Connect with us

Marknadsnyheter

Noteringsaktuella Odinwell publicerar VD-intervju

Published

on

Idag, den 9 juni 2021, har Odinwells aktie noterats på Spotlight Stock Market. Noteringen föregicks av en företrädesemission om cirka 30 MSEK, som övertecknades av befintliga aktieägare och allmänheten. I samband med dagens notering publicerar Odinwell en intervju med VD Klas Arildsson. Intervjun publiceras i sin helhet nedan.

Kan du berätta om Odinwells historik?

”Vår sårvårdsteknologi är en vidareutveckling av Redsense Medicals patenterade teknikplattform för hemodialys. Odinwell växte fram som ett dotterbolag inom Redsense, men knoppades av till ett fristående bolag under våren 2021, genom en Lex Asea-utdelning. Under 2020 erhöll vi ett aktieägartillskott om cirka 30 MSEK från det dåvarande moderbolaget, vilket gett oss en stabil grund och god finansiell ställning. Vi har även förvärvat patent från Redsense avseende sårvårdsteknologin.”

Odinwell har nyligen avslutat en företrädesemission om 30 MSEK, hur ska bolaget använda kapitalet?

”En viktig punkt har varit att säkra långsiktighet och ge oss finansiell stabilitet att kunna växla upp på ett hållbart sätt. Men här handlar det naturligtvis också mycket om att accelerera utvecklingen av teknologin, för att nå vårt mål om marknadslansering innan slutet av 2023. Vi befinner oss i teknologiutvecklingsfas och kommer framöver rekrytera spetskompetens för att ytterligare stärka upp organisationen. Därutöver avser vi att inleda valideringsstudier under 2022 i samarbete med sårvårdsbolag. Syftet är att verifiera teknologin i klinisk miljö. Studierna är inget direkt krav, men trots allt viktiga för att kunna etablera produkten på marknaden.”

Bolaget har beskrivit sin teknologi som potentiellt banbrytande. Vilka är fördelarna som ni ser det?

”Själva problemet som vi vill lösa är väldigt tydligt: det finns idag ingen adekvat behandlingslösning för exempelvis svårläkta sår. Ändå drabbas flera miljoner varje år av just detta. Och kostnaderna är skyhöga, i många fall flera procent av ett lands nationella vårdkostnader. Det är idag oerhört svårt för behandlande läkare att veta när ett förband eller plåster bör bytas. Det finns risker förknippade med att lägga om för tidigt och för sent. Vår teknologi gör det möjligt att i realtid ”läsa av” förändringar i såret, och på så sätt kan läkare i god tid bedöma huruvida läkningen fortskrider enligt plan eller om en infektion är på väg att utvecklas. Med den informationen kan rätt behandling sättas in, vid behov. Själv tekniken bygger på sensorlager, som enkelt kan bäddas in i befintliga förband och plåster, och som känner av förändringar i till exempel temperatur, tryck och blod. Vid sådan förändring kan sensorerna skicka en signal till en extern modul, som sedan larmar patient och/eller vårdgivare. Fördelarna är att man kan undvika patientlidande, minska behovet av onödig antibiotikabehandling, vilket kan motverka dagens problematik med antibiotikaresistens, och ser vi på makronivå följer betydande vinster vad gäller tidsoptimering och kostnadsbesparingar. Vårdplatser kan också frigöras i och med att vår teknologi skulle möjliggöra hemvård i större utsträckning, eftersom övervakning kan ske enkelt i hemmet.”

Det finns många stora globala spelare på sårvårdsmarknaden. Hur ser ni på möjligheterna att etablera er plattform i den konkurrensen?

”Vi ser mycket goda förutsättningar för detta, inte minst eftersom vi faktiskt inte konkurrerar med stora multinationella sårvårdsbolag som 3M och Mölnlycke utan snarare är en potentiell partner. Odinwells sårvårdsplattform är tänkt att bäddas in som ett av många lager i traditionella plåster och förband. Den produkt som når konsumenten kommer inte säljas i Odinwells namn, utan under våra partners varumärken. Med hjälp av en 3D-skrivare kan vi tillverka sensorlagren på ett slags ’rulle’. Det innebär att våra sensorlager enkelt kan integreras i sårvårdsbolagens befintliga produktionslinjer, utan betydande anpassningar. För de stora sårvårdsbolagen blir detta ett sätt att innovera och ta nya marknadsandelar med banbrytande smart sårvårdsteknologi. De säljer alltså produkten i sitt eget varumärke, och vi agerar OEM (Original Equipment Manufacturer). Vår metod med den printade ’rullen’ säkerställer också effektiv produktion och hög skalbarhet. Och från ett försäljningsperspektiv ger vår affärsstrategi många fördelar, framförallt att vi inte på egen hand behöver hantera all marknadsbearbetning, detta ligger istället hos vår partner.”

Odinwell nådde idag en viktig milstolpe i och med noteringen på Spotlight Stock Market. Vad kan vi förvänta av bolaget framöver?

”En IPO är alltid en omfattande process, som kräver tid, engagemang och resurser. Vi är oerhört glada över att ha nått i mål och nu kunna verka som noterat bolag. Det ställer både krav och öppnar upp möjligheter. Vi har inte pausat vårt arbete under noteringsprocessen, samtidigt är det klart att vi nu – också tack vare finansieringen från företrädesemissionen – kan fokusera fullt ut på verksamheten och accelerera utvecklingen av sårvårdsplattformen. Våra aktieägare kan förvänta att vi fortskrider utifrån uppsatta målsättningar, i detta skede handlar det mycket om utvecklingen av en första prototyp för validering av temperatur. Planen är att accelerera utvecklingsarbetet, bland annat genom att utöka personalstyrkan med teknisk spetskompetens. Vi hade redan innan noteringen fört samtal med andra aktörer på marknaden och identifierat ett intresse för vår teknologi. Fortsatt dialog med potentiella samarbetspartners är en viktig del av strategin framöver.” 

For ytterligare information om Odinwell, vänligen kontakta:

Klas Arildsson
VD Odinwell AB (publ)

Telefon: +46 (0)70 910 80 03
E-post: klas.arildsson@odinwell.com
Hemsida: www.odinwell.com

Om Odinwell

Odinwell bedriver utveckling inom sårvårdsområdet och har tagit fram en patenterad teknologi för smarta bandage och plåster. Teknologiplattformen möjliggör kostnadseffektiv och kontinuerlig optisk mätning av substanser såsom blod och sårvätskor genom att analysera förändringar i exempelvis temperatur och tryck i bandage och plåster. Bolaget befinner sig i utvecklingsfas och avser att ha en produkt redo för marknadsintroduktion under senare delen av 2023.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.