Connect with us

Marknadsnyheter

Avida växlar upp – ser stor tillväxtpotential inom den nordiska företagsmarknaden

Published

on

Med målet att bli en av de ledande specialisterna på finansiering i Norden inom både konsument- och affärsfinansiering, gör Avida nu strategiska satsningar i bolagets företagsverksamhet för att ta del av den stora tillväxtpotential som finns på den nordiska företagsmarknaden.

Satsningen kommer som ett resultat av den strategiöversyn som styrelsen och ledningsgruppen för Avida genomförde under första halvåret i år.

– Vi tror att det finns en betydande tillväxtmöjlighet på den nordiska marknaden för att leverera finansiella lösningar till både privatpersoner och företag, säger Varun Khanna, styrelseordförande i Avida och representant för bolagets huvudägare, KKR. Sedan vi investerade i Avida för ett år sedan har vi tillsammans med ledningsgruppen identifierat en tydlig tillväxtmöjlighet för bolagets företagsmarknad. Utöver att vi ska behålla vår starka marknadsposition när det gäller att tillhandahålla factoringlösningar för små- och medelstora företag, satsar vi nu också fokuserat på finansieringslösningar för finansiella sponsorer och deras portföljbolag, under ledning av vår nyutnämnda chef för affärsområdet Business Finance, Filip Gustafson.

Pehr Olofsson, Interim CEO för Avida, säger: Under Filips ledning har vi gjort ett antal nyckelrekryteringar för att ytterligare stärka vårt Business Finance-team. De nya kollegorna bidrar med stor erfarenhet och expertis och tillför ett värdefullt nätverk i branschen. Detta, tillsammans med en snabb och väl underbyggd kreditbeslutsprocess, kommer fortsätta att generera god tillväxt framåt. Satsningen har redan börjat ge resultat och två stora lånetransaktioner stängdes tillsammans med Private Equity-fonder och deras portföljbolag innan semesterperioden.

För att kunna vinna företagsaffärer på en hård konkurrensmarknad där marginalpressen ständigt är närvarande är det så mycket mer än pris som spelar roll, enligt den nyligen utsedda chefen för Business Finance, Filip Gustafson.

– Jag ser stor potential att öka Avidas volymer genom att erbjuda skräddarsydda och flexibla finansieringslösningar till våra företagskunder. En djup förståelse för företagets affärsmodell och behov, i kombination med en effektiv kreditprocess, gör att vi kan fatta snabba och välgrundade kreditbeslut. Vi kan erbjuda flexibilitet i struktur och villkor som gör oss relevanta även i situationer som ligger utanför de traditionella bankernas kreditutbud.

För ytterligare information kontakta:

Filip Gustafson, Head of Business Finance, E-post: filip.gustafson@avida.se. Telefon +46 72 221 42 70.

Michael Grosche, Head of Communication and Investor Relations på Avida. E-post: michael.grosche@avida.se. Telefon +46 70 307 29 36.

Om Avida

Avida är ett kreditmarknadsbolag som sedan starten 1983 har fokuserat på att erbjuda lån till privatpersoner och företag. Vi är för närvarande cirka 130 anställda, med huvudkontor i Stockholm och kontor i Oslo och Helsingfors. På Avida är vi inte som andra i vår bransch. Vi kommer alltid att anstränga oss lite extra för att hjälpa våra kunder att förverkliga sina planer och vi lovar att vi alltid ger våra kunder den uppmärksamhet de förtjänar.

Avida står under tillsyn av Finansinspektionen. Som alla svenska banker och kreditmarknadsbolag omfattas vi också av statens insättningsgaranti.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Från säng till styrketräning: Ydalir Hotel och Gympak omdefinierar wellness på hotellrum

Published

on

By

Ydalir Hotel, beläget centralt på Ullandhaug i Stavanger, fortsätter att sätta nya standarder för hotellupplevelser med fokus på hälsa och välbefinnande. I samarbete med Gympak och Mase Home presenterar Ydalir Hotel en helt ny träningsupplevelse på hotellrummet – där sängen förvandlas till ett träningsutrymme. Denna unika lösning kombinerar modern design med praktiska träningsmöjligheter för en flexibel och hälsocentrerad vistelse.

Ydalir Hotel är ett boutiquehotell med 59 eleganta rum, inklusive 12 fullt utrustade lägenheter. Hotellets affärsmodell är unik – sedan öppningen 2018 har all vinst donerats till Universitetet i Stavanger för att stödja forskning och utbildning. Detta gör Ydalir till Gympaks första ideella partner, en banbrytande aktör i att integrera wellness i hotellupplevelsen.

I pilotprojektet testas innovativ teknik från Mase Home som gör att den höjbara sängen frigör golvyta, medan portabla träningsredskap ger gäster möjlighet att snabbt växla mellan arbete och fysisk aktivitet utan att kompromissa med komfort.sängarna. Rummen utrustas med Gympaks portabla träningsredskap, vilket gör det enkelt för gästerna att utföra styrke- och rörlighetsträning utan att behöva lämna rummet.

– Det här är ett viktigt steg mot vårt mål att göra wellness till en självklar del av alla hotellrum säger Martin Sagen, VD på Ydalir Hotel. – Samarbetet med Gympak låter oss kombinera innovation och komfort med fokus på hälsa och välbefinnande.

För Gympak innebär partnerskapet med Ydalir ett viktigt steg i att etablera wellness som en naturlig del av hotellbranschen.
– Det är fantastiskt att arbeta med en visionär partner som Ydalir, säger Jone Sølvik, vd på Gympak. – Att hotellet dessutom är ideellt gör samarbetet ännu mer unikt. Vi ser stor potential i att expandera konceptet så att våra lösningar kan bli standard på alla rum i framtiden.

Detta initiativ återspeglar en växande trend inom hotellbranschen där gästernas hälsa och flexibilitet står i centrum. Genom att erbjuda integrerade träningsmöjligheter visar Ydalir Hotel hur wellness kan bli en inspirerande och naturlig del av den moderna hotellupplevelsen.

För mer information:
Jone Sølvik, CEO, Gympak: jone.solvik@gympak.com+46 706 112 100
Martin Sagen, VD, Ydalir Hotel: ms@yladirhotel.no

Om Gympak:
Gympak är ett svenskt företag som erbjuder innovativa wellnesslösningar för hotell. Företaget gör det enkelt för gäster att prioritera hälsan genom träningsutrustning, kläder och personliga träningsprogram för hotellrummet.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bästa besökssiffrorna på fem år för Historiska museet

Published

on

By

En varierad programverksamhet, fler skolklasser och den uppmärksammade utställningen HÄXOR lockade extra många besökare till Historiska museet under 2024. Det gångna året är det bästa på fem år, sett till antalet museibesök.

–  Vi har verkligen sett en häxeffekt, säger Historiskas museichef Åsa Marnell.

_MG_0849.jpg

Totalt klev 179 791 besökare in genom entrédörrarna på Historiska museet år 2024. Det är en ökning med nio procent jämfört med året innan. Dessutom innebär antalet besökare att museet har återhämtat sig från det besöksbortfall som blev när museet inte längre hade fri entré.

– Vi försöker såklart alltid jobba med att ha ett utbud som människor vill ta del. 2024 lyckades vi nå en publik som inte brukar besöka Historiska och det är vi väldigt glada för, säger museichef Åsa Marnell.

I juni öppnade Ekonomiska museet nya utställningar i samma lokaler som Historiska, vilket också har bidragit till ett ökat antal besökare. Den stora ökningen i december visar att utställningen HÄXOR lockat extra många att besöka museet. 

– Vi vill visa det där oväntade och lustfyllda som ger reflektion och eftertanke. Utställningen HÄXOR gör just det, säger Åsa Marnell.

Under vårvintern anordnar Historiska museet häxkvällar med olika teman och den som är lite yngre kan testa att spå i tenn under helgerna. Utställningen HÄXOR har öppet till den 11:e maj 2025.

Mer information om utställningen:

Häxor | Historiska Museet

Mer information om museets programverksamhet:

Helgkul för barn: Spå i tenn

Häxkvällar på Historiska

Åsa Marnell
museichef Historiska
asa.marnell@shm.se

Agnes Wentzel Blank
Pressansvarig
08-519 55 304
press@historiska.se

Historiska museet är hela Sveriges museum för historia och arkeologi. Samlingarna består av över tio miljoner föremål och är en källa till kunskap och inspiration. Vi berättar om levnadsöden, maktkamper, kärlek, fest och vardag med fokus på forntid och medeltid. Möt museet digitalt eller fysiskt genom föremål, utställningar, visningar och andra aktiviteter.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Skanska uppgraderar järnvägsstationer i södra Slovakien för EUR 40M, cirka 460 miljoner kronor

Published

on

By

Skanska har tecknat ett kontrakt med Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) för modernisering av järnvägsstationerna i Levice och Veľké Kozmálovce i södra Slovakien. Kontraktet är värt EUR 40M, cirka 460 miljoner kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för Europa för första kvartalet 2025.

Projektet omfattar modernisering av två järnvägsstationer med totalt fem kilometer nya spår, installation av 41 nya växlar och nya säkerhetssystem på stationerna. Skanska kommer att bygga handikappanpassade plattformar och nya korsningar. Arbetet inkluderar även byggnation av en integrerad arbetsplats för fjärrstyrning av trafiken samt uppgradering av kontaktledningssystemen.

När uppgraderingen är slutförd kommer det att medföra ökad tåghastighet, säkrare trafik och nya plattformar med förbättrad åtkomst.

Arbetet startar i januari 2025 och byggtiden är tolv månader.

För ytterligare information kontakta:

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99                                                                                                           

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.