Connect with us

Marknadsnyheter

Allt fler vill ta med hunden på jobbet

Published

on

Pandemin och hemarbete har gjort att många förverkligat drömmen om en egen hund. När pandemin är över planerar närmare var femte hundägarna att ta med hunden till jobbet – det visar en färsk undersökning som Agria Djurförsäkring låtit göra bland över 500 hundägare. Men de allra flesta förlitar sig på att vänner och släktingar ställer upp som hundvakt.  

 

I Sverige har det tidigare varit ganska ovanligt att medarbetare tar med sig hunden till jobbet. Men pandemin tycks ha ändrat på det. Så många som 18 procent av de tillfrågade hundägarna i Agria Djurförsäkrings undersökning* anger att de efter pandemin kommer att ta med sig hunden till jobbet.

– Det är väldigt glädjande både för hundägare, hundarna och kollegor att så många arbetsgivare välkomnar hundar efter pandemin! Hundar sprider trivsel, sänker stressnivåer och brukar trivas bra på arbetsplatser, säger Patrik Olsson, affärsområdeschef för sällskapsdjur på Agria Djurförsäkring.

en studie från 2012 fann man att de medarbetare som tog med sig hunden till jobbet hade lägre nivåer av stresshormoner än de som inte gjorde detta. Anledningarna till att många arbetsplatser inte tillåter hundar är med hänsyn till allergiker och hundrädda personer. Men det finns inget generellt förbud mot att ha med hunden på jobbet. Med bra rutiner och utrymmen går det utmärkt att tillgodose allas behov.

Så löser hundägare passning av hunden efter pandemin enligt enkätundersökningen:

  • 25 procent tar hjälp av vänner och släktingar
  • 18 procent tar med hunden till jobbet
  • 15 procent planerar att anlita hunddagis eller dog walker
  • 14 procent åker hem under dagen och rastar hunden

Skapa trivsel för hunden på kontoret

  • Skapa en trygg och mysig plats för hunden på kontoret med en korg eller bädd och någon leksak. Många hundar gillar att ligga under husses eller mattes skrivbord eller avskilt i en hörna.
  • Om du jobbar i kontorslandskap, kan kompostgaller fungera som avgränsning för hunden.
  • Se till att ha en handduk till hands för att torka av tassarna efter en promenad.
  • Sätt upp regler för hunden – den får inte skälla eller störa dina arbetskamrater. Låt den heller inte hälsa på alla som går förbi. Samtidigt får inte dina kollegor sticka till din hund godsaker i tid och otid.
  • Känn in så att hunden trivs och mår bra av att vara med på jobbet. De flesta hundar finner sig till ro, men det finns hundar som blir stressade av att vara på en arbetsplats där många människor rör sig. 
  • Tänk på att hunden får många intryck på en arbetsplats som den inte får hemma. Många vittnar om att hunden är trött efter en dag på jobbet, särskilt innan den vant sig vid sin nya miljö.

Agrias hundkontor

Agria har sedan 2002 ett särskilt hundkontor på Ryttarstadion i Stockholm med plats för ett 40-tal hundar och flera arbetsplatser för hundägare. Hundägarna sitter där och arbetar på löpande schema och hjälps åt med promenaderna. 

Vad säger arbetsgivaren?

Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön, enligt arbetsmiljölagen. Det innebär bland annat att medarbetare inte ska riskera att bli sjuka eller skada sig på arbetet. 

Vissa arbetsgivare har riktlinjer kring husdjur på arbetsplatsen, men som anställd behöver du komma överens med arbetsgivaren om du vill ha med hunden till jobbet. Om du får ett ja, se till att komma överens om till exempel vilka ytor hunden får vistas i och vad som händer om olyckan skulle vara framme och hunden förstör något på arbetsplatsen.

Kom ihåg att även om du får ett godkännande för att ta med hunden till jobbet just nu, kan arbetsgivaren göra en annan bedömning längre fram.

Allt fler arbetsgivare som välkomnar hundar, iordningställer särskilda utrymmen för hundarna. Dessa ska i så fall uppfylla kraven i Djurskyddslagen. Där står det bland annat att hundens förvaringsutrymmen ska vara utformade så att hunden kan bete sig på ett naturligt sätt och inte utsättas för onödig stress.

*Agria Djurförsäkrings enkätundersökning utförde med hjälp av Survey Monkey och över 500 hundägare har svarat på om hur de planerar hundens dagliga omsorg efter pandemin.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Hoist Finance under veckorna 18 och 19, 2024 – återköpsprogrammet avslutat

Published

on

By

Hoist Finance AB (publ) (LEI-kod: 549300NPK3FB2BEL4D08) (”Hoist Finance”) har under perioden 29 april – 6 maj 2024 återköpt sammanlagt 87 000 egna aktier (ISIN: SE0006887063) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen infört. Återköpsprogrammet som inleddes den 8 februari 2024 är härmed avslutat då totalt 2 102 022 aktier har återköpts till ett sammanlagt belopp om 99 940 686 SEK.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om högst 10 procent av samtliga aktier i bolaget till ett sammanlagt belopp om högst 100 000 000 SEK som Hoist Finance offentliggjorde den 6 februari 2024. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera bolagets kapitalstruktur och därigenom bidra till att skapa ett ökat värde för Hoist Finance aktieägare. Avsikten är att de aktier som återköps ska dras in genom beslut vid kommande bolagsstämmor.

Aktier i Hoist Finance har återköpts enligt följande:

Datum

Aggregerad daglig volym (antal aktier)

Viktat genomsnittspris per dag (SEK)

Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)

29 april 2024

30 000

51,9466

1 558 398

30 april 2024

20 000

52,5092

1 050 184

2 maj 2024

30 000

50,8470

1 525 410

3 maj 2024

6 maj 2024

7 000

59,0499

413 349

Totalt ackumulerat under veckorna 18 och 19 2024

87 000

 

4 547 341

Totalt ackumulerat under återköpsprogrammet

2 102 022

 

 

99 940 686

 

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Hoist Finance räkning.

Efter ovanstående förvärv uppgår Hoist Finance innehav av egna aktier per den 6 maj 2024 till 2 102 022. Det totala antalet aktier i Hoist Finance, inklusive de egna aktierna, uppgår till 89 303 000 och antalet utestående aktier, exklusive de egna aktierna, uppgår till 87 200 978.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För vidare information vänligen kontakta:

Christian Wallentin, CFO och Vice VD

ir@hoistfinance.com

+46 8 55 51 77 90

Om Hoist Finance

Hoist Finance är en förvaltare specialiserad på förfallna lån. I över 25 år har vi fokuserat på att investera i och förvalta skuldportföljer. Vi är en partner till internationella banker och finansiella institut i hela Europa och förvärvar portföljer av förfallna lån. Vi är också en partner till privatpersoner och små och medelstora företag som befinner sig i en skuldsituation och vi skapar långsiktigt hållbara återbetalningsplaner som gör det möjligt för dem att omvandla förfallna skulder till skulder som betalas av. Vi finns på 13 marknader i Europa och aktierna är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök hoistfinance.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kontigo Care (publ) publicerar årsredovisning 2023

Published

on

By

Kontigo Cares årsredovisning för verksamhetsåret 2023 har idag publicerats och finns tillgänglig på bolagets hemsida

Rapporten återfinns på bolagets hemsida, se https://ir.kontigocare.com/finansiella-rapporter-och-dokument/.

För mer information, vänligen kontakta:  

Ulrika Giers, Verkställande direktör

telefon: 46 (0)18 410 88 80

e-post: ulrika.giers@kontigocare.com

Anja Peters Ohlsson, CFO och IR-ansvarig

telefon: 46 (0)18 410 88 80

e-post: ir@kontigocare.com eller anja.peters@kontigocare.com

För mer information om Kontigo Care, vänligen besök www.kontigocare.com

Om Kontigo Care AB (publ)
Kontigo Care AB (publ) (”Kontigo Care” eller ”Bolaget”) har som målsättning att genom innovativa eHälsolösningar förbättra och effektivisera den globala beroendevården och att därmed minska lidandet för en stor mängd patienter och deras anhöriga. Bolagets eHälsoplattform Previct® består av ett antal avancerade algoritmer, AI-drivna prediktionsmotorer och kommunikationslösningar, samt av de två plattformsapplikationerna Previct® Alcohol och Previct® Gambling, för tillämpning inom respektive beroendeområde. Kontigo Cares aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet KONT. Bolagets Certified Adviser är Redeye AB.

Continue Reading

Marknadsnyheter

InDex Pharmaceuticals lämnar en statusuppdatering och informerar om extra bolagsstämma den 10 juni 2024

Published

on

By

6 maj, 2024 – InDex Pharmaceuticals Holding AB (publ) (”InDex Pharmaceuticals” eller ”Bolaget”) meddelar att utvärderingen av alternativ för Bolagets framtid, inklusive det omvända förvärv som kommunicerades i ett pressmeddelande den 8 april 2024 (”Transaktionen”), alltjämt pågår. I separat pressmeddelande kallar InDex Pharmaceuticals styrelse till extra bolagsstämma att hållas den 10 juni 2024.

Efter att utvecklingen av cobitolimod avbröts och InDex Pharmaceuticals meddelade att Bolaget inte kommer fortsätta utvecklingen av några av sina andra substanser har, som Bolaget tidigare kommunicerat och i syfte att maximera aktieägarvärdet, olika alternativ för Bolagets framtid utvärderats. Utvärderingen, som gjordes med stöd av extern finansiell rådgivare, resulterade i att gå vidare med det omvända förvärvet samt att vidta ytterligare åtgärder för att säkerställa att en sådan transaktion är genomförbar.

InDex Pharmaceuticals styrelse, i syfte att möjliggöra genomförandet av det planerade omvända förvärvet så snart som praktiskt möjligt, kallar genom ett separat pressmeddelande till en extra bolagsstämma att hållas den 10 juni 2024 för att besluta om de ändringar av bolagsordningen som föranleds av den tilltänkta Transaktionen. Förutsatt att parterna kommer överens förväntas avtal om den tilltänkta Transaktionen ingås senast den 20 maj 2024.

Som framgår av kallelsen föreslår styrelsen att stämman beslutar att anta ny bolagsordning med i huvudsak följande ändringar: (i) nytt bolagsnamn och verksamhetsföremål,  (ii) nya gränser för aktiekapital och antal aktier, (iii) införande av ett nytt slag av inlösenbara aktier av serie C och (iv) införande av ett omvandlingsförbehåll där ägare av stamaktier kan begära omvandling till aktier av serie C. Bolagsordningen i dess fullständiga föreslagna nya lydelse kommer att finnas tillgänglig på Bolagets webbplats senast två veckor före bolagsstämman.

Förutsatt att Bolaget ingår avtal om den tilltänkta Transaktionen avser InDex Pharmaceuticals styrelse att kalla till en separat extra bolagsstämma, att hållas i direkt anslutning till bolagsstämman den 10 juni 2024 som beskrivs i detta pressmeddelande, för beslut om godkännande av den tilltänkta Transaktionen, apportemission, sammanläggning av aktier och övriga beslut som föranleds av Transaktionen.

För mer information, se kallelsen till den extra bolagsstämman, vilken publiceras genom ett separat pressmeddelande.

För mer information:
Jenny Sundqvist, VD
Tel: +46 8 122 038 50
E-post: jenny.sundqvist@indexpharma.com

Johan Giléus, CFO och vice VD
Tel: +46 8 122 038 50
E-post: johan.gileus@indexpharma.com

Offentliggörande
Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 20:40 CET.

Kort om InDex Pharmaceuticals
InDex Pharmaceuticals vision är att hjälpa patienter med immunologiska sjukdomar där det finns ett stort medicinskt behov av nya behandlingsalternativ. Cobitolimod utvärderades i fas III-programmet CONCLUDE för måttlig till svår vänstersidig ulcerös kolit – en funktionsnedsättande, kronisk inflammation av tjocktarmen.

InDex Pharmaceuticals är baserat i Stockholm. Bolagets aktier (kortnamn INDEX) handlas på Nasdaq First North Growth Market Stockholm. Redeye AB är bolagets Certified Adviser. För mer information, vänligen besök www.indexpharma.com/sv.

Informationen i detta pressmeddelande är avsedd för investerare.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.