Connect with us

Marknadsnyheter

Betsson AB (publ) delårsrapport april – juni 2021

Published

on

Rekordresultat drivet av stabil och skalbar affärsmodell

Kvartalet APRIL – JUNI 2021

  • Koncernens intäkter uppgick till 1 751,6 (1 532,8) mkr, en ökning med 14%. Den organiska tillväxten var 24%.
  • Kasinointäkterna minskade med 5%. Sportboksintäkterna ökade med 125% och sportboksmarginalen var 8,5% (6,9%).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 383,4 (217,7) mkr, en ökning med 76%. Rörelsemarginalen var 21,9% (14,2%).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 337,9 (192,9) mkr, vilket motsvarar 2,54 (1,40) kronor per aktie.
  • Det operativa kassaflödet var 570,7 (343,9) mkr.
  • Antalet aktiva kunder ökade med 25% till 1 027 635 (820 512).
  • Förvärv av 50% av JDP Tech Ltd och 35% Strive Platform Ltd genomfördes.
  • Årsstämman beslutade om utdelning till aktieägarna om 3,68 kronor per aktie, motsvarande 502,9 mkr.

VD-ORD

”Rekordresultat drivet av stabil och skalbar affärsmodell”

Det andra kvartalet är ett bevis på hur stark vår affärsmodell är. Vi har åstadkommit ett rekordhögt resultat tack vare vår skalbarhet och geografiska spridning, vi har en stark tillväxt i Latinamerika och vi har stärkt vårt B2B-erbjudande genom de avtal som slutits med Strive Platform Limited och Masterpiece Gaming.

Koncernen har under stora internationella idrottsevenemang som CONMEBOL Copa América och fotbolls-EM erbjudit underhållande, konkurrenskraftiga och säkra produkter. Möjligheten att dra nytta av dessa stora idrottsevenemang är kopplade till vår ständiga utvecklingen av funktionerna i sportboken för att förbättra kundupplevelsen. Vi har dessutom ökat exponeringen av Betssons varumärke i utvalda länder i Latinamerika vilket attraherat nya kunder i regionen. Framgångarna kopplade till både CONMEBOL Copa América och fotbolls-EM banar väg inför nästa års fotbolls-VM. Stark sportboksaktivitet, primärt drivet av dessa fotbollsturneringar, hög sportboksmarginal och positiv bruttomarginaleffekt som ett resultat av att en större andel av de totala intäkterna kommer ifrån sportboken är viktiga förklaringar bakom det rekordhöga resultatet.

Styrkan i vår affärsmodell kommer från en stabil och anpassningsbar teknikplattform som ger oss skalfördelar när vår affär växer och lokal kännedom om respektive marknad som gör det möjligt att snabbt anpassa erbjudanden efter förändrade kundbeteenden.

Ökad marknadsandel på nyckelmarknader

Vi har under kvartalet tagit marknadsandelar på flera viktiga marknader, inte minst på vår hemmamarknad Sverige men även i Baltikum och Kroatien. Etableringar på nya marknader bär också frukt, inte minst i Latinamerika som utvecklats starkt, mycket tack vare marknadsföringsaktiviteter på utvalda marknader. I Peru är Betsson nu marknadsledande och i Brasilien har en marknadsföringskampanj blivit viral genom en sponsring av ”världens sämsta” fotbollslag. Betsson var också officiell regional sponsor av CONMEBOL Copa América, vilket bidragit till att vi sett en stark tillväxt av nya kunder i regionen under kvartalet. Vår affär utvecklas väl som helhet men det finns en del orosmoln, ofta baserade på lokala initiativ att reglera marknader.

