Connect with us

Marknadsnyheter

NENT Group och Vectra tecknar distributionsavtal för Viaplay i Polen

Published

on

  • Vectra är Polens största kabel-TV-operatör med 1,7 miljoner kunder
  • Flerårigt avtal gör Viaplay tillgängligt som tilläggsabonnemang
  • Viaplay lanseras i Polen den 3 augusti

Nordic Entertainment Group (NENT Group) och Polens ledande kabel-TV-operatör Vectra har tecknat ett flerårigt distributionsavtal som gör NENT Groups streamingtjänst Viaplay tillgänglig för Vectras 1,7 miljoner kunder. Viaplay lanseras i Polen den 3 augusti med en unik kombination Viaplay Originals, internationella filmer och serier, barninnehåll och direktsänd sport i världsklass såsom Bundesliga fotboll, och Premier League och Formel 1 som tillkommer de närmsta åren.

Från och med den 3 augusti kan Vectras kunder lägga till ett Viaplay-abonnemang till sina TV-, bredbands- och mobilpaket. Viaplay-appen kommer också att finnas tillgänglig i TV Smart 4K Box, Vectras senaste set-top box baserad på Android TV-plattformen. Som Polens största TV-operatör, mätt i antalet abonnenter, lanserade Vectra TV Smart under förra sommaren, vilket ger Vectras kunder möjlighet att ta med sig sina kanaler oavsett var de reser i Polen och inom EU. Från och med lanseringsdagen den 3 augusti, kommer Viaplay att finnas tillgängligt på denna TV Smart-plattform.

Kim Poder, Chief Commercial Officer, NENT Group: “Det här avtalet med Polens största aktör inom kabel-TV visar den starka attraktionskraften som Viaplay har för lokala tittare. Att säkerställa Viaplays breda tillgänglighet är en strategisk prioritet för oss på alla våra marknader, och samarbetet med Vectra kommer att skapa många möjligheter. Vi ser fram emot att välkomna Vectras kunder till vårt unika streamingutbud och att inom kort kunna annonsera ytterligare partnerskap i Polen.”

Tomasz Żurański, VD, Vectra: “Vårt uppdrag är att möta våra kunders förväntningar och att ge dem tillgång till den bästa underhållningen via den senaste teknologin. Vi är väldigt stolta över att vara bland de första operatörerna att ingå ett avtal med Nordic Entertainment Group i Polen. Viaplay är ytterligare en högkalibrig underhållningstjänst i vår produktportfölj. Tack vare TV Smart kan våra kunder ta med sig Viaplay vart de vill i Polen och EU, så länge de har internetuppkoppling.”

I Polen kommer Viaplay att lanseras till priset PLN 34 per månad med ett attraktivt lanseringserbjudande, samt vara tillgängligt genom tredjepartsavtal och abonnemang direkt till kunderna. Tjänsten stöds av ett brett utbud av enheter och plattformer, inklusive smart-TV från Samsung, LG, Panasonic, Sony, Philips och TCL; iOS och Android smarttelefoner och surfplattor; Chromecast och Apple TV; PlayStation 4 och 5, och Xbox One; och PC samt Mac.

Idag har 25 % av Polens 13,8 miljoner hushåll ett streamingabonnemang, med ett snitt på 1,5 abonnemang per streaminghushåll, och båda siffrorna förväntas att signifikant öka i takt med att marknaden mognar under de kommande åren.

I Norden och Baltikum har NENT Group distributionspartnerskap med operatörer och tjänsteleverantörer som Allente, Boxer, Stofa, Waoo och YouSee (Danmark); Elisa (Estland); Allente, DNA, Elisa och Telia (Finland); Tet (Lettland); Allente, Altibox, Get, NextGenTel, RiksTV och Telenor (Norge); och A3, Allente, Bahnhof, Com Hem, Connext TV, Junet, Kalejdo, Mediateknik, Ownit, Sappa, Serverado, Telia och Universal Telecom (Sverige).

****

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021 och i Nederländerna under 2022, med lansering i ytterligare fyra marknader till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

Om Vectra
Vectra Group (www.vectra.pl) is the largest cable operator in Poland. 1.7 million customers currently use the services provided by Vectra Group. The operator’s network covers nearly 4.6 million households. Vectra offers modern TV services, OTT services, fiber-optic Internet, as well as mobile and fixed-line telephone services for home and business use. In addition to the main services, the operator also offers a wide range of additional services. Taking care of the customers
’ needs, Vectra introduces innovative solutions, including: TV Smart 4K BOX set-top box based on Android TV, which allows to connect the world of traditional linear television with the online world. In practice, this means not only the variety of films from one of the largest VOD libraries in Poland or TV channels, as well as access to the largest SVOD services in the world but also countless Android TV applications. And all this available not only in the client’s home, but also outside of it – wherever there is Internet access, both across the country and in the EU. Vectra Groups fiber-optic backbone network is one of the leading national telecommunications infrastructures.

Kontakta oss:
press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 2695)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:
nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

Integritetspolicy:
För att läsa NENT Groups integritetspolicy, klicka här

Continue Reading

Marknadsnyheter

Baker McKenzie legal rådgivare till bankerna vid Oncopeptides företrädesemission om cirka 314 MSEK

Published

on

By

Oncopeptides AB (publ) har genomfört en fullt garanterad företrädesemission om totalt cirka 314 miljoner kronor.

Oncopeptides är ett biotechbolag inriktat på forskning, utveckling och kommersialisering av riktade terapier för svårbehandlade cancersjukdomar. Bolaget använder sin patentskyddade PDC-plattform för att utveckla peptidlänkade läkemedel som snabbt och selektivt levererar cellgifter in i cancerceller.

Carnegie Investment Bank, DNB Markets och Zonda Partners agerade Joint Bookrunners. Baker McKenzie agerade legal rådgivare till bankerna med ett internationellt kapitalmarknadsteam bestående av Joakim Falkner, Olof Larsson och Oscar Bang i Stockholm samt Adam Farlow i London.

Kontakt
Joakim Falkner, advokat, partner, solicitor, head of Capital Markets – Europe, Middle East & Africa, Baker McKenzie
Tfn: 08-566 177 80
E-post:
joakim.falkner@bakermckenzie.com

Om Baker McKenzie
Baker McKenzie är en av världens ledande fullservicebyråer inom affärsjuridik.  Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie drygt 13 500 medarbetare på 74 kontor i 45 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem och vår verksamhet har sedan 2020 uppnått nettonollutsläpp av växthusgaser. www.bakermckenzie.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Carbiotix offentliggör delårsrapport för Q1 2024

Published

on

By

Carbiotix (publ) (”Carbiotix” eller ”Bolaget”) offentliggör härmed delårsrapport för Q1 2024. Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida (www.carbiotix.com). Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

2024-01-01- 2024-03-31 (första kvartalet)

• Nettoomsättning uppgick till 600 167 SEK (365 166 SEK).
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -3 992 633 (-2 921 887 SEK).
• Resultat per aktie uppgick till -0,02 SEK (-0,20 SEK).
• Soliditeten uppgick till 90% (91%).
• Likvida medel per 2024-03-31 uppgick till 7 285 192 SEK (893 275 SEK).

Väsentliga händelser under perioden

• Den 16 januari meddelade Carbiotix att Bolaget erhållit GRAS Self Affirmation (SA) regulatoriskt godkännande för sin första CarbiAXOS (nu omprofilierat till Carbersol) prebiotiska ingrediens baserat på majskli.Godkännandet öppnar upp möjligheter för Bolaget att öka de kommersiella försäljningsaktiviteterna för Carbersol på den amerikanska marknaden genom direktförsäljning och uppbyggnad av distributörer.

• Den 1 februari offentliggjorde Carbiotix utfallet av företrädesemissionen som inleddes med teckningstid den 17 januari. Företrädesemissionen tecknades till totalt 76,2 procent, varav 3,9 procent omfattades av garantiåtaganden. Utfallet tillförde Carbiotix cirka 14,2 MSEK före emissionskostnader om cirka 3,2 MSEK.

• Den 28 februari meddelade Carbiotix att Bolaget uppnådde IVDR (In Vitro Diagnostic Regulation) och CE-märkning för LinkGut-testkit. Detta representerar en milstolpe i utvecklingen av testkitet, som uppfyller kraven från flera befintliga och potentiella kunder, och öppnar upp LinkGut-tjänsten för det mycket större och snabbare växande segmentet för kliniska studier och forskning av tjänster för mikrobiomanalys.

• Den 29 februari meddelande Carbiotix att Bolaget erhöll en klinisk studieorder på LinGut om 1 MSEK från ett ledande företag inom mikrobiomvetenskap och konsumentprodukter. Betalning för beställningen har gjorts med start i Q1 och ska fortsätta göras under 2024 då kit skickas ut och faktureras löpande när de skickas tillbaka och analyseras.

• Den 5 mars meddelande Carbiotix lanseringen av NutraCycle, vilket är en upcycling-tjänst för livsmedels- och dryckesproducenter. Denna tjänst utnyttjar viktig process- och produktkunskap som erhållits från utvecklingen av nya prebiotika såsom Carbersol, som härstammar från olika sidoprodukter inom livsmedels- och dryckesindustrin.

• Den 6 mars meddelade Carbiotix inledning av den första NutraCycle-förstudie med en ledande amerikansk livsmedels- och dryckesproducent med en omsättning som överstiger 2 miljarder USD. Förstudien genomförs normalt inom en tremånadersperiod och omfattar inledande produkt- och processutveckling i laboratorie- och pilotskala samt mikrobiell validering.

• Den 12 mars meddelade Carbiotix sin första djurrelaterade LinkGut-beställning från ett ledande företag som utvecklar lösningar för mikrobiomintervention för olika människors och djurs tillämpningar. Denna testorder avser prov tagna från hund och är värderad till 32 000 SEK.

Väsentliga händelser efter perioden

• Den 4 april meddelande Carbiotix att Bolaget inledde NutraCycle-pilotstudie med samma ledande amerikanska livsmedels- och dryckesproducenten som nämndes i ett pressmeddelande från Carbiotix den 6 mars. Pilotstudien är det andra steget i NutraCycle-förstudien och påbörjas först efter en framgångsrik laboratoriestudie.

• Den 25 april meddelande Carbiotix att Bolaget signerade sitt första NutraCycle gemensamt utvecklingsavtal. Den gemensamma utvecklingsfasen omfattar processutveckling, processteknik och produktformuleringsarbete med målet att fatta beslut om att bygga en Carbersol-process.

För ytterligare information:
Carbiotix AB
Erik Deaner, VD
Tel: +46 (0)738 67 30 85
E-post: erik.deaner@carbiotix.com

Carbiotix AB (CRBX) (www.carbiotix.com) är ett prisbelönt bioteknikföretag som är banbrytande inom mikrobiomvård genom en portfölj av prebiotiska modulatorer, upcycling-tjänster och diagnostiska testtjänster.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Folksam bäst på jämställdhet – för tredje året i rad

Published

on

By

För tredje året i rad är Folksam bäst i finans- och försäkringsbranschen när det kommer till jämställda arbetsvillkor. Det visar Nyckelinstitutets Jämställdhetsindex (Jämix) som nyligen presenterats.

Nyckeltalsinstitutet presenterar årligen de arbetsgivare som har bäst arbetsvillkor i sin bransch och Jämix mäter jämställdhet i företag utifrån nio nyckeltal.

– Det är naturligtvis väldigt roligt att Folksam för tredje året i rad hamnar i topp inom finans- och försäkringsbranschen när det gäller jämställda arbetsvillkor. Men vi får inte luta oss tillbaka, detta är ett ständigt pågående arbete och det går alltid att bli ännu bättre, säger Pernilla Glad, chef Människor och miljöer på Folksam.

Exempel på hur Folksam jobbar långsiktigt med jämställda arbetsvillkor:
– Omfattande årlig lönekartläggning
– Aktivt arbete för att uppnå en jämställd ledningsgrupp
– Strävar alltid efter en jämställd fördelning mellan kvinnor och män i chefsleden i samband med rekrytering

Fördelning kvinnor/män inom Folksamgruppen (avser kvartal ett, 2024)
I styrelserna, 54 procent kvinnor och 46 procent män*
I koncernledningen, 56 procent kvinnor och 44 procent män
Bland chefer, 51 procent kvinnor och 49 procent män
Samtliga anställda inom Folksamgruppen, 54 procent kvinnor och 46 procent män

Så görs mätningen:
Nyckeltalsinstitutets kartläggning baseras på insamlad statistik från 2023 om drygt 800 000 medarbetares faktiska arbetsvillkor inom cirka 400 företag och organisationer. Index för jämställdhet baseras på olika faktorer om lika arbetsvillkor för män och kvinnor – exempelvis lön, ledningsgrupp, föräldraskap, deltid och visstidsanställning.

* Avser ledamöter i moderbolagens styrelser

För ytterligare information, kontakta Folksams pressavdelning:
Telefon: 08-27 20 40
E-post: press@folksam.se

Om Folksam
Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.