Connect with us

Marknadsnyheter

Jetpak Top Holding AB (publ): Delårsrapport 1 april – 30 juni 2021

Published

on

Andra kvartalet: 1 april – 30 juni 2021
 

  • Totala intäkter ökade med 26,0 % till 256 438 (203 501) TSEK
  • Den organiska tillväxten uppgick till 26,3 % (-19,5 %)
  • Bruttomarginalen uppgick till 30,5 % (29,4 %)
  • Rörelseresultatet uppgick till 24 792 (8 293) TSEK
  • Justerat EBITA resultat uppgick till 24 792 (9 709) TSEK
  • Periodens resultat uppgick till 16 587 (4 113) TSEK
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,38 (0,34) SEK
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,35 (0,33) SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 27 890 (32 251) TSEK
  • Likvida medel uppgick till 82 863 (57 693) TSEK
  • Nettoskuld i förhållande till justerad EBITDA R12: 1,2 (1,9)

Halvåret: 1 januari – 30 juni 2021
 

  • Totala intäkter ökade med 14,4 % till 506 868 (442 984) TSEK
  • Den organiska tillväxten uppgick till 16,0 % (-11,3 %)
  • Bruttomarginalen uppgick till 30,1 % (30,3 %)
  • Rörelseresultatet uppgick till 46 640 (23 115) TSEK
  • Justerat EBITA resultat uppgick till 46 640 (24 531) TSEK
  • Periodens resultat uppgick till 31 005 (12 564) TSEK
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,58 (1,05) SEK
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 2,52 (1,02) SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 22 618 (29 779) TSEK

 

VD kommentar
 

Jetpak hade ett tillfredsställande andra kvartal 2021 med en organisk tillväxt på 26,3 % och intäkter uppgående till 256 438 TSEK. Kvartalets justerade EBITA resultat uppgick till
24 792 TSEK, en kraftig resultatförbättring jämfört föregående års motsvarande vinstnivå (9 709 TSEK). Den justerade EBITA marginalen under det andra kvartalet mer än fördubblades och uppgick till 9,7 % (4,8 %).

 

Vi hade en stark tillväxt inom flygsegment Express Air med höga 36,7 %, jämfört föregående års första helt covid-19 påverkade andra kvartal. Flygkapaciteten under detta års andra kvartal var fortsatt klart lägre jämfört prepandemiska nivåer, även om kapaciteten ökade jämfört tidigare kvartal. Ökad kapacitet kombinerat med ökad försäljning och nya affärer resulterade i en stark tillväxt jämfört föregående år såväl som gentemot tidigare kvartal.

Vårt Express Road segment hade en fortsatt stark tillväxt på 18,3 %, tack vare ökade intäkter från stora befintliga distributionskunder, från nya kunder samt från fortsatt vaccindistribution i Norge.
 

Bruttomarginalen för Express Air segmentet blev 42,9 %, vilket var något lägre jämfört förra året och påverkades av mindre förändringar i kund- och produktmix.
Bruttomarginalen för Express Road segmentet okade marginellt till 18,2%, drivet av mindre mixförändringar.

 

Marknadspositionen för våra flygbaserade tjänster ökade något i takt med att ett förbättrat nätverk och ökad frekvens förstärkte vår konkurrensfördel inom ad-hoc produkter. Under kvartalet noterade vi inga signifikanta konkurrensförändringar för våra systemsatta produkter.
Priskonkurrensen för landbaserade transportlösningar fortsatte under kvartalet, särskilt inom kurir-logistikområdet, drivet av ökad e-handel och B2C volymer. Då Jetpak har fokus inom värdeadderande kurir-express och B2B tjänster, vilka är mindre priskänsliga, så bibehöll vi vår marknadsposition.

Distributionen av covid-19 vaccin i Norge gav ett stabilt intäktsbidrag, samtidigt som det stärkte bilden av Jetpak som en högkvalitativ logistikleverantör. En fortsatt intäktspotential förväntas här, men kommer att vara beroende av fortsatta vaccincykler under kommande år.

Jetpak fortsatte att upprätthålla ett starkt kostnadsfokus under det andra kvartalet, då de tillfälliga permitteringslösningarna fasades ut och ersattes av permanenta organisations-justeringar. Vår OH ratio förväntas att stabiliseras på nuvarande nivå. Fortsatta leverantörsomförhandlingar kommer vidare att förstärka våra marginaler och vår framtida konkurrenskraft.

Våra planerade kommersiella initiativ inom både segmenten förlöper enligt plan. Våra Jetpak Express tjänster introduceras i Europa, men vår nätverksexpansion och deltagande från nya flygbolag är fortsatt begränsad då flygbolagens prioriteringar hårt styrs av deras nuvarande ekonomiska utmaningar. ”Nordic Courier & Distribution”- tjänster lanseras och pipeline byggs nu upp både i Skandinavien och i Benelux. 

Under det andra kvartalet har vi fortsatt vårt arbete inom ramen för FN:s Global Compact-program. Ett antal områden har prioriterats med mål och gap, vilka kommer att följas upp under kommande kvartal.

Under kommande kvartal förväntar vi oss en stabil tillväxt av flygkapacitet tack vare borttagandet av reserestriktioner och utrullningen av covid-19 pass. Dock förväntar vi oss inte pre-pandemiska kapacitetsnivåer eftersom affärs- och fritidsresande fortfarande ligger långt ifrån normala nivåer. Detta vill följaktligen ha en stark korrelation med vår tillgängliga kapacitet.

Vårt resultat under det andra kvartalet var i linje med våra förväntningar. Baserat på våra kommersiella initiativ och en underliggande fortsatt återhämtning efter covid-19 pandemin, känner vi oss trygga med att kunna uppnå våra långsiktiga mål om en 5 % organisk tillväxt och 12 % i justerad EBITA marginal över en konjunkturcykel.

Kenneth Marx

Verkställande direktör

Telefonkonferens
 

Idag klockan 10:00 kommer VD Kenneth Marx, tillsammans med finanschef Håkan Mattisson, att presentera Jetpaks kvartalsresultat. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Vänligen använd denna länk för registrering:
https://jetpak.com/se/mails/register

Försäkra dig om att du är uppkopplad till telefonkonferensen genom att registrera dig och ringa in till konferensen några minuter innan den börjar.

Bolagets certified advisor är FNCA Sweden AB, email: info@fnca.se, telefon: 08-528 003 99.

Informationen lämnades, genom nedan kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 augusti 2021 kl. 06.30 CET. Informationen är sådan information som Jetpak Top Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

Kenneth Marx, verkställande direktör
telefon: 073-368 54 00
e-mail: ir@jetpak.com
 

 

Om Jetpak

Jetpak är det enkla och snabbaste alternativet för prioriterade leveranser dörr till dörr.
Vi erbjuder lösningar för både spontana transportbehov och skräddarsydd logistik.
Jetpak finns representerat på fler än 170 orter runt om i Norden och Europa.
Jetpak Top Holding ABs aktier är noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market och handlas med ISIN-kod SE0012012508 under kortnamnet JETPAK.
Besök gärna:
https://jetpakgroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.