Marknadsnyheter
Jetty AB har ingått en avsiktsförklaring om förvärv av samtliga aktier i Nowa Kommunikation AB
Jetty AB (”Jetty”) och dess huvudägare har idag ingått en avsiktsförklaring med Nowa Kommunikation AB (”Nowa”) och dess huvudägare om förvärv av samtliga aktier i Nowa. Det potentiella förvärvet planeras att genomföras som en del i att uppnå Jettys strategi. Betalning för förvärvet kommer, förutsatt att transaktionen genomförs, att ske med nyemitterade aktier i Jetty. Jettys nuvarande ägare kommer då att äga 20 procent av aktierna i Jetty och Nowas nuvarande ägare 80 procent. Parternas ambition är att eventuella slutliga avtal signeras så att förvärvet ska kunna genomföras per den 1 oktober. För det fall bindande avtal om förvärvet ingås, kommer det att vara villkorat av att en extra bolagsstämma, som styrelsen har för avsikt att kalla till så snart det är möjligt, beslutar att godkänna en riktad nyemission samt en ändring av Jettys bolagsordning.
Vad är Nowa?
Nowa är moderbolag i den nordiska kommunikationskoncernen som just nu är under namnändring till Thinc Collective. Den består av elva rörelsedrivna dotter- och intressebolag med verksamhet inom bland annat medierådgivning, försäljning av media, strategi, insikt och analys, PR, varumärkesutveckling, event och webb. Koncernen omsatte proforma cirka 138 mkr 2020, varav den konsoliderade omsättningen uppgår till cirka 91 mkr. Gruppen har 65 anställda med huvudkontor i Göteborg samt kontor i Stockholm, Malmö, Visby och Oslo. Den ägs till drygt 90 procent av grundarna Anders Wallqvist och Rune Nordström, samt av Pegroco Invest AB och Hans Jacobsson genom bolag. Koncernens målsättning är att växa organiskt och genom en beprövad förvärvsmodell med fokus på event, kommunikation och media.
Bakgrund och motiv till det potentiella förvärvet av Nowa
Jetty utvecklar och säljer ett affärssystem riktat mot evenemangsbranschen, levererat som SaaS (Software as a Service). Det används för att styra, planera, utföra och hantera komplexa informationsflöden i tidskritiska evenemang. Det säljs på en marknad som lamslogs under pandemin (Covid 19) och omsättningen har i princip halverats. Jetty har använt tiden till att fullfölja den del av strategin som handlar om att lansera en fullskalig SaaS-lösning, med digital onboarding och onlineutbildning, vilket gjordes 29 juni 2021. För att Jetty ska kunna skala upp i takt med att evenemang nu börjar produceras igen, och anpassas till de förutsättningar som post-covid-tiden kräver behövs en kraft som är utmanande att skapa i ett mindre bolag, så som Jetty idag är.
Förvärvet av Nowa ger Jetty integration framåt i värdekedjan, som en del av ett gemensamt erbjudande i bolagen inom Nowa-koncernen. Både i utvecklingen av Jetty och av systemet för en bredare marknad, i sälj- och sälj- och marknadsföringsprocesser. Nowa har finansiella, kompetensmässiga och personella resurser som möjliggör nödvändig teknikutveckling av mjukvaran och digital marknadsföring av tjänsten. Att Jetty ingår i ett samlat erbjudande, gör att den fortsatta driften inte behöver finansieras genom ytterligare kapitalanskaffningar.
”Vi har goda förhoppningar om att förhandlingen med Nowa kommer att leda till en affär som kommer att vara mycket positiv för Jetty. Vi har utvärderat många alternativ under det gångna året och det är styrelsens och de största ägarnas övertygelse, att det här är den bästa vägen för att säkra Jettys framtid. Ägare motsvarande mer än 50 % av rösterna ställer sig positiva till en eventuell affär.” Säger Magnus Uppsäll, styrelseordförande i Jetty AB.
Tidplan
Parterna är överens om att aktivt fortsätta diskussionerna kring det aktuella förvärvet samt genomföra en ömsesidig bolagsgranskning. Förutsatt positivt utfall är parternas ambition att slutgiltiga avtal signeras så att förvärvet ska kunna genomföras per den 1 oktober 2021. En förutsättning att detta ska ske är att den extra bolagsstämma som styrelsen i Jetty har för avsikt att kalla till inom kort, beslutar att godkänna en riktad nyemission samt en ändring av Jettys bolagsordning.
Tentativa villkor vid genomförande av förvärvet
Den aktuella avsiktsförklaringen innehåller följande huvudsakliga villkor för förvärvet av Nowa. Avsiktsförklaringen är en utgångspunkt för fortsatta diskussioner och slutliga transaktionsdokument kommer av naturliga skäl att innehålla mer specifika och detaljerade villkor ur ett legalt och kommersiellt perspektiv. För det fall Jetty genomför förvärvet av Nowa på de huvudsakliga villkor som parterna enats om kommer Nowas nuvarande aktieägare att erhålla aktier i en riktad nyemission som motsvarar 80 procent av samtliga aktier i Jetty efter sådan riktad nyemission. Aktiefördelningen efter genomförd nyemission skulle se ut på följande sätt:
Aktieägare Aktier och röster Procent
Jettys nuvarande aktieägare 23 592 287 20 %
Nowas nuvarande aktieägare 94 369 148 80 %
Totalt 117 961 435 100 %
Preliminärt är parterna överens om att den riktade nyemissionen ska genomföras så som en kvittningsemission.
Priset på Jetty-aktien i samband med budet är överenskommet att vara 0.874 kr per aktie, vilket baseras på sista avslutet dagen före förslaget på en affär, den 29 juni. Den senaste nyemissionen i Jetty genomfördes under Q4 2020 till 0.35 kr per aktie.
Jettys förvärv av Nowa kommer att vara villkorad av att en extra bolagsstämma i Jetty godkänner ovan angiven riktad nyemission samt godkänner antagandet av en ny bolagsordning som tar höjd för det höjda antalet aktier i Jetty.
Huvudaktieägarna i Nowa och Jetty är överens om att ingå lock-up förbindelser under en period efter aktuell tillträdesdag, för det fall förvärvet av Nowa genomförs. Tentativa sådana perioder är sex månader för Nowas huvudägare och tre månader för Jettys huvudägare. Redan utställda köpoptioner på aktier i Nowa kommer att föras över till motsvarande innehav i Jetty och undantas från eventuella överlåtelsebegränsningar.
Om förvärvet genomförs kommer föreslås att Jettys säte och huvudkontor flyttas till Göteborg.
”Vi har länge letat efter intressanta system att dels integrera med våra nuvarande tjänster, dels skapa nya affärsmöjligheter genom. I Jetty hittar vi detta, och mer därtill. Vi är mycket nöjda över att kunna ingå denna avsiktsförklaring med Jetty och ser fram emot de fortsatta diskussionerna och att kunna slutföra sammanslagningen. Noteringen på Spotlight skulle ge oss nya finansieringsmöjligheter vilket ökar den möjliga förvärvstakten av intressanta och kompletterande förvärv. ” Säger Anders Wallqvist, VD för Nowa och föreslagen ny VD för Jetty AB.
Fördjupad information om Nowa-koncernen
Nowa Kommunikation (under namnändring till Thinc Collective) är ägare av kommunikationsbyråer. Nowa har som mål att förädla värdekedjan inom kommunikation; i bredd och höjd. Genom sina byråer löser man externt helhetsproblem med strategisk höjd och taktiskt arbete. Innovation, kreativitet och kvalitet är ledord. Internt arbetar Nowa med förädling, förenkling, hjälp till styrning. Med att skapa infrastrukturkapital som gemensamma system, säljstöd, HR, ekonomi och administration. Nowa är medlem av de globala nätverken PRWA och the Network One och ser sin naturliga plats som hub för uppdrag in, och ut, ur Norden.Följande bolag ägs av Nowa (ägarandel inom parentes, vid plustecken har Nowa option att förvärva ytterligare andel, vid minusteckna har Nowa ställt ut option till ledande befattningshavare att köpa andel av Nowas innehav):
• Nowa Kommunikation AB ”556693-2603” (100%)
Strategisk kommunikation, medierådgivning och medieköp
• Nowa Kommunikation Norge ”filial” (100%)
Medierådgivning och medieköp
• Nowa Empower AB ”556676-3057” (75%)
PR och hållbarhetsfrågor
• Kunskapskraft & Media AB ”556718-7108” (20%+20%)
Opinionsbildning och kunskapsöverföring
• Now At Days Motion Pictures AB ”559099-4355” (100%-49%)
Film- och bildproduktion
• Tigerton AB ”556645-3915” (51%)
Webbyrå, Produktion, drift och underhåll av hemsidor
• Prodekor i Sverige AB ”556577-9948” och Artiflex Väst AB ”556389-8880” (58%)
Event, ide, design, produktion och uthyrning
• Habermax AB ”559017-3729” (25%+20%)
Analys och insikt
• Do Nothing Average Agency ”556689-1676” (27+20%)
Varumärke och aktivering
• Tre Art Reklambyrå AB ” 556402-6341” (49%)
Kreativa helhetslösningar
• Grow Collective AB ”556617-8488” (100%-20%)
Coachning, stöd och försäljning
Denna information är sådan som JETTY AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-07-16 09:00 CET.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Uppsäll, Styrelseordförande Jetty AB
magnusuppsall@gmail.com
Jetty AB säljer och driver sedan 2011 Jetty, ett etablerat och beprövat affärssystem för Event Management. Jetty stöttar arrangörer av evenemang. Göteborg & Co, Liseberg, Stockholms Stad, Malmö Stad, Sodexo, Roskildefestivalen och Växjö kommun är några exempel på de som driver evenemang med hjälp av Jetty. Jetty är utvecklat av praktiker i branschen, utifrån kundernas behov, baserat på en stor mängd användardata, och byggt för att vara globalt skalbart. Konkurrensen på marknaden är låg och Jettys affärssystem ligger tekniskt och användarmässigt mycket långt fram, jämfört med konkurrerande system. Jetty är verksamt på en internationell miljardmarknad, där det finns ett tydligt behov av det stöd som Jetty levererar.
Läs mer på www.jetty.se
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke