Connect with us

Marknadsnyheter

Atlas Copco introducerar tryckluftfilter med revolutionerande teknik som ökar produktiviteten och minskar driftkostnaderna

Published

on

Nya filterlösningar från Atlas Copco är designade för att revolutionera produktionssystem där tryckluft är en integrerad del. Atlas Copcos nästa generation luftfilter i serierna UD +, DD + / PD +, DDp + / PDp + och QD + levereras nu med den banbrytande inPASS ™ -tekniken som förenklar underhållet och sänker kostnaderna. De nya produkterna ger också kunderna möjlighet att välja mellan avancerade filtermedier för att matcha specifika krav på luftkvalitet.

Filtrering är en avgörande process i ett tryckluftssystem. Obehandlad tryckluft kan innehålla föroreningar som kan påverka prestandan hos pneumatiska verktyg och maskiner negativt samtidigt som slutproduktens kvalitet riskerar att försämras. Det är därför som Atlas Copco erbjuder ett komplett sortiment av filter som tar bort även de minsta föroreningarna, från damm till vatten- och oljeånga.

Atlas Copco investerar kontinuerligt i forskning och utveckling av nya filterprodukter. I den nya generationen filter inkluderas flera banbrytande teknologier som har en betydande inverkan på kundernas luftkvalitet och driftkostnader.

Den främsta innovationen är en luftpassage som vi valt att kalla inPASS ™. Vid service av traditionella filter måste hela anläggningen stängas av, eller så måste dyra förbikopplingar med minst tre ventiler installeras. Med inPASS ™ kan luften flöda genom filterhuvudet även då service utförs, något som möjliggör ett byte av filterpatronen utan avbrott i tryckluftflödet. Det betyder att det inte finns något behov att installera extra rör och ventiler runt filtren. Inte heller måste produktionen avbrytas. Resultatet blir att inPASS ™ sänker kostnaderna för installation och service samtidigt som produktiviteten ökar.

För att maximera luftkvaliteten har Atlas Copco utvecklat specialiserade filtreringsmetoder och filtermedia för att hantera specifika föroreningar. Detta inkluderar ett lindat filterelement för våta partiklar, ett veckat element för fasta partiklar och makrostrukturerat aktivt kol för oljeånga. Även centrifugalfilter för att ta bort vattendroppar från luftflödet finns tillgängliga. Resultatet blir att kunderna ges möjlighet att välja den bästa filtreringstekniken för sin produktionsmiljö.

Atlas Copcos nya filter levereras också med en användarvänlig serviceindikator som visar driftstimmar, differentialtryck och underhållsstatus. Detta gör det möjligt för användare att planera underhållet och på så vis maximera livslängden på sina filter. Det finns också en varningsindikator på filterhuvudet som kan anslutas till en fjärrövervakningsenhet.

De nya filtren i Atlas Copcos serie UD +, DD + / PD +, DDp + / PDp + och QD + finns tillgängliga på den svenska marknaden from och med den 19 juli 2021.

För mer information, varmt välkommen att kontakta:

Robert Aronson
Produktingenjör, Industrial Air Division, Atlas Copco Compressor AB
0706-29 21 19
robert.aronson@atlascopco.com

Alexandra Calgar
Marknadschef, Atlas Copco Compressor
0721-45 25 01
alexandra.calgar@atlascopco.com

Atlas Copco Compressor är ett säljbolag inom Atlas Copco-gruppen, en världsledande leverantör av hållbara produktivitetslösningar sedan 1873. Vi ansvarar för marknadsföring och försäljning av innovativa och energieffektiva produkter och tjänster relaterade till tryckluft och gas på den svenska marknaden.Vi strävar efter att vara den föredragna samarbetspartnern för kunder som behöver kompressorer, blåsmaskiner, gasgeneratorer och service därav. Genom att lyssna på våra kunder och genom att dela idéer med kollegor runt om i världen stöder vi utvecklingen av nya innovativa produkter och tjänster som ger affärskritiska fördelar inom de applikationer vi servar. Atlas Copco grundades i Stockholm 1873 och har idag kunder i mer än 180 länder och omkring 40 000 medarbetare. Under 2020 uppgick omsättningen till 100 miljarder SEK. Läs mer på atlascopcogroup.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.