Connect with us

Marknadsnyheter

Nu skördas det på de svenska vingårdarna

Published

on

Den här helgen påbörjas skörden på många av våra svenska vingårdar. Det har varit ett gynnsamt odlingsår för de flesta svenska vinbönder och många ser fram emot en större skörd än vanligt. Totalt beräknas de kommersiella vinodlarna i Sverige producera omkring 350 000 liter vin i år, enligt branschorganisationen Svenskt Vin.

Medan den franska vinproduktionen beräknas minska med uppemot 30 procent i år som en följd av den kalla våren kan de flesta svenska vinbönder se fram emot en bättre skörd än vanligt.

– Även vi här i Sverige hade en kall och regnig vår vilket inte är gynnsamt för vinodling. Men juni och juli blev desto bättre så nu är många av våra medlemmar optimistiska inför årets skörd som nu påbörjas, säger Sveneric Svensson, ordförande i branschorganisationen Svenskt Vin.

Fortfarande är en stor vinskörd i Sverige minimal jämfört med mellan och sydeuropa. Med ett 50-tal kommersiella producenter och en total odlingsyta på cirka 150 hektar är Sverige ett mycket litet vinland. Men enligt Sveneric finns stor potential.

– Vinodling och vinproduktion är en ung bransch i Sverige, men det är en fantastisk utveckling vi ser just nu där redan etablerade vingårdar expanderar kraftigt och många nya tillkommer. Branschen har professionaliserats och många konsumenter och krögare har fått upp ögonen för svenskt vin, säger han.

I Sverige odlas det vin på cirka 150 hektar vilket kan jämföras med jordgubbsodling som odlas på 3 500 hektar.

– Det finns stora arealer mark som lämpar sig väl för vinodling i Sverige och jag är övertygad om att vi bara har sett början på den svenska vinnäringens expansion, säger Sveneric. 

Hållbart vin i världsklass
Vi i Sverige kommer aldrig att tävla med andra vinländer när det gäller volym, däremot kan vi göra högkvalitativt och hållbart producerat vin.

– Den i särklass vanligaste druvan i Sverige är Solaris som har visat sig fungera mycket väl i vårt klimat. Dessutom är solarisdruvan resistent mot svampsjukdomar vilket innebär att vi inte behöver använda onödiga bekämpningsmedel. Det här gör att i stort sett alla svenska vingårdar är ekologiska, även om de inte har valt att certifiera sig. Ett år som detta, med en kall och blöt vår följt av en varm sommar är risken för svampsjukdomar hög, då är det extra viktigt att ha en tålig druva, förklarar Sveneric.

Solarisdruvan passar både för stilla och mousserande vin och har friska och blommiga aromer som kan jämföras med Sauvignon Blanc. 

– Svenska vinmakare blir allt kunnigare och kvaliteten på våra svenska viner blir allt högre. Det visar sig även i internationella bedömningar där vi förra året tog hem inte mindre än 25 medaljer i internationella tävlingar. Bland de professionella producenterna i landet har flera valt att ta in expertis från den gamla vinvärlden vilket gynnar hela branschen, säger Sveneric.

Gårdsförsäljning – en ödesfråga
Idag är Sverige det enda landet i EU där gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker är totalförbjudet. Just nu utreds frågan för tredje gången och Svenskt Vin har stor tilltro till ett positivt utfall. Enligt en attitydundersökning som presenterades i slutet av förra året är åtta av tio svenskar positiva till gårdsförsäljning.

– Svenskt vin är ingen tillfällig trend. Vi vet att vi kan odla och producera viner i internationell världsklass i Sverige. Många i branschen och nya odlare står beredda att investera i svensk vinodling. Dessutom skulle ett positivt besked få svensk besöksnäring att blomstra, avslutar Sveneric Svensson.

För mer information kontakta: 

Sveneric Svensson, ordförande i Föreningen Svenskt Vin
Mail: svesmail@gmail.com
Mobil: 070-530 52 10

Continue Reading

Marknadsnyheter

CommToAct lanserar CommToAct People med fokus på social hållbarhet inom marknad- och kommunikationsbranschen

Published

on

By

Nu lanseras CommToAct People, en sammanslutning av ledande byråer, marknadsavdelningar, publicister och tech-plattformar som strävar efter att göra verklig skillnad inom marknad- och kommunikationsbranschen. Genom att sätta fokus på viktiga frågor som psykisk ohälsa i branschen samt den fortsatta bristen på mångfald, jämlikhet och inkludering vill vi skapa en mer hållbar och attraktiv bransch. 

CommToAct, det gemensamma initiativet för att driva hållbarhetsfrågor relevanta för marknad- och kommunikationsbranschen vill sätta fokus på frågor som är stora utmaningar idag, psykisk ohälsa i branschen samt den fortsatta bristen på mångfald, jämlikhet och inkludering. 

”Att vi arbetar aktivt för att vända trenden med en ökande psykisk ohälsa i samhället är centralt för individen, branschen och samhället i stort. Därför kändes det självklart för mig att engagera mig i CommToAct. Vi ser tydligt att kommunikationsbranchen är en bransch som är särskilt drabbad av den psykiska ohälsan – vi behöver agera nu för att vända trenden. Med rätt insatser i rätt tid finns det väldigt stora möjliga vinster för både individer och företag att göra”, säger Stina Liljekvist, Chef Strategisk Kommunikation & Marknad, Skandia. 

I dagens samhälle är det viktigare än någonsin att adressera de utmaningar som många inom vår bransch möter när det gäller psykisk ohälsa. Enligt flera oberoende rapporter ökar antalet människor som drabbas av stress, utbrändhet och andra former av psykisk ohälsa inom marknad- och kommunikationsyrket. CommToAct People erbjuder nu en plattform som innehåller fakta, verktyg och vägledning för att främja en sund arbetsmiljö och förhindra negativa konsekvenser av stress och press för våra kollegor. 

En central del av vårt arbete är också att främja inkluderande kommunikation och mångfald inom branschen. Vi förstår vikten av att reflektera samhällets faktiska mångfald i vår kommunikation och marknadsföring. Genom att inkludera olika perspektiv och erfarenheter – såsom etnicitet, kön, ålder och funktionsvariationer – strävar vi efter att bryta stereotyper och skapa en mer inkluderande och representativ kommunikation. Genom detta ökar inte bara vår trovärdighet och relevans som bransch, utan även affärsnyttan genom att attrahera en bredare och mer diversifierad kundbas. 

”Det är vårt ansvar att inte bara skapa innehåll som återspeglar dagens samhälle, utan att det också visas i medier som är mångsidiga och inkluderande. Ett viktigt verktyg som vi nu lanserar på hemsidan är vår Medieguide för inkluderande kommunikation, en viktig del för att skapa ett mer mångsidigt medie-ekosystem”, säger Karin Grohman, Verksamhetsansvarig, CommToAct. 

Vår drivkraft är att förbättra arbetsmiljön för våra kollegor samtidigt som vi skapar kommunikation som är effektiv, engagerande och inkluderande. Genom att aktivt arbeta med dessa fokusområden strävar vi efter att göra marknad- och kommunikationsbranschen inte bara mer hållbar, utan också mer lönsam och mänsklig. 

För mer information och för att ta del av inspiration och verktyg, besök CommToActs hemsida

För mer information, vänligen kontakta: 

Karin Grohman 
Verksamhetsansvarig, CommToAct 
karin.grohman@commtoact.se 
0761-80 55 13  

Om CommToAct  
Den 4 maj 2023 lanserades initiativet CommToAct av Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB Sverige och Sveriges Mediebyråer. Namnet grundar sig i att kommunikation är en viktig del i förflyttningen till ett mer hållbart samhälle, och syftar till att hitta gemensamma lösningar för marknadsförare och kommunikatörer. Initiativet CommToAct består av två delar, Planet och People som drivs med egna kommittéer och arbetsgrupper. 2024 anslöt även branschorganisationerna Sveriges Kommunikatörer och SWEDMA till initiativet. CommToAct är tillgängligt för medlemmar i Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, IAB Sverige, Sveriges Mediebyråer, Sveriges Kommunikatörer och SWEDMA. Läs gärna mer på: commtoact.se 

Continue Reading

Marknadsnyheter

SciBase stöder läkare under US Skin Cancer Awareness Month

Published

on

By

STOCKHOLM, SVERIGE, 2 maj 2024 – SciBase Holding AB (”SciBase”) [STO: SCIB], en pionjär inom tidig detektion och prevention inom dermatologi, fördjupar ytterligare sitt engagemang för patienter och hudläkare under US Skin Cancer Awareness Month genom att fokusera på att skapa medvetenhet om vikten av tidig upptäckt och förebyggande av hudcancer, och därmed hjälpa patienter och kliniker att förbättra det kliniska utfallet.

Hela maj månad är tillägnad medvetenhet om hudcancer för att på så sätt fokusera på den vanligaste cancern i USA – hudcancer. Det uppskattas att mer än 9 500 personer diagnostiseras med hudcancer varje dag och över 200 000 fall av melanom – den mest dödliga formen av hudcancer – beräknas diagnostiseras i USA år 2024. En stor del av dessa hudcancrar kan förebyggas om människor skyddar sin hud från solen och undviker solarier, utövar sund hudvård och besöker en hudläkare minst en gång om året för en hudundersökning av hela kroppen. När den upptäcks tidigt är hudcancer mycket botbar, vilket gör att tidig upptäckt är nyckeln till överlevnad.

“Malignt melanom är en av de tio vanligaste cancerformerna i USA. För malignt melanom är tidig upptäckt avgörande för att förbättra de kliniska resultaten för patienter. Av dessa skäl använder jag det AI-baserade Nevisense-testet på min klinik. Jag gjorde nyligen ett Nevisense-test på en lesion som jag var tveksam till att skära bort, Nevisense försåg mig med i realtid, icke-invasiva data under själva besöket. Jag integrerade omedelbart Nevisense-resultatet i mitt kliniska beslut och upptäckte därmed ett melanom in situ på den här patienten mycket tidigare än jag annars skulle ha gjort. Denna teknik påverkade det kliniska resultatet positivt för både min patient och för mig som kliniker”, säger Dr. Brad Yentzer, grundare och VD för Finger Lakes Dermatology i New York.

”De flesta fall av hudcancer kan botas om de upptäcks och behandlas tillräckligt tidigt. På grund av detta är hudcancerutbildning och vikten av göra hudundersökningar av hela kroppen av certifierade hudläkare på patienter i riskzonen avgörande för tidig upptäckt och överlevnad”, säger Dr. Mark Kaufmann, Clinical Professor vid the Department of Dermatology vid the Icahn School of Medicine på Mount Sinai, och Chief Medical Officer vid Advanced Dermatology and Cosmetic Surgery i Florida, samt tidigare President för The American Academy of Dermatology (2022-23).  

“Tidig upptäckt är nyckeln för att förbättra patienternas resultat och överlevnad. På SciBase belyser vårt fokus på ”the Skin Cancer Awareness” month hur allvarligt vi tar på vikten av att patienter utför årliga hudundersökningar för hela kroppen hos hudläkare. Vi är djupt dedikerade till att stödja tidig upptäckt av hudcancer i dess mest botbara skede och hjälpa till att förbättra resultaten för läkare och patienter”, säger Pia Renaudin, VD för SciBase.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Pia Renaudin, VD, tel. +46732069802, e-mail: pia.renaudin@scibase.com

Certified Advisor (CA):

Vator Securities

Tel: +46 8 580 065 99

Email: ca@vatorsec.se

Om SciBase
SciBase är ett globalt medicintekniskt bolag specialiserat på tidig upptäckt och prevention inom dermatologi. SciBase utvecklar och säljer Nevisense, en unik patientnära plattform som kombinerar AI (artificiell intelligens) och avancerad EIS-teknik för att förbättra den diagnostiska noggrannheten och därmed säkerställa förebyggandet av hudsjukdomar.

Vårt åtagande är att minimera patienters lidande, göra det möjligt för läkare att förbättra och rädda liv genom snabb upptäckt och minska sjukvårdskostnaderna.  

Baserat på mer än 20 års forskning vid Karolinska Institutet i Stockholm, är SciBase ledande inom dermatologisk utveckling.

Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market sedan 2 juni 2015. För mer information besök  www.scibase.com. Alla pressmeddelanden och finansiella rapporter kan hittas här: http://investors.scibase.se/sv/pressmeddelanden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

AFRY samarbetspartner för FoodTech-bolaget cReals satsning på hållbara livsmedel

Published

on

By

AFRY har vunnit uppdraget som samarbetspartner till cReal, som ska bygga en första fabrik för framtidens mat. cReal är ett svenskt livsmedelsbolag som har patenterat sin process och innovativa lösning för framställning av funktionella, havrebaserade pulveringredienser.

cReal ska inom kort bygga sin första fabrik för storskalig produktion i Bjuv, Sverige. AFRY har utsetts till samarbetspartner för leverans av all produktionsprocess, installation och idrifttagning. Det är resultatet av ett tätt samarbete, där AFRY varit delaktig från detaljprojektering till implementering.

Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket kom nyligen med förslag på nationella mål för en hälsosam och hållbar livsmedelskonsumtion. Bland annat föreslås att konsumtionen av fullkorn bör öka med 100 procent fram till år 2035 jämfört med år 2010.

─ Framtidens mat måste leverera god smak och näring som möjliggörs av hållbara och lokala råvaror, noggrant framtagna och varsamt bearbetade för att främja en hållbar framtid för en växande befolkning. cReal bygger nu den första innovativa fabriken som kan utnyttja det goda i hela havrekärnan utan avfall, och leverera ett enkelt, välsmakande och mångsidigt pulverformat som kan användas som en byggsten i olika livsmedelskategorier, säger Christian Hjortholm Steffensen, VD på cReal.

─ Vi är stolta över att ha blivit utvalda som cReals partner i detta projekt och tillsammans utveckla deras produkter för framtidens mat. Det här går helt i linje med våra ambitioner om att accelerera omställningen mot ett mer hållbart samhälle, säger Martin Öman, divisionschef för Industrial & Digital Solutions Division på AFRY.

Projektet har påbörjats och den nya anläggningen förväntas vara i drift första kvartalet 2025.

För mer information, välkommen att kontakta

Josephine Sirander, Head of Communications Industrial & Digital Solutions, AFRY
josephine.sirander@afry.com, +46 10 505 33 33

AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 27 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.

Making Future

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.