Connect with us

Marknadsnyheter

Kv2 2021 kvartalsrapport januari-juni

Published

on

Levererar enligt femårsstrategin – 31% organisk tillväxt och 21% ökning av Viaplay-abonnenter 

  • Antalet betalande Viaplay-kunder ökade med 21% från föregående år, till 3 287k (2 716) med 140k tillkommande abonnenter under kvartalet, varav 113k nordiska abonnenter och 27k internationella abonnenter. Målet för antalet internationella abonnenter vid utgången av 2021 har höjts från mer än 250k till 500k.

  • 31% organisk försäljningstillväxt med rapporterad försäljning uppgående till 3 072 (2 624 Mkr inklusive 238 Mkr från den numera avkonsoliderade verksamheten Viasat Consumer).

  • Rörelseresultatet före intressebolag och jämförelsestörande poster ökade med 56% till 244 (156) Mkr och inkluderade -50 Mkr avseende Viaplays internationella expansion. Rörelseresultatet ökade 98% på underliggande basis justerat för föregående års bidrag om 33 Mkr från Viasat Consumer verksamheten.

  • Det rapporterade rörelseresultatet uppgick till 179 (2 594) Mkr inklusive 9 (54) Mkr i resultat från intressebolag samt jämförelsestörande poster om -74 (2 383) Mkr. Föregående års reavinst uppstod vid sammanslagningen för att bilda vårt joint venture Allente.

  • Periodens resultat från kvarvarande verksamheter uppgick till 87 (2 517) Mkr.

  • Periodens justerade resultat från kvarvarande verksamheter uppgick till 266 (148) Mkr och det justerade resultatet per aktie från kvarvarande verksamheter till 3,41 (2,20) kr.

  • Periodens resultat, totala verksamheter, uppgick till 92 (2 515) Mkr, och resultat per aktie till 1,18 (37,34) kr.

Finansiellt sammandrag

Kv2 Kv2 H1 H1 Helår
(Mkr)     2021 2020 2021 2020 2020
Kvarvarande verksamheter    
Nettoförsäljning 3 072 2 624 6 054 5 994 12 003
Organisk tillväxt 31,3% -12,6% 23,2% -6,9% 0,1%
           
Rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster 244 156 407 375 978
Resultat från intressebolag 9 54 57 54 100
Rörelseresultat före jämförelsestörande poster 253 210 463 429 1 077
Jämförelsestörande poster1) -74 2 383 -74 2 383 2 109
Rörelseresultat 179 2 594 390 2 813 3 186
Periodens resultat, kvarvarande verksamheter 87 2 517 242 2 673 2 869
Periodens resultat, avvecklade verksamheter2) 5 -3 -4 -2 -643
Periodens resultat, totala verksamheter 92 2 515 238 2 671 2 226
Resultat per aktie före utspädning (kr) 1,18 37,34 3,15 39,67 33,06
     
Justerat resultat från kvarvarande verksamheter3) 266 148 497 305 957
Justerat resultat per aktie från kvarvarande verksamheter (kr)3) 3,41 2,20 6,58 4,53 14,21

 
Koncernchefen har ordet

“Det momentum som vi har skapat fortsatte in i det andra kvartalet av vår femåriga strategiperiod och vi är på god väg för att nå våra mål. 21% abonnenttillväxt för Viaplay, 31% organisk försäljningstillväxt för koncernen och 98% förbättring i underliggande resultat visar på styrkan och potentialen i verksamheten. För första gången var Viaplay vår största intäktskategori, vilket är en viktig milstolpe i vår transformation. Takten i vår internationella expansion ökar nu med den närliggande lanseringen i Polen och vi höjer våra abonnent- och investeringsmål för helåret för att reflektera styrkan i vårt innehållserbjudande och de nya partnerskap vi ingår. Hållbarhet är centralt i allt vi gör och vi håller just nu på att ta fram en ny femårig strategi i dialog med våra intressenter som ska styra vår leverantörskedja, värna om dataskydd och den personliga integriteten, främja mångfald och minska vårt miljöavtryck.”

Viaplays intäkter (35% av försäljningen) ökade med 36% på organisk basis jämfört med föregående år till följd av en abonnenttillväxt på 21%. I kvartalet adderade vi 113k abonnenter i Norden och 27k internationellt och avslutade därmed det första halvåret med 3 287k betalande abonnenter. Försäljningstillväxten reflekterade också de prisjusteringar som genomfördes under våren. Det totala antalet streamade minuter för våra originalproduktioner ökade med 82% jämfört med i fjol och våra sändningar från EM i fotboll gav skjuts till abonnenttillväxten i Danmark. Vi har höjt vår ambitionsnivå för antalet Viaplay Originals-premiärer till minst 50 för helåret och har flera stora sporträttigheter som börjar streamas efter sommaren. Vi är på god väg att nå vårt mål för helåret att addera minst 400k betalande abonnenter i Norden.

Lanseringen av Viaplay i de tre baltiska länderna har gått enligt plan. Vi har ett starkt inflöde av abonnenter i den kostnadsfria provperioden, sjösätter ett antal attraktiva nya B2B- och D2C-kampanjer och kommer snart att addera UEFA-turneringarna till vårt erbjudande. Vi kommer lansera Viaplay i Polen den 3 augusti och står redo med ett väldigt starkt innehåll, samt har flera B2B-distributionsavtal redo att rullas ut. Det har gjort att vi dubblar vårt ursprungliga mål för internationella abonnenter till 500k vid årets slut. Vi har också ökat investeringarna i Viaplays internationella expansion och förväntar oss nu en påverkan på rörelseresultatet med -500 Mkr för 2021, varav -86 Mkr har tagits under det första halvåret. På vår kapitalmarknadsdag i september kommer vi ge en uppdatering av femårsplanen inklusive påverkan från de nyligen förvärvade rättigheterna till engelska Premier League på ytterligare fem marknader i sex år med start 2022.

Övriga abonnemangsintäkter (33% av försäljningen) ökade med 30% på organisk basis jämfört med föregående år när fjolårets bidrag från den numera avkonsoliderade Viasat Consumer-verksamheten exkluderats. Tillväxten förklaras främst av en ökning av intäkterna från Allente och låga jämförelsetal.

Reklamintäkterna (31% av försäljningen) ökade med 28% på organisk basis jämfört med föregående år då annonsmarknaden fortsatte att återhämta sig från nedgångarna som noterades i andra kvartalet i fjol. Vi bedömer att vår marknadsandel för TV- och radioreklam i Norden ökade och att efterfrågan ligger kvar på en hög nivå.

Intäkterna från den kvarvarande Studios-verksamheten (2% av försäljningen) ökade med 19% på organisk basis jämfört med föregående år, då NENT Studios brittiska distributionsverksamhet avyttrats i juni. Vår kvarvarande verksamhet har sett högre externa order- och produktionsvolymer men är nu primärt fokuserad på att producera innehåll för Viaplay. Avyttringen av den återstående Studios-verksamheten ute till försäljning aviserades tidigare den här månaden och affären förväntas avslutas i det tredje eller fjärde kvartalet.

Rörelseresultatet före intressebolag och jämförelsestörande poster ökade med 98% när föregående års bidrag från Viasat Consumer exkluderats men våra investeringar i Viaplays internationella expansion inkluderats.

Vårt joint venture Allente är på god väg att realisera kostnadssynergierna på totalt 650 Mkr nästa år och arbetar därutöver med merförsäljning av Viaplay till sin abonnentbas. De kvartalsvisa integrationskostnaderna förväntas öka nu när takten i programmet ökar enligt plan, vilket gör att vi förväntar oss ett begränsat bidrag till resultatet det här året. Vi kommer att få utdelning kvartalsvis från Allente från och med det tredje kvartalet och förväntar oss att utdelningarna för helåret 2021 uppgår till minst 400 Mkr.

Vi rör oss snabbt framåt med vår expansion i Norden och internationellt och fångar nya möjligheter när de uppstår. Vi investerar mer och mer i lokalt originalinnehåll och säkrar nyckelrättigheter för flera år framåt. Vi kommer, utöver lanseringarna i Nederländerna och USA, att avisera ytterligare marknader i vår internationella expansion senast under vår kapitalmarknadsdag.

Vi har dragit stora lärdomar under pandemin och hittat nya flexibla arbetssätt som vi kommer att ha stor nytta av när vi gradvis öppnar våra kontor igen. Genomslaget för streamingtjänster hos konsumenterna har utan tvivel accelererats och vi är som alltid fullt fokuserade på att leverera de bästa kundupplevelserna på ett hållbart sätt för alla våra intressenter.

Anders Jensen
VD & Koncernchef  

 

Aktieägarinformation

Årsstämman 2021
Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Anders Borg, Simon Duffy, Pernille Erenbjerg, Kristina Schauman och Natalie Tydeman samt val av Andrew House till ny styrelseledamot. Vidare valde årsstämman Pernille Erenbjerg till ny styrelseordförande.

Stämman beslutade att införa ett långsiktigt incitamentsprogram 2021 och att godkänna att bolaget ingår ett swap-avtal med tredje part för att säkra det långsiktiga incitamentsprogrammet, enligt vilket den tredje parten i eget namn ska förvärva och överlåta B-aktier i NENT Group till deltagarna i det långsiktiga incitamentsprogrammet. Vidare omvalde årsstämman KPMG till revisor fram till slutet av årsstämman 2022. Tomas Gerhardsson har utsetts till ny huvudansvarig revisor.

Årsstämman godkände ersättningen till styrelsen och revisorerna i enlighet med valberedningens förslag och beslutade att anta nya uppdaterade riktlinjer för ersättningen till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att besluta om återköp av högst 10%, vid var tid, av det totala antalet aktier i NENT Group, och ändra NENT Groups bolagsordning för att uppfylla formella krav enligt aktiebolagslagen.

Finansiell kalender
Kv3 delårsrapport                                        26 oktober 2021
Kv4 och Bokslutskommuniké                      8 februari 2022
 

Webbsändning och videohälsning från VD och Koncernchef Anders Jensen
En telefonkonferens och webbsändning hålls idag klockan 09.00 lokal tid Stockholm, 08.00 lokal tid London och 03.00 lokal tid New York. Presentationen kommer att webbsändas på länk: https://edge.media-server.com/mmc/p/e9x7gopo

Sverige   :                  +46 (0) 8 566 184 67
Storbritannien:           +44 (0) 2071 928 338
USA:                         +1 646 741 3167

Kod till telefonkonferensen är 8549677.

Klicka här för att se videohälsning från VD och Koncernchef Anders Jensen 

 

Kontakta oss
press@nentgroup.com (eller Roberta Alenius, Head of Corporate Communications: +46 70 270 72 17)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Information till redaktionen
Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021 och i Nederländerna under 2022, med lansering i ytterligare fyra marknader till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (`NENT A’ och `NENT B’). Denna information är sådan information som Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 Juli 2021 kl. 07:30 CET.

 

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABB öppnar en ny energieffektiv fabrik i Belgien till ett värde av 20 miljoner euro

Published

on

By

  • Ny energieffektiv anläggning för att klara den ökande efterfrågan på smarta byggnadskomponenter under energiomställningen
  • Energioptimering, ny utrustning och ny solcellsanläggning förväntas leverera årliga operativa energibesparingar på över 9 400 MWh
  • En minskning av koldioxidutsläppen på över 6 700 ton per år förväntas på grund av solcellspaneler, värmepumpar, kylvattensystem och användning av förnybar energi

ABB har öppnat en ny formsprutningsanläggning till ett värde av 20 miljoner euro vid Evergem i närheten av Gent i Belgien för att tillgodose den växande efterfrågan på säkra, smarta och hållbara elektrifieringslösningar i Europa. Den moderna anläggningen har tagits fram för att tillgodose de senaste kraven på energieffektivitet tack vare installation av nya formsprutningsmaskiner, digitala tekniker och automationslösningar. Den ersätter den befintliga anläggningen som kom till ABB som en del av förvärvet av GE Industrial Solutions 2018. Anläggningen ska tillverka kraftdistributionsskåp som fungerar som skyddskåpor för elektriska distributionskomponenter som strömbrytare, säkringar, brytare och mätare, och ska säkerställa en säker distribution, mätning och styrning av elen i byggnader avsedda för bostäder, handel och industri.

Den globala marknaden för elskåp förväntas växa från 7,42 miljarder dollar 2024 till 13,15 miljarder dollar 2032[1] på grund av en ökande efterfrågan på nya byggnader, modernisering av befintliga byggnader med effektivare och tillförlitligare elsystem samt framsteg inom eldistribution.

Den nya anläggningen Evergem ingår i ABB:s projekt Mission to Zero™ för att avsevärt minska mängden växthusgaser på ABB:s anläggningar samtidigt som man stöttar kunderna att minska sina utsläpp av växthusgaser genom att tillhandahålla en plan för utfasning av koldioxidutsläpp som kunderna kan implementera. Projektet förväntas minska koldioxidutsläppen med över 6 700 ton och energiförbrukningen med över 9 400 MWh per år jämfört med 2019 vid den tidigare anläggningen. Åtgärderna förväntas leda till minskade energikostnader på cirka 2,5 miljoner euro årligen. 10 procent av den energi som krävs på anläggningen, som är utrustad med energieffektiva maskiner, förväntas genereras av 1 330 solcellspaneler på taket medan resterande kommer från certifierade gröna energileveranser. LED-belysning, laddare till elfordon, värmepumpar, kylvattenkretsar och en ny luftventilationsanläggning bidrar också till minskningen av energi- och koldioxidutsläpp.

[1] Source: https://www.fortunebusinessinsights.com/electrical-enclosure-market-109042

På anläggningen Evergem kommer man fortlöpande att övervaka och optimera energianvändningen med hjälp av ABB:s egna digitala lösningar som ABB Ability™ Building Analyzer, som följer upp data för byggnader och elcentraler i realtid och ger konkreta insikter för att optimera energieffektiviteten. Detta ger, tillsammans med användningen av grön energi och värmepumpar, också en minskad energiförbrukning och lägre koldioxidutsläpp. Andra digitala tekniker, som ett system för fastighetsdrift, kommer introduceras de kommande månaderna för att ytterligare bidra till att energieffektivitet uppnås.

”Strategin Mission to Zero™ på Evergem är ett viktigt exempel på vårt mål att möjliggöra ett samhälle med lägre koldioxidhalter och vår satsning att påskynda omställningen till mer hållbar tillverkning”, säger Mike Mustapha, chef för ABB Electrifications division Smart Buildings. ”Denna avancerade anläggning är utformad att tillgodose en framtida efterfrågan, inte enbart dagens behov. Genom att införliva toppmoderna tekniker och innovativa processer som kan optimera effektivitet och produktivitet nu och under kommande år kommer vi att tillhandahålla en utbildningsanläggning och en hållbarhetsplan för våra medarbetare och kunder. Vi kommer fortsätta att kombinera digitala tekniker med olika åtgärder för att minska energiförbrukningen och öka andelen förnybara energikällor på Evergem under 2024 och framåt.”

För att möjliggöra ett samhälle med låga koldioxidutsläpp använder ABB en rigiös vetenskapsbaserad strategi för nettonollmål i linje med Net-Zero Standard inom Science Based Targets-initiativet (SBTi). ABB samarbetar med kunder för att undvika utsläpp och skala upp de förnybara energikällorna. Ett skalbart program, Mission to Zero™, omfattar energigenerering, energihantering och fastighetsautomation för industriell och kommersiell drift.

Mer information om ABB:s program Mission to Zero™ finns på https://new.abb.com/mission-to-zero

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 2 maj 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

 

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen www.abb.com 

 

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Snart öppnar Länssjukhuset Ryhov mottagning i nya lokaler

Published

on

By

Länssjukhuset Ryhov i Jönköping genomför en omfattande renovering och modernisering av sina lokaler. Under denna period kommer den ​​psykiatriska öppenvårdsmottagningens verksamhet ta plats i modulära byggnader på sjukhusområdet.  

Under april blir ersättningslokalerna för ​​Psykiatriska Öppenvårdsmottagningen redo att välkomna både personal och patienter ​​på samma område som sjukhuset. Modulerna från Adapteo är nu färdiga och kommer att stå på plats under renoveringsperioden, som beräknas vara ungefär sju år.  

– Eftersom renoveringen beräknas ta sju år är det viktigt med en temporär lösning som passar för att vara på plats en längre tid. Folk blir alltid positivt överraskade när de ser modulernas fina exteriör och får kliva in i byggnaderna eftersom det ser ut som vilket nybygge som helst. Det kommer bli väldigt roligt att välkomna personal och besökare till nya, fina lokaler, säger Tomas Paulsson, projektutvecklare på Adapteo. 

Byggnaderna och lösningen är specifikt anpassade för verksamhetens behov. Patientmottagningen omfattar cirka 1 800 kvadratmeter. Utformningen av modulerna har noga beaktat behovet av ytor som väntrum, personalutrymmen och samtalsrum för att säkerställa att verksamheten kan fortsätta som vanligt. 

​​​– Den nya byggnaden, som självklart är byggda för att klara kraven om energiförbrukning, arbetsmiljö och tillgänglighet, kommer möjliggöra att mottagningens verksamhet kan fortsätta bedrivas smidigt under renoveringsperioden. Vi är glada över att vi får bidra med en anpassad lösning som möter behovet hos både personal och patienter, säger Tomas Paulsson. 

För mer information, kontakta 

Erika Regnér, Kommunikationsansvarig, Adapteo Group,erika.regner@adapteo.com

Om Adapteo  

Adapteo är den ledande partnern inom anpassningsbara lokaler i norra Europa. Vi utvecklar, bygger, hyr ut och säljer anpassningsbara byggnader för förskolor, skolor, vård, kontor och boende. Med Adapteos modulära och cirkulära byggnadslösningar kan kunderna transformera, återanvända, skala upp och skala ner byggnaderna allt eftersom behoven förändras. Det är så vi bygger anpassningsbara och hållbara samhällen. Adapteos byggnadsbestånd omfattar 1,5 miljoner kvadratmeter. Verksamheten bedrivs i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Nederländerna och Litauen. En majoritet av Adapteos intäkter kommer från hyreskontrakt från offentlig sektor.   

Adapteo Sverige har ca 90 medarbetare fördelat på fem säljkontor och flertalet lager och verkstäder. Adapteo Sverige är en del av Adapteo Group.  

www.adapteo.se 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tiden avgörande för vanlig diagnos hos föl

Published

on

By

När det efterlängtade fölet äntligen är här gäller det att vara uppmärksam på fölets ben och hovar. Felaktig benställning är, tillsammans med bockhov, är en av de vanligaste diagnoserna i Agrias skadestatistik för föl, men ett problem som kan vara enkelt åtgärdat om det uppmärksammas i tid. Hovslagaren Rose-Marie Clark berättar vad fölägare bör hålla koll på.

– Det absolut viktigaste är att ta hjälp i tid. Har fölet en avvikande benställning så är tiden avgörande för att den ska kunna bli återställd. Är fölet så pass bra att det ändå kan resa sig och stå upp så har du ett par dagar på dig att agera, säger hovslagaren Rose-Marie Clark, expert på fölhovar.

Vanligaste felaktiga benställningarna hos föl

  • Fölet är windswept – namnet kommer av att det ser ut som att det blåser åt ena hållet – vilket innebär att fölungen föds med bakbenen och/eller frambenen böjda åt ett håll, som i en båge. Det finns olika teorier om vad detta orsakas av, en anledning kan vara att fölet legat trångt under dräktigheten.
  • X-benta föl har en benställning som ser ut som ett X framifrån eller bakifrån – knäna eller hasorna är täta, medan det är brett mellan hovarna. Föl som är väldigt x-benta bör inte släppas ut i hage dygnet runt, då det kan förvärra problemet.
  • Att föl är inåttåade är vanligt, men det kan vara svårt att upptäcka. En hovslagare kan dock se problemet redan från början, och därmed också snabbt åtgärda det.

Tänk på tajmingen

Rose-Marie Clark återkommer ofta till ordet tajming.

– Du måste följa tiden. Om du har en fölunge som är inåttåad och du tar ut hovslagaren när fölet är två veckor – eller om den är två månader – så kan jag inte göra samma sak, jag kommer inte att nå samma resultat. Fölet som är två månader kanske till och med behöver opereras, medan det på fölet som är två veckor oftast räcker att jag använder min rasp. Och då handlar det om samma problem, men vid två olika tidpunkter.

Hennes bästa tips är att alltid, oavsett om fölet har problem eller ej, ta ut en hovslagare när fölet är 10-14 dagar gammalt.

– Då kan du åtgärda mycket med ganska enkla medel. Det handlar ofta om små detaljer som gör stor skillnad. Hade alla fölägare gjort det tror jag man hade besparat sig själv och fölet många problem i framtiden.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.