Connect with us

Marknadsnyheter

Covid-19 har utlöst en våg av innovation inom konsumentbranschen

Published

on

Framgångsrika, konsumentinriktade företag förändrar fysiska platser, utforskar nya affärsmodeller och använder avancerad teknik för att skapa tillväxt, visar ny undersökning från Accenture.

STOCKHOLM; 17 juni 2021 – Covid-19 har förändrat hur människor lever, arbetar och umgås, vilket ökar innovationsgraden. En ny global undersökning från Accenture visar att både återförsäljare inom detaljhandeln samt flera reseföretag nu går från att endast reagera på krisen till att omforma sina tjänster och produkter.

Efter ett år av lockdowns i stora delar av världen anger 95% av respondenterna i den globala undersökningen att de har gjort minst en livsstilsförändring som de tror kommer att förbli permanent. Hemarbete, ändrade resmönster och ett växande intresse för att handla mer lokalt skapar nya utmaningar i flera branscher. Resultaten av den senaste undersökningen, som gjordes med över 9 650 personer i 19 länder, stödjer Accentures tidigare insikter som visar att många beteendeförändringar sannolikt kommer att vara långsiktiga. Många branscher kommer således behöva göra en grundlig omvärdering kring hur de ska möta konsumenternas nyfunna behov.

”Pandemins effekter kommer med största sannolikhet att hålla i sig under en lång tid framöver. Det är en tydlig indikation på hur konsumentinriktade företag behöver vara flexibla, motståndskraftiga och lyhörda inför olika förändringar”, säger Peter Lindell som arbetar inom Accentures affärsområde detaljhandel.

”Pandemin har utlöst en ny våg av innovation. Företag behöver tänka om och komma på nya sätt att göra affärer på, som genererar tillväxt. Många använder sig av avancerade analytiska verktyg för att upptäcka och anpassa verksamheten utifrån ändrade konsumtionstrender. Ett exempel är ölföretaget Brewdog i USA, som snabbt och kreativt sadlade om och började producera handsprit, skapade virtuella barer, lanserade en Brewdog Drive-Thru och gjorde om fysiska lokaler till co-working-ytor med sitt initiativ `Desk Dog´”., säger Peter Lindell.  

Undersökningen bekräftar att Covid-19 har påskyndat förändringen inom många verksamheter. Företag gör om sina tillväxtmodeller samtidigt som de snabbt omskolar anställda i vad som tidigare skulle ha varit stegvisa program på längre sikt. Många konsumentinriktade företag har strukturerat om sina verksamheter till att arbeta molnbaserat, och på så sätt kunnat hantera kostnadstrycket samt kunnat fortsätta främja utveckling och säkerhet.

”Den tredje arbetsplatsen”
Pandemin tvingade fram ett snabbt skifte till hemarbete och många i undersökningen uttryckte en önskan om flexibilitet gällande hur och var de arbetar framöver. Fler än tre av fyra (79%) av de tillfrågade angav att de ibland skulle vilja arbeta från ”en tredje arbetsplats” – en annan plats än sitt hem eller jobb. Fler än hälften angav att de skulle vara villiga att betala upp till 100 dollar, motsvarande drygt 850 kronor, per månad ur egen ficka för att kunna arbeta på ett kafé, bar, hotell eller kontorshotell. Detta visar på en potentiell möjlighet för aktörer inom hotellbranschen och detaljhandeln att öka sina intäkter.

Önskan att arbeta från en tredje arbetsplats åtföljs av en attitydförändring gällande affärsresor. Hälften (46%) av de tillfrågade angav att de inte har några planer på att göra affärsresor efter pandemin eller att de åtminstone tänker minska tidigare andel affärsresor med hälften. Hur länge denna uppfattning kommer att stå fast återstår att se, men de nuvarande prognoserna tyder på att det främst är privata resor som kommer att återupptas, vilket gör att branschen nu måste anpassa sig och bli ännu mer effektiv för att kompensera för förlorade intäkter.

”Pandemin har tvingat fram en ”kreativ pragmatism”, särskilt för hotell- och resebranschen som har kämpat för att hitta andra intäktsvägar under krisen, säger Peter Lindell. ”Vissa hotell har gjort om rum till pop-up-restauranger medan andra experimenterat med att erbjuda tillfälliga kontorslokaler till de som söker en arbetsplats att jobba ifrån. Samtidigt som det har tillkommit nya tjänster måste branschen också skala upp dessa nya tjänster och möta resenärernas förnyade fokus på hälsa och säkerhet, till exempel genom att använda molnet för att möjliggöra helt kontaktlösa interaktioner.”

