Connect with us

Marknadsnyheter

Ny handbok säkrar elevhälsans medicinska insats

Published

on

För att elevhälsans medicinska insats, EMI, ska hålla hög kvalitet och bedrivas patientsäkert krävs förståelse för uppdraget, medvetenhet om de risker som finns och god kunskap om gällande lagstiftning. Men det är inte alltid det efterföljs. Det menar Susann Magnusson som är bokaktuell med Patientsäkerhets- och kvalitetsarbete – handbok för elevhälsans medicinska insats.

– Att prata patientsäkerhet och andra krav som ställs via hälso- och sjukvårdens lagstiftning tonas ibland ner av chefer som inte har den medicinska kompetensen. Men kvalitets- och patientsäkerhetsarbete är viktigt för EMI och kan inte tonas ner, menar Susann Magnusson.

Risk för vårdskador finns inom EMI:s verksamhet liksom risk för att legitimerad personal missköter sitt uppdrag eller att elever och vårdnadshavare har klagomål på verksamheten. Det måste då hanteras enligt de föreskrifter som finns.

 – EMI har ofta en ledning som saknar medicinsk kompetens. Chefer inom elevhälsan som är rektorer har en stor kunskap om skollagen och skolans verksamhet. Att de också skulle vara insatta i hälso- och sjukvårdens hela lagstiftning är knappast rimligt, men det är nödvändigt om de ska leda denna typ av verksamhet.

Patientsäkerhets- och kvalitetsarbete – handbok för elevhälsans medicinska insats ger vägledning och stöd för vårdgivare, verksamhetschefer och medicinskt ansvariga skolsköterskor och skolläkare i det viktiga patientsäkerhets- och kvalitetsarbetet.

Med många konkreta förslag och tips går författaren bland annat igenom hur man kan utforma ett ledningssystem, identifiera risker i verksamheten, hantera klagomål och rapportera avvikelser. Budskapet är att personalens kompetens är nyckeln för att förebygga vårdskador, minimera risker och därigenom uppnå en patientsäker verksamhet av hög kvalitet för alla elever.

Om författaren
Susann Magnusson är verksamhetschef inom EMI i Uddevalla, vd för LedEMI och ordförande i Riksföreningen för skolsköterskor.

Om boken
Titel: Patientsäkerhets- och kvalitetsarbete – handbok för elevhälsans medicinska insats
Författare: Susann Magnusson
Utgivning: 23 augusti 2021
ISBN: 978-91-7741-264-9
Sidor: 200
Pris: 295 kronor exkl. moms

Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiakompetens.se

Presskontakt
Pia Leufstedt
Projektledare Marknad Vård & Omsorg
pia.leufstedt@gothiakompetens.se
072-050 39 04

För en bättre dag på jobbet
Gothia Kompetens – kompetensutveckling och kunskapsförmedling för och av oss som jobbar med förskola, skola, vård och omsorg. Tillsammans utvecklar vi både verksamheter och människorna i dem. Verksamhetsnära kompetensutveckling – för en bättre dag på jobbet.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys