Connect with us

Marknadsnyheter

Fem frågor till Hoodins VD, Marcus Emne, angående rapporten för det andra kvartalet 2021

Published

on

Hoodin och dess VD, Marcus Emne, besvarar frågor om den nyligen pressenterade kvartalsrapporten. 

Fråga 1 

”I maj infördes MDR och många har förväntat sig att det skulle synas i siffrorna redan nu i Q2. Så är dock inte fallet. Vad beror detta på?”

Svar –  Det finns två anledningar och det är viktig att man är införstådd i båda. Den första är mer strukturell kring branschen och MDR. Införandet av MDR innebär att berörda företag måste anpassa sig efter regelverket från och med den 26:e maj 2021. Det betyder inte att man som medtech-företag måste ha allt på plats den 26:e maj. Det innebär att allt som lyder under MDR skall uppdateras löpande enligt MDR från och med den 26:e maj. Man skulle kunna sammanfatta det som att företag som lyder under MDR, under en period som stäcker sig från den 26:e maj och ett par år framöver, löpande kommer att uppdatera processer och verktyg som skall möta kraven enligt MDR. För vissa företag  finns behovet av en lösning som Hoodin redan nu, medan andra företag kommer ha ett  behov lite längre fram. Med det sagt så kan man se det som att drygt 30 000 företag med över 100 000 produkter kommer ha ett behov av Hoodins lösningar inom en 4-års period, fördelat över hela perioden.  

Den andra anledningen är mer relaterad till vår affärsmodell och kundernas köp-beteende. Den 26:e maj inträffade i slutet av kvartalet och den ledtid som är inbakad gör att man inte ser så mycket i siffrorna från detta kvartalet. Varje kund har en 14-dagars testperiod och därefter behöver de förbereda sina interna processer för att planera drift av Hoodin. Men framför allt så kommer det att dröja ett tag innan intäkterna från licenser återspeglas i resultatet då månadsavgiften är relativt låg per licens. Ett SaaS företag som Hoodin bygger på långa relationer med återkommande intäkter och volym. Det målet ligger fast och det är exakt det vi arbetar mot varje dag.

Fråga 2

”Sedan i januari har ni presenterat er pipeline av antalet företag som förväntas teckna minst en licens av Hoodins lösningar under den kommande 12-månadersperioden. Antalet har ökat med ca 175 % under kvartalet, från 339 till 934 licenser. När kan vi förvänta oss att se några intäkter från dessa?”
 

Svar – Vår bedömning är att alla de licenser som är inräknade i pipeline har goda möjligheter att aktiveras inom en 12-månadersperiod från det att de förs in i vår pipeline. Vi ser tendenser på att det nu börjar röra på sig, där prospekterade licenser är på väg att bli aktiva. Jag har goda förhoppningar om att vi kommer få se en ökning av detta under hösten.

Fråga 3
”Ni har under andra kvartalet och kort därefter informerat om att ni har tecknat fyra nya partneravtal. Under de senaste åren har ni informerat om flera tecknade partneravtal. Borde inte dessa avtal göra avtryck i omsättningen?”

Svar – Det är självklart vår ambition och det kommer det att göra. Men man måste förstå att det kan variera i tid från det att en partner ingått avtal till dess att de börjar stå för lite högre volymer av licenser. Initialt jobbar vi med varje partner kring 2-3 kunder för att säkra att parnterföretaget känner sig komfortabla med att ha Hoodin som en del av sin leverans. Därefter skalar vi upp och introducerar plattformen i bredare skala internt hos partnern. Varje partner ska i snitt kunna stå för 20 licenser per år och det snittet står vi fast vid. Att det tagit längre tid för vissa partners att komma igång, och då relaterar jag till dem som vi ingått partnerskap med för mer än ett år sedan, beror enkom på att det dök upp en pandemi som satte väldigt mycket på paus.

Fråga  4
”Du nämner i VD-ordet att ni har skapat en use case template för bevakning av standarder och kvalitet inom Medtech och Pharma. Vad är en use case template?”

Svar – En use case template är kanske det som är mest målande för vår strategi med plattformen och vårt erbjudande. Vi vill leverera lösningar på tydliga behov istället för en bred bevaknings-plattform som t ex Meltwater. En use case template är en mall i Hoodin som är anpassad till att lösa ett specifikt bevakningsbehov som finns i en viss bransch. Den mall som vi lanserade under Q2 var avsedd att leverera på behovet kring uppdateringar och nyheter avseende standards och best practices inom kvalitet för Medtech och Pharma. Nästan alla företag inom Medtech och Pharma är certifierade enligt flertalet standards, som t ex ISO13485. Att vara ständigt uppdaterade kring uppdateringar och nya standards är helt avgörande och att kunna automatisera denna typ av informationsinhämtning är mycket tidsbesparande.

Fråga 5
Hur ser framtiden ut tycker du och vad anser du vara viktigast under Q3?

Svar – 

Jag tycker framtiden ser oerhört intressant ut, både på kort och lång sikt. Vi har en stark pipe med massor av bra företag och dialog med väldigt intressanta potentiella partners. Avseende framtiden på lång sikt så tror jag att alla inser att behovet som Hoodin levererar lösningar på är något som kommer att växa. Viktigast under Q3, som förvisso innehåller en period av semester, är att vi fortsätter att bygga på vår pipeline, att konvertera leads från vår pipeline och fortsätta med vår ambition att kontinuerligt vässa vårt erbjudande och göra oss själva bättre och bättre varje dag.

​​​​​​​

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin AB

Hoodin AB utvecklar och säljer en unik tjänst (SaaS) som kan utföra bevakning och inhämtning av digital information. Tjänsten bevakar och hämtar digital information från de källor kunden anser mest relevanta och viktiga för dem. Den automatiska hanteringen gör att Hoodins kunder får full kontroll över den information som kontinuerligt skapas på internet, samtidigt som tjänsten medför stora arbetstids- och kostnadsbesparingar.

 

Om Hoodins affärsmodell – Hoodins affärsmodell baseras på att partners och kunder betalar en månadslicens. Storleken på månadslicensen är variabel beroende på vilka funktioner som valts för det aktuella projektet samt hur många bevakningar och användarkonton som används. Betalning för licensen sker i förskott om tre månader och Hoodin gör en bedömning att varje projekt inbringar licensintäkter över tre år. En grundlicens har ett månadspris om minst 1250kr. 
 

Om Hoodins partnerprogram – Hoodin når slutkunder och nya användare genom ett nätverk av partners. En partner kan vara verksam inom en viss bransch eller tillhandahålla egen mjukvara där Hoodin ingår som del för att automatisera bevakning och inhämtning av digital innehåll. I och med ingått partnerskap mellan Hoodin och partners, ges partner rätt att sälja och implementera Hoodin hos kund. Affärer med slutkund kan ske omgående efter att partnerskap ingåtts, men utbildning och certifiering av partners anställda sker i regel före de första affärerna registreras. Partners kan utveckla egna erbjudanden baserat på Hoodins plattform, allt från att de driftar och sköter ett projekt åt slutkund, till att de bistår i utbildning och implementering av ett projekt. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.