Nya konsumentbeteenden – här för att stanna
Det är inte bara arbetsvanor och resplaner som respondenterna tror har förändrats. Många anger även att deras shoppingvanor har utvecklats och med största sannolikhet även på lång sikt. De senaste resultaten stöder Accentures tidigare publicerade undersökningar som visar att den dramatiska ökningen av e-handel sannolikt kommer att fortsätta eller påskyndas ytterligare. Till exempel har andelen inköp online av produkter som mat, heminredning, mode och lyxvaror som gjorts av tidigare ovana e-handelskonsumenter ökat med 343% sedan pandemins utbrott. Ovana e-handelskonsumenter definieras som personer som använde onlinetjänster för mindre än 25% av sina inköp före pandemin.  

”Även efter pandemin måste företagen tillfredsställa konsumenternas intresse för online-shopping med snabb leverans. De behöver även tänka smart kring de investeringar som görs i medarbetare, leverantörskedjor, fysiska butiker och digitala kanaler för att vara väl-positionerade och skapa tillväxt.”, säger Peter Lindell.

Svenskarna minst oroade över pandemins effekter på ekonomin och jobben
I undersökningen svarade 75% av svenskarna att de ibland skulle vilja arbeta från en ”tredje arbetsplats”, således en annan plats än sitt hem eller sitt jobb. Gällande resor i arbetet angav 47% att de inte har några planer på att göra affärsresor efter pandemin eller att de åtminstone tänker minska tidigare antal affärsresor med hälften.

En tydlig ökning av e-handeln har synts på många håll och så även i Sverige. Andelen online-köp av produkter som livsmedel, heminredning, mode och lyxvaror som gjorts av tidigare ovana e-handelskonsumenter har ökat med 228% i Sverige sedan pandemin började.

Jämfört med andra länder i världen är svenskarna minst oroade över pandemins effekter på ekonomin och den egna jobbsituationen. Drygt 65% av svenskarna är oroade över ekonomin, i kontrast till exempelvis 91% av spanjorerna. Gällande sin jobbsituation uppger 40% av svenskarna att de är oroliga över hur pandemin påverkat eller kan komma att påverka deras jobbsituation. Detta jämfört med 77% av invånare i Spanien.  

”Sveriges ekonomi är relativt stark i jämförelse med flera andra länder i världen. Vi hade redan en hög grad av digitalisering innan pandemin bröt ut och svenskar var redan vana vid digitala marknadsplatser och tjänster. Det har sannolikt gjort att svenska konsumenters beteendeförändringar inte varit lika stora jämfört med andra länder. Däremot har vi givetvis sett stora förskjutningar i inställningen avseende att jobba på distans och resa i jobbet. Att 75% av svenskarna ibland skulle vilja jobba från en tredje arbetsplats är exempelvis något som svenska företag kommer behöva förhålla sig till efter pandemin.”, säger Peter Lindell.

Om undersökningen
Accenture har genomfört flera undersökningar för att kartlägga hur globala attityder, köpbeslut och beteendemönster förändras under covid-19-pandemin. Två enkätundersökningar genomfördes mellan 28 november – 10 december 2020 och 25 februari – 5 mars 2021, med 12 487 deltagare i första omgången respektive 9 653 i andra omgången. Enkäterna genomfördes i 19 länder på fem kontinenter: Australien, Brasilien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Indonesien, Italien, Japan, Ryssland, Saudiarabien, Sydkorea, Spanien, Sverige, Schweiz, Förenade Arabemiraten, Storbritannien och USA.

Om Accenture
Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och erfarenhet från 40 olika branscher erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT, interaktiva lösningar samt verksamhetsoptimering. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 537 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452
anna.markelius@accenture.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny utställning med konstnären Sara Granér

Published

on

By

Från den 1 juni till 18 augusti visas Sara Granérs utställning ”Vi drömde i natt att vi hade en katt” på Galleri Hamnmagasinet i Varberg. I utställningen får man se karaktärer och formspråk från serievärlden som har flyttat ut från bok- och tidningssidor och som blir till hårda skulpturer och mjuka tuftade mattor.

Genom de varierade teknikerna bjuds besökarna in för att lära känna Granérs konstnärliga universum på nya sätt. På ett svårspelat schackbräde i keramik, försöker grisbjörnar ta sig fram enligt otydliga spelregler, och månghövdade djurskulpturer undersöker relationen mellan individen och kollektivet. En stel skulptur av samman svetsat metallskrot samsas med betydligt rörligare djur, vars kroppar smälter samman i färgrika tuftade mattor. Geometriska kritteckningar hämtar inspiration från kubism och det periodiska systemet. Klassiska ordvitsar, skisser och tramsiga skämtteckningar bor granne med existentiellt mörker, kristillstånd, abstrakt konst och ordlösa bilder. Besökare ges också möjlighet att spela bordshockey med fabeldjuren i ett interaktivt verk.

Vernissage
Vernissage är den 1 juni kl. 12-16. Invigning hålls tillsammans med konstnären kl. 12:30. Utställningen pågår från den 1 juni –18 augusti 2024 på Galleri Hamnmagasinet.

Om konstnären
Sara Granér (1980) är bosatt i Kungsbacka och även verksam i Göteborg. Granér har sin konstnärliga bas inom tecknade serier och satir. Hennes karaktäristiska fabeldjur försöker hantera tillvarons absurditeter i ett konstnärligt universum som hämtar inspiration från undergroundserier, art brut, surrealism och naivism. Granérs senaste bok Den sjunde vännen kom ut 2022. I boken rör sig berättelserna in och ut ur kroppen, bort i den tysta rymden och tillbaka till de första däggdjuren, till en tid före språket. Vi möter kollapsade civilisationer, fängelseindustrin, arkeologiska utgrävningar och upplevelsen av att vara helt ensam i sin art. Granér är mångsidigt inspirerad av filosofi, historia, religion, politik och språk.

Hennes verk öppnar ofta upp sig mot det absurda, mörka och suggestiva men samtidigt roliga och vackra i människan och världen. Bilderna och serierna är ofta humoristiska men lämnar samtidigt plats för vemod och sorg. Granér balanserar på gränsen mellan det fina och det fula, det kloka och det dumma. 

Mer  information, kontakta:
David Sundqvist             
Konstkoordinator Galleri Hamnmagasinet.
Telefon: 070-508-70-88
E-post:
david.sundqvist@varberg.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABAX lanserar Fair Bilförsäkring i Norge

Published

on

By

Läs original

ABAX i Sverige lanserade i november 2023 Fair Bilförsäkring, en innovativ kommersiell bilförsäkring med ambitionen att expandera till flera länder. Som en del av denna strategi expanderas nu Fair även till den norska marknaden. Fair representerar en banbrytande, datadriven teknologisk innovation inom kommersiell bilförsäkring.

Genom att dra nytta av omfattande dataanalyser kan Fair optimera försäkringspremierna för företags bilparker på ett rättvist sätt. Detta möjliggör skräddarsydd prissättning och personliga erbjudanden baserade på faktiskt körbeteende. Initialt kommer Fair Bilförsäkring att lanseras för ABAXs norska kunder, som omfattar över 200 000 fordon utrustade med digitala körjournaler.

Med vetskapen att 40 procent av alla personskador i trafiken sker under arbetstid strävar Fair efter att hjälpa kunderna att förstå och minska trafiksäkerhetsriskerna. Exempelvis erbjuder Fair månatliga transparenta rapporter om företagens trafikbeteende, vilket ger kunderna en tydlig översikt över utvecklingen samt specifika tips på hur de kan minska risken för olyckor bland sina anställda.

”Fair grundades med visionen att bilförsäkring kan bli mycket bättre. Med våra datadrivna insikter kan vi erbjuda skräddarsydda lösningar för alla våra potentiella kunder. Vi beräknar försäkringspremien baserat på hur fordonen används, och vår erfarenhet från lanseringen i Sverige visar på betydande besparingar för våra kunder,” säger Jørgen Johansson Skalleberg, VD för Fair Insurance.

För att leverera på sitt löfte om en transparent och rättvis bilförsäkring använder Fair prediktiv riskinsikt i samarbete med Greater Than. Försäkringsgivare för Fair är Eir, ett heldigitalt försäkringsbolag som tillhandahåller försäkringskapacitet och skadehantering till Fairs teknologiska plattform.

”Denna typ av innovativa lösningar visar hur relevant mobilitetsdata kan användas för att accelerera affärsutveckling och samtidigt leverera stort värde för våra kunder. Det unika med Fair är att kunderna själva kan påverka sin risk och försäkringskostnad i realtid. Detta är en del av vår strategi att erbjuda värdedrivna tjänster baserade på faktiska data,” säger Emma Dyga, VD för ABAX-koncernen.

För mer information kontakta Head of MarCom Lin Nordström

tel: 0733 99 33 86 e-mail: lin.nordstrom@abax.com

ABAX är ett av Europas största telematikföretag och hjälper företag att få kontroll över fordon, maskiner och verktyg. ABAX lösningar minskar mobilitetskostnader, främjar hållbarhet och optimerar effektivitet – det vill säga SMART MOBILITY. Huvudkontoret ligger i Larvik och är representerat i Europa med över 300 anställda i Sverige, Danmark, Finland, Nederländerna, Belgien, Polen och Storbritannien. Genom avancerade tekniska lösningar har ABAX över 500 000 spårade mobila tillgångar med över 40 000 kunder i Europa.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Atea lanserar två nya säkerhetstjänster

Published

on

By

Två nya satsningar som stärker kundernas cybersäkerhetsarbete finns tillgängliga genom Atea, som nu lanserar säkerhetstjänsterna Atea Cybersecurity Assessment och Atea Automated Moving Target Defense.

Atea fortsätter att sätta stort fokus inom säkerhetsområdet i takt med det tilltagande cyberhotet.

– Cyberhotet fortsätter att tillta och vi vet från Nordeuropas största CIO-undersökning Voister CIO Analytics för 2024 att svenska it-beslutsfattare har säkerhet som sitt främsta fokus. Det oavsett om man arbetar inom privat eller offentlig sektor. Därför ligger dessa lösningar helt rätt i tiden för att vi ska kunna stötta kunderna och ytterligare stärka deras skydd mot hoten från cyberkriminella, säger Carl-Johan Ekelund, Team lead för Säkerhet på Atea Sverige.

Atea Cybersecurity Assessment (ACSA) ger kunderna en holistisk bild över sin cybersäkerhet. Tjänsten skapar ett grundläggande underlag för strategiska beslut kring kundens fortsatt säkerhetsarbete. Underlaget kan användas både för mätning och avrapportering till företagsledning samt stärka it-avdelningens säkerhetsarbete vid en eventuell revision.

– Med ACSA får kunden en oberoende utvärdering av hur säkerhetsnivån ser ut inom samtliga säkerhetsområden. Våra säkerhetskonsulter verifierar kundens arbete och identifierar vilka insatser som kommer göra störst skillnad framåt för att ytterligare höja säkerhetsnivån. Resultatet blir ett viktigt underlag som kunden kan förhålla sig till i sitt fortsatta säkerhetsarbete, säger Carl-Johan Ekelund.

Atea Automated Moving Target Defense (AMTD) är Ateas nya säkerhetstjänst för klient- och serversäkerhet. Lösningen adresserar framför allt problematiken med minnesbaserade attacker med skadlig kod som traditionella säkerhetslösningar har svårt att upptäcka och förhindra i ett tidigt skede. Det svarar den automatiserade lösningen på genom att redan i arbetsminnet identifiera misstänkt skadlig kod i syfte att förhindra en attack.

– Cyberhoten blir inte bara fler, de blir även mer samordnade, precisa och sofistikerade. När vi nu expanderar vår portfölj av proaktiva säkerhetslösningar gör vi det med kunden i fokus. Utöver hoten är en stor utmaning inom cybersäkerhet i dag bristen på utbildade säkerhetsexperter. Även där ser vi till att stötta kunderna med branschens vassaste säkerhetskonsulter så att de i stället kan fokusera på sin kärnverksamhet, säger Carl-Johan Ekelund.

Läs mer om Ateas Ledande säkerhetslösningar för verksamheter | Atea

För mer information, vänligen kontakta:
Kevin Bell, PR-ansvarig, Atea Sverige
+46 8 752 14 62
kevin.bell@atea.se

Om Atea
Atea är den ledande leverantören av IT-infrastruktur i Norden och Baltikum. Atea finns i 88 städer med över 8 000 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Atea levererar hårdvara och mjukvara från ledande globala tillverkare och tillhandahåller konsulttjänster och tekniska tjänstelösningar för att stötta sina kunders IT-miljöer med utveckling, implementering och drift. Atea hade en omsättning på cirka 35 miljarder NOK under 2023 och är listade på Oslobörsen. www.atea.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.