Connect with us

Marknadsnyheter

Hifab Group AB (publ.) Delårsrapport för januari – juni 2021

Published

on

April – juni, andra kvartalet, i sammandrag

  •  Nettoomsättningen uppgick till 85,4 (96,6) MSEK. 
  • Rörelseresultatet i verksamheten uppgick till -6,2 (2,9) MSEK. 
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -6,6 (2,2) MSEK. 
  • Resultat per aktie uppgick till -0,08 (0,03) SEK. 

Januari – juni 2021 i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 170,5 (193,9) MSEK.
  • Rörelseresultatet i verksamheten uppgick till -7,8 (4,3) MSEK. 
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -8,1 (3,8) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,10 (0,05) SEK.

 
VD-rapport
”Positiva marknadssignaler med fortsatta utmaningar”
Den svaga inledningen av året har fortsatt under andra kvartalet med några störningar i pågående projekt samt flera nya projekt som inte har kommit igång som planerat. Orsaken är huvudsakligen kopplad till den pågående och utdragna pandemi och en, som vi upplever det, trög återstart. I takt med att vaccineringen rullas ut i landet ser vi en allt positivare marknad med ökad investeringsvilja. Den tillfälligt minskande orderstocken under inledningen av året har nu åter börjat fyllas på.

Under pandemin har vi varit restriktiva med att anställa ny personal, vilket resulterat i en något minskad numerär i Sverige. I första hand har vi prioriterat att säkerställa befintlig verksamhet samt selektiv rekrytering av nyckelpersoner. I vår utlandsverksamhet har vi ökat egen personal lokalt och minskat andelen underkonsulter.

Som tidigare meddelats har Tillväxtverket lämnat besked om övervägande om att återkräva tidigare utbetalt korttidsstöd, avseende år 2020 för Hifab AB. Då vi inte delar Tillväxtverkets syn kommer svar att lämnas innan slutligt beslut fattas. Om det slutliga beslutet skulle följa övervägandet innebär det en återbetalning om 1,8 MSEK, vilket kommer vara kassaflödespåverkande. Vi gör även bedömningen att erhållet och ansökt stöd för innevarande år kan vara i farozonen. Med anledning av detta har vi återfört allt korttidsstöd som Hifab AB tidigare erhållit och ansökt om, vilket innebär en negativ resultatpåverkan under andra kvartalet om totalt 3,5 MSEK. I det fall Tillväxtverket ändrar sin uppfattning i det slutliga beslutet kommer det innebära en positiv påverka på resultatet.

Orderstocken för den svenska verksamheten har minskat något men ligger i nivå med föregående år med hänsyn tagen till att vi är något färre medarbetare. Med stöd av positiva marknadssignaler och våra branschorganisationers allt mer positiva konjunkturprognoser kvarstår vår bedömning om en god marknad som sakta förbättras. I takt med att marknaden och orderingången ger oss rätt förutsättningar kommer vi återuppta tillväxtsatsningen i Sverige.

Vår utlandsverksamhet har det fortsatt tufft med hårda restriktioner och hög smittspridning i de länder där vi är verksamma. Under perioden ser vi dock en förbättring som resulterat i en omsättningsökning med 46% jämfört med samma period föregående år. Orderstocken för utland är i nivå med föregående år, vilket är på en historiskt hög nivå, men det är osäkert i vilken takt vi kan realisera orderstocken med hänsyn till ländernas restriktioner.

Under perioden har vår utlandsverksamhet lyckats uppnå en viktig milstolpe genom att Världsbanken hävt den tidigare sanktionen som hindrat oss från att vinna nya Världsbanksfinansierade projekt. Detta innebär att vi inte har några begränsningar att verka på den internationella biståndsmarknaden. Med över 40 års erfarenhet av internationell projektverksamhet och ett projektgenomförande- och antikorruptionssystem, som lyfts fram av Världsbanken som en förebild, står vi redo att bidra med samhällsnytta där den bäst behövs.

Vi fortsätter vårt fokuserade arbete med att stötta våra kunder, utveckla ett lönsammare Hifab samt fortsatt hög marknadsnärvaro för att möta marknadens behov och stärka vår marknadsposition.

Denna information är sådan som Hifab Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-07-20 08:00 CET.

För ytterligare information kontakta
Patrik Schelin, CEO
Hifab Group AB 
telefon 010-476 60 00

Hifab är specialister inom projektledning med tillhörande konsulttjänster. Vi finns till för de som äger, utvecklar, förvaltar och nyttjar fastigheter och anläggningar. Hifab grundades redan 1947 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Koncernen har ca 300 medarbetare fördelade på 12 kontor i Sverige, 2 internationella kontor och projektverksamhet i ett tiotal länder. Omsättningen är ca 360 MSEK. Hifabs Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. Tel: +46 8 5030 1550. E-post: CA@mangold.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från H & M Hennes & Mauritz AB:s årsstämma 2024

Published

on

By

H & M Hennes & Mauritz AB höll på fredagen den 3 maj årsstämma under ordförandeskap av advokat Andreas Steen. Årsstämman fastställde styrelsens förslag att dela ut till aktieägarna SEK 6:50 per aktie. Utdelningen ska utbetalas vid två olika tillfällen under året – i maj samt i november. Avstämningsdag för den första utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 7 maj 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 maj 2024. Avstämningsdag för den andra utdelningsbetalningen om SEK 3:25 per aktie är den 8 november 2024. Utbetalningen av utdelningen beräknas att ske från Euroclear Sweden AB den 13 november 2024.

Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och för koncernen. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022/2023.

 

De ordinarie styrelseledamöterna Karl-Johan Persson, Stina Bergfors, Anders Dahlvig, Danica Kragic Jensfelt, Lena Patriksson Keller, Christian Sievert samt Christina Synnergren omvaldes av årsstämman. Årsstämman valde även in den föreslagna nya styrelseledamoten Helena Saxon. Till styrelseordförande omvaldes Karl-Johan Persson. Av de fackliga organisationerna utsedda ordinarie ledamöter är Keith Barker, Agneta Gustafsson och Tim Gahnström, och suppleanter är Therese Nordström, Hans Nilsson och Sofia Almbrandt.

 

Årsstämman fastställde enligt valberedningens förslag att styrelsearvoden per stämmovalda ledamöter fördelar sig enligt följande: styrelsens ordförande SEK 1 900 000, ledamot SEK 825 000. Arvodet för arbetet i revisionsutskottet ska uppgå till SEK 315 000 till ordföranden samt SEK 210 000 vardera till övriga ledamöter.

 

Årsstämman beslutade att utse Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Till revisorn ska arvode utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman godkände styrelsens ersättningsrapport.

 

Årsstämman beslutade om minskning av aktiekapitalet, för avsättning till fritt eget kapital, genom indragning av de 19 144 612 egna B-aktier som återköpts inom ramen för H&M:s återköpsprogram, varigenom aktiekapitalet minskar med 2 430 352,764 kronor. För att återställa aktiekapitalet efter minskningen av aktiekapitalet beslutade årsstämman samtidigt om ökning av aktiekapitalet med 2 430 352,764 kronor genom fondemission utan utgivande av nya aktier, varvid minskningsbeloppet ska överföras från fritt eget kapital.

 

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under perioden fram till och med årsstämman 2025, vid så många tillfällen som den anser lämpligt, förvärva högst så många av bolagets aktier av serie B att bolagets innehav inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Förvärv ska ske på Nasdaq Stockholm till ett pris per aktie inom vid förvärvstillfället gällande kursintervall. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen möjlighet att justera bolagets kapitalstruktur. Detta blir ett av de redskap som styrelsen kan välja att använda om överskottslikviditet identifieras. Om bemyndigandet används, avser styrelsen föreslå att årsstämman ska besluta om indragning av de aktier som återköpts av bolaget.

Kontakt:

H&M Group Media Relations 08-796 53 00  E-post: mediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

 

 

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.