Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport för perioden 1 januari – 30 juni 2021

Published

on

ÖKAT FOKUS PÅ MARITIM OCH PÅ SÄKERSTÄLLD LÖNSAMHET

Under kvartalet har Climeon genomfört driftsättningar hos kunder inom såväl maritim som geotermi. Sex moduler har driftsatts på Virgin Voyages’ fartyg Valiant Lady och fyra Heat Power-moduler i kraftverket i Flúðir. Climeons isländska kund Varmaorka har lagt en ny plan för utbyggnad av geotermiska kraftverk, med en betydligt lägre utrullningstakt för kommande år. Som en konsekvens av detta har Climeon, efter kvartalets utgång, beslutat att minska orderstocken med 467,5 MSEK till 180,3 MSEK. Climeon har även beslutat att genomföra ett effektiviseringsprogram med målet att säkerställa ett långsiktigt lönsamt och hållbart bolag med produkter i toppklass. Intresset från kunder inom den maritima marknaden fortsätter att växa och Climeon ökar sitt fokus inom det området. 

APRIL – JUNI 

  • Orderingången uppgick till 0,0 MSEK (40,9) 

  • Nettoomsättningen uppgick till 8,5 MSEK (15,6) 

  • Rörelseresultatet uppgick till -44,7 MSEK (-36,4) 

  • Rörelseresultatet påverkades av engångsposter om -6,0 MSEK gällande avsättningar för förlustkontrakt baserat på de fördjupade erfarenheter som gjorts inom geotermi. Justerat från detta uppgick rörelseresultatet till -38,7 MSEK

  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -48,4 MSEK (-36,6) 

  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,89 SEK (-0,74) 

  • Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital uppgick till -19,2 MSEK (15,0) 

  • Climeon har driftsatt sex moduler på Virgin Voyages’ fartyg Valiant Lady. Dessutom har DNV (Det Norske Veritas) godkänt de två återstående modulerna för Havila Voyages’ kryssningsfartyg

  • Climeon har driftsatt ytterligare fyra Heat Power-moduler i kraftverket i Flúðir, och därmed dubblerat kraftverkets kapacitet

  • Climeon har ingått avtal med Höganäs AB och Höganäs Energi om en pilotinstallation av nästa generations Heat Power

JANUARI – JUNI 

  • Orderingången uppgick till 0,0 MSEK (40,9) 

  • Nettoomsättningen uppgick till 24,1 MSEK (29,7) 

  • Orderstocken uppgick till 647,9 MSEK (728,5) 

  • Rörelseresultatet uppgick till -83,3 MSEK (-68,6) 

  • Rörelseresultatet påverkades av engångsposter om -6,0 MSEK gällande avsättningar för förlustkontrakt baserat på de fördjupade erfarenheter som gjorts inom geotermi. Justerat från detta uppgick rörelseresultatet till -77,3 MSEK

  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -35,7 MSEK (-68,1) 

  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,66 SEK (-1,38) 

  • Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändring av rörelsekapital uppgick till -77,1 MSEK (-18,0) 

  • Totala likvida medel uppgick till 198,1 MSEK (299,2) 

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODEN
Climeons isländska kund Varmaorka har lagt en ny plan för utbyggnad av geotermiska kraftverk med en betydligt lägre utrullningstakt för kommande år. Som en konsekvens av detta har Climeon beslutat att minska orderstocken med 467,5 MSEK till 180,3 MSEK. 
Climeon har även beslutat att genomföra ett effektiviserings-program med målet att säkerställa ett långsiktigt lönsamt och hållbart bolag.

ÖKAT FOKUS PÅ MARITIM OCH PÅ SÄKERSTÄLLD LÖNSAMHET

VD kommenterar

Det andra kvartalet har passerat och Climeon kan se tillbaka på en händelserik period. Inom maritim driftsatte vi sex moduler på Virgin Voyages’ fartyg Valiant Lady, dessutom har DNV (Det Norske Veritas) godkänt två moduler för Havila Voyages’ kryssningsfartyg. Intresset från den maritima marknaden har fortsatt att växa och antalet förfrågningar ökar. Vi driftsatte vidare fyra moduler vid Varmaorkas kraftverk Flúðir på Island, som därmed fick fördubblad kapacitet. På industrisidan tecknade vi avtal med Höganäs AB och Höganäs Energi AB om en pilotanläggning där vi kan utvärdera och testa kommande tekniklösningar. 

Samtidigt har vi under kvartalet grundligt analyserat vad som behövs, affärs-mässigt och tekniskt, för att säkerställa Climeon som ett långsiktigt lönsamt och hållbart bolag. Det finns flera faktorer som påverkar Climeons lönsamhet. Coronapandemin är naturligtvis en sådan, då den gjort att projektutrullningar tagit längre tid och att det har varit svårt att möta kunder på fältet. Vi ser också att relationen mellan priset på utrustningen och dess prestanda blir allt viktigare för våra kunders investeringsbeslut. Energiomställningen måste ske, och vi är en del av den, men den kräver lönsamhet för både oss och våra kunder om det ska fungera. 

Climeon har hittills jobbat brett mot flertalet områden och marknader och har nu kommit till samsyn att fokusera, vara mer selektiv samt anpassa vår teknik för olika marknader. Vår lärdom av geotermi är att det är en långsam marknad, där det är utmanande att nå lönsamhet. Detta förstärks av att vår isländska kund Varmaorka lagt en betydligt mindre ambitiös plan för utbyggnad av geotermiska kraftverk. Vi har därför efter kvartalets utgång tagit beslut om att minska vår orderstock på Island om 467,5 MSEK. Vi fortsätter samarbetet enligt den nya anpassade planen.

Vi ser idag en växande efterfrågan och allt fler möjligheter inom maritim och kommer därför öka våra satsningar på det området. Efterfrågan är stark på system som ger minskad miljöpåverkan. Dessutom är den redan existerande fartygsflottan hos våra potentionella kunder mycket stor, samtidigt som den fortätter att växa. Vår bedömning är att vi har ett erbjudande och en teknik som är mer gångbar för denna marknad. Ytterligare en fördel är att maritim och industri både tekniskt och kravmässigt har mer gemensamt med varandra än med geotermi, vilket underlättar vårt utvecklingsarbete. Slutsatsen är därför enkel – vi kommer framgent ha ett ökat fokus på maritim. Det blir ett viktigt medel för att nå den lönsamhet vi eftersträvar.

Att våra tekniska lösningar ska ligga i framkant, både vad gäller pris och prestanda, är en självklarhet. Nästa generation Heat Power-moduler kommer fortfarande att utgå från vår HP150-konstruktion och modulsystemet, men ha en högre effekt, ett lägre pris och vara enklare att installera.

Det senaste året har vi på olika sätt arbetat för att effektivisera vår organisation och minska kostnaderna. Vi intensifierar nu arbetet genom ett nytt effektiviserings-program med målet att markant reducera kostnadsmassan och säkerställa Climeon som ett långsiktigt lönsamt och hållbart bolag med produkter i toppklass. Programmet väntas nå full effekt inom sex månader. Vi ser fram emot  att presentera mer om detta vid en kapitalmarknadsdag under hösten. 

Eftersom det här är mitt sista vd-ord vill jag rikta ett tack till såväl medarbetare som kunder. Jag vill också hälsa Climeons nya vd, Lena Sundquist, välkommen. Avslutningsvis vill jag betona att jag är övertygad om att Climeon har en allt viktigare roll att spela i den gröna omställningen – och har förutsättningar för att ta den rollen. Jag kommer framgent att följa den resan med stort intresse. 

Jan Bardell, VD Climeon

För fullständig rapport, se bifogad fil nedan.

För mer information, vänligen kontakta:
Jan Bardell, VD, +46 76 860 84 06, jan.bardell@climeon.com
Christina Kassberg, CFO, +46 70 184 84 43, christina.kassberg@climeon.com 

Detta pressmeddelande innehåller sådan information som Climeon AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen publicerades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 juli 2021 kl. 07:30 (CET).

Om Climeon AB (publ)
Climeon är ett svenskt produktbolag inom energiteknik. Bolagets unika teknik för värmekraft – Heat Power – tillgängliggör en stor outnyttjad energikälla och ger hållbar el från varmvatten, dygnet runt, året runt. Heat Power är en billig och förnybar energikälla med potential att ersätta mycket av den energi som idag kommer från kol, kärnkraft, olja och gas. Climeon siktar på att bli en global ledare och världens främsta klimaträddare. B-aktien är listad på Nasdaq First North Premier Growth Market. FNCA Sweden AB är Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se.
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Loomis delårsrapport januari – mars 2024

Published

on

By

Fortsatt stark tillväxt med hög marginal i USA

Loomis hade en stark start på året med en organisk tillväxt på 6,3 procent under första kvartalet. Såväl USA som Europa och Latinamerika bidrog till utvecklingen och våra intäkter inom Automated Solutions ökade avsevärt. USA-segmentet hade ett starkt kvartal med stabil tillväxt och ett strukturerat arbete med skalbarhet. Europa och Latinamerika fick en mer utmanande start på året och åtgärder pågår för att återhämta marginalen. Det operativa kassaflödet för kvartalet påverkades av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta. Det operativa kassaflödet i relation till rörelseresultatet (EBITA) för rullande tolv månader var starkt på 89 procent.

Kommentarer kvartal 1

  • Intäkter för kvartalet uppgick till 7 253 MSEK (6 812). Intäkter ökade med 6,5 procent (21,1) varav organisk tillväxt var 6,3 procent (11,7) och förvärv bidrog med 2,9 procent (0,4). Valutaeffekter bidrog med –2,7 procent (9,0).
  • Rörelseresultat (EBITA)1) för kvartalet uppgick till 754 MSEK (717). Rörelse­marginalen (EBITA) var 10,4 procent (10,5).
  • Rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 710 MSEK (667) och rörelsemarginal (EBIT) före jämförelsestörande poster var 9,8 procent (9,8).
  • Finansnettot uppgick till –188 MSEK (–113) i kvartalet.
  • Resultat före skatt uppgick till 507 MSEK (543) och resultat efter skatt uppgick till 359 MSEK (403).
  • Resultat per aktie var före utspädning 5,06 SEK (5,64) och efter utspädning 5,05 (5,64).
  • Rörelsens kassaflöde2)  för kvartalet uppgick till 402 MSEK (719) vilket motsvarar 53 procent (100) av rörelseresultatet (EBITA). Kassaflödet påverkades delvis av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta över kvartalsslutet.
  • Loomis AB har återköpt 700 000 egna aktier mellan 5 februari och 5 april, varav 643 592 aktier återköptes under första kvartalet.

 

1)        Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

2)        Rörelsens kassaflöde exklusive effekter från IFRS 16.

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com

6 maj 2024

Jenny Boström
Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer

Mobiltelefon: 079-006 45 92
Epost: jenny.bostrom@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verk­samhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 15.00.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Familjebostäder lanserar ny webb i samarbete med Knowit Experience

Published

on

By

Familjebostäders nya webbplats är ett samarbetsprojekt där Knowit Experience har varit ansvariga för koncept och genomförande när det kommer till användarupplevelse och teknik.

Knowit Experience påbörjade samarbetet som förvaltnings- och utvecklingspartner till Familjebostäder 2022. Ett av de första stora gemensamma projekten var en ny webbplats, där även e-tjänster i Mina sidor var en del av uppdraget. Nu lanseras webbplatsen för de cirka 44 000 hyresgästerna.

Vårt mål är att förenkla vardagen för våra hyresgäster och efter en gedigen behovsanalys har vi utgått från det som våra hyresgäster har uttryckt är viktigast. Det handlar till stor del om tydligare och bättre information om det som händer i huset och i området och att det ska vara enklare att nå e-tjänster. Det är extra roligt att vi nu kan erbjuda en helt ny och smart tvättbokning, vilket har legat högst på önskelistan. Det har varit möjligt genom ett kreativt samarbete med det starka teamet på Knowit Experience, säger Mia Wester Carlsson, kommunikatör och förvaltningsledare på Familjebostäder.

Både hyresgäster och övriga besökare kommer att mötas av ett anpassat innehåll. Med hjälp av AI-teknik anpassas upplevelsen för respektive besökare av webbplatsen, bland annat genom att analysera beteendemönster och preferenser.

Vi är stolta över att tillsammans med Familjebostäders kompetenta team lansera en webplats som bygger på den senaste tekniken med ett användarväntligt och attraktivt gränssnitt. Det här projektet har varit ett stimulerande partnerskap där vi utmanats att hitta de bästa lösningar både kopplat till varumärke, design och tillgänglighet. Att bidra till tjänster som förenklar den digitala vardagen för människor är en viktig del i vår vision, säger Pernilla Vinneby, VD för Knowit Experience svenska verksamhet.

Hyresgästernas behov och förväntningar har varit ledstjärnan för samarbetet och den nya plattformen erbjuder ett användarvänligt gränssnitt och praktiska funktioner för att hyresgästerna lätt ska hitta den information de behöver.

Behoven och förutsättningarna ser så olika ut i målgruppen. Att anpassa upplevelsen har varit avgörande för att nå målen. Tidigare har det varit tillräckligt att presentera samma innehåll och tjänster för alla besökare, men det kommer inte att räcka på sikt. Vi kommer att förvänta oss skräddarsydda och personaliserade upplevelser mer och mer när tekniken blivit så pass lättillgänlig”, säger Elisabeth Mark, UX Lead i projektet.

Exempel på övriga nyheter och förbättringar på den nya webbplatsen är en förbättrad sökfunktion, anpassade frågor och svar och individuellt anpassad dashboard på Mina sidor. Knowit Experience har även arbetat fram ett nytt visuellt koncept för hela webbplatsen.

Knowit Experience är ett affärsområde inom Knowit med cirka 900 specialister inom teknik, design och kommunikation, med ett kunderbjudande som tar ansvar för hela den digitala kundupplevelsen. Med kompetens inom webb, e-handel, analys, marknadsföring, design och big data, hjälper man företag och organisationer i den digitala transformationen. Affärsområdets kunder finns inom flera olika branscher, där offentlig sektor, telecom, retail och hälsa är väl representerade.

För mer information, kontakta:

Anne Danell, Projektledare Knowit Experience, Stockholm, 070-702 705 887 eller anne.danell@knowit.se

Pernilla Vinneby, VD Knowit Experience, Sverige, 070-379 0417 eller pernilla.vinneby@knowit.se

Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, +46 70 542 1734 eller christina.johansson@knowit.se

Om Knowit

Knowit är digitaliseringskonsulter med en vision att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 100 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Luxbright välkomnar ny glasblåsare och tillkännager nya ordrar från L3Harris

Published

on

By

Luxbright är stolta att välkomna Louise Olsson i rollen som glasblåsare. Med en lång erfarenhet av att arbeta med glas tar Louise nu steget att jobba med glas i en industriell skala, en unik möjlighet som gör henne till en ovärderlig resurs för Luxbrights utveckling. I synnerhet är hennes expertis viktig i arbetet med att tillverka kundspecifika röntgenrör för L3Harris.

”Det blir intressant att arbeta med glas för röntgenrör, och jag ser en unik helhet i det som Luxbright har byggt för att möta kunders flexibla krav,” säger Louise Olsson om sin nya roll.

Samtidigt som Luxbright stärker sin organisation med ny kompetens för att möta den växande efterfrågan, har L3Harris lagt ytterligare tre beställningar i maj till ett sammanlagt värde av 1,2 miljoner kronor. Dessa beställningar gäller leverans av nya modeller av deras kundspecifika rör under 2024.

”Nya order och en växande organisation är ett bra kvitto på vårt samarbete med L3Harris. Vi följer vår gemensamma plan för att bygga både kapacitet och kompetens för framtiden,” säger Mats Alm, VD för Luxbright.

Med denna utveckling fortsätter Luxbright att stärka sin ställning som en ledande innovatör inom röntgenteknologi och möta industriella krav med högkvalitativa och kundspecifika lösningar.

För mer information, vänligen kontakta:
Mats Alm, VD
Telefon: +46 (0)70 261 20 11
E-mail: mats.alm@luxbright.com

FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser
 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.