Connect with us

Marknadsnyheter

Midsona – Halvårsrapport januari-juni 2021

Published

on

Förbättrad bruttomarginal i ett kvartal med utmanande jämförelsetal

April-juni 2021 (andra kvartalet)

  • Nettoomsättningen uppgick till 903 Mkr (859), men med utmaningar i den organiska tillväxten till följd av föregående års hamstringseffekter och förhöjd hushållskonsumtion.
  • EBITDA uppgick till 78 Mkr (97), före jämförelsestörande poster, motsvarande en marginal på 8,6 procent (11,3).
  • Periodens resultat uppgick till 24 Mkr (40), motsvarande ett resultat per aktie på 0,37 kr (0,62) före och efter utspädning.
  • Fritt kassaflöde uppgick till -35 Mkr (84).
  • Midsonas mål för minskade utsläpp överensstämmer nu med de nivåer som krävs för att uppfylla målen i Parisavtalet efter godkännande från det internationella samarbetsorganet Science Based Target initiative (SBTi).

Januari-juni 2021 (sex månader)

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 868 Mkr (1 805).
  • EBITDA uppgick till 172 Mkr (204), före jämförelsestörande poster, motsvarande en marginal på 9,2 procent (11,3).
  • Periodens resultat uppgick till 57 Mkr (87), motsvarande ett resultat per aktie på 0,88 kr (1,34) före utspädning och 0,87 kr (1,33) efter utspädning.
  • Fritt kassaflöde uppgick till -61 Mkr (86).

Koncernchefens kommentar

Vi sammanfattar ett intensivt kvartal som präglas av tuffa jämförelsetal från föregående år men också av nya kunder och nya listningar hos ledande aktörer vilket bådar gott inför framtiden.

Pandemieffekter gav svåra jämförelsetal och hämmade försäljningen  

Under andra kvartalet 2020 genomförde vi en lyckosam utrullning av ekologiska produkter i Europa som förstärktes av den varuhamstring som skedde i början av pandemin. Detta gjorde att vi under andra kvartalet i år mötte fortsatt tuffa jämförelsetal. Nettoomsättningen ökade 5,1 procent till 903 miljoner kronor, främst på grund av förvärvade System Frugt samtidigt som den organiska tillväxten minskade cirka 4 procent. Bruttomarginalen, före jämförelsestörande poster, ökade till 28,3 procent, vilket är ett viktigt styrketecken, speciellt eftersom System Frugt har en bruttomarginal i det lägre spannet av 20–30 procent. För våra prioriterade varumärken var försäljningsminskningen 6,5 procent. Nedgången berodde till del på föregående års hamstring, men också på störningar i leveranskedjan som ledde till att råvaror och produkter från framför allt Asien blev försenade eller inte levererades alls. 

Resultatet stärktes gradvis under kvartalet 

För att möta en förväntad återgång till ett något lägre, mer normalt konsumtionsmönster investerade vi under kvartalet totalt cirka 12 miljoner kronor extra i konsumentmarknadsföring och andra säljfrämjande åtgärder. EBITDA, före jämförelsestörande poster, i andra kvartalet, som är vårt säsongsmässigt svagaste uppgick till 78 miljoner kronor (97), motsvarande en marginal på 8,6 procent. Det var väsentligt lägre än föregående år som inkluderade positiva effekter från varuhamstring och cirka 8 miljoner kronor från valutaomräkningseffekter, men högre än andra kvartalet 2019, vilket är ett mer jämförbart kvartal. Vi såg en gradvis återhämtning under kvartalet med förbättrad bruttomarginal – EBITDA för juni var högre än samma månad föregående år.

Varumärkesfokus, integration och framsteg inom hållbarhet

Många av de varumärken som påverkades negativt av pandemin, framför allt inom konsumenthälsa och hälsolivsmedel, fick en positiv skjuts under kvartalet och försäljningen av egna varumärken ökade. Bland annat fick lanseringarna under varumärkena Mivitotal och Eskio-3 ett positivt kund- och konsumentmottagande. Vi såg också en tydlig återhämtning inom food service och apotekshandeln. Vi fortsatte att fokusera på våra ekologiska varumärken och gjorde framsteg med utrullningen inom dagligvaruhandeln i Tyskland och Frankrike. De ökade marknadsföringsinsatserna gav viss momentan effekt under kvartalet, men framför allt satsade vi för att stärka etableringen av våra varumärken i Europa. Vi fortsätter att få in nya kunder och ta nya listningar hos ledande aktörer. Flera marknader återhämtade sig under juni, framför allt Tyskland men även till viss del Frankrike och Norden.

Integrationen av System Frugt fortsatte under kvartalet. Sedan 1 juli är System Frugt fullt integrerat i Midsona-koncernen, vilket innebär att vi kan ta ut synergivinster i större utsträckning än tidigare.

Under kvartalet fick vi dessutom våra mål för minskade utsläpp godkända av det internationella samarbetsorganet Science Based Targets initiative (SBTi), vilket innebär att våra mål överensstämmer med de nivåer som krävs för att uppfylla Parisavtalet. Det är en viktig milstolpe för oss och i linje med det långsiktiga målet att nå nollutsläpp 2050.

Flera faktorer talar för ett starkt tredje kvartal

För tredje kvartalet möter vi enklare jämförelsetal eftersom vi under motsvarande period förra året var helt ute ur hamstringsfasen och den utrullning av ekologiska produkter i Europa – framför allt Davert – som skedde under andra kvartalet 2020 och följdes av ett svagare tredje kvartal på grund av lageruppbyggnad. Utöver detta går System Frugt mot sin högsäsong.

Läget gällande leveransstörningar är fortsatt utmanande, framför allt gällande råvaror och transporter från Asien och vår bedömning är att de kommer att bestå men sakta avta i takt med att pandemin klingar av. Med tanke på rådande marknadsosäkerhet arbetar vi kontinuerligt med att minska kostnadsbasen. Bland annat återgår vi till lägre marknadsföringsnivåer.

Det är glädjande att förvärvsmarknaden fortsätter att tina upp och vi har återgått till att föra diskussioner med potentiella förvärvsbolag runt om i Europa. Sammantaget ser vi en positiv utveckling framför oss och jag ser med tillförsikt fram emot resterande del av 2021.

Peter Åsberg

VD och koncernchef

Denna information är sådan information som Midsona AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom Peter Åsbergs och Max Bokanders försorg för offentliggörande den 22 juli 2021 kl 8:00 CEST.

För mer information vänligen kontakta VD och koncernchef Peter Åsberg, +46 (0)730 26 16 32, eller CFO Max Bokander, +46 (0)708 65 13 64.

Om Midsona AB

Midsona utvecklar och marknadsför starka varumärken inom hälsa och välbefinnande med produkter som hjälper människor till ett mer hälsosamt och hållbart liv och till en ökad insikt om råvarans ursprung och transparens kring innehåll. Midsonaaktien (MSON) är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap. Läs mer om Midsona på www.midsona.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABB öppnar en ny energieffektiv fabrik i Belgien till ett värde av 20 miljoner euro

Published

on

By

  • Ny energieffektiv anläggning för att klara den ökande efterfrågan på smarta byggnadskomponenter under energiomställningen
  • Energioptimering, ny utrustning och ny solcellsanläggning förväntas leverera årliga operativa energibesparingar på över 9 400 MWh
  • En minskning av koldioxidutsläppen på över 6 700 ton per år förväntas på grund av solcellspaneler, värmepumpar, kylvattensystem och användning av förnybar energi

ABB har öppnat en ny formsprutningsanläggning till ett värde av 20 miljoner euro vid Evergem i närheten av Gent i Belgien för att tillgodose den växande efterfrågan på säkra, smarta och hållbara elektrifieringslösningar i Europa. Den moderna anläggningen har tagits fram för att tillgodose de senaste kraven på energieffektivitet tack vare installation av nya formsprutningsmaskiner, digitala tekniker och automationslösningar. Den ersätter den befintliga anläggningen som kom till ABB som en del av förvärvet av GE Industrial Solutions 2018. Anläggningen ska tillverka kraftdistributionsskåp som fungerar som skyddskåpor för elektriska distributionskomponenter som strömbrytare, säkringar, brytare och mätare, och ska säkerställa en säker distribution, mätning och styrning av elen i byggnader avsedda för bostäder, handel och industri.

Den globala marknaden för elskåp förväntas växa från 7,42 miljarder dollar 2024 till 13,15 miljarder dollar 2032[1] på grund av en ökande efterfrågan på nya byggnader, modernisering av befintliga byggnader med effektivare och tillförlitligare elsystem samt framsteg inom eldistribution.

Den nya anläggningen Evergem ingår i ABB:s projekt Mission to Zero™ för att avsevärt minska mängden växthusgaser på ABB:s anläggningar samtidigt som man stöttar kunderna att minska sina utsläpp av växthusgaser genom att tillhandahålla en plan för utfasning av koldioxidutsläpp som kunderna kan implementera. Projektet förväntas minska koldioxidutsläppen med över 6 700 ton och energiförbrukningen med över 9 400 MWh per år jämfört med 2019 vid den tidigare anläggningen. Åtgärderna förväntas leda till minskade energikostnader på cirka 2,5 miljoner euro årligen. 10 procent av den energi som krävs på anläggningen, som är utrustad med energieffektiva maskiner, förväntas genereras av 1 330 solcellspaneler på taket medan resterande kommer från certifierade gröna energileveranser. LED-belysning, laddare till elfordon, värmepumpar, kylvattenkretsar och en ny luftventilationsanläggning bidrar också till minskningen av energi- och koldioxidutsläpp.

[1] Source: https://www.fortunebusinessinsights.com/electrical-enclosure-market-109042

På anläggningen Evergem kommer man fortlöpande att övervaka och optimera energianvändningen med hjälp av ABB:s egna digitala lösningar som ABB Ability™ Building Analyzer, som följer upp data för byggnader och elcentraler i realtid och ger konkreta insikter för att optimera energieffektiviteten. Detta ger, tillsammans med användningen av grön energi och värmepumpar, också en minskad energiförbrukning och lägre koldioxidutsläpp. Andra digitala tekniker, som ett system för fastighetsdrift, kommer introduceras de kommande månaderna för att ytterligare bidra till att energieffektivitet uppnås.

”Strategin Mission to Zero™ på Evergem är ett viktigt exempel på vårt mål att möjliggöra ett samhälle med lägre koldioxidhalter och vår satsning att påskynda omställningen till mer hållbar tillverkning”, säger Mike Mustapha, chef för ABB Electrifications division Smart Buildings. ”Denna avancerade anläggning är utformad att tillgodose en framtida efterfrågan, inte enbart dagens behov. Genom att införliva toppmoderna tekniker och innovativa processer som kan optimera effektivitet och produktivitet nu och under kommande år kommer vi att tillhandahålla en utbildningsanläggning och en hållbarhetsplan för våra medarbetare och kunder. Vi kommer fortsätta att kombinera digitala tekniker med olika åtgärder för att minska energiförbrukningen och öka andelen förnybara energikällor på Evergem under 2024 och framåt.”

För att möjliggöra ett samhälle med låga koldioxidutsläpp använder ABB en rigiös vetenskapsbaserad strategi för nettonollmål i linje med Net-Zero Standard inom Science Based Targets-initiativet (SBTi). ABB samarbetar med kunder för att undvika utsläpp och skala upp de förnybara energikällorna. Ett skalbart program, Mission to Zero™, omfattar energigenerering, energihantering och fastighetsautomation för industriell och kommersiell drift.

Mer information om ABB:s program Mission to Zero™ finns på https://new.abb.com/mission-to-zero

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 2 maj 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

 

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen www.abb.com 

 

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Snart öppnar Länssjukhuset Ryhov mottagning i nya lokaler

Published

on

By

Länssjukhuset Ryhov i Jönköping genomför en omfattande renovering och modernisering av sina lokaler. Under denna period kommer den ​​psykiatriska öppenvårdsmottagningens verksamhet ta plats i modulära byggnader på sjukhusområdet.  

Under april blir ersättningslokalerna för ​​Psykiatriska Öppenvårdsmottagningen redo att välkomna både personal och patienter ​​på samma område som sjukhuset. Modulerna från Adapteo är nu färdiga och kommer att stå på plats under renoveringsperioden, som beräknas vara ungefär sju år.  

– Eftersom renoveringen beräknas ta sju år är det viktigt med en temporär lösning som passar för att vara på plats en längre tid. Folk blir alltid positivt överraskade när de ser modulernas fina exteriör och får kliva in i byggnaderna eftersom det ser ut som vilket nybygge som helst. Det kommer bli väldigt roligt att välkomna personal och besökare till nya, fina lokaler, säger Tomas Paulsson, projektutvecklare på Adapteo. 

Byggnaderna och lösningen är specifikt anpassade för verksamhetens behov. Patientmottagningen omfattar cirka 1 800 kvadratmeter. Utformningen av modulerna har noga beaktat behovet av ytor som väntrum, personalutrymmen och samtalsrum för att säkerställa att verksamheten kan fortsätta som vanligt. 

​​​– Den nya byggnaden, som självklart är byggda för att klara kraven om energiförbrukning, arbetsmiljö och tillgänglighet, kommer möjliggöra att mottagningens verksamhet kan fortsätta bedrivas smidigt under renoveringsperioden. Vi är glada över att vi får bidra med en anpassad lösning som möter behovet hos både personal och patienter, säger Tomas Paulsson. 

För mer information, kontakta 

Erika Regnér, Kommunikationsansvarig, Adapteo Group,erika.regner@adapteo.com

Om Adapteo  

Adapteo är den ledande partnern inom anpassningsbara lokaler i norra Europa. Vi utvecklar, bygger, hyr ut och säljer anpassningsbara byggnader för förskolor, skolor, vård, kontor och boende. Med Adapteos modulära och cirkulära byggnadslösningar kan kunderna transformera, återanvända, skala upp och skala ner byggnaderna allt eftersom behoven förändras. Det är så vi bygger anpassningsbara och hållbara samhällen. Adapteos byggnadsbestånd omfattar 1,5 miljoner kvadratmeter. Verksamheten bedrivs i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Nederländerna och Litauen. En majoritet av Adapteos intäkter kommer från hyreskontrakt från offentlig sektor.   

Adapteo Sverige har ca 90 medarbetare fördelat på fem säljkontor och flertalet lager och verkstäder. Adapteo Sverige är en del av Adapteo Group.  

www.adapteo.se 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tiden avgörande för vanlig diagnos hos föl

Published

on

By

När det efterlängtade fölet äntligen är här gäller det att vara uppmärksam på fölets ben och hovar. Felaktig benställning är, tillsammans med bockhov, är en av de vanligaste diagnoserna i Agrias skadestatistik för föl, men ett problem som kan vara enkelt åtgärdat om det uppmärksammas i tid. Hovslagaren Rose-Marie Clark berättar vad fölägare bör hålla koll på.

– Det absolut viktigaste är att ta hjälp i tid. Har fölet en avvikande benställning så är tiden avgörande för att den ska kunna bli återställd. Är fölet så pass bra att det ändå kan resa sig och stå upp så har du ett par dagar på dig att agera, säger hovslagaren Rose-Marie Clark, expert på fölhovar.

Vanligaste felaktiga benställningarna hos föl

  • Fölet är windswept – namnet kommer av att det ser ut som att det blåser åt ena hållet – vilket innebär att fölungen föds med bakbenen och/eller frambenen böjda åt ett håll, som i en båge. Det finns olika teorier om vad detta orsakas av, en anledning kan vara att fölet legat trångt under dräktigheten.
  • X-benta föl har en benställning som ser ut som ett X framifrån eller bakifrån – knäna eller hasorna är täta, medan det är brett mellan hovarna. Föl som är väldigt x-benta bör inte släppas ut i hage dygnet runt, då det kan förvärra problemet.
  • Att föl är inåttåade är vanligt, men det kan vara svårt att upptäcka. En hovslagare kan dock se problemet redan från början, och därmed också snabbt åtgärda det.

Tänk på tajmingen

Rose-Marie Clark återkommer ofta till ordet tajming.

– Du måste följa tiden. Om du har en fölunge som är inåttåad och du tar ut hovslagaren när fölet är två veckor – eller om den är två månader – så kan jag inte göra samma sak, jag kommer inte att nå samma resultat. Fölet som är två månader kanske till och med behöver opereras, medan det på fölet som är två veckor oftast räcker att jag använder min rasp. Och då handlar det om samma problem, men vid två olika tidpunkter.

Hennes bästa tips är att alltid, oavsett om fölet har problem eller ej, ta ut en hovslagare när fölet är 10-14 dagar gammalt.

– Då kan du åtgärda mycket med ganska enkla medel. Det handlar ofta om små detaljer som gör stor skillnad. Hade alla fölägare gjort det tror jag man hade besparat sig själv och fölet många problem i framtiden.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.