Marknadsnyheter
Halvårsrapport EatGood Sweden AB Kvartal 2, 1 april–30 juni 2021
Halvårsrapport, andra kvartalet 2021
Försäljning
Under kvartalet uppgick nettoomsättningen till 2110 kkr(1464 kkr 2020) vilket är en ökning med 44% jämfört med Q2 2020. Försäljningen skedde i huvudsak på den internationella marknaden och till en mindre del på vår svenska hemmamarknad. Det negativa resultatet under kvartalet om -400kkr (466kkr 2020) beror delvis och fortfarande till stor del på utvecklingen av Corona pandemin. Under andra kvartalet 2021 så ser vi en förbättring avseende olika marknader och hur pass mycket mer aktivitet det är jämfört med 2020. Med utleveranser både till USA och Australien återigen under kvartalet så skiljer sig 2021 åt jämfört med 2020 ordentligt mycket i positiv bemärkelse. Affärer har skjutits upp men som förhoppningsvis återupptas efter att läget stabiliserats avseende Corona pandemin och nu även med en Covid-19, Delta variant som gör läget något mer instabilt. Under kvartalet så har säljarbete med kundbesök, demonstrationer av Lightfry, utställning på mässor, besök hos distributörer begränsats till att hållas via telefon eller annan digital media. Planerade mässor är nu i pipeline och marknaden har börjat att återgå till en mer normal marknad och tempot skall lyftas ytterligare. Vi arbetar vidare med nya och befintliga kunder samt återförsäljare på våra huvudmarknader USA, Skandinavien samt den marina marknaden.
Första leveransen av de nya 4-ledade Lightfry enheterna till USA – efterlängtade!
I juni så skickades den första sändningen av 4-ledade Lightfry enheter till USA vilket är den mycket mer gångbara enheten avseende rätt el-konfiguration. Äntligen är modellen som är en mer plug and play enhet tillgänglig på USA marknaden. Vikten av att ha denna Lightfry-enhet som alternativ i produktportföljen går inte att understryka och framhålla tillräckligt. Det är denna enhet som är gångbar på upp till 85% av alla installationer, då i företrädesvis lite äldre byggnader, och den modellen som kommer driva försäljningen. Eatgood har breddat produktportföljen och har här igenom fått en produkt som är mycket mer väl anpassad till efterfrågan i USA. Denna version är också ett väldigt bra komplement för hela Nord-, Central- och Syd-amerika.
Framgångsrik nyemission – mot en starkare position på marknaden
Under kvartal 2 så blev också nyemissionen avslutad med en kraftig överteckning. Bolaget fick in kapital för att kunna satsa mer kraftfullt framåt och har genom nyemissionen skapat förutsättningar långsiktigt och för tillväxt. Nyemissionen tillförde bolaget 12 Msek, med nyttjande av överteckningsoption, och tecknades till 26 Msek(10,2Msek) vilket motsvarar en överteckningsgrad om 255%. Detta är nya förutsättningar som gör att arbete inletts för att utöka personalstyrkan på sälj och marknadssidan med internationell inriktning.
Högre täckning av USA’s delstater med fler MAFSI representanter
Under andra kvartalet har Lightfryusa och HB Specialty fortsatt med framgång att signa nya MAFSI återförsäljare vilket innebär att i utgången av juni så täcker vi c:a 75-80% av USA’s delstater vilket innebär att vi har uppnått detta mål avsevärt fortare än vi vågat tro. Detta dessutom under Covid-19 tider vilket är en otrolig vinst och framgång. MAFSI representanterna har också sett fram emot den nya 4-ledade Lightfry-enheten vilket underlättar införsäljning av Lightfry och Air Fry Technolgy på USA marknaden. Pusselbitarna är på plats, många faktorer som pekar mot och för luftfritering, vilket skall innebära nya framgångar på vår viktigaste marknad, USA.
Insikten utifrån diskussioner med MAFSI-representanter om hur många mer möjliga användare och fler kunder som kan göra installationer av Lightfry-enheter, mer likt plug and play, utan behov av ombyggnation av deras elanläggningar är mycket inspirerande och underlättar i stor utsträckning.
Marknadsföring – Digital marknadsföring, sociala media och mässor
Med flertalet mässor inplanerade under andra halvåret så är en uppstart efter semestermånaderna väl underbyggd för aktiv försäljning. Bearbetning sker löpande av distributörer och tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit, för bibehållande och underhållande av kontakter. Detta för att bygga långsiktiga relationer, underlätta och möjliggöra framtida kommande affärer, och skapa en fortsatt ökad kännedom om Lightfry generellt som produkt. Särskilt intensiv bearbetning inför HOST mässan kommer att planeras av tidigare och möjliga nya kontakter då det är den största och viktigaste mässan för bolaget och produkten Lightfry.
- Casual Dining show, 23-24 september, London, UK
- The Restaurant Show, 27-29 september, London, UK
- NAC’s, 5-8 oktober, Chicago, USA
- HOST, 22-25 Oktober 2021, Milano, Italien
Marknader och utsikter – Det ser ljust ut för Air Fry Technology
Faktorer som talar för Lightfry och luftfritering:
- Hälsosammare och bättre mat – konsumenter är mer medvetna idag
- Ökad risk för allvarlig sjukdom och symptomer i kombination av Covid-19 och exempelvis diabetes och övervikt
- Konsumentprodukter för luftfritering fortsätter med en kraftfull global expansion
- Luftfritering blir allt mer känd som teknik
- Fortsatta kraftiga prisuppgångar för vegetabiliska oljor
- Risk för ransonering och brist av vegetabiliska oljor i Q4, 2021 pga ökad efterfrågan från andra branscher, bl.a petroleum industrin
- Ekonomiska incitament till att använda luftfritering, mer kostnadseffektivt
Många olika faktorer på marknaden pekar mot luftfritering som nästa stora produkt för den kommersiella restaurang-marknaden efter induktionshällen. Sedan tidigare på marknaden globalt, så fortsätter luftfriteringsprodukter för konsument att booma och det ligger helt rätt i tiden i trender som hälsosammare och bättre mat. Detta är en dragkraft som är väldigt positiv och gör vårt arbete lättare och skapar intresse hos potentiella kunder – mycket värdefullt som påtryckare för kommersiell luftfritering. I Covid-19 tider så lytfs också risken med underliggande sjukdomar som diabetes och övervikt vilket ökar risken för allvarliga komplikationer vid insjuknande i Covid-19. Efterfrågan på vegetabiliska oljor ökar också kraftigt då fordonsindustrin och petroleum industrin jobbar för hållbarhet och miljövänligare fordon vilket innebär att petroleumindustrin blir en allt större aktör av vegetabiliska oljor. Vegetabiliska oljor i detta avseende används till fossilfri diesel och detta kommer att spela stor roll både för stigande priser på en global marknad men även en överhängande risk för brist av vegetabiliska oljor redan i år, Q4 2021. Vi är övertygade om att USA är och kommer vara den lysande stjärnan avseende marknader och potentialen är mycket stor. Vi lägger i princip all energi där avseende aktiviteter och planering av aktiviteter för att omvandla dessa till försäljning och installationer. Övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader på ett mer kraftfullt sätt. Vår utveckling i USA är även viktig som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader som vill vara med på tåget, se vidare www.lightfryusa.com.
Ekonomi – Balans och resultaträkning i sammandrag, kvartal2, perioden 1 april– 30 juni 2021 i KKR
Resultaträkning i sammandrag Q2 2021 Q2 2020
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR 2 110 1 464
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -2 399 -1 831
Rörelseresultat före avskrivningar -289 -367
Avskrivningar -57 -52
Rörelseresultat efter avskrivningar -346 -419
S:a Övriga rörelsekostnader 0 0
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader -346 – 419
S:a finansiella intäkter och kostnader – 54 -47
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter – 400 – 466
Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal per 20210630 ,KKR
Q2 2021 Q2 2020 Helår 2020
Anläggningstillgångar 308 453 429
Lager 7 155 8 076 7 872
Fordringar 1 277 578 502
Kassa bank 9 155 50 55
S:a tillgångar 17 895 9 157 8 858
Eget kapital 13 632 4 713 3 311
Krediter bank 1 454 2 751 3 065
Kortfristiga skulder 2 809 1 693 2 482
S:a Skulder och
eget kapital 17 895 9 157 8 858
Soliditet 76% 51% 37%
Resultaträkning i sammandrag jan – jun, 2021 2020
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR 2 764 2 200
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -3 632 -3 286
Rörelseresultat före avskrivningar -868 -1 086
Avskrivningar -110 -105
Rörelseresultat efter avskrivningar -978 -1 191
S:a Övriga rörelsekostnader 0 -48
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader -978 -1 239
S:a finansiella intäkter och kostnader -102 -97
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter -1 080 -1 336
Ställning per 20210630 avseende:
Likvida medel 9 155 KKR
Antal utestående aktier 17 951 209
Resultat per aktie(jan – juni) -0,06 kr
KASSAFLÖDESANALYS | |||
Not | 1 halvår 2021 | 1 halvår 2020 | |
Den löpande verksamheten | |||
Resultat efter finansiella poster | – 1 080 067 | – 1 335 649 | |
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m m | 86 000 | 105 000 | |
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital | – 994 067 | – 1 230 649 | |
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital | |||
Ökning (-)/Minskning (+) av varulager | 717 404 | 810 584 | |
Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar | – 774 758 | – 258 632 | |
Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder | 272 729 | – 99 699 | |
Kassaflöde från den löpande verksamheten | – 778 692 | – 778 396 | |
Investeringsverksamheten | |||
Avyttring matriella anläggningstillgångar | 35 000 | – | |
Kassaflöde från investeringsverksamheten | 35 000 | – | |
Finansieringsverksamheten | |||
Nyemission | 11 401 649 | – | |
Återbetalda aktieägartillskott | – | – | |
Upptagna lån | 830 282 | ||
Amortering av lån | – 1 557 333 | – 51 786 | |
Kassaflöde från finansieringsverksamheten | 9 844 316 | 778 496 | |
Periodens kasssaflöde | 9 100 624 | 100 | |
Likvida medel vid periodens början | 54 949 | 50 000 | |
Likvida medel vid periodens slut | 9 155 573 | 50 100 |
Kommande informationstillfällen
Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:
30 november 2021 Kvartalsrapport Q3 2021
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten/delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.
Borås den 31 augusti 2021
EatGood Sweden AB
Henrik Önnermark, VD
Denna kvartals/delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.
Marknadsnyheter
Loomis delårsrapport januari – mars 2024
Fortsatt stark tillväxt med hög marginal i USA
Loomis hade en stark start på året med en organisk tillväxt på 6,3 procent under första kvartalet. Såväl USA som Europa och Latinamerika bidrog till utvecklingen och våra intäkter inom Automated Solutions ökade avsevärt. USA-segmentet hade ett starkt kvartal med stabil tillväxt och ett strukturerat arbete med skalbarhet. Europa och Latinamerika fick en mer utmanande start på året och åtgärder pågår för att återhämta marginalen. Det operativa kassaflödet för kvartalet påverkades av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta. Det operativa kassaflödet i relation till rörelseresultatet (EBITA) för rullande tolv månader var starkt på 89 procent.
Kommentarer kvartal 1
- Intäkter för kvartalet uppgick till 7 253 MSEK (6 812). Intäkter ökade med 6,5 procent (21,1) varav organisk tillväxt var 6,3 procent (11,7) och förvärv bidrog med 2,9 procent (0,4). Valutaeffekter bidrog med –2,7 procent (9,0).
- Rörelseresultat (EBITA)1) för kvartalet uppgick till 754 MSEK (717). Rörelsemarginalen (EBITA) var 10,4 procent (10,5).
- Rörelseresultat (EBIT) före jämförelsestörande poster för kvartalet uppgick till 710 MSEK (667) och rörelsemarginal (EBIT) före jämförelsestörande poster var 9,8 procent (9,8).
- Finansnettot uppgick till –188 MSEK (–113) i kvartalet.
- Resultat före skatt uppgick till 507 MSEK (543) och resultat efter skatt uppgick till 359 MSEK (403).
- Resultat per aktie var före utspädning 5,06 SEK (5,64) och efter utspädning 5,05 (5,64).
- Rörelsens kassaflöde2) för kvartalet uppgick till 402 MSEK (719) vilket motsvarar 53 procent (100) av rörelseresultatet (EBITA). Kassaflödet påverkades delvis av en tillfällig uppbyggnad av lager i utländsk valuta över kvartalsslutet.
- Loomis AB har återköpt 700 000 egna aktier mellan 5 februari och 5 april, varav 643 592 aktier återköptes under första kvartalet.
1) Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.
2) Rörelsens kassaflöde exklusive effekter från IFRS 16.
Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på bolagets webbplats, www.loomis.com
6 maj 2024
Jenny Boström
Ansvarig för hållbarhet och investerarrelationer
Mobiltelefon: 079-006 45 92
Epost: jenny.bostrom@loomis.com
Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för att hantera betalningar, vilket inkluderar distribution, hantering, förvaring och återanvändning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra finansiella aktörer. Loomis bedriver verksamhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 25 000 personer och omsatte 2023 mer än 28 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.
Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2024 kl. 15.00.
Marknadsnyheter
Familjebostäder lanserar ny webb i samarbete med Knowit Experience
Familjebostäders nya webbplats är ett samarbetsprojekt där Knowit Experience har varit ansvariga för koncept och genomförande när det kommer till användarupplevelse och teknik.
Knowit Experience påbörjade samarbetet som förvaltnings- och utvecklingspartner till Familjebostäder 2022. Ett av de första stora gemensamma projekten var en ny webbplats, där även e-tjänster i Mina sidor var en del av uppdraget. Nu lanseras webbplatsen för de cirka 44 000 hyresgästerna.
Vårt mål är att förenkla vardagen för våra hyresgäster och efter en gedigen behovsanalys har vi utgått från det som våra hyresgäster har uttryckt är viktigast. Det handlar till stor del om tydligare och bättre information om det som händer i huset och i området och att det ska vara enklare att nå e-tjänster. Det är extra roligt att vi nu kan erbjuda en helt ny och smart tvättbokning, vilket har legat högst på önskelistan. Det har varit möjligt genom ett kreativt samarbete med det starka teamet på Knowit Experience, säger Mia Wester Carlsson, kommunikatör och förvaltningsledare på Familjebostäder.
Både hyresgäster och övriga besökare kommer att mötas av ett anpassat innehåll. Med hjälp av AI-teknik anpassas upplevelsen för respektive besökare av webbplatsen, bland annat genom att analysera beteendemönster och preferenser.
Vi är stolta över att tillsammans med Familjebostäders kompetenta team lansera en webplats som bygger på den senaste tekniken med ett användarväntligt och attraktivt gränssnitt. Det här projektet har varit ett stimulerande partnerskap där vi utmanats att hitta de bästa lösningar både kopplat till varumärke, design och tillgänglighet. Att bidra till tjänster som förenklar den digitala vardagen för människor är en viktig del i vår vision, säger Pernilla Vinneby, VD för Knowit Experience svenska verksamhet.
Hyresgästernas behov och förväntningar har varit ledstjärnan för samarbetet och den nya plattformen erbjuder ett användarvänligt gränssnitt och praktiska funktioner för att hyresgästerna lätt ska hitta den information de behöver.
Behoven och förutsättningarna ser så olika ut i målgruppen. Att anpassa upplevelsen har varit avgörande för att nå målen. Tidigare har det varit tillräckligt att presentera samma innehåll och tjänster för alla besökare, men det kommer inte att räcka på sikt. Vi kommer att förvänta oss skräddarsydda och personaliserade upplevelser mer och mer när tekniken blivit så pass lättillgänlig”, säger Elisabeth Mark, UX Lead i projektet.
Exempel på övriga nyheter och förbättringar på den nya webbplatsen är en förbättrad sökfunktion, anpassade frågor och svar och individuellt anpassad dashboard på Mina sidor. Knowit Experience har även arbetat fram ett nytt visuellt koncept för hela webbplatsen.
Knowit Experience är ett affärsområde inom Knowit med cirka 900 specialister inom teknik, design och kommunikation, med ett kunderbjudande som tar ansvar för hela den digitala kundupplevelsen. Med kompetens inom webb, e-handel, analys, marknadsföring, design och big data, hjälper man företag och organisationer i den digitala transformationen. Affärsområdets kunder finns inom flera olika branscher, där offentlig sektor, telecom, retail och hälsa är väl representerade.
För mer information, kontakta:
Anne Danell, Projektledare Knowit Experience, Stockholm, 070-702 705 887 eller anne.danell@knowit.se
Pernilla Vinneby, VD Knowit Experience, Sverige, 070-379 0417 eller pernilla.vinneby@knowit.se
Christina Johansson, Kommunikationschef Knowit AB, +46 70 542 1734 eller christina.johansson@knowit.se
Om Knowit
Knowit är digitaliseringskonsulter med en vision att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.
Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 100 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.
Marknadsnyheter
Luxbright välkomnar ny glasblåsare och tillkännager nya ordrar från L3Harris
Luxbright är stolta att välkomna Louise Olsson i rollen som glasblåsare. Med en lång erfarenhet av att arbeta med glas tar Louise nu steget att jobba med glas i en industriell skala, en unik möjlighet som gör henne till en ovärderlig resurs för Luxbrights utveckling. I synnerhet är hennes expertis viktig i arbetet med att tillverka kundspecifika röntgenrör för L3Harris.
”Det blir intressant att arbeta med glas för röntgenrör, och jag ser en unik helhet i det som Luxbright har byggt för att möta kunders flexibla krav,” säger Louise Olsson om sin nya roll.
Samtidigt som Luxbright stärker sin organisation med ny kompetens för att möta den växande efterfrågan, har L3Harris lagt ytterligare tre beställningar i maj till ett sammanlagt värde av 1,2 miljoner kronor. Dessa beställningar gäller leverans av nya modeller av deras kundspecifika rör under 2024.
”Nya order och en växande organisation är ett bra kvitto på vårt samarbete med L3Harris. Vi följer vår gemensamma plan för att bygga både kapacitet och kompetens för framtiden,” säger Mats Alm, VD för Luxbright.
Med denna utveckling fortsätter Luxbright att stärka sin ställning som en ledande innovatör inom röntgenteknologi och möta industriella krav med högkvalitativa och kundspecifika lösningar.
För mer information, vänligen kontakta:
Mats Alm, VD
Telefon: +46 (0)70 261 20 11
E-mail: mats.alm@luxbright.com
FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients