Connect with us

Marknadsnyheter

Munters delårsrapport januari-juni 2021 – ”Stabil efterfrågan, försörjningskedjan utmanande”

Published

on

April-juni 2021: 

  • Stabil efterfrågan under kvartalet. Begränsningar i försörjningskedjan relaterade till Covid-19-pandemin ökade under perioden vilket ledde till förlängda ledtider och inköpsrelaterade produktionsstörningar.
  • Orderingången ökade +13%, valutajusterad stark tillväxt om +23%, nettoomsättningen ökade +3%, valutajusterad +13%. Tillväxten drevs främst av undersegmenten batteri (en del av industrisegmentet) inom affärsområde AirTech och svinsegmentet i USA inom affärsområde FoodTech. Services hade också god tillväxt.
  • Den justerade EBITA-marginalen var 14,2% (14,7), påverkad negativt av begränsningar i försörjningskedjan och förändringar i affärsmix.
  • Konsoliderad nettoskuld i relation till justerad EBITDA (R12*) var 1,9x, samma nivå som vid slutet av mars 2021.
  • Nettoskulden per 30 juni uppgick till MSEK 2 209 jämfört med MSEK 2 208 i slutet av mars 2021. En 5-årig refinansiering genomfördes i perioden som möjliggör genomförandet av den långsiktiga strategin.
  • Strategiimplementeringen med åtgärder för att stärka kunderbjudandet och optimera marknadsnärvaron fortskrider. Totalt har MSEK 89 redovisats som jämförelsestörande poster under kvartalet, inom AirTech (MSEK 15) och inom FoodTech (MSEK 74). Majoriteten av kostnaderna har redovisats som avsättning relaterat till främst produktrationalisering inom Europa samt utfasning av förstagenerationens IoT-erbjudande (avgångsvederlag, garantiåtagande, lager etc.). Utöver det redovisades kostnader kopplade till konsulttjänster för implementeringen av strategin.

Januari-juni 2021:

  • Stark stabil efterfrågan under perioden. Inom vissa områden ledde Covid-19-pandemin till en ökad efterfrågan, medans en ökande brist i försörjningskedjan resulterade i förlängda ledtider och inköpsrelaterade produktionsstörningar.
  • Orderingången ökade +11%, valutajusterad stark tillväxt på +22% och nettoomsättningen ökade +3%, valutajusterad +13%. Tillväxten drevs huvudsakligen av undersegmenten batteri och läkemedel (del av industrisegmentet) inom affärsområde AirTech och svinsegmentet i Kina och USA inom affärsområde FoodTech. Services hade god tillväxt.
  • Justerad EBITA-marginal var 13,3% (11,7). Förbättringen drevs främst av ökad nettoomsättning och höga beläggningsgrader, delvis motverkade av begränsningar i försörjningskedjan.
  • Konsoliderad nettoskuld i relation till justerad EBITDA (R12*) var 1,9x, samma nivå som vid slutet av december 2020 och lägre än samma period föregående år (2,7x).
  • Nettoskulden per den 30 juni uppgick till MSEK 2 209 jämfört med MSEK 2 116 i slutet av december 2020.

VD kommentar: 

Fortsatt god underliggande efterfrågan driven av industrisegmentet

Under andra kvartalet fortsatte efterfrågan att vara stabil, främst drivet av undersegmentet batteri inom industrisegmentet i affärsområde AirTech. Ökade störningar i försörjningskedjan på grund av Covid-19 över hela kvartalet vilket ledde till längre ledtider och inköpsrelaterade produktionsstörningar. Kostnaderna fortsatte att öka för råvaror och transporter. Vi har genomfört fortlöpande prishöjningar under 2021. Dessa kommer att få effekt under de kommande kvartalen med majoriteten av effekten nästa år på grund av förlängda ledtider.

Marginalen påverkad av störningar i försörjningskedjan

Vi hade en stabil orderingång och nettoomsättning under andra kvartalet, både rapporterad och valutajusterad. Region APAC visade stark tillväxt som drevs av undersegmentet batteri i AirTech, motverkat av en svagare svinmarknad i Kina för FoodTech. Americas hade en god tillväxt främst på grund av undersegmentet batteri i AirTech samt kyckling-, svin-, ägg- och mejerisegmenten i FoodTech. Region EMEA växte drivet främst av undersegmentet batteri och komponenter i AirTech och tillväxt inom växthusmarknaden i FoodTech.

Den justerade EBITA-marginalen var svagare under kvartalet på grund av störningar i försörjningskedjan, ökade råvaru- och fraktkostnader. Dessutom hade en förändrad affärsmix en negativ påverkan på marginalen.

Fortsatt implementering av strategin och lansering av FoodTech-strategi

Genomförandet av vår långsiktiga strategi fortsatte under kvartalet med affärsområde AirTech som förvärvade ett patent i syfte att stärka deras teknologiposition i den amerikanska kärnverksamheten. Ett ramavtal säkrades med ett större data center hyperscale företag vilket kommer leda till stärkta återkommande intäkter från detta segment. Services utökar även marknadsnärvaron genom att starta verksamheter i Norge och Irland. Affärsområde FoodTech lanserade en uppdaterad strategi med syfte att stärka både digitala lösningar och klimatkontrollerbjudandet. Redan under andra kvartalet vidtogs åtgärder för att stärka organisationen, vilket resulterade i ett nytt ledarskap för området uppkopplade gårdar. Dessutom säkerställde Munters en 5-årig refinansiering av den primära lånefaciliteten genom ett sk term loan och den revolverande kreditfaciliteten, vilket stärker vår förmåga att genomföra den långsiktiga strategin.

Störningar i försörjningskedjan förväntas fortsätta
Marknadens efterfrågan fortsatte att vara solid och samtidigt påverkades verksamheten av Covid-19-pandemin genom störningar i försörjningskedjan. För närvarande förväntas störningarna kvarstå under andra halvan av 2021.

Jag vill framföra min uppriktiga uppskattning till våra medarbetare för deras engagemang för våra kunder och Munters.
 

Klas Forsström, VD och koncernchef

 

Information om presentation av rapporten:

Klockan 9.00 den 16 juli är ni välkomna att deltaga vid en webcast eller telefonkonferens när VD, Klas Forsström tillsammans med Group Vice President och CFO, Annette Kumlien presenterar rapporten.

Webcast:
https://tv.streamfabriken.com/munters-q2-2021

Var vänlig ring in på något av numren nedan för telefonkonferens:

SE: +46 8 505 58375

UK: +44 3333009271

US: +16467224956

Delårsrapporten, presentationsmaterialet och en länk till webcasten kommer att finnas tillgängligt på https://www.munters.com/en/investor-relations/

 

Kontaktperson:

Ann-Sofi Jönsson, Vice President, Investor Relations and Enterprise Risk Management
Telefon: + 46 (0)730 251 005
Email: ann-sofi.jonsson@munters.com

Denna information är sådan information som Munters Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 juli 2021 klockan 07.30 CET.

Om Munters: 

Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder inom ett flertal branscher. Munters har varit banbrytande inom området luftmiljö sedan företaget grundades 1955. Idag sker tillverkning och försäljning i fler än 30 länder av våra omkring 3 500 medarbetare. Munters Group AB är noterat på Nasdaq Stockholm och rapporterade 2020 mer än sju miljarder kronor i omsättning. För mer information, besök oss på www.munters.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.