Connect with us

Marknadsnyheter

Grilldoft och bristande tålamod – så tänker svenskar kring grillning

Published

on

En ny undersökning från YouGov på uppdrag av Elon avslöjar svenskarnas grillvanor. Resultatet visar att många är positiva till grannars grilldoft men har mindre tålamod med den egna glöden. Undersökningen visar också att det oftast är mannen i hushållet som grillar och att det slarvas i stugorna med rengöringen efter grillkvällen.

Resultatet från undersökningen visar att svenskar älskar att grilla. Faktum är att 8 procent av svenskarna grillar hela året, även om maj är den månad då flest tar fram grillen, och september är månaden då flest ställer in grillen.

Undersökningen visar att det bara är en procent av befolkningen som aldrig grillar. Istället grillar de flesta någon gång i veckan, och fler än var femte grillar flera gånger i veckan.  Familjer med yngre barn och svenskar i medelåldern är de som grillar mest.

”Grillen är en perfekt samlingspunkt för både familj och vänner,” säger Camilla Waldmark, PR- och kommunikationsansvarig på Elon. ”Även om pandemin påverkat våra vanor ser vi att många fortsatt att grilla på ett sätt som varit okej utifrån rådande omständigheter.”

Han med grillen

Undersökningen visar att det i en majoritet av fallen, 63 procent, är mannen i hushållet som ansvarar för grillningen. I 22 procent av de svenska hushållen roterar dock ansvaret. Oavsett modell så visar resultatet att 91 procent av svenskarna är nöjda med den här ansvarsfördelningen.

Mindre tålamod har man istället när det gäller att vänta in glöden. 40 procent av svenskarna börjar ibland grilla innan glöden är klar, medan 10 procent ofta börjar grilla innan man fått fin glöd.

”Grillning kan ibland vara en tålamodssport och med exempelvis hungriga barn runt bordet kan det vara förståeligt att man tar genvägar,” säger Camilla Waldmark på Elon. ”Samtidigt ser vi hur många hittar andra lösningar, exempelvis ger väntkorvar till hungriga gäster i väntan på den perfekta glöden.”

Grilldoft förgyller

Det är tydligt att svenskar gillar grannarnas grilldoft. Faktum är att endast 7 procent tycker att grilloset är ganska eller mycket negativt. Istället tycker 26 procent att det är ganska positivt och 19 procent tycker grannarnas grilldoft är mycket positivt.

”Undersökningen visar att man inte behöver skämmas för att tända grillen i kvarteret,” säger Camilla Waldmark på Elon. ”Många svenskar verkar ha positiva associationer till grilldoft och ser positivt på grannar som grillar.”

Fläskar på

Undersökningen visar att fläskkött är det som flest lägger på grillen, följt av nötkött och korv. Även om vegetariska alternativ hamnar längre ner på topplistan, 5 procent, så har 20 procent av befolkningen grillat mer vegetariskt under det senaste året. Marinad är också den populäraste smaksättningen, följt av lätt kryddning och glaze.

Topp 3 – det grillar vi helst

  • Fläskkött – 32%
  • Nötkött – 29%
  • Korv – 14%

Dissar efterrätter och grilltermometer

Det är dock relativt få svenskar som använder grillen för att göra efterrätter. Fler än var tredje, 35 procent, gör aldrig efterrätter på grillen, och endast 18 procent grillar efterrätter varje månad. Grilltermometer är inte heller särskilt populärt, en majoritet, 53 procent, använder aldrig en sådan i samband med grillningen.

”Trots att populära kockar ofta tipsar om efterrätter som passar för grillen är detta inte något som verkar fastnat hos så många,” säger Camilla Waldmark på Elon. ”Även om en hel del numera använder mer utrustning i köket verkar inte heller grilltermometer ännu fått något bredare genomslag.”

Rengör sen – kanske

Undersökningen visar att det slarvas med rengöringen efter grillkvällarna. Det är endast 34 procent av befolkningen som rengör grillen direkt efter grillningen. 34 procent uppger att de gör det efter någon eller några dagar. Men 15 procent tar längre tid än så på sig och 7 procent gör aldrig rent grillen.

”Även om det kanske slarvas på vissa håll med rengöringen av grillen visar också undersökningen att de allra flesta svenskarna är nöjda med sin nuvarande grill,” säger Camilla Waldmark på Elon. ”Kanske gör det inte så mycket med lite sot på gallret om man får slappna av och njuta av det man grillat tillsammans med nära och kära.”

Länkar till mer grilltips:

Hjälp att välja grill – vilken typ av grillare är du?

Grilltips

Allt du behöver veta om att grilla på balkong
https://www.elon.se/hemma-med-elon/smashed-burger-pa-grillen

https://www.elon.se/grillad-sallad-med-sparris

https://www.elon.se/grilltillbehor

 

För mer information kontakta:

Camilla Waldmark PR & kommunikationsansvarig Elon Group
Växel: +46 (0)10 220 40 00
Mobil: +46 (0)70 570 11 94

camilla.waldmark@elongroup.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Joluca lanserar serie av funktionsdrycker och tecknar samarbetsavtal med Arvid Nordquist

Published

on

By

Umida Group AB (publ) (“Umida”, “Bolaget”) har tillsammans med JLC, inom det delägda bolaget Joluca Cocktails AB, utvecklat en serie av funktionsdrycker som nu presenteras för dagligvaruhandelns och servicehandelns inköpare. Produkterna beräknas finnas till försäljning i butik under början av september. Bolaget har i samband med lanseringen ingått ett samarbete med Arvid Nordquist som säljpartner 

Under varumärket Joluca kommer Umida efter sommaren att lansera en ny serie av funktionsdrycker. Joluca ägs gemensamt av Umida och humortrion JLC, som tillsammans utvecklat produkterna.  

Funktionsdrycker med underkategorin energidrycker har genomgått en expansiv tillväxtfas under de senaste 15 åren. Försäljningen inom dagligvaruhandeln och servicehandeln summerades till 5,5 miljarder SEK för 2023. Umida har gjort bedömningen att det huvudsakligen är en kvantitativ marknad med få premiumprodukter och under den premissen tagit fram välsmakande drycker som passar en bred målgrupp.

JLC består av Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman. Trion utsågs nyligen av Maktbarometern till Sveriges mäktigaste inom sociala medier.

Försäljningen till dagligvaruhandeln och servicehandeln kommer att ske av Umidas nya säljpartner Arvid Nordquist HAB. ANH är ett svenskt familjeföretag som sedan starten 1884 fokuserat på stora smakupplevelser och kvalitetsprodukter. ANH är en kaffeproducent och nordiskt sälj- och marknadsföringsbolag för egna och andras varumärken inom områdena kaffe & te, vin & öl, livsmedel och non food. Några exempel på varumärken som ANH representerar är Pringles, Kelloggs, Duracell, Asahi, Bollinger och Peroni. Årligen omsätter ANH över 4 miljarder SEK.

”Detta kommer att bli en väldigt spännande lansering och har potential att bli det största som hänt inom Umida. Vi har följt denna kategori under ca 5 år och jag har en stark tilltro till att alla stjärnor nu står rätt för att detta projekt ska bli framgångsrik. Vi har ett av Nordens starkaste säljbolag, Sveriges mäktigaste inom social media samt vår prisbelönta smakkvalitet. Produkterna sticker verkligen ut vid de blindprovningar som vi genomfört med konsumenter och genom att lansera produkter både med och utan koffein når vi hela JLCs följarskara oavsett ålder. Kommande veckor går vi in en spännande fas med presentationer för de stora kedjorna och under juni kommer vi att få listningsbesked. Efter listningsbeskeden kommer vi återkomma med finansiell prognos för dessa nya produkter.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group AB.

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport jan – mar 2024

Published

on

By

Bredband2 redovisar en nettoomsättning på 414,8 (383,1) Mkr för tre månader 2024, vilket ger en tillväxt på 8,3 %. Resultatet EBIT uppgår till 35,0 (25,0) Mkr. EBIT har förbättrats med 40,0 % jämfört med samma period föregående år. Resultatet EBITDA uppgår till 70,5 (60,4) Mkr.

Första kvartalet i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 414,8 (383,1) Mkr
  • Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 70,5 (60,4) Mkr
  • Resultatet efter avskrivningar men före förvärvsavskrivningar (EBITA) uppgick till 43,2 (33,6) Mkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 35,0 (25,0) Mkr
  • Resultatet före skatt (EBT) uppgick till 32,3 (22,3) Mkr
  • Resultatet efter skatt uppgick till 24,7 (17,8) Mkr
  • Resultatet per aktie var 0,026 (0,019) kr

Viktiga händelser under perioden

  • Årsstämman beslutade om höjd utdelning till 0,09 (0,08) kr per aktie, motsvarande totalt 86,1 (76,6) Mkr och att utdelningen betalas ut med 0,05 kr i mars och 0,04 kr i september.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten är fortsatt starkt. Kassan vid utgången av kvartalet uppgick till 102,8 Mkr. Koncernen har 53 Mkr i räntebärande förvärvslån.
  • Antalet bredbandskunder var ca 500 400 (456 000) vid utgången av kvartalet.
  • Bredband2 har högst betyg på Trustpilot bland de största internetleverantörerna i Sverige.
  • Bredband2 är ett av företagen bakom den uppmärksammade rapporten “Unga kvinnor och tech” och har även instiftat ett stipendium för techutbildning för kvinnor.

Belopp inom parentes avser, om inte annat anges, motsvarande värden för samma period föregående år.

LÄS MER: https://www.bredband2.com/om-bredband2/investor-relations/rapporter/

Denna information är sådan som Bredband2 är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-06 09:30 CET.

För ytterligare information: Daniel Krook, Verkställande Direktör, Bredband2 i Skandinavien AB (publ), +46 (0) 70 699 56 60

 Kort om Bredband2:

”En smidig och trygg digital vardag för alla.”

Bredband2 är en etablerad leverantör av data- och telekommunikation och säkerhetslösningar som vänder sig till både företag och privatpersoner. Som Sveriges tredje största fiberleverantör ser vi till att en halv miljon kunder kan ta del av internets möjligheter på ett tryggt och smidigt sätt. För oss handlar relationen till våra kunder om så mycket mer än att leverera stabila tjänster. Genom att ge tillgång till det som våra kunder behöver mest skapar vi möjligheter för dem att kommunicera, jobba, lära och underhålla sig på ett säkert sätt. Och det är en självklarhet för oss.

Bredband2 i Skandinavien AB (publ) grundades 1989 och har cirka 9 200 aktieägare med notering på Nasdaq First North Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nynas – starkt resultat 2023

Published

on

By

År 2023 återgick Nynas till lönsamhet, drivet av den starka utvecklingen av kärnverksamheten.
– Vi har bevisat att Nynas är en hållbar verksamhet, grundad på unika produkter, infrastruktur och marknadsposition, och vi uppnådde ett starkt resultat både kommersiellt och finansiellt 2023, säger Nynas vd Eric Gosse.

Med ett mindre fotavtryck än tidigare redovisade Nynas ett positivt rörelseresultat på 566 miljoner kronor 2023, och ökade väsentligt sin justerade EBITDA till 829 miljoner kronor (2022: 596) och återhämtade eget kapital. Nettoresultatet 2023 var 592 miljoner kronor.

Stark efterfrågan på marknaden
Nynas upplevde en stark efterfrågan på sina nafteniska specialprodukter (NSP), särskilt inom transformatoroljor. Dessa oljor bidrar till energiomställningen genom att hjälpa kunder att öka effektiviteten och bygga ut sin elektriska infrastruktur.

Bitumenförsäljningen återhämtade sig till nivåer över våra mål i Skandinavien. Nynas fortsätter att arbeta aktivt med hela försäljningskedjan för att bättre kunna betjäna kunderna och utnyttja de två produktionsanläggningarna i Nynäshamn och Göteborg. Nynas förblir också en viktig bitumenleverantör i Storbritannien, vilket baseras på en 50-procentig andel i Eastham-raffinaderiet.

Investerar i framtiden
Under året fortsatte företaget att utveckla sin förmåga att köpa råvaror från en mängd olika källor genom snabba tester och beslutsfattande, för att därigenom förbättra kapaciteten i råvaruförsörjningen.

Som en satsning för framtiden investerades 600 miljoner kronor under året, inklusive ett storskaligt underhåll av den största produktionsanläggningen.

Hållbarhet en viktig drivkraft
Nynas produkter spelar en viktig roll i omställningen till ett hållbart samhälle. Genom sin livscykel har produkterna en positiv inverkan och hjälper till att spara koldioxid och energi jämfört med den näst bästa tillgängliga produkten.
– Hållbarhet är den främsta drivkraften i våra FoU-projekt idag. Genom innovativa produkter stödjer vi våra kunder och samhällets omställning till en mer hållbar värld, förklarar Eric Gosse.

Nynas utökar för närvarande portföljen av cirkulära produkter och utforskar nya cirkulära råvaror. 2023 startades till exempel ett projekt med Stena Recycling för att samla in och återförädla uttjänta transformatoroljor för användning som råvara.

Företaget fortsätter också att förbättra energieffektiviteten på alla Nynas anläggningar och introducera energikällor med lägre klimatpåverkan.

Ladda ner hela rapporten på www.nynas.com

Nynas annual reports

För ytterligare information kontakta:
Hans Östlin, Kommunikationsdirektör, Nynas AB
E-post: hans.ostlin@nynas.com
Tfn: +46 (0)708 93 19 75

Lösningar för omställningen till ett hållbart samhälle
Nynas erbjuder bitumen och nafteniska specialprodukter för applikationer som berör människors liv varje dag, till exempel inom elektrifiering och väginfrastruktur. Vår kärnkompetens är att förädla tunga molekyler till högpresterande specialprodukter med lång livslängd. Vi verkar på en internationell marknad med starkt fokus på Europa och vi har ett nära samarbete med kunderna för att skapa lösningar för att möta utmaningarna och fånga möjligheterna i omställningen till ett hållbart samhälle.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.