Fortsatta satsningar i USA

Satsningarna på den amerikanska marknaden fortsätter. Under april förvärvade vi en strategisk ägarandel i ett nytt Player Account Management system, Strive Platform, och nu har Betssons sportbok integrerats i den plattformen. Den kombinationen gör i mina ögon USA-satsningen ännu mer spännande. Att vi valt att använda oss av Strive-plattformen istället för någon av de redan certifierade plattformarna innebär dock att den ursprungliga tidplanen för lanseringen av vårt B2C-erbjudande genom Betsafe i Colorado kommer att skjutas fram något. Vår bedömning är nu att den planerade lanseringen under senare delen av andra halvåret 2021 blir flyttad till första kvartalet 2022. Bakgrunden är att plattformen behöver testas och certifieras vilket kan ske först efter att alla komponenter i form av PAM-system, sportbok och app med mera är färdigutvecklade. Fördelarna med att kunna lansera vårt erbjudande på en modern plattform äverväger dock mot att vi måste skjuta fram lanseringen.

Framgångar i B2B-affären

Det är inte bara investeringen i Strive som stärkt vårt B2B-erbjudande under kvartalet utan även avtalet med Masterpiece Gaming Limited, ett dotterbolag inom den tyska mediekoncernen ProSieben Sat.1, visar att vi har en konkurrenskraftig och attraktiv sportbok. Avtalet som i första hand gäller Masterpiece Gamings lansering av ett onlinespelerbjudande på den tyska marknaden är en viktig och tydlig signal på att vi följer vår tillväxtstrategi och stärker våra internationella B2B-partnerskap.

PRESENTATION AV DELÅRSRAPPORTEN

Klockan 10.00 CEST idag den 22 juli bjuder Betsson in analytiker, investerare och media till att delta i presentationen av resultatet för det andra kvartalet. Resultatet kommer att presenteras av Koncernchef och VD Pontus Lindwall och CFO Martin Öhman. Presentationen kommer att hållas på engelska och efter presentationen kommer tillfälle ges för att ställa frågor. Deltagare är välkomna att delta via länk eller telefon, se detaljer nedan.

Nummer för att delta via telefon:

Sverige: +46 85 664 27 05
Storbritannien +44 333 300 92 60
USA: +1 631 913 1422 PIN US: 60179150#

Länk till webbsändningen:

https://tv.streamfabriken.com/betsson-financial-hearing-q2-2021

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Pontus Lindwall, Koncernchef och VD Betsson AB
pontus.lindwall@betssonab.com
 

Martin Öhman, CFO Betsson AB
martin.ohman@betssonab.com

Denna information är sådan information som Betsson AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 22 julil 2021 kl. 07.30 CET.

Om Betsson AB

Betsson AB (publ) är ett holdingbolag som investerar i och förvaltar snabbväxande bolag inom onlinespel. Bolaget är ett av de största inom onlinespel i Europa och har som ambition att växa snabbare än marknaden, både organiskt och genom förvärv. Detta ska ske på ett lönsamt och hållbart sätt, primärt på lokalt reglerade marknader. Betsson AB är noterat på NASDAQ Stockholm, Large Cap (BETS). www.betssonab.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stöd till regionerna om strategisk planering i deras regionala utvecklingsarbete

Published

on

By

Regeringen ger Tillväxtverket, Boverket, Trafikverket och länsstyrelserna i uppdrag att under perioden 2024–2027 erbjuda regionerna stöd om strategisk planering i deras regionala utvecklingsarbete.

– Det är alltmer viktigt med strategisk planering och samverkan mellan kommuner, regioner och statliga myndigheter för att främja regional utveckling. Detta är särskilt relevant för landsbygdernas utveckling, och regeringen har därför gett en specifik del av sitt uppdrag fokus på detta, säger landsbygdsminister Peter Kullgren. 

Uppdraget innebär att regionerna, som har det regionala utvecklingsansvaret i respektive län, ska erbjudas kunskaps- och metodstöd från Tillväxtverket, efter samverkan med Boverket och Trafikverket. Tillväxtverket ska även, tillsammans med länsstyrelserna, främja samverkan mellan relevanta statliga myndigheter, regioner och andra berörda aktörer.

Ansvaret för planering i Sverige, till exempel kommunal och regional fysisk planering och transportinfrastrukturplanering, är fördelat på flera aktörer, kommuner, regioner och statliga myndigheter. Uppdraget syftar till att öka regionernas möjligheter att beakta dessa planeringsprocesser när de tar fram den regionala utvecklingsstrategin och samordnar insatser för att genomföra den. För uppdraget, som även omfattar regionala pilotprojekt, beräknas totalt 38 miljoner kronor användas, fördelat på 6 miljoner för 2024, 10 miljoner för 2025 samt 11 miljoner för 2026 respektive 2027.

Presskontakt
Mattias Svensson
Pressekreterare hos landsbygdsminister Peter Kullgren
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-110 51 67
mattias.svensson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Paulig har avslutat sina förändringsförhandlingar

Published

on

By

Paulig har avslutat förändringsförhandlingarna som började den 13 mars 2024. Förhandlingarna gällde företagets kontors- och ledningspersonal globalt.

Förändringsförhandlingar inleddes för att anpassa Pauligs organisationsstruktur till den nya tillväxtstrategin. Den nya strukturen kommer att tillåta Paulig att optimera resursfördelningen, förstärka kritiska förmågor, etablera tydligare ansvarsområden och säkerställa tydlighet och snabbhet i beslutsfattandet i en matrisorganisation, vilket i slutändan gör att företaget kan växa snabbare.

Anledningen till förändringsförhandlingarna var inte att minska antalet anställda på företagsnivå. Dock ledde planerade förändringar till förändringar i roller och upphörande av vissa befattningar.

Vid förhandlingarnas början uppskattades det att de potentiella uppsägningarna skulle vara högst 64 kontors- eller ledningsanställda globalt. Som ett resultat av förhandlingarna är det bekräftade antalet uppsägningar 21 globalt.

Den nya organisationen träder i kraft den 1 juni 2024.

Presskontakt: communications@paulig.com

Om Paulig
Paulig är ett internationellt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur som är bra för både människor och planeten. Företaget erbjuder Tex Mex, snacks, kaffe, World Foods och kryddor under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Paulig producerar också produkter för livsmedelsindustrin och private label-kunder. År 2023 uppgick företagets försäljning till cirka 1,2 miljarder euro. Paulig grundades 1876 och ägs till 100% av Paulig-familjen. Företaget har 2 300 passionerade anställda i 13 olika länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Guideline Geo har beviljats 11 miljoner kronor i EU-medel för forskningsprojektet GeoHEAT

Published

on

By

CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency) har beviljat finansiering för forskningsprojektet GeoHEAT, där Guideline Geo är utvald industripartner i ett konsortium bestående av aktörer från industri, akademi och myndigheter inom EU.

Forskningsprojektet är inriktat på att göra geotermisk energi tillgänglig genom att minska kostnaderna för djupprospektering och utveckla ny teknik som lämpar sig för denna typ av markundersökningar.

Guideline Geo bidrar med geofysisk expertis och specifikt med utveckling av en ny generation av markradar för geotermiska undersökningar i djupa borrhål. 

”Det är spännande att se hur geofysik kan bidra till utvecklingen av geotermisk energi som en hållbar energikälla i Europa. Vi har god erfarenhet av forskningssamarbeten med industripartners inom Europa och akademin och ser fram emot ett tvärfunktionellt och paneuropeiskt samarbete inom konsortiet”, säger Anders Abrahamsson, CTO på Guideline Geo.

Forskningsprojektet beräknas påbörjas i juni, pågå i upp till 3 år och det maximala beviljade beloppet för Guideline Geo är cirka 11 miljoner kronor fördelat under perioden.

För ytterligare information kontakta:

Anders Abrahamsson, CTO, Guideline Geo AB (publ.), tel: +46 70 372 60 09 
Malin Siberg, VD, Guideline Geo AB (publ.), tel.
+46 73 044 60 11 
www.guidelinegeo.com

Denna information är sådan information som Guideline Geo AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 maj 2024, klockan 14:15 CEST.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.