: Hornsgatan 168 (gårdshuset)
Kundservice: 0771-776 776, e-post via webben eller www.facebook.com/fragaompension

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys