Marknadsnyheter
Swedish satellite industry pioneers to develop next-gen low-cost LEO terminal – win Vinnova innovation grant
Swedish public innovation agency, Vinnova, has awarded a SEK 4 million development grant to a Swedish project group aimed at boosting development of a next generation, low-cost LEO (Low Earth Orbit) satellite terminal. The award is part of the Vinnova’s Electronic components & systems – research and innovation projects 2021.
The project group, led by Satcube and including Chalmers University of Technology, Gapwaves and Forsway Scandinavia, have joined forces to develop a benchmark satellite terminal featuring dramatically lower cost, size and weight compared to existing LEO offerings.
As the most important cost driver for a highly cost-efficient terminal is the antenna, the collaborators will focus primarily on developing a benchmark planar Ka-band antenna array, assessing features such as electronic / mechanic beam steering, gap waveguide technology and receive-only architecture.
Market scenario and drivers
As a broad playing field of organizations and leading satcom providers are currently deploying LEO satellite constellations, many leading industry proponents believe these initiatives can be an important force in reducing current global digital divide, tapping the ubiquitous provision of satellite broadband coverage based on new cost-effective satellites.
Solving a key challenge: Existing LEO end-user satellite terminals are expensive, hindering mass market adoption – particularly in economically less developed rural areas where incomes and resources are relatively low. Developing a robust, low-cost satellite terminal will be key to driving change.
For further project details, please contact the Project Manager, Lukas Nyström, Satcube AB, +46 702 791 070, lukas.nystrom@satcube.com .
Media contacts:
Satcube
Udani Pettersson
Business Developer
Udani.pettersson@satcube.com
Mob: +46 761851143
Forsway
Leslie Johnsen
Communications Director
Leslie.johnsen@forsway.com
Mob: +47 41458043
Chalmers University of Technology
Ashraf Uz Zaman
Associate Professor, Department of Electrical Engineering
zaman@chalmers.se
Phone: +46 31 7721794
Gapwaves
Lars-Inge Sjöqvist, CEO Gapwaves AB
lars-inge.sjoqvist@gapwaves.com
Mob: + 46 736 84 03 56
About the project participants:
Satcube AB
Satcube is a world-leading developer of portable satellite terminals and services, to enable high-performance broadband in a minute to empower people at work. Satcube Ku, our GEO terminal, has since its launch in 2017 been deployed by clients all across the globe.
Chalmers University of Technology
The University conducts research and education in technology and natural sciences at a high international level. With 3,100 employees and 10,000 students, it offers education in engineering, science, shipping and architecture.
Gapwaves AB
Gapwaves originates from research at Chalmers University of Technology. Gapwaves’ vision is to be the most innovative provider of mm-wave antenna systems and the preferred partner to those pioneering next generation wireless technology.
Forsway Scandinavia AB
Forsway’s highly innovative hybrid hardware and technology combines satellite with existing terrestrial technologies enabling broadband services for the large demographics of users in underserved markets lacking reliable internet access. Learn more at www.forsway.com.
Marknadsnyheter
Företag får ny grafisk profil efter 35 år
Efter 35 år får Trollhättans Truck ett nytt ansikte. Med en uppdaterad grafisk profil hoppas företaget fortsätta sin tillväxtresa med en identitet anpassad för framtiden.
Trollhättans Truck är en av Västsveriges ledande aktörer inom utbildning, uthyrning och försäljning av truckar och liftar. Med maskindepåer i såväl Trollhättan som Göteborg kan de nu presentera en ny grafisk identitet för att stärka sin varumärkesposition i en allt mer konkurrensutsatt marknad.
— Vi startade som ett litet företag och har sedan dess genomgått en betydande tillväxt. Vår nuvarande grafiska profil har emellertid inte helt hållit jämna steg med utvecklingen av vårt tjänste- och produktutbud. Därför behövde vi anpassa vår grafiska profil för att bättre återspegla vår portfölj, säger Jonny Johansson, VD, Trollhättans Truck
Moderniserad grafisk profil
En del i Trollhättans Trucks nya grafiska identitet har även varit att anpassa sig till den nya digitala världen. Att förnya är en meningsfull förändring för att kunna rusta inför framtiden, optimera identiteten och att säkerställa att den är flexibel.
— Vi har behållit kärnan och färgerna från vår gamla profil, men moderniserat den för att bättre passa dagens behov. Nu får vi en varumärkesidentitet som smidigt anpassar sig till dagens digitala plattformar, samtidigt som den behåller sin relevans i traditionella medier. Något som fortfarande utgör en väsentlig del av vår kommunikationsstrategi, säger Jonny Johansson.
Trollhättans Truck ser fram emot att dela denna resa tillsammans med sina kunder och medarbetare. Byrån som ligger bakom den nya grafiska profilen är den Uppsalabaserade performancebyrån Inspot och det nya varumärket kommer att lanseras i maj.
Kontaktinformation
Jonny Johansson, VD, Trollhättans Truck
0520-470347
jonny@trollhattanstruck.se
Webbplats: https://www.trollhattanstruck.se/
Företagsinformation
Marknadsnyheter
Nu helt fossilfri kemi i produktionen av OrganoWood Nowa
Idag tillkännager OrganoWood en betydande milstolpe i vår strävan att minska vår miljöpåverkan genom att vi nu övergår till en helt fossilfri kemi i vår produktion av OrganoWood Nowa. Som en del av detta initiativ har vi genomfört en framgångsrik omställning från en icke biobaserad komponent till en helt biobaserad komponent.
Denna övergång markerar en betydande förändring i vår strategi för hållbarhet och är ett steg framåt mot att minska vårt koldioxidavtryck. Den biobaserade komponenten som nu används i vår produktion är ett resultat av vårt engagemang för att utforska och använda innovativa lösningar.
”Vi är stolta över denna viktiga milstolpe i vår strävan att främja hållbarhet inom vår verksamhet,” säger Jens Hamlin, VD på OrganoWood. ”Att övergå till en fossilfri kemi är en del av vårt långsiktiga åtagande att minska vår påverkan på miljön och främja användningen av förnybara resurser.”
För mer information, kontakta
Jens Hamlin
VD
OrganoWood AB Linjalvägen 9 SE-187 66 Täby Sweden.
08-684 001 14
http://www.organowood.com
jens.hamlin@organowood.com
OrganoWood grundades 2010 av OrganoClick AB (publ) och Kvigos AB och är baserat på vetenskapliga genombrott inom metoder för modifiering av biofibrer. OrganoWoods produkter produceras i OrganoClicks produktionsanläggning i Täby och av bolagets industriella samarbetspartners Bergs Timber Bitus i Nybro som utför modifieringen av virket. OrganoClick är listat på Nasdaq First North och utsågs av Världsnaturfonden – WWF till en ”Climate Solver” (www.climatesolver.org) 2010, till ett av Sveriges 20 mest innovativa bolag 2011 av Svenska Institutet och har varit med på NyTekniks och Affärsvärldens ”33-lista” över Sveriges hetaste teknikbolag 2012 och 2013.
Taggar:
Marknadsnyheter
Årsredovisning för 2023
Årsredovisning för 2023 finns här bifogat som pdf-fil för nedladdning. Årsredovisningen finns även för nedladdning på på bolagets hemsida www.eatgood.se under fliken ”Invest”.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients