Connect with us

Marknadsnyheter

Klarna i storsatsning på konsumentvänligare produkter: ”Alla onödiga avgifter ska bort”

Published

on

Läs original

Nu genomför Klarna en rad produktförbättringar med ambitionen att sätta en ny standard i kreditbranschen. Bland annat tas flera avgifter bort, dröjsmålsräntan slopas och krediter utan slutdatum, så kallad revolverande kredit, försvinner från produktutbudet.

Under det senaste året har Klarna arbetat för att synliggöra kreditbranschens utmaningar. Till grund för detta ligger en omfattande kartläggning av kreditmarknaden i Norden där bolaget särskilt synat villkoren för konsumenter som handlar online, både hos Klarna och hos konkurrenter. 

Även om färre svenskar är skuldsatta nu än 2010, och skulderna som andel av BNP minskat, så ökar svenskarnas skuldsättning i absoluta tal. Enligt Finansinspektionen uppskattas blancolån stå för över hälften av konsumtionslånen, och Kronofogden varnar för att skulderna från lån på mellan 100 000-500 000 kronor ökar explosionsartat. Men samma myndigheter har också varnat för risker med onlineshopping på kredit.   

Som marknadsledare vill Klarna sätta press på bank- och kreditbranschen genom att stärka konsumentskyddet och erbjuda mer hållbara betalningar och krediter. Därför genomför Klarna nu fyra större produktförändringar, som alla ger konsumenter bättre villkor och ska göra Klarna till den mest hållbara partnern för handlare. Under sommaren har förändringarna testats med positiva resultat hos ett flertal stora e-handlare som exempelvis NA-KD och Nordic Nest. Dessutom genomförde Klarna omfattande A/B-tester på några av produktförbättringarna under våren och kunde då se hur de bland annat medförde en minskad andel försenade betalningar.

Idag är vi så stora att vi både har möjlighet och ett ansvar att göra positiv skillnad. Det kan vi göra genom att öka kunskapen, och synliggöra kreditmarknadens baksidor, men störst skillnad gör vi genom att agera själva. Bland annat tar vi nu bort alla onödiga avgifter, ger kunderna fler hjälpmedel för att betala i tid och slutar med oändlighetskrediterna, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.

För att skapa en transparent och faktabaserad diskussion om konsumtionslån lanserade Klarna under våren sajten Wikipink. På sajten redovisas data om påminnelseavgifter samt inkasso- och Kronofogdeärenden.

– Vi fortsätter att arbeta för ett stärkt konsumentskydd och vill sätta ljuset på de största skuldfällorna: från oändlighetskrediter till branschaktörer som använder kunddata för att marknadsföra blancolån. Hållbarhetsarbetet hos våra kunder och konsumenter blir allt mer sofistikerat. Först var det fokus på hållbar produktion, därefter logistik. Nu kommer fokuset öka på betalningarna och då tänker vi leda utvecklingen, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. 

Om produktförbättringarna:

– De här förbättringarna är en investering i vår relation till konsumenter och handlare. Vi har aldrig tidigare tagit ett så här stort enskilt kliv för att göra våra tjänster ännu bättre. Jag ser fram emot att kunna presentera ännu fler förbättringar de kommande månaderna, så att vi alltid erbjuder de mest hållbara och konsumentvänliga betalningstjänsterna, säger David Fock, global produktchef på Klarna.

Oändlighetskrediter tas bort från kassan
För att undvika att konsumenter fastnar i långdragna och dyra krediter tar Klarna bort produkten “Delbetalningskonto” från kassan, och alla krediter får ett slutdatum. Klarna vill vara en hållbar och sund aktör som erbjuder säkra och smidiga betalningar, där ingen konsument ska fastna i en kreditfälla med höga räntebetalningar och låga avbetalningar. Därför kommer man framöver endast att kunna delbetala sina Klarna-köp utifrån en förutbestämd tidsperiod.

Onödiga avgifter tas bort – lättare för konsumenten att förstå kostnaderna 
För att göra det lättare för konsumenter som väljer att delbetala sitt köp att få en samlad bild av de totala kostnaderna, görs delbetalningarna om i grunden. Klarna slopar start- och administrationsavgifter, vilket gör att konsumenten bara behöver betala en rak och förutbestämd ränta på det lånade beloppet. Dessutom tas dröjsmålsräntan bort på försenade betalningar. På kreditmarknaden lockar många aktörer med låga räntesatser, som kombineras med avgifter på olika nivåer, något som gör det svårt för konsumenter att få en samlad bild av köpets totala kostnad. Därför gör Klarna nu om, med ambitionen att sätta en ny branschstandard för bättre och tydligare betalningsvillkor. 

Fördubblad betaltid vid fakturaköp
För att hjälpa konsumenterna att komma ihåg att betala i tid och därigenom minska antalet påminnelseavgifter mer än fördubblar Klarna betaltiden på sina fakturor, från 14 till 30 dagar. Det innebär en betalningstid på 30 dagar för alla avgiftsfria fakturaköp. För många konsumenter innebär detta att betaltiden förlängs över en normal löneutbetalningscykel. Betalningstid på 30 dagar har testats med utvalda handlare och visat att antalet påminnelseavgifter sjunkit med en tredjedel. Dessutom ser Klarna att det lett till en minskning i inkassoärenden. 

Fler vänliga påminnelser i fler kanaler
För att i möjligaste mån hjälpa konsumenter att betala sina köp i tid inför Klarna en extra vänlig påminnelse dagen efter sista förfallodatum, helt utan avgift. Sedan tidigare skickar Klarna en vänlig påminnelse två dagar innan förfallodatum via sin app. En metod som visat sig effektiv för att fler ska komma ihåg att betala i tid och för att minska antalet påminnelseavgifter. Framöver kommer även sms och mejl att testas som kanal. På så sätt ges alla som av en eller annan anledning har missat att betala i tid, en extra möjlighet att betala sin faktura utan påminnelseavgift. 
 

För mer information:
press@klarna.com

Om Klarna 
Vi gör shopping enklare, säkrare och smidigare. Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Bland Klarnas över 250,000 anslutna handlare finns företag som H&M, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike och AliExpress som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sin personliga ekonomi. Klarna är ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen med en värdering på 45,6 miljarder USD. Klarna grundades 2005, har över 4,000 medarbetare och är verksamt i 17 länder. För mer information, besök klarna.com. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.