Connect with us

Marknadsnyheter

Det över 100 år gamla ångkraftverket förvandlades till ett unikt hotellkoncept

Published

on

Det tidigare ångkraftverket är en elegant tegelbyggnad belägen intill Mälaren i Västerås. Förr i tiden var anläggningen en av Sveriges största energileverantörer, därefter stod den länge oanvänd – tills ett par visionärer såg en annan typ av energi i byggnaden. Idag är det inte bara en turistattraktion, det är en destination.

Det var inte självklart att denna vackra och unika tegelbyggnad skulle bli till hotell. Strax innan byggnaden skulle säljas till ett större byggbolag avsedd för andra planer blev den K-märkt. Byggnaden måste alltså bevaras med sitt historiska ursprung. De tidigare framtidsplanerna för platsen tog 2017 ny fart och då med visionen att omvandla ett ångkraftverk till en destination. En utmaning då K-märkningen gjorde att många riktlinjer var tvungna att följas. Men, konverteringen blev en framgång, hotellet är en perfekt blandning av en rå industriell känsla som möter romantiska vibbar med textilier, glas och trä. År 2019 byggde hotellet ett stort orangeri med utsikt mot vattnet. Det knepiga med den delen var att bygga den på ett sånt sätt att den avlägsnas från byggnaden om det behövs, då reglerna för K-märkningen krävde detta. Steam Hotel har vuxit i en otrolig takt de senaste åren, och det har även staden Västerås. Hotellet har skapat en destination inom staden, och människor reser långa vägar för ett besök. Hotellet är en stor dragkraft och Västerås har de senaste åren fått en placering som en topp tio sommarstad i Sverige.

”Steam Hotel är en destination och inte bara ett hotell, du kan göra alla möjliga aktiviteter som att delta i evenemang, besöka bio, lyssna på musik, uppleva en fantastisk pool club, bada och äta en god måltid. Det här är en plats med många alternativ”, säger Felix Fuchs, VD på Steam Hotel.

Hotellet med sina 18 våningar erbjuder i stort sett allt, det är en one -stop -shop för en upplevelse. På översta våningen kan du besöka en av restaurangerna, och därifrån har du en milsvid utsikt över Mälaren. Alla 264 hotellrum är inredda och designade på ett eklektiskt sätt. Förvänta dig en cool kombination av tegel, rosa väggar och mörka sammetsoffor.

”Jag är så glad att arbeta på en plats där vi och ägarna drivs av passion för att skapa en rolig plats att vara på, och samtidigt ha kul på vägen” säger Felix Fuchs.

Felix som själv har bott lite över hela världen är vad vi kallar en återvändande till staden. Han kommer från en kommersiell bakgrund men drivs av att göra det som är annorlunda. Mycket har hänt med hotellet de senaste åren, energi är kärnan i konceptet och det är säkert att säga att det är spännande att se hur långt denna destination kommer att utvecklas.

”När Steam öppnade var vi inte riktigt beredda på den direkta respons vi skulle få, vi fick snabbt en beläggning på 90% och besöktes under första året av 130 000 gäster” säger Felix. En siffra som stadigt visar att hotellet lockar besökare. Under hösten satsas det extra mycket på eventdelen, något som kommer kallas Grand Event där hotellet bland annat gästas av artister som Danny, Petter och Petra Marklund.

”Vi är väldigt taggade inför framtiden och samtidigt väldigt glada att vi nästintill kunnat behålla all personal trots en pandemi som varit tuff för oss alla i branschen” säger Felix. Och trots 1,5 år med restriktioner så har tiden också skapat utrymme för nya idéer och ett driv att förnya platsen. ”Vi satsar nu extra på aktiviteter som biosalong, karaokerum och golfsimulator, något som är ganska unikt i Sverige för ett hotell”, avslutar Felix.

Och visst är det så, Steam Hotell har något för alla – Oavsett årstid är denna plats värd att besöka, både för mer puls eller kanske för lite lugn och ro framför den stora sprakande brasan i lobbyn.SAPA har genom Glas Lindberg levererat glasfasader och fönster till Steam Hotel. Se fler bilder på detta här: https://www2.sapabuildingsystem.com/sv/se/forum/fokus-projekt/det-over-100-ar-gamla-angkraftverket-forvandlades-till-ett-unikt-hotellkoncept/

 

Arkitekt: Tengbom

Kund: Glas Lindberg

SAPA-produkter: SAPA 4150 & SAPA 2086

Presskontakt:

Caroline Jonson

caroline.jonson@hydro.com / 076 113 97 98

Sapa är ett av Hydros varumärken som erbjuder kompletta system i aluminiumprofiler inom affärsområdena Byggsystem, Transportsystem och Golvsystem. Sapas produkter kännetecknas av skandinavisk enkelhet, användarvänlighet, komfort, säkerhet och hållbarhet.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.