Connect with us

Marknadsnyheter

A$AP Rocky och Klarna lanserar global kampanj

Published

on

Läs original

Stockholm 8 juni 2021 – Klarna, den ledande globala betalningstjänsten, bank- och shoppingservicen, kan idag berätta om sitt senaste internationella partnerskap med musikern, stilikonen och entreprenören A$AP Rocky.

Den nya kampanjen uppmuntrar kunder att förnya sin stil nu när världen på nytt börjar resa sig efter pandemin. A$AP Rocky, som 1 juni presenterades som aktieägare i Klarna och då blev vd för en dag, kommer att dyka upp i innehåll på sociala medier och i en kortfilm som ger en smygtitt av A$AP Rockys nya låt som släpps senare i sommar. Kampanjen vill inspirera till att återuppväcka intresset för stil och mode.

Det är inte upp till mig att bestämma vad människor ska ha på sig eller hur de ska klä sig, men att hjälpa Klarna med att skapa utrymme för folk att upptäcka sin egen stil är i linje med den sortens råd och kurering jag blivit en del av inom modeindustrin de senaste åren, säger A$AP Rocky.

Klarnas transaktionsdata visar på en tydlig förändring i konsumentbeteendet. Svenskarna väljer nu bekvämt mode till mycket högre utsträckning än innan pandemin, hela 58% män och 59% kvinnor svarar att de kommer vilja ändra sin stil efter att pandemin är över varav 36% män och 33% kvinnor kommer gå mot ett mer bekvämt businessmode. Samtidigt förbereder sig svenskarna på sommaren; kategorierna som trendar just nu är linneklänningar, linnebyxor, solglasögon och tofflor.

Efter ett utmanande år börjar världen komma ut ur pandemin och vi tror att det är rätt tid att verkligen fira glädjen som finns i modet, säger David Sandström, CMO på Klarna och fortsätter: Som varumärke och tjänst vill Klarna väcka känslor. A$AP Rockys innovativa tankesätt och träffsäkra känsla för stil och kreativitet, kombinerat med Klarnas shoppingservice, är den ultimata kombinationen för att leda oss alla från modedvalan till glädjen att uttrycka oss igen.

Kampanjen inleds globalt idag och kommer att pågå under juli på sociala medier, online och genom utomhuskampanjer. Se kampanjfilmen med A$AP Rocky på den samlade kampanjsidan här.

* Klarnas shoppingindex beräknas baserat på antalet sålda varor för olika sorters kläder. Indexvärdet representerar den andel som en viss artikel hade av den totala försäljningen för alla klädprodukter i början av året. Uppgifterna kommer från online-köp med Klarna i USA, från januari till maj 2021.

** Undersökningen genomfördes i samarbete med researchsbyrån Dynata under maj 2021 och involverade 15 930 konsumenter över tre kontinenter och 15 länder; USA, Storbritannien, Australien, Kanada, Frankrike, Spanien, Italien, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Belgien, Danmark, Finland, Norge och Sverige.

För mer information:
Niklas Gillström
Press- och publicaffairs chef Klarna
niklas.gillstrom@klarna.com 
0730-81 73 91

Om Klarna:

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på 31 miljarder dollar Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har i dag 250 000 anslutna handlare, 4 000 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Jönköping Energi fördjupar samarbetet med Bixia – blir ny aktör på balansmarknaden

Published

on

By

Jönköping Energi har med hjälp av elhandelsbolaget Bixia tagit en aktiv roll på Svenska kraftnäts balansmarknad. Jönköpingsbolaget maximerar nyttan av sina produktionsresurser samtidigt som de bidrar till energiomställningen i samhället tillsammans med Bixia.

Jönköping Energi levererar värme, kyla och stadsnät till 57 000 kunder. Det kommunägda energibolaget har en samhällsviktig funktion och vinsten går tillbaka till de som bor i Jönköping. Bolaget arbetar för ett hållbart samhälle, att driva regionens utveckling och utveckla nya smarta lösningar för framtiden. Att bli aktiva på balansmarknaden är en viktig del av detta arbete.

Bixia är Jönköping Energis elhandelspartner sedan 2022 och hanterar balansansvaret för Jönköping Energis totala elproduktion och slutkundsaffär. Nu fördjupar bolagen samarbetet och tillsammans med Bixia tar Jönköping Energi ännu ett steg på hållbarhetsstegen genom att bli aktiva på balansmarknaden. 

– Vi sätter högt värde på att vara ett framåtlutat energibolag och vill tillgängliggöra Jönköpings resurser optimalt.​ Bixia har tagit en aktiv position på stödtjänstmarknaden och vi ser fram emot att tillsammans kunna bidra till mer stabilitet i elsystemet och därigenom till den gröna omställningen, säger Carl Dohlsäter, Enhetschef Energihandel på Jönköping Energi.

Bixia, ett av de elbolagen i Sverige som köper in störst andel förnybar och lokalproducerad el, har tagit sedan några år tillbaka tagit en aktiv position på balansmarknaden. Elhandelsbolaget är balansansvariga gentemot Svenska kraftnät sedan 1999 och ansvarar för Jönköping Energis budgivning och prissättning av tillgänglig kapacitet samt hanterar kommunikationen med Svenska kraftnät. 

– Jönköping Energi är en innovativ och spännande samarbetspartner som delar vår ambition om mer förnybart i elsystemet. Vi är glada att hjälpa dem maximera nyttan av sina produktionsresurser och bidra till energiomställning genom att vara aktiva på stödtjänstmarknaden, säger Eric Constantien, Försäljningsansvarig på Bixia.

Behovet av en marknad för att stabilisera elsystemet har vuxit fram i takt med att mer förnybar och väderberoende el har kommit in i systemet. För att vara i balans behöver energisystemet ha en frekvens på 50 Hz– varken mer eller mindre.

Som aktiva på balansmarknaden kan Jönköpings Energi med hjälp av sina befintliga resurser, vattenkraft, vindkraft och kraftvärmepanna, anpassa sin produktion och vid behov stötta frekvensen i det svenska elsystemet. Jönköping energi utnyttjar därmed sina produktionsresurser maximalt, bidrar till den gröna omställningen och får nya intäktsströmmar på befintliga resurser. 

För mer information kontakta:
Presskontakt Bixia, 013-20 91 40
Eric Constantien, Försäljningsansvarig Stora Företag och Producenter, eric.constantien@bixia.se
Carl Dohlsäter, Enhetschef Energihandel, Jönköping Energi, carl.dohlsater@jonkopingenergi.se

Bixia arbetar aktivt för att öka andelen lokalproducerad el och är idag ett av de elbolag som köper in störst andel lokalproducerad el i Sverige. Företaget utvecklar hållbara energitjänster anpassade efter framtidens elmarknad och omsatte 7,1 mdkr under år 2022.
Läs mer på www.bixia.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Svenskarnas förtroende för både regeringens och oppositionens hållbarhetsarbete är lågt

Published

on

By

En undersökning visar att endast en minoritet av svenska medborgarna anser att regeringen och oppositionen tar tillräckligt ansvar för hållbar utveckling.

En undersökning från SB Insight kastar ljus över svenskarnas syn på regeringens och oppositionens engagemang i hållbarhetsfrågor. Resultaten visar att endast 29% av de tillfrågade anser att regeringen tar ett tillräckligt stort ansvar för hållbar utveckling. För oppositionen är siffran ännu lägre, där bara 25% av svenskarna ser deras insatser som tillräckliga.

“Dessa siffror indikerar en tydlig besvikelse bland medborgarna när det gäller politiska ledarnas insatser för miljön och hållbar utveckling,” förklarar Erik Elvingsson Hedén, vd på SB Insight. “Det är en stark indikation på att både regeringen och oppositionen behöver förbättra sin politik och kommunikation kring dessa kritiska frågor. Med tanke på att EU-valet närmar sig den 9 juni, är detta särskilt relevant eftersom det kan påverka hur väljarna ser på partiernas förmåga att hantera dessa frågor på en europeisk nivå.”

Denna brist på förtroende kan ha djupgående effekter på det politiska landskapet, särskilt inför kommande val där hållbarhetsfrågor är alltmer framträdande. Det understryker även behovet av konkreta åtgärder och tydligare ledarskap inom området hållbar utveckling.

“Svaga siffror för både regeringen och oppositionen visar att det finns ett betydande utrymme för politiska aktörer att ompositionera sig och verkligen visa att de kan leda Sverige mot en mer hållbar framtid,” tillägger Elvingsson Hedén.

SB Insights studie Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2024 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16–75 år intervjuats under perioden december 2023 – februari 2024. Respondenterna hämtades från Norstats panel.

Erik Elvingsson Hedén
CEO, SB Insight
erik.heden@sb-insight.com
+46 70 865 13 97

SB Insight är en insiktsbyrå och grundare av Sustainable Brand Index. som förser företag och varumärken med beslutsunderlag kring hur hållbarhet påverkar varumärken, kommunikation och affärsutveckling.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Published

on

By

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det är en ökning med knappt 1,5 procent jämfört med april föregående år. Utvecklingen är fortsatt driven av en ökad efterfrågan på utrikesresor primärt från Stockholm Arlanda Airport. Flygbolagen fortsätter att stärka den svenska tillgängligheten på Swedavias flygplatser. I årets sommartrafikprogram har hittills sammanlagt 25 nya flyglinjer lanseras, varav 10 helt nya destinationer. Därtill har flygbolagen stärkt charterutbudet inför sommarsäsongen på fyra av Swedavias flygplatser, Malmö Airport, Luleå Airport, Umeå Airport och Östersund Airport.

Efterfrågan på utrikesresor vid våra flygplatser fortsätter att öka samtidigt som destinationsutbudet stärkts i samband med sommartrafikprogrammet. Samtidigt håller den svagare utvecklingen av inrikesresandet i sig, även om det finns regionala skillnader. Vi förväntar oss totalt sett ett fortsatt ökat resande under sommarsäsongen, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Så här långt har 25 nya flyglinjer lanserats inför sommarsäsongen 2024 – med ett tiotal helt nya destinationer. Charterutbudet har även utvecklats inför sommarsäsongen vid Malmö Airport, Åre Östersund, Umeå Airport och Luleå Airport.

Nya flyglinjer – maj:
Stockholm Arlanda – Hannover med Eurowings
Stockholm Arlanda – Bari med Norwegian
Stockholm Arlanda – Zagreb med Croatian Airlines
Göteborg Landvetter – London (LGW) med Norwegian
Göteborg Landvetter – Nice med Norwegian

Göteborg Landvetter – Dubrovnik med Norwegian

Under april reste drygt 2,6 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser, vilket är drygt 1 procent högre jämfört med april 2023. Utrikesresandet ökade med 4 procent till nära 2 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 5 procent till nära 660 000 resenärer.
Resandet totalt sett vid Swedavias flygplatser under april månad är 82 procent av prepandeminivåerna, 2019.

Stockholm Arlanda Airport hade drygt 1,8 miljoner resenärer under april, vilket är en ökning med 5 procent jämfört med fjolårets april. Utrikesresandet ökade med 8 procent till nära 1,6 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 8 procent till drygt 275 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Stockholm Arlanda i april ligger totalt sett på 91 procent av prepandeminiverna, 2019.

Göteborg Landvetter Airport hade sammanlagt nära 429 000 resenärer under april, vilket är i nivå med fjolårets resande i april. Utrikesresandet ökade med 2 procent till drygt 381 000 resenärer medan inrikesresandet minskade med 14 procent till drygt 47 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Göteborg Landvetter ligger i april på 78 procent av nivåerna före pandemin.  

Övriga Swedavia-flygplatser hade en varierande utveckling under april. Ronneby Airport, följt av Kiruna Airport, är den regionala flygplats som har bäst utveckling både under april jämfört med fjolårets april. Luleå Airport, följt av Kiruna Airport, har i april den bästa utvecklingen jämfört med före pandemin. Malmö Airport, följt av Visby Airport, hade den svagaste utvecklingen i april jämfört med april 2023.

April månads trafikutveckling – antal resenärer:

Mer utförlig information om Swedavias trafiksiffror och statistik finns tillgänglig på Swedavias hemsida: Statistik | Om Swedavia.                      

Tips till resenärer inför flygresan: Vanliga frågor och svar | Stockholm Arlanda Airport (swedavia.se).   

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.