Connect with us

Marknadsnyheter

Inför sommarens bestyr: 10 viktigaste tipsen när du kör med släpvagn

Published

on

Pandemin har lett till att många ovana förare satt sig bakom ratten och enligt Transportstyrelsens statistik var det rekordmånga som fick körkortet återkallat ifjol. Om körkunskaperna med vanlig bil blivit något ringrostiga kan det även innebära att kunnandet för att köra med släpvagn bör uppdateras inför semesterns bestyr. Därför listar nu Freetrailer sina 10 viktigaste tips på hur du lyckas med släpvagnen både innan och under färden.

Det senaste året har lett till en hel del rastlöshet hos svenska folket. Eftersom de allra flesta befunnit sig i hemmet betydligt mer har många insett att de behöver renovera kök, måla om eller göra en totalrensning av saker som dammar hemma. För att kunna transportera köksluckor och flyttkartonger är det allt fler som valt att använda sig av släpvagnar. Under år 2021 har Freetrailer sett en ökning med över 50 procent av utlåning av släpvagnar jämfört med samma period 2020. I takt med att uthyrningarna ökat har också frågorna till Freetrailers kundtjänst skjutit i höjden. Nu har företaget ställt samman en lista över de allra bästa tipsen för dig som planerar att köra släpvagn i sommar.

– Antalet kunder som lånar släpvagn för första gången har ökat rejält under 2021 och vi får också betydligt fler frågor än tidigare. Den största oron för de som aldrig kört med släpvagn förut är huruvida de ska klara av att manövrera både bil och släp. En oro som släpper rätt fort. För även om det kan kännas ovant till en början, går det förvånansvärt snabbt att komma in i det rätta tänket, säger Johan Wijkander, Country Manager Sverige på Freetrailer.

10 viktigaste tipsen när du kör med släpvagn:

  1. Något som inte går att poängtera nog är att du inte ska stressa upp dig. Ta din tid med släpvagnen och ha tålamod.
  2. Innan du börjar köra ska du alltid säkerställa att kulhandsken är ordentligt monterad i dragkroken genom att lyfta balken.
  3. Se alltid till att stödhjulet är ordentligt uppvevat så det inte lossnar under färden.
  4. Att köra med en släpvagn är inte svårt, vagnen följer med bilens rörelser och märks därför knappt av. Du bör dock veta om att vid gupp och farthinder kan det börja gunga – detta är helt normalt och du vänjer dig vid det.
  5. För att lyckas med backningen ska du alltid köra fram bilen så att du kan rätta upp släpet så att det står rakt innan du börjar.
  6. När du ska backa greppar du tag om rattens nedre del. Du vrider sedan ratten åt det hållet du vill att släpvagnen ska styras mot. Vill du backa åt vänster vrider du alltså nedre delen av ratten till vänster.
  7. När du måste sänka farten vid körning så gör du detta främst genom att lätta på gasen. Om det krävs att du verkligen behöver bromsa så gör du det i en så rak linje som möjligt för att ha uppsyn på som händer bakom dig.
  8. Maxhastigheten för att köra med släpvagn är 80 km/h. Var noga med att hålla rätt hastighet!
  9. När du ska parkera så tänk på att hitta en plats med mycket utrymme. Går det att hitta en plats med två parkeringsrutor i följd, välj den och ta upp båda platserna.
  10. Lasta släpvagnen genom att fördela vikten jämt. Försök centrera sakerna så att inte ena sidan är tyngre än den andra.

För ytterligare information kontakta:

Johan Wijkander, Country Manager Sverige, Freetrailer

Telefon: +46 735 35 05 93

E-post: jw@freetrailer.se

Om Freetrailer

Freetrailer är ett danskt teknikföretag, grundat år 2004, med målet att göra det enkelt att reservera och låna en släpvagn gratis via en delningsekonomisk it-plattform. Transportlösningen ställs till de skandinaviska kundernas förfogande genom Freetrailers samarbetspartner IKEA, ICA, MIO, Beijer bygg och 24Storage för att nämna några. Med en helt självbetjänande lösning via app och elektroniskt lås ges kunder och samarbetspartner full flexibilitet och idag har mer än 2,5 miljoner människor använt sig av Freetrailers tjänst. Freetrailer arbetar utifrån en tillväxtplan som vilar på två grundpelare där den ena utgörs av förstärkning av de befintliga hemmamarknaderna och den andra utgörs av ytterligare internationalisering av konceptet.

 Fakta:

Över 60 samarbetspartner

Över 350 avhämtningsplatser

Över 1 900 släpvagnar

Freetrailer har idag ett skalbart affärskoncept som bygger på en innovativ it-plattform med global potential. År 2018 noterades Freetrailer Group A/S på Spotlight Stock Market.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Snösmältningen i fjällen har startat

Published

on

By

Efter några kalla veckor har värmen kommit och snön som finns kvar har börjat smälta. Smältvattnet ger ökat flöde i både Dalälven och Klarälven. I väderprognosen är det soligt och inget regn de närmaste dagarna och regnet ser ut att hålla sig borta även nästa vecka. Håller den prognosen blir det höga flöden, men för de flesta blir det inte några större problem. Vädret kan som alltid ändra sig snabbt och det innebär att även prognosen för vårfloden kan ändras.

Läget per vattendrag:

I de övre delarna av Västerdalälven stiger flödet snabbt och beräknas kulminera söndag till måndag. Flödet i Lima kraftverk beräknas nå ca 400 m3/s som högst. Kulmen når nedre delen av Västerdalälven några dagar senare och där beräknas flödet bli 550-600 m3/s, vilket är lite lägre än flödet i mitten av april då det var 650 m3/s.

Österdalälven: Nivån i Trängslets magasin är fortfarande låg och det finns gott om plats att ta emot mycket smältvatten. I Rotälven, som rinner in i Österdalälven nedströms Trängslet, ökar flödet och nedströms inflödet i Österdalälven kommer flödet vara ökande fram till början av nästa vecka.

Siljan ligger kvar på en hög nivå sedan de mycket höga tillrinningarna i mitten på april. När inflödet från Österdalälven och Ore älv ökar kommer nivån stiga ca 2 cm per dygn fram till mitten av nästa vecka och därefter ligga still några dagar innan det sakta börjar sjunka tillbaka mot normal nivå.

När flödet i Dalälven under helgen passerar 750 m3/s kommer den naturliga begränsningen vid Våbäcksforsen mellan Lillälvens utlopp i Dalälven och Långshags kraftverk göra att nivån i Runn stiger. Tappningen vid kraftverket bestäms av hur mycket vatten som kan passera vid den trånga sektionen och hur detta görs är bestämt i vattendomen för kraftverket. Nivån i Runn och i Dalälven vid Torsång väntas stiga ca 3 decimeter över normal högsta nivå, vilket är ca 1 dm lägre än nivån var som högst under april.

Flödet från Trysilälven in i Höljesmagasinet ökar nu dag för dag och nivån i magasinet stiger med över 2 meter per dag. Det är drygt 10 m kvar till tappning till högsta tillåtna nivå och ca 5 m kvar till tröskeln de stora utskoven. Under helgen väntas nivån nå upp till luckorna och då ökas tappningen sakta för att till viss del dämpa ut flödestoppen som kommer under nästa vecka.

I Klarälven ökar nu tillrinningen till Höljes och magasinet börjar stiga. Tappningen ökas vecka för vecka. Det är ännu gott om plats att magasinera vatten och tappningen från Höljes kommer inte bli hög den närmaste tiden. Tillrinningen till Klarälven från bäckar och åar ökar också i de övre delarna av älven och sammantaget ger detta snabbt ökande flöde i nedre delen av Klarälven. Flödet förväntas stiga dag för dag fram till helgen och kommer sedan stabiliseras på en hög nivå i början av nästa vecka. Flödet som väntas kommande vecka är mindre än kulmen under en normal vårflod. I nuläget ser det ut som tappningen ifrån Höljes till Klarälven blir som en normal vårflod. Det är ett stort tillrinningsområde och prognosen kommer behöva uppdateras i början av nästa vecka när vi ser hur tillrinningen blir under helgen. I nedre delen av Klarälven kommer vi att se en ökning i vattenflödet vid Höljes under de första dagarna av nästa vecka, men till att börja med kommer det bara att vara en liten ökning.

För mer information kontakta gärna
Claes Kjörk, vattenregleringsspecialist på Fortum, tfn 070-329 72 75
Maja Nordgren, kommunikationsansvarig vattenkraft, Fortum, tfn 072-204 66 48

Continue Reading

Marknadsnyheter

Information avseende nyttjandeperiod av teckningsoptioner av serie TO 6 (2022 /2024)

Published

on

By

I dag den 2 maj 2024 inleds nyttjandeperioden av de teckningsoptioner som utgavs vederlagsfritt vid unitemissionen i PharmaLundensis AB (publ) vilken genomfördes under april 2022. Teckningsperioden pågår 2 maj31 maj 2024. Innehavaren av teckningsoptionen äger rätt att för varje teckningsoption av serie TO6 teckna 1 ny aktie i PharmaLundensis till en kurs om 0.90 kr per aktie. Optionsvillkoren har räknats om till följd av de företrädesemissioner Bolaget genomfört sedan dess.

Ej förvaltarregistrerade ägare behöver göra två saker för att teckna; 1. Fylla i anmälningssedeln, som kan laddas ner från PharmaLundensis hemsida, och skicka in den till Mangold på den adress som står på anmälningssedeln, och 2. Betala summan för aktierna som tecknas till bankgiro 727-2271, som referens ange VP-kontonummer eller personnummer. Inga brevutskick kommer att ske denna gång.

Om Ni i stället har teckningsoptionerna hos en förvaltare (förvaltarregistrerat innehav) bör ni proaktivt kontakta er förvaltare för att begära teckning. Teckning sker genom instruktion från förvaltare. Teckningsoptioner som inte nyttjas senast den 31 maj 2024 kommer att förfalla.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Så väljer du rätt däck för lantbruksmaskiner och optimerar prestanda

Published

on

By

Inom jordbruket måste däcken ofta arbeta på olika underlag och belastningar. För att hitta rätt däck är det därför viktigt att bestämma däckets primära användningsområde. Rätt däckval säkerställer att du kan arbeta säkert och effektivt samtidigt som du får en längre livslängd på däcken.

När den nya säsongen närmar sig bör du ta en titt på skicket på däck och fälgar på maskinen, samt kontrollera och justera lufttryck i däcken. Däck i dåligt skick och/eller felaktigt lufttryck har en direkt inverkan på användningen av lantbruksmaskiner och på arbetets effektivitet och säkerhet.

Alla däck för lantbruksmaskiner är konstruerade för bestämd hastighet och lastkapacitet. Att överskrida tillverkarens rekommendationer kan leda till snabbt däckslitage samt orsaka skada på maskin och fält. Därför bör du välja det däck som bäst passar din avsedda användning.

Smarta däck gör det enkelt och säkert att underhålla lantbruksdäck. Till exempel Nokian Tyres IntuituTM smarta däck, tillsammans med en mobilapp, ger information om förebyggande underhållsbehov för att minimera stilleståndstiden och skadekostnaderna. 

”Sensorer som fästs på däckens insida skickar information om däcktryck och däcktemperatur direkt till din mobiltelefon. Övervakningssystemet varnar dig i tid för eventuella avvikelser. Som ett resultat går däcken så bränsleeffektivt som möjligt, med få överraskningar och inga oplanerade pauser. Maskinföraren kan också koncentrera sig på sitt arbete, säger Martin Karlsson, Segment Sales Manager för Heavy på Vianor.

Optimal prestanda med rätt lufttryck

Det är bra att se till att däcken på lantbruksmaskiner alltid har rätt lufttryck, eftersom detta säkerställer optimal prestanda och hållbarhet.

”Vid transferkörning bör man använda det maximala tryck som anges av däcket. För lågt tryck gör att stommen värms upp, vilket i sin tur kan leda till snabbare slitage än normalt och övriga skador på däcken, säger Karlsson.

På samma sätt, vid arbete på fält, bör lägsta möjliga däcktryck användas för att undvika markpackning. Rätt lufttryck säkerställer bra grepp, särskilt på mjuka och våta ytor.

Kontrollera skicket på däck, fälgar och maskiner regelbundet

Att upptäcka avvikelser i tid och korrigera dem bidrar till att uppnå en längre livslängd för däck på lantbruksmaskiner. Till exempel orsakar felaktiga plogvinklar eller defekter i fjädringen onormalt däckslitage. Det är en bra idé att övervaka bland annat däckens slitbane- och sidoytor, fälgarnas skick och däckens lufttryck för att upptäcka eventuella läckor. Snabba och professionella serviceinsatser gör att däcket kan användas längre.
 

Mer information

Martin Karlsson
Segment Manager, Vianor
Martin.karlsson@vianor.com
+46 702 889 902

Helena Wallberg
Marknadschef Scandinavia, Vianor
Helena.wallberg@vianor.com
+46 701 093 210

 

Vianor är den största däck- och bilservicekedjan i Norden och pionjär inom digitala däcktjänster. Vi har 174 egna verkstäder och ett brett partnernätverk i Sverige, Norge och Finland. Vi hjälper privatkunder och företag med däck- och bilservice i samarbete med branschens ledande leverantörer – alltid med stark professionalism och ett vänligt bemötande. År 2023 var vår omsättning 344 miljoner euro. Vi är en del av Nokian Tyres Group.

Däck- och bilverkstad. Redo för varje resa. www.vianor.